Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μάχες οπισθοφυλακής πάνω στα τείχη

Μάχες οπισθοφυλακής πάνω στα τείχη

  • A-
  • A+

Η τελευταία «μάχη» πάνω στα τείχη της Θεσσαλονίκης δίνεται στις μέρες μας, αλλά φαίνεται ότι θα είναι… σύντομη.

Ολα ξεκίνησαν με τον εντοπισμό μιας φωτογραφίας, της παλαιότερης των παραθαλάσσιων τειχών της πόλης, αλλά πριν καταλαγιάσει η πρώτη ένταση μια δεύτερη φωτογραφία έρχεται μάλλον να επιβεβαιώσει όσα μαρτυρεί η πρώτη. 

Για μία βδομάδα, σχεδόν, είχαμε το μεγαλύτερο «κυνήγι» εντοπισμού ομοιοτήτων με τη σημερινή πόλη. Ιστορικοί, ερευνητές, φιλίστορες, ιστοριοδίφες, συλλέκτες αλλά και απλοί πολίτες επιχειρηματολογούσαν σε έναν διάλογο που έφερνε σε ντελίριο, καθώς το ντοκουμέντο είναι μοναδικό. 

Η πρώτη φωτογραφία αναρτήθηκε στο facebook από τη σοβαρή ομάδα «Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης» και προκάλεσε αμέσως αλληλοσυγκρουόμενα κύματα ενθουσιασμού και αμφιβολιών.

Οπως έγραψε το μέλος της ομάδας, Ζαχαρίας Σεμερτζίδης, «η μοναδική μέχρι σήμερα φωτογραφική αποτύπωση της παραλίας της Θεσσαλονίκης πριν από την κατεδάφιση του παραθαλάσσιου τείχους.

Χρονολογία κατά προσέγγιση στα μέσα της δεκαετίας του 1860, οπωσδήποτε πριν το 1867», διευκρινίζοντας ότι το ντοκουμέντο εντοπίστηκε στα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας (Magyar Nemzeti Levéltár) και έχει περιληφθεί σε άλμπουμ με τίτλο «Κωνσταντινούπολη», έργο της δεκαετίας του 1860, των αδελφών Αμπντουλλάχ, διάσημων φωτογράφων αρμενικής καταγωγής. 

Μάλιστα, όπως σημειώνουν οι διαχειριστές της σελίδας, η φωτογραφία εντοπίστηκε μετά το «ξεσκόνισμα» 10.000 φωτογραφιών στο λήμμα «Szaloniki» στις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης και η λήψη της έγινε πριν από το 1867 όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στη Διεθνή Εκθεση του Παρισιού, για να φτάσει τελικά στα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας που τη δημοσίευσαν στην ιστοσελίδα τους πριν από έξι μήνες. 

Το ερώτημα βέβαια ήταν ένα: πρόκειται όντως για τη Θεσσαλονίκη; Στα κοινωνικά δίκτυα μαίνονται συγκρούσεις, αφού άλλοι βλέπουν το Μπεχτσινάρ και τον Μεβλαχανέ με το τεράστιο κυπαρίσσι, άλλοι αναρωτιούνται πού είναι η Ανω Πόλη… 

Δύο φίλοι από τα παλιά «συγκρούστηκαν» ήδη δημόσια και εκφράζουν κατά κύριο λόγο τα «αντιμαχόμενα» στρατόπεδα. Συμπτωματικά μάλιστα έχουν σχέση με το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας.

Ο Γιάννης Επαμεινώνδας, νυν διευθυντής του Κέντρου, υποστηρίζει ότι πρόκειται για τη Θεσσαλονίκη, αλλά ενστάσεις εκφράζει ο πρώην διευθυντής Ευάγγελος Χεκίμογλου. 

Για τον κ. Επαμεινώνδα η λήψη έχει γίνει από τον Λευκό Πύργο, ο κ. Χεκίμογλου υποστηρίζει ότι ήταν εξαιρετικά δύσκολο έστω και να ανεβούν τα πολύ ογκώδη και βαριά τότε μηχανήματα στην κορυφή του Πύργου ο οποίος ήταν ακόμη φυλακή.

Επιπλέον δεν υπάρχει καμιά αναφορά ότι οι αδελφοί Αμπντουλλάχ πέρασαν ποτέ από την πόλη.

Στον αντίποδα ο κ. Επαμεινώνδας υποστηρίζει, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», ότι «τα στοιχεία είναι κατακλυσμιαία, ο ορίζοντας, τα κτίρια, είναι συγκλονιστικό γιατί ποτέ δεν είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε τέτοια ταύτιση». 

«Αγνωστικιστής» δηλώνει ο κ. Χεκίμογλου, διευκρινίζοντας, πάντως, πως «δεν λέω ότι δεν είναι η Θεσσαλονίκη, κατά βάθος είναι και επιθυμία μου, αλλά λέω ότι χρειάζεται μελέτη, να καθορίσουμε τα επιστημονικά κριτήρια μελέτης, να αξιολογηθούν τα τεκμήρια». 

Χθες το απόγευμα ήρθε στο φως και δεύτερη φωτογραφία η οποία, και κατά τον κ. Επαμεινώνδα, απαντά σε όλα τα ερωτήματα και επιβεβαιώνει πως όντως η πρώτη απεικονίζει τη Θεσσαλονίκη αφού η λήψη έγινε από σημείο μεταξύ πλατείας Ελευθερίας και πλατείας Αριστοτέλους. 

Οπως και να 'χει, η πρώτη φωτογραφία πρόκειται να εκτεθεί και επισήμως και σε μεγάλες διαστάσεις στην έκθεση του ΜΙΕΤ «Το τέλος της παλιάς μας πόλης, Θεσσαλονίκη 1870-1917» (15.11.17-18.02.18) στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στη Βίλα Καπατζή.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εορτασμός της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ
Στην αντίσταση κατά της ναζιστικής κατοχής, όπως αυτή εκδηλώθηκε στον χώρο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, είναι αφιερωμένος φέτος ο εορτασμός της αποσιωπημένης επετείου της απελευθέρωσης της πόλης από το...
Εορτασμός της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ντοκουμέντα της κυπριακής τραγωδίας
«Ο ελληνικός λαός δικαιούται να μάθει, επιτέλους, την αλήθεια για την τραγωδία της Κύπρου. Είναι ζήτημα εθνικής αυτογνωσίας». Η καταληκτήρια φράση του Αδάμ Δράγα, μέλους του Συλλόγου Φυλακισθέντων...
Ντοκουμέντα της κυπριακής τραγωδίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Θεσσαλονίκη τιμά τον Γιάννη Πασαλίδη
Γιάννης Πασαλίδης: Εμβληματική μορφή της Αριστεράς, του Κοινοβουλίου, των δικαιωμάτων και της επιστήμης, υπερασπιστής των δικαιωμάτων του ποντιακού και του προσφυγικού ελληνισμού, πρωτεργάτης της Εθνικής...
Η Θεσσαλονίκη τιμά τον Γιάννη Πασαλίδη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οταν η χούντα λογόκρινε... επικήδειους
Μια σειρά από έγγραφα που καταδεικνύουν τις γνωστές πρακτικές της δικτατορίας -ορισμένες από τις οποίες σήμερα μοιάζουν ευτράπελες, όπως η στενή παρακολούθηση επικήδειων λόγων, μην τυχόν και ακουστεί κάτι...
Οταν η χούντα λογόκρινε... επικήδειους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η οδός Στρ. Χρυσοχόου μετονομάζεται σε Αλμπέρτου Ναρ
Μετά από μια πολύωρη συζήτηση, το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης αποφάσισε τη μετονομασία της οδού στρατηγού Χρυσοχόου σε Αλμπέρτου Ναρ. Υπέρ της πρότασης της διοίκησης τάχθηκαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της...
Η οδός Στρ. Χρυσοχόου μετονομάζεται σε Αλμπέρτου Ναρ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Περπατώντας στη Θεσσαλονίκη του 2018 θα βλέπεις... κτίρια του Μεσοπολέμου!
Μεταφορά και ταξίδι στον χρόνο, στον Μεσοπόλεμο, στην περίοδο που η Θεσσαλονίκη έβγαινε κυριολεκτικά μέσα από τις φλόγες που την κατέστρεψαν το 1917, μουσείο του δρόμου, συνιστά η ψηφιακή εφαρμογή του Εβραϊκού...
Περπατώντας στη Θεσσαλονίκη του 2018 θα βλέπεις... κτίρια του Μεσοπολέμου!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας