Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ένας έδινε απαντήσεις, ο άλλος ζητούσε παραιτήσεις
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ο ένας έδινε απαντήσεις, ο άλλος ζητούσε παραιτήσεις

  • A-
  • A+

Σε δύο φάσεις εξελίχτηκε χθες μία από τις σπάνιες συνεδριάσεις της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής με αντικείμενο το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Η πρώτη φάση ήταν γεμάτη από βαρύτατους χαρακτηρισμούς και προτροπές για παραιτήσεις από την πλευρά του αρχηγού της Ν.Δ., αλλά και των εκπροσώπων άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Η δεύτερη και ουσιαστικότερη πλευρά της συνεδρίασης αφορούσε συγκεκριμένες απαντήσεις που δόθηκαν από υπευθύνους, στελέχη του Λιμενικού, προβληματισμούς των δημάρχων των περιοχών που επλήγησαν, εκπροσώπων των ναυτικών αλλά και παρατηρήσεις-προτάσεις των αρμοδίων για το περιβάλλον, φορέων και οργανώσεων.

Ακραίοι τόνοι

Ο αρχηγός της Ν.Δ. Κ. Μητσοτάκης επέλεξε να παρέμβει ο ίδιος στη συνεδρίαση μιλώντας σε υψηλούς, οριακά ακραίους τόνους, απευθύνοντας ερωτήματα κυρίως προς τον υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή, που τον χαρακτήρισε «υπόλογο» για ό,τι έχει συμβεί από την ώρα που βυθίστηκε το πλοίο με το πετρέλαιο, χαρακτήρισε οικολογική καταστροφή αυτό που συνέβη, ενώ μίλησε για αβλεψίες και ανεύθυνη αντιμετώπιση. «Κυκλοφορείτε με τέτοιο θράσος και είστε υπεύθυνος για όλα αυτά που έχουν γίνει και μου υψώνετε και τη φωνή σας. Θα απαντήσετε. Υπόλογος είστε εδώ πέρα», ανέφερε απευθυνόμενος στον υπουργό Ναυτιλίας.

Στις απαντήσεις του ο Π. Κουρουμπλής, πέρα από τη διαβεβαίωση ότι όλες οι Αρχές είναι κινητοποιημένες από την πρώτη στιγμή στην προσπάθεια απάντλησης και απορρύπανσης, εξήγησε μεταξύ άλλων ότι τα νέα στοιχεία που προέκυψαν είναι ότι το συγκεκριμένο πλοίο φόρτωσε από τα ΕΛ.ΠΕ. 1.819 τόνους μαζούτ και αυτό ήταν ένα ποσοστό του περιεχομένου που έφερε, από τους συνολικά περίπου 2.550 τόνους.

Επανέλαβε τις ακριβείς ώρες των σημάτων και τις κινήσεις που ακολούθησαν το ναυάγιο και αναφέρθηκε στις αντικειμενικές δυσκολίες, όπως το να μεταφερθούν σε χρόνο μηδέν φράγματα για να περιοριστεί το πρόβλημα. Αναφέρθηκε στο πότε και χωρίς καν να εκδοθεί υπουργική απόφαση, όπως προβλέπει ο νόμος, ξεκίνησαν οι εργασίες απορρύπανσης με μέσα φιλικά στο περιβάλλον. «Ισως είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που υπήρξε μια τέτοια κινητοποίηση», τόνισε.

Στη δική του παρέμβαση ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σ. Φάμελλος συμπλήρωσε τις πτυχές του σχεδίου αντιμετώπισης παρόμοιων περιστατικών, αλλά και τις προτάσεις για τον εμπλουτισμό του με βάση και το τελευταίο. Εξήγησε πώς λειτουργεί το πράσινο ταμείο και πώς το υπουργείο «προπληρώνει τα έξοδα του σχεδίου, ώστε να υπάρχει άμεση λειτουργία, ιδιαίτερα και του πλοίου το οποίο έχει έρθει από την ευρωπαϊκή υπηρεσία, τα όποια έξοδα καταλογίζονται σε βάρος του υπευθύνου ο οποίος προκάλεσε τη ρύπανση».

Ο Νεκτάριος Σαντορινιός (υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) εξήγησε με τη σειρά του ότι κινδύνευαν άνθρωποι και ήταν το πρώτο μέλημά τους, ενώ η άμεση βύθιση του πλοίου δεν άφηνε κανένα περιθώριο. «Αν στείλεις άνθρωπο να επιχειρήσει πάνω από αυτό το πλοίο, είσαι δολοφόνος. Γιατί; Γιατί βυθίζεται και έχει δίνες. Και ταυτόχρονα δεν μπορείς να κάνεις φράγμα, γιατί καθώς βυθίζεται, μετακινείται. Επομένως, πρέπει να βυθιστεί και να ξεκινήσεις διαδικασίες φράγματος. [...] Μόνο το 10% του πετρελαίου που χύνεται από ένα ναυάγιο μπορεί να πιαστεί στη θάλασσα. Αυτό λέει η διεθνής βιβλιογραφία».

Κ. Μητσοτάκης: Γιατί δόθηκαν παρατάσεις του αξιόπλοου του συγκεκριμένου πλοίου μέσα στο καλοκαίρι από την Επιθεώρηση Πλοίων χωρίς να γίνει τακτική επιθεώρηση; Υπάρχουν ευθύνες των υπηρεσιών στο υπουργείο του οποίου προΐστασθε.

Π. Κουρουμπλής: Αυτή ήταν μια συνήθης πρακτική όλα αυτά τα χρόνια και πρέπει να σας πω, κύριε Μητσοτάκη, και να το ξέρετε και αυτό ότι το υπουργείο το καλοκαίρι έδωσε τρεις παρατάσεις και οι νηογνώμονες οι ελληνικοί έδωσαν 19 παρατάσεις σε τέτοιου τύπου σκάφη, για να είμαστε και συνεννοημένοι για ποιο πράγμα μιλάμε. Ο πρωθυπουργός πήρε την απόφαση να καταργήσουμε αυτή τη σχέση ελεγκτού και ελεγχομένου που όλα αυτά τα χρόνια λειτουργούσε στο υπουργείο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες που ξέρετε καλά. Εντάξει να έχετε προσωπικό μένος μαζί μου, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό, δεν σας βοηθάει!

Στη συνέχεια ο πρόεδρος της Ν.Δ. μετά τα κρίσιμα ερωτήματα άρχισε -όπως είπε- τα προσωπικά ερωτήματα: πού ήταν ο υπουργός, τι έκανε στο Λονδίνο, γιατί καθυστέρησε να γυρίσει και να εποπτεύσει ο ίδιος την απορρύπανση και τέλος, γιατί είπε ψέματα για το αίτημα βοήθειας προς τον ευρωπαϊκό μηχανισμό που καθυστέρησε 4 ημέρες και δόθηκε στις 13/9. Αναρωτήθηκε ακόμα για το αν ο υπουργός υπονομεύει τη δυνατότητα διεκδίκησης αποζημιώσεων από το διεθνές ταμείο επειδή επιμένει στις μεγάλες ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Το πλοίο της EMSA

Ο υπουργός απάντησε ότι το συγκεκριμένο πλοίο της EMSA ήταν σε αποστολή. «Την Τρίτη το απόγευμα έφτασε στον Πειραιά να ξεφορτώσει. Ρωτήστε αυτό που σας λέω, εάν σας λέω ψέματα, τότε ζητήστε την παραίτησή μου. Ακούστε, κύριε Μητσοτάκη, η επίσημη ενημέρωση έγινε την Τρίτη βράδυ με Τετάρτη πρωί και μόλις το πλοίο ήταν διαθέσιμο και τέλειωσε την αποστολή του στείλαμε το επίσημο αίτημα (12/9). Στο ζήτημα που θέσατε για το κεφάλαιο αποζημιώσεων από τη ρύπανση, ήδη έχουν γίνει οι ενέργειες και αύριο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου θα πάει στο Λονδίνο για αυτό το θέμα, δεν μπορώ να κάνω άλλη αναφορά, καταλαβαίνετε τι λέω, γιατί για να γίνει αυτή η αποζημίωση υπάρχουν και προϋποθέσεις».

Στην αναφορά του Κ. Μητσοτάκη για τη «μικρή» μόλυνση της Ελευσίνας στο ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αλφα 1» το 2012 («Εφ.Συν.» 19/9/2017) ο υφυπουργός Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιός έδωσε πλήρη στοιχεία πέραν φυσικά του νεκρού καπετάνιου του πλοίου που βυθίστηκε στον κόλπο: «Επλήγησαν οι περιοχές Ελευσίνα, Μεγάλο Πεύκο, Μέγαρα, Λουτρόπυργος, αλλά και η Σαλαμίνα, αλλά και το Μπατσί». Τετρακόσια τέσσερα κυβικά συνελέχθησαν από αυτή τη ρύπανση. Πότε σφραγίστηκε το πλοίο αυτό; Μετά από επτά μέρες. Στην περίπτωση του «Αγία Ζώνη» σφραγίστηκε σε δύο μέρες. Ποιος κινητοποιήθηκε πιο γρήγορα λοιπόν;».

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
​Μόνο μία είναι η απορία που σου καρφώνεται στο μυαλό όταν το Πλωτό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) που μεταφέρει εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ΜΜΕ πλησιάζει στο ναυάγιο του μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ...
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια ρυπογόνος «αποκάλυψη»
Η ιστοσελίδα «parapolitika.gr» δημοσίευσε βίντεο με τον Π. Κουρουμπλή να ρίχνει ζεϊμπεκιές σε εκδήλωση που, όπως αναφέρει, έκανε ο πλοιοκτήτης του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» Θ. Κουντούρης στο γνωστό Ammos με αφορμή τη...
Μια ρυπογόνος «αποκάλυψη»
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Ναυμαχία» για την απάντληση
​Τα καύσιμα που έχουν απομείνει στις δεξαμενές του βυθισμένου εφοδιαστικού «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και τα οποία δεν έχουν ακόμα απαντληθεί προκαλούν νέα σοβαρά προβλήματα στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του...
«Ναυμαχία» για την απάντληση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κηλίδες στο κύκλωμα μεταφοράς καυσίμων
​Απορρύπανση δεν χρειάζονται μόνο οι ακτές της Αττικής αλλά και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου της μεταφοράς των υγρών καυσίμων στη θάλασσα, είπε χθες στο υπουργικό συμβούλιο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας,...
Κηλίδες στο κύκλωμα μεταφοράς καυσίμων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αυτοψία» της αντιπολίτευσης σε Σαλαμίνα και παραλιακό μέτωπο
Στην οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό αναφέρθηκαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία για ακόμη μία ημέρα κατηγόρησαν την κυβέρνηση για ολιγωρία και αδιαφορία. Ο πρόεδρος της Ν.Δ., Κυριάκος Μητσοτάκης,...
«Αυτοψία» της αντιπολίτευσης σε Σαλαμίνα και παραλιακό μέτωπο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»
Δεκάδες είναι τα ερωτήματα και οι απορίες που έχουν προκύψει μετά το ξαφνικό ναυάγιο του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», προκαλώντας μια πρωτόγνωρη θαλάσσια ρύπανση. Δικαιολογημένα, ειδικά όσοι επλήγησαν από τη...
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας