• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.5°C
    0 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.2°C / 11.6°C
    0 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 13.4°C
    1 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 8.6°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.1°C / 11.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 6.2°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.5°C / 13.6°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 18.7°C
    4 BF
    92%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    3 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 15.2°C
    2 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.6°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.1°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.8°C
    2 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 14.8°C
    2 BF
    80%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.7°C
    2 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.9°C / 11.7°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    78%
EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Οι «εθνικά ανήσυχες» και οι νηφάλιες φωνές στη Θράκη

  • A-
  • A+

Η υπόθεση του εισαγγελικού εγγράφου στη Ροδόπη μετά τη μήνυση του χρυσαυγίτη σχετικά με το αν επιτρέπεται ή όχι η ελεύθερη χρήση όρων όπως «τουρκική μειονότητα» δημιούργησε εύλογες ανησυχίες όχι μόνο στη μειονότητα, αλλά και σε κάθε πολίτη που θέλει την ειρηνική συμβίωση όλων στην περιοχή.

Οι νωπές ακόμα μνήμες των παρακρατικών μηχανισμών που είχαν συγκεκριμένους λόγους να διαιρούν την κοινωνία της Θράκης επανήλθαν και πολλοί αναρωτήθηκαν για το αν αυτό σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια όξυνσης από ακραίους εθνικιστικούς κύκλους.

Γεγονός είναι πως ο κόσμος στη Θράκη εξακολουθεί να φοβάται να πει τη γνώμη του, οι παρόμοιες (δεκάδες) μηνύσεις αντί να πεταχτούν στα σκουπίδια οδηγούνται στα δικαστήρια, ενώ οι απειλές κατά προσώπων συνεχίζονται.

Δυστυχώς, στη Θράκη το ελληνικό κράτος μοιάζει να έχει δύο χέρια. Με το ένα λαμβάνει μέτρα κατάργησης των διακρίσεων -με έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία- και με το άλλο τα παίρνει ξανά όλα πίσω.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα: η απόφαση της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου να νομοθετήσει υπέρ της διδασκαλίας ελληνικών στα μειονοτικά σχολεία από τους ίδιους τους μειονοτικούς δασκάλους.

Αμέσως μετά όμως η κυβέρνηση Σαμαρά, διά του υπουργού Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδου, κατάργησε, για «άγνωστο» λόγο τον νόμο.

Τα έτοιμα βιβλία για τα μουσουλμανόπαιδα δεν μοιράστηκαν ποτέ, με ευθύνη της Αννας Διαμαντοπούλου. Ωστόσο επί υπουργίας της καταργήθηκε η χουντικής έμπνευσης Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ).

Η κυβέρνηση Σαμαρά (επί υπουργίας Α. Λοβέρδου) επιχείρησε να καταργήσει τον Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ και αποπειράθηκε να ανασυστήσει την ΕΠΑΘ με τη μορφή ενός «Ειδικού» Διδασκαλείου στην Αλεξανδρούπολη.

Η σημερινή κυβέρνηση θεσμοθέτησε ξανά τη λειτουργία του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης, ενώ πρότεινε και την αναμόρφωση της λειτουργίας του Διδασκαλείου.

Θάλεια Δραγώνα: Οι μεγάλες αντιφάσεις

Η μειονοτική εκπαίδευση είναι δέσμια της «αμοιβαιότητας» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ωστόσο από τη δεκαετία του 1990 έγιναν σημαντικές αλλαγές, όπως το μέτρο θετικής δράσης για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων» (ΠΕΜ). Στόχοι του ΠΕΜ, που χρημοτοδοτείται με υψηλά ευρωπαϊκά κονδύλια, είναι η ενίσχυση της ελληνομάθειας και της κοινωνικής ένταξης.

Ξεκίνησε το 1997 και συνεχίζεται με θεαματικά αποτελέσματα. Το υιοθέτησαν όλοι ανεξαιρέτως μέχρι σήμερα οι υπουργοί Παιδείας.

Με άλλα λόγια, εδώ και είκοσι χρόνια ομοθύμως η ελληνική πολιτεία πιστεύει ότι η γνώση της ελληνικής είναι απαραίτητο εφόδιο για την ταυτότητα του πολίτη των μελών της μειονότητας.

Παράλληλα όμως όλα αυτά τα χρόνια το ΠΕΜ συναντά μια υπόγεια αμφιθυμία και μεγάλες αντιφάσεις που διατρέχουν οριζόντια όλα τα πολιτικά κόμματα.

Π.χ. η κυβέρνηση το υιοθετεί, αλλά σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου για την προώθηση της ελληνομάθειας η απάντηση του υπουργού Παιδείας «ξεχνάει» να αναφερθεί στο ΠΕΜ -το μεγάλο πρόγραμμα του υπουργείου του.

Το υπουργείο αναθέτει εκπαιδευτικό υλικό για τη Δευτεροβάθμια, δαπανά πόρους, το εγκρίνει μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, το τυπώνει, αλλά για ανεξήγητους λόγους δεν το διανέμει για εφτά ολόκληρα χρόνια.

Το υπουργείο ζητά από το ΠΕΜ να οργανώσει επίσκεψη Τούρκων ακαδημαϊκών, συγγραφέων των βιβλίων του τουρκόγλωσσου προγράμματος, ώστε να ανταποκριθεί σε πολύχρονο αίτημα της μειονότητας για επιμόρφωση.

Στη συνέχεια το ίδιο το υπουργείο ματαιώνει την επίσκεψη λίγες μέρες πριν πραγματοποιηθεί. Το υπουργείο συνεχίζει επί 20 χρόνια το ΠΕΜ, αλλά σε κάθε νέα φάση του οι εκπρόσωποι των τοπικών θεσμών το αμφισβητούν.

Το κυριότερο, μολονότι το υπουργείο Παιδείας ασκεί την εκπαιδευτική πολιτική, δεν υπάρχει συναίνεση ότι η εκπαίδευση είναι αποκλειστική αρμοδιότητά του. Και άλλα πολλά παραδείγματα αντιφάσεων στην ίδια εκπαιδευτική πολιτική.

Από τη μεριά της μειονότητας, η επίσημη θέση είναι ότι η ελληνομάθεια είναι απαραίτητη ώστε η μειονότητα να «αποκτήσει φωνή». Ωστόσο δεν παύει το ΠΕΜ να βρίσκεται ανάμεσα στις μυλόπετρες των πολιτικών προτεραιοτήτων και οι εκπρόσωποι της μειονότητας να είναι και αυτοί άλλοτε υπέρ και άλλοτε κατά του ΠΕΜ.

Η πλειονότητα των Θρακιωτών και οι γονείς και τα παιδιά της μειονότητας ολοφάνερα θέλουν την ένταξη και την ελληνομάθεια. Οι εκπρόσωποι των ηγεσιών όμως είναι, από κάθε πλευρά, έρμαιο των αντιφάσεών τους.

*Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών, επιστημονική υπεύθυνη του ΠΕΜ

Λευτέρης Παπαγιαννάκης: Αλλοπρόσαλλη πολιτική

Η πρώτη μου επαφή με τη Θράκη έγινε το καλοκαίρι του 2002. Τον Σεπτέμβριο θα ξεκινούσα να δουλεύω στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανόπαιδων ως υπεύθυνος των δύο κέντρων στήριξης σε Ξάνθη και Κομοτηνή.

Τότε μου φαινόταν περίεργο να υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης της ελληνομάθειας Ελλήνων πολιτών με στόχο τη μείωση της μαθητικής διαρροής των παιδιών της μειονότητας.

Γρήγορα διαπίστωσα ότι η «ιδιαιτερότητα» αυτή δεν περιοριζόταν μόνο στην εκπαίδευση, αλλά στο σύνολο της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής.

Διάφοροι άνθρωποι μου έκαναν ένα ταχύρρυθμο μάθημα για τα της Θράκης. Την ύπαρξη γραφείου προξενικών υποθέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, για τις μπάρες οι οποίες καταργήθηκαν στις αρχές του ‘90 με την περίφημη ισονομία και ισοπολιτεία κτλ.

Ολοι οι περιορισμοί υπήρχαν φυσικά για «εθνικούς λόγους». Το μεγαλύτερο όμως σοκ ήταν όταν έκανα τις πρώτες συζητήσεις με τους παράγοντες της εκπαίδευσης στην περιοχή, οι οποίοι υποστήριζαν ότι τα «μουσουλμανάκια» δεν μπορούν να μάθουν ελληνικά. Ρώτησα για ποιο λόγο και η απάντηση ήταν μόνιμα «γιατί δεν μπορούν».

Η αίσθηση, η οποία έγινε βεβαιότητα αργότερα, ήταν ότι δεν θέλαμε ως σύστημα να μάθουν ελληνικά. Βόλευε η καθήλωση της ομάδας αυτής, ώστε να μπορεί ευκολότερα να ελεγχθεί και να καθοδηγηθεί για να μην «πέσει» στα χέρια της Τουρκίας. Το θέμα είναι ότι όταν μια συντεταγμένη πολιτεία αφήνει κάποιους πολίτες της σε δεύτερη μοίρα, θα ψάξουν προστασία αλλού.

Η άποψή μου είναι ότι στο συγκεκριμένο θέμα έχουμε μια αλλοπρόσαλλη πολιτική, η οποία έχει εγκλωβίσει συμπολίτες μας και ταυτόχρονα τη χώρα κραδαίνοντας τον μπαμπούλα της Τουρκίας.

Εάν το μέτρο σύγκρισης για την πολιτική της χώρας απέναντι στους μουσουλμάνους συμπολίτες μας είναι η Τουρκία, λυπάμαι αλλά κάτι δεν καταλαβαίνω.

*Αντιδήμαρχος Δήμου Αθηναίων

Γιώργος Μαυρομμάτη: Το αίσθημα του ανήκειν

Σήμερα ο χώρος των κοινωνικών επιστημών δέχεται ότι η πολιτισμική ταυτότητα αποτελεί μια κατασκευή που δομείται πάντοτε εντός συγκεκριμένου πλαισίου και είναι πολλαπλή και δυναμική.

Το περιεχόμενο του αισθήματος του ανήκειν σε ένα έθνος αλλάζει με το πέρασμα του χρόνου. Επιπλέον το εθνικό ανήκειν είναι κάτι το διαφορετικό από το θρησκευτικό ανήκειν.

Συνεπώς δεν υπάρχει κάτι που μπορεί να εμποδίσει κάποιον που αισθάνεται μουσουλμάνος να αισθάνεται και Τούρκος, Ελληνας, Ευρωπαίος ή και όλα αυτά μαζί, ή και τίποτα από όλα αυτά.

Ετσι στην ελληνική Θράκη σήμερα δεν υπάρχει κάτι που να εμποδίζει έναν τουρκόφωνο ή σλαβόφωνο ή ρομανήφωνο μουσουλμάνο Ελληνα πολίτη να έχει οποιαδήποτε αίσθηση εθνικού ανήκειν, ούτε απαγορεύεται κάποιος να έχει πολλαπλή/σύνθετη υπαγωγή.

Στη Θράκη λειτουργεί για τους μειονοτικούς μαθητές ένα δίγλωσσο εκπαιδευτικό σύστημα, που ξεκίνησε ως κοινοτικό (1920), κάποτε βρέθηκε να είναι πρωτοποριακό (1950) και στη συνέχεια εξέπεσε σε ένα σχήμα μάλλον κοινωνικού αποκλεισμού, κυρίως λόγω της πολύ κακής πορείας των ελληνοτουρκικών σχέσεων, με αρκετές βέβαια διακυμάνσεις, την περίοδο 1965 -1995.

Τα τελευταία 20 χρόνια έχει υπάρξει θεαματική βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης των Θρακιωτών μειονοτικών νέων.

Εχει βελτιωθεί σημαντικά η παρεχόμενη εκπαίδευση στο μειονοτικό σχολείο, υπάρχουν πολλοί μειονοτικοί μαθητές σε ελληνικά δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σχολεία και πολλοί μειονοτικοί φοιτητές σπουδάζουν στα ελληνικά Πανεπιστήμια, ενώ οι περισσότερες μειονοτικές οικογένειες παρακολουθούν ταυτόχρονα και τουρκικά και ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.

*Επίκουρος καθηγητής ΤΕΕΠΗ - ΔΠΘ

Κωστής Παπαϊωάννου: Το πεδίο των «εθνικώς ευαίσθητων»

Η Θράκη, παρά τις κυβερνητικές αλλαγές, δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί πεδίο ενδιαφέροντος του βαθέος κράτους και χώρο παρέμβασης περισσότερο του ΥΠΕΞ παρά επιμέρους καθ’ ύλην αρμόδιων υπουργείων. Είναι επίσης αγαπημένος τόπος για τους κατά σύστημα «εθνικώς ευαίσθητους» και κάποτε κατ’ επάγγελμα πατριώτες.

Τα ζητήματα της Θράκης αποφέρουν άλλωστε πολιτικό κεφάλαιο και παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον, δεδομένης της -ειδικά εκεί- αδιαφανούς διάθεσης κρατικών κονδυλίων.

Για τα παραπάνω, εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση αποτελεί η συντήρηση δύο αλληλοτροφοδοτούμενων εθνικισμών, του πλειονοτικού και του μειονοτικού.

Κι αυτό πάλι προϋποθέτει την καλλιέργεια του φόβου της πλειονότητας και του καθεστώτος αποκλεισμού και περιχαράκωσης για τη μειονότητα.

Οι πιέσεις υπέρ μιας κλειστής μειονότητας δεν προέρχονται μόνο από τα πιο συντηρητικά τμήματά της ή από έξωθεν παρεμβάσεις.

Εκπορεύονται και από όσους πλειονοτικούς επικαλούνται διαρκώς αδυναμία ή απροθυμία ενσωμάτωσης της μειονότητας για να αντλούν ισχύ και να δικαιολογούν τον ρόλο τους, ρόλο προστάτη.

Πρόκειται για κλασική περίπτωση κυκλικά αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Ο πολύπαθος χώρος της εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας αποτελεί διαχρονικό τεκμήριο.

Η πολιτεία καλλιέργησε ή ανέχτηκε καταστάσεις αδιανόητες για κράτος δικαίου. Χαρακτηριστική περίπτωση η δασκάλα κ. Νικοπούλου με τις εθνικιστικές, παιδαγωγικά και υπηρεσιακά εξόχως προβληματικές πρακτικές της, πρακτικές που της εξασφάλισαν εν τέλει θέση συνεργάτη της Χρυσής Αυγής.

Στο πλαίσιο αυτό είναι πολύ θετικές οι πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού για προαιρετική εφαρμογή της σαρίας στη Θράκη. Μακάρι μάλιστα να πρόκειται για βήμα προς την πλήρη κατάργηση.

Η κίνηση αυτή πρέπει να αποτελέσει απαρχή μιας συνολικά διαφορετικής πολιτικής. Ωστόσο υπάρχουν αρκετά δείγματα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Χαρακτηριστική είναι η ανάθεση του θεσμικά σημαντικού ρόλου του περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη σε γυμναστή, στέλεχος των ΑΝ.ΕΛΛ.

Γιατί έπρεπε ο πολιτικός αυτός χώρος να εποπτεύει την εκπαίδευση ειδικά στη Θράκη; Δεν υπήρχαν αντίστοιχες θέσεις σε άλλες Περιφέρειες για να εξυπηρετηθεί ενδεχομένως κάποια ενδοκυβερνητική ποσόστωση;

Δεν πρόκειται για τυχαία επιλογή. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του κυβερνητικού εταίρου για την «εθνικά ευαίσθητη» Θράκη αποδεικνύεται εξάλλου από την προνομιακή πρόσβαση στην περιοχή και τον ρόλο του υφυπουργού αρμόδιου για τον Απόδημο Ελληνισμό(!) Τέρενς Κουίκ. Είναι αμφίβολο εάν οι επιλογές αυτές υπηρετούν με τον καλύτερο τρόπο την ισοπολιτεία και την άρση των διακρίσεων στην περιοχή.

*Εκπαιδευτικός, τ. γενικός γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Κώστας Γούναρης: Οι «εθνικώς» ανησυχούντες

Οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας για επιλογή των μουφτήδων από ένα εκλεκτορικό σώμα έφεραν στο προσκήνιο για άλλη μια φορά τους «εθνικώς» ανησυχούντες. Είναι οι ίδιοι που:

• όταν το 1991 η τότε κυβέρνηση πήρε τα πρώτα γενναία μέτρα ισονομίας και ισοπολιτείας, ανησυχούσαν ότι η Θράκη θα γίνει νέα Κύπρος,

• όταν το 1995 καταργήθηκε η μπάρα που έκοβε τον Νομό Ξάνθης στα δύο, ανησυχούσαν ότι θα καταφτάσουν εκατοντάδες πράκτορες από την Τουρκία,

• όταν το 1995 καθιερώθηκε η ποσόστωση εισαγωγής στα ΑΕΙ μειονοτικών μαθητών, ανησυχούσαν ότι οι επιστήμονες της πλειονότητας θα μείνουν άνεργοι,

• όταν το 1998 καταργήθηκε το άρθρο 19 του Κώδικα Ιθαγένειας, που στερούσε χωρίς λόγο την ιθαγένεια από μειονοτικούς συμπολίτες μας, ανησυχούσαν ότι θα συρρεύσουν χιλιάδες από την Τουρκία και θα αλλοιώσουν τη σύνθεση του πληθυσμού,

• όταν το 1998 θεσμοθετήθηκαν οι συνενώσεις δήμων, ανησυχούσαν μήπως εκλεγούν μειονοτικοί δήμαρχοι,

• όταν το 2011 καταργήθηκε και τυπικά ο έλεγχος της πολιτείας στις αγορές ακινήτων από μειονοτικούς, ανησυχούσαν ότι με κεφάλαια από την Τουρκία τα ακίνητα της Θράκης θα αλλάξουν ιδιοκτήτες,

• όταν το 2015 εκλέχτηκαν στη Ροδόπη τρεις μειονοτικοί βουλευτές, ανησυχούσαν για την τύχη του νομού. Πάντα βέβαια ανησυχούσαν «εθνικώς» και ενίοτε και «οικονομικώς»!

Κάποιοι άλλοι, πιστεύω οι πολύ περισσότεροι, κάθε φορά που οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση παίρνει μέτρα προώθησης της ένταξης της μειονότητας και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής, αισθανόμαστε εθνικώς (χωρίς εισαγωγικά) απολύτως ήσυχοι.

*Δικηγόρος Ξάνθης

Κώστας Τσιτσελίκης: Ο μπαμπούλας της εθνικής ορθότητας

Με μια τυχαία σποραδικότητα επανέρχονται στη δημόσια συζήτηση τα «εθνικά θέματα», προκαλώντας έντονα πάθη.

Ο όρος «εθνικό θέμα» ή «εθνικό ζήτημα» παραπέμπει ακαριαία σε μια θεματική η οποία τίθεται σε ένα μη κανονικό πλαίσιο συζήτησης. Αυτομάτως η ελευθερία της έκφρασης γνώμης φιλτράρεται από ειδικά κριτήρια προστασίας, όχι του υποκειμένου που εκφράζεται, αλλά του επίδικου ζητήματος προς συζήτηση.

Οι αυτόβουλοι υπερασπιστές των «εθνικών δικαίων» αποκτούν ενίοτε την εξουσία να επιβάλλουν τη γνώμη τους, βλ. εισαγγελείς, δικαστές και δημοσιογράφοι, με κατάχρηση της επαγγελματικής τους θέσης.

Αμφισβητώντας ακόμα και οφθαλμοφανή φαινόμενα, όπως το εάν υπάρχουν Τούρκοι, Ελληνες πολίτες, στη Θράκη. Ακόμα και εάν αυτή η απλή διαπίστωση έχει διατυπωθεί από πρωθυπουργούς, υπουργούς και ανώτερους αξιωματούχους.

Καθώς η αλήθεια είναι μία και μοναδική και το περιεχόμενο καθορίζεται από εκείνους που διατηρούν στην κατοχή τους τα κλειδιά του πύργου των εθνικών θεμάτων, η απόκλιση από την εθνική ορθότητα αντιμετωπίζεται με σφοδρή αμεσότητα, η οποία δεν χωρεί ούτε η ίδια αμφισβήτηση ως μέθοδος απάντησης: λεκτική βία, απειλή, βιαιοπραγία υποκαθιστούν κάθε διάλογο που θα ήταν το πλαίσιο ανταλλαγής απόψεων σε κάθε άλλη θεματική της δημόσιας συζήτησης.

Η εθνική ορθότητα, αρχικά απειλητική, σε δεύτερη φάση γίνεται τιμωρητική, χωρίς καμία ανοχή για την άλλη άποψη.

Οι όροι αποτελούν πολιτικό όπλο, καθίστανται πολιτικό πεδίο δοκιμασίας και εν τέλει εργαλείο για τη χειραγώγηση του δημόσιου λόγου. Θα έλεγε κανείς ότι η υποδόρια, πανταχού παρούσα εθνική ορθότητα διαπερνά τις βασικές αρχές της δημοκρατίας μας εκεί που τελικά καταδεικνύει την αδυναμία της: ότι το πολιτικό μας σύστημα, αλλά και ο Ελληνας δικαστής πολλές φορές, την έχει άκριτα ενστερνιστεί. Οτι δημιουργεί άρρητα προνόμια: όποιος την ευαγγελίζεται, διατηρεί την εξουσία να ελέγχει έναν μηχανισμό κοινωνικής υποταγής.

Η εθνική ορθότητα ως μηχανισμός ιδεολογικού καταναγκασμού αποτελεί προσβολή της ελευθερίας της έκφρασης και ρωγμή στο ίδιο το πολιτικό σύστημα, που εδράζεται ακριβώς στην ιδέα του δημοκρατικού πλουραλισμού.

Σε αυτόν τον καταναγκασμό εντάσσεται η απειλή ποινικής δίωξης για τη χρήση του όρου «τουρκική μειονότητα», η πρωτοφανής μη εφαρμογή των καταδικαστικών αποφάσεων από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου σχετικά με τους τουρκικούς-μειονοτικούς συλλόγους από τα Πρωτοδικεία της Θράκης και βέβαια ο κάλπικος λόγος των δημοσιογραφούντων υπέρμαχων της εθνικής μας ορθότητας.

*Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Συνέντευξη Μουσταφά Τσολάκ

Ποιητής, δημοσιογράφος, μεταφραστής, γεννημένος στην Κομοτηνή, απαντάει σε δύο ερωτήματα της «Εφ.Συν.»

«Το βασικότερο θέμα είναι η εμπιστοσύνη»

• Θεωρείτε ότι το πρόσφατο περιστατικό με τη δικαστική έρευνα αποτελεί απλώς άλλο ένα δείγμα προσπάθειας εκφοβισμού των πολιτών της μειονότητας από ακραίους εθνικιστικούς κύκλους ή μήπως μια γενικότερη παλινδρόμηση σε δύσκολες και σκοτεινές εποχές για τη μειονότητα;

Το σύνθημα «Η χούντα δεν τελείωσε το ’73» δεν είναι σύνθημα αλλά μια πραγματικότητα όσον αφορά τη μειονότητα στη Θράκη. Στη Μεταπολίτευση οι μειονοτικοί ζήσανε δύο πογκρόμ (το ’90 και το ’96), κλείστηκαν οι σύλλογοί τους (με τη λέξη «τουρκικός-ή»), ήρθε το πλαφόν 3% για να μην εκλέξουν δικούς τους ανεξάρτητους βουλευτές, δεκάδες χιλιάδες πολίτες χάσανε την ιθαγένειά τους. Και το σημαντικότερο: ο παρακρατικός μηχανισμός που είχε εδραιωθεί επί χούντας, με τη Μεταπολίτευση όχι μόνο δεν ξηλώθηκε, αλλά ενισχύθηκε κιόλας.

Την τελευταία δεκαετία, από το 2009 που ξεκίνησε ο Χαρδαβέλλας τις εκπομπές για τη Θράκη που χάνεται (μάλλον μετά την εμπειρία του με τους Τούρκους που ήθελαν να τον «πηδήξουν», όπως αναφέρει στην πρόσφατη δήλωσή του), έχουμε συνεχείς επιθέσεις, όπως σπασίματα ταφοπλακών στα νεκροταφεία, εμπρησμούς-βανδαλισμούς σε τζαμιά, μοτοπορίες ναζιστών σε μειονοτικά χωριά, απαγωγές ιμάμηδων από παρακρατικούς, κάλεσμα από την παρακρατική «Ομάδα Υψηλής Αστυνόμευσης» για «τιμωρία» μειονοτικών (!) κ.λπ.

Τόσα χρόνια όμως ελάχιστοι ασχολήθηκαν με όλα αυτά τα θέματα.

Και τώρα που «βγήκαν στη φόρα» κάποια πράγματα, όλοι «πέφτουν απ’ τα σύννεφα».

Πού να ‘βγαιναν και τα φακελώματα των μειονοτικών από την Ασφάλεια και την ΕΥΠ! Αλλά για να τα συζητήσουμε όλα αυτά, μάλλον πρέπει να χυθεί αίμα, όπως έγινε και με τη ναζιστική συμμορία της Χ.Α.

• Ποια θα ήταν για σας τα αναγκαία και άμεσα μέτρα που θα ανακούφιζαν και θα βελτίωναν σήμερα τους πολίτες της μειονότητας;

Κυρίως από τη χούντα και μετά το ελληνικό κράτος αντιμετωπίζει τη μειονότητα σαν εθνικό κίνδυνο. Αν σταματήσει να το κάνει αυτό και αρχίσει να αντιμετωπίσει τους μειονοτικούς -όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη- σαν ίσους πολίτες (αλλά με διαφορετική θρησκεία και γλώσσα), που, όπως όλοι, πληρώνουν φόρους, υπηρετούν στον στρατό, αγαπάνε τη χώρα τους, δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Μπορεί να γίνει αυτό; Αν γίνει αυτό, τα υπόλοιπα -από το εκπαιδευτικό μέχρι το οικονομικό- θα λυθούν πολύ εύκολα και πολύ άμεσα.

Το βασικότερο λοιπόν είναι να λυθεί το θέμα «εμπιστοσύνης» ανάμεσα στο κράτος και στη μειονότητα.                            

.......

Τι συμβολίζει ένα τρένο;
Και γιατί εγώ πονάω όταν βλέπω
να περνούν τα τρένα;

Τι συμβολίζει ένα τρένο;
Μετανάστες, εργάτες και
φτωχά λαϊκά στρώματα;

Τι συμβολίζει ένα τρένο;
Ενα μέσο που πήρε και έφυγε
τα νεανικά μου τα χρόνια
μαζί με την Ασπα;

Μουσταφά Τσολάκ
Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ετοιμάζουν την πρώτη γιορτή μίσους
Υπό άλλες προϋποθέσεις θα ήταν ένα διασκεδαστικό τρολάρισμα. Οπως το εξέλαβαν όλοι στο πρώτο άκουσμα. Αλλά το «First Makedonian Pride» δεν είναι τίποτα άλλο από την απόπειρα να ενωθούν όλες οι εθνικιστικές και...
Ετοιμάζουν την πρώτη γιορτή μίσους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χρυσαυγίτικες απειλές κατά καθηγητή στην Ξάνθη
Είναι αρκούντως χαρακτηριστικό και συνάμα αποκαλυπτικό των καταστάσεων που έχουν δημιουργήσει και θέλουν να επιβάλουν οι φασιστικοί θύλακες στα σχολεία το περιστατικό με τις απειλές εναντίον του καθηγητή...
Χρυσαυγίτικες απειλές κατά καθηγητή στην Ξάνθη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μαθητική κατάληψη με εθνικιστικό προσανατολισμό
Η στρατιωτικής εμπνεύσεως συμπεριφορά μικρής ομάδας μαθητών στην παρέλαση για την 28η θύμιζε ΛΟΚατζήδες ή και χρυσαυγίτες σε παροξυσμό. Ο ισχυρισμός τους περί «ιδεολογικής ανεξαρτησίας» δεν πείθει, η όλη δράση...
Μαθητική κατάληψη με εθνικιστικό προσανατολισμό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ωρα να σπάσει το απόστημα
Η υπόθεση της Εισαγγελίας Ροδόπης θυμίζει τις «ένδοξες» στιγμές των πιστοποιητικών φρονημάτων. Ενας σκληρός εθνικιστικός πυρήνας παραμένει ενεργός στην περιοχή, ενώ το πιο ανησυχητικό είναι ότι έχει πλοκάμια...
Ωρα να σπάσει το απόστημα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ένταση στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης - Σε αστυνομικό κλοιό το σχολείο
Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, μετά από τρεις μέρες άγριων επεισοδίων στη Σταυρούπολη, δολοφονικές επιθέσεις, διαρκείς τραμπουκισμούς και μαθήματα καθημερινού τρόμου.
Ένταση στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης - Σε αστυνομικό κλοιό το σχολείο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σύνταγμα: Χρυσαυγίτες, ακροδεξιοί με σταυρούς και εικόνες κατά των εμβολίων
Πλήθος κόσμου έδωσε το «παρών» σε καλέσματα για συγκεντρώσεις κατά του εμβολιασμού και Ομόνοια και Σύνταγμα με τα δύο… μέτωπα να ενώνονται πραγματοποιώντας διαμαρτυρία έξω από τη Βουλή.
Σύνταγμα: Χρυσαυγίτες, ακροδεξιοί με σταυρούς και εικόνες κατά των εμβολίων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας