Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Δωράκι» για τους επιβάτες λεωφορείων

«Δωράκι» για τους επιβάτες λεωφορείων

  • A-
  • A+

Εμμεση μείωση στις τιμές των απλών εισιτηρίων των 1,40 ευρώ, που κατά κανόνα χρησιμοποιούν οι περιστασιακοί επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, ετοιμάζονται να εξαγγείλουν το αρμόδιο υπουργείο και η διοίκηση του ΟΑΣΑ.

Πιθανότατα μέσα στον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η πώληση δεσμίδας 11 εισιτηρίων στην τιμή των 10, που κατεβάζει την απλή διαδρομή στα 1,27 ευρώ.

Είναι το πρώτο «δωράκι» προς τους επιβάτες που θα φέρει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο ώς το τέλος του χρόνου θα καταργήσει τα σημερινά χάρτινα.

«Τρέχει» ήδη ένα πρόγραμμα που προβλέπει χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων σε επιλεγμένες χρονικές περιόδους, όπως 6-9 π.μ. που κατά κανόνα μετακινούνται οι εργαζόμενοι.

Από τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν τους επόμενους μήνες θα φανεί αν μπορεί να ισχύσει το ευεργετικό μέτρο, ενώ θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο μείωσης για μικρές μετακινήσεις, έως πέντε στάσεις.

Καλύτερη τιμολογιακή πολιτική διερευνάται και για όσους αγοράζουν τη μηναία κάρτα των 30 ευρώ, που διατηρήθηκε σε αυτή την τιμή παρά την περσινή αύξηση του ΦΠΑ στις συγκοινωνίες από το 13% στο 24%.

Η πληρωμή της θα μπορεί να γίνεται με πιστωτικές κάρτες και e-banking, καθώς και με δόσεις που θα επιτρέπουν στους επιβάτες να αγοράζουν κάρτες με μεγαλύτερη διάρκεια (από 3 έως 12 μήνες), οι οποίες ήδη διατίθενται σε ακόμη καλύτερες τιμές.

Τα πρώτα στοιχεία από την πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι ενθαρρυντικά. Δεν είναι μόνο οι εισπράξεις, που αυξήθηκαν κατακόρυφα τον Ιούλιο σε όλο το δίκτυο και έφτασαν τα 3,5 εκατ. ευρώ.

Η αποκλειστική χρήση «έξυπνου» εισιτηρίου στη διαδρομή Αεροδρόμιο-Αθήνα, που ξεκίνησε από τον Ιούλιο, έδειξε άνοδο και στην επιβατική κίνηση και στα έσοδα.

«Είναι μύθος τα υψηλά ποσοστά λαθρεπιβίβασης» μας διαβεβαίωσε ο Γιάννης Σκουμπούρης, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), ο οποίος επισημαίνει ότι από δειγματοληπτικούς ελέγχους που έγιναν το προηγούμενο διάστημα, στο μετρό οι επιβάτες που ταξιδεύουν χωρίς εισιτήριο είναι κάτω από το 7% και στα υπόλοιπα μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ) το ποσοστό διαμορφώνεται γύρω στο 18%

«Είναι μύθος τα υψηλά ποσοστά λαθρεπιβίβασης» μας διαβεβαίωσε ο Γιάννης Σκουμπούρης, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), ο οποίος επισημαίνει ότι από δειγματοληπτικούς ελέγχους που έγιναν το προηγούμενο διάστημα, στο μετρό οι επιβάτες που ταξιδεύουν χωρίς εισιτήριο είναι κάτω από το 7% και στα υπόλοιπα μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ) διαμορφώνονται γύρω στο 18%.

«Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μας δώσει την πλήρη εικόνα, αλλά μπορούμε να πούμε από τώρα και με βεβαιότητα ότι δεν ισχύει το 35% όπου ανέβαζαν την εισιτηριοδιαφυγή οι προηγούμενες διοικήσεις» τονίζει και επικαλείται το γεγονός ότι, κατά μέσο όρο και σε ημερήσια βάση, πάνω από ένα εκατομμύριο πολίτες χρησιμοποιούν το σύνολο των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και στην καθημερινή διαδρομή τους κάνουν 2,5 εκατ. μετεπιβιβάσεις. Από αυτούς πάνω από το 30% χρησιμοποιούν κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Και δεν είναι η μόνη κατηγορία συνεπών επιβατών...

Εκπτώσεις

«Οι συγκοινωνίες είναι μια παροχή προς τους πολίτες και μάλιστα γι’ αυτούς που ανήκουν σε οικονομικά ασθενείς ομάδες του πληθυσμού» υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, ο οποίος συμφωνεί απολύτως με την ειδική τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζει η σημερινή κυβέρνηση με τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων με την επίδειξη της κάρτας του ΟΑΕΔ.

Από τα προηγούμενα χρόνια ίσχυε η δωρεάν μετακίνηση για τα ΑμεΑ, ενώ έκπτωση 50% δικαιούνται μαθητές, φοιτητές, νέοι κάτω των 18 και άτομα άνω των 65 ετών. «Το 54% του πληθυσμού εντάσσεται σε αυτές τις κατηγορίες» αποκαλύπτει στην «Εφ.Συν.» και προσθέτει:

«Με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα μπορούμε να υπολογίζουμε το κόστος των παροχών». Είναι η «αχίλλειος πτέρνα» του συστήματος, αφού τα αρμόδια υπουργεία θεσπίζουν τα ευνοϊκά μέτρα αλλά τα περισσότερα δεν επωμίζονται το κόστος.

Οι ανεξόφλητες οφειλές για δωρεάν μετακινήσεις και εκπτώσεις φτάνουν τα 166 εκατ. για τα έτη 2011-2015, ενώ για την περασμένη χρονιά υπολογίζονται σε 86 εκατ. ευρώ.

Παρά την οικονομική στενότητα, η σημερινή διοίκηση του Οργανισμού εξασφάλισε 30 εκατ. ευρώ και ώς το τέλος του χρόνου θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την αγορά 92 νέων λεωφορείων.

Για πρώτη φορά θα αγοραστούν 10 ηλεκτρικά μίνι μπας, που θεωρούνται «καθαρά» και θα ενισχύσουν τις γραμμές του κέντρου. Αναζητά νέες πηγές χρηματοδότησης με στόχο το 2022 να αγοραστούν 500 νέα λεωφορεία.

Να σημειωθεί ότι η τελευταία παραγγελία λεωφορείων είχε γίνει το 2004, με αποτέλεσμα σήμερα να κυκλοφορούν «γερασμένα» οχήματα που έχουν μεγάλο κόστος συντήρησης.

Υπάρχει επίσης καλή συνεργασία με τους δήμους, που ενδιαφέρονται να αναλάβουν τη μετακίνηση των δημοτών τους ώς τις στάσεις του μετρό.

Σήμερα σε όλο το λεκανοπέδιο λειτουργούν 270 λεωφορειακές γραμμές, από τις οποίες οι 112 είναι τροφοδοτικές του μετρό και του Ηλεκτρικού, που σηκώνουν το μεγαλύτερο μέρος της επιβατικής κίνησης.

Προβλέπεται πάντως να διατηρηθούν οι γραμμές κορμού, ακόμη και αυτές που κινούνται παράλληλα με το μετρό, γιατί καλύπτουν περισσότερες γειτονιές.

Χρειάζονται προσλήψεις

«Το μόνο που δεν έχουμε προχωρήσει είναι οι προσλήψεις προσωπικού» παραδέχεται ο Γ. Σκουμπούρης. Προς το παρόν υπάρχει «απαγορευτικό» από τους θεσμούς, παρόλο που οι υπερωρίες και τα ρεπό που πληρώνονται στο προσωπικό για να εκτελεστούν τα προγραμματισμένα δρομολόγια κοστίζουν περισσότερα από τις προσλήψεις! Ο ΟΑΣΑ υπολογίζει ότι για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών χρειάζεται να προσληφθούν 500 οδηγοί και 200 τεχνικοί.

Στα άμεσα σχέδια του Οργανισμού περιλαμβάνονται και άλλες ενδιαφέρουσες παροχές προς τους πολίτες. Μέσα στον Οκτώβριο θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια του «ιατρικού» λεωφορείου.

Η μετασκευή του είναι έτοιμη και έγινε από τους τεχνικούς του ομίλου, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει η τοποθέτηση του εξοπλισμού. Ενα άλλο λεωφορείο θα φιλοξενήσει παραστάσεις από το «κινούμενο» θέατρο και μέσα στην επόμενη χρονιά, με αφορμή το «Ετος Βιβλίου», θα βγει στις γειτονιές ειδικά διαμορφωμένο όχημα.

Βελτιώνονται τα οικονομικά μεγέθη

Κροκοδείλια δάκρυα χύνουν στελέχη της Ν.Δ. για τα οικονομικά της ΟΣΥ, του φορέα που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Επικαλούνται επιλεγμένα στοιχεία και αφήνουν να διαρρεύσουν «εμπιστευτικές πληροφορίες», σύμφωνα με τις οποίες η εταιρεία πρόκειται να τεθεί σε εκκαθάριση, στην ουσία όμως επιχειρούν να δημιουργήσουν ανασφάλεια στους περίπου 6.000 εργαζομένους για το επαγγελματικό τους μέλλον.

«Είναι γεγονός ότι το 2016 τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας σε σχέση με τα μετοχικά διαμορφώθηκαν στο 49,89%. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά. Το 2011 ήταν λίγο πάνω από το 10%, διατηρήθηκαν σε ανάλογα επίπεδα για άλλα δύο χρόνια και διορθώθηκαν χωρίς να υπάρξουν άλλες επιπτώσεις», εξήγησε στην «Εφ.Συν.» αρμόδια πηγή της ΟΣΥ.

Με βάση το άρθρο 47 του νόμου 2190/1920, προβλέπεται διαδικασία εκκαθάρισης για ιδιωτικές επιχειρήσεις όταν το μετοχικό τους κεφάλαιο διαμορφώνεται κάτω από το 50% των ιδίων κεφαλαίων τους.

«Η ΟΣΥ όμως είναι και θα παραμείνει δημόσια υπηρεσία», πρόσθεσε και μας διαβεβαίωσε ότι στη γενική συνέλευση του ΟΑΣΑ, που έχει οριστεί για τις 5 Σεπτεμβρίου, θα ληφθούν αποφάσεις για την τακτοποίηση του θέματος, για το οποίο τόνισε πολλές φορές ότι «έχει μόνο λογιστική διάσταση».

«Τα οικονομικά μεγέθη όλων των εταιρειών του ομίλου του ΟΑΣΑ βελτιώνονται συνεχώς», μας ενημερώνει ο Γ. Σκουμπούρης και επισημαίνει ότι το έλλειμμα για το τρέχον έτος θα είναι μειωμένο κατά 19,34 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προβλεπόμενο.

Επικαλείται τα στοιχεία για το 2016, που συντάχθηκαν με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA 95), από τα οποία προκύπτει ότι το έλλειμμα της περσινής χρονιάς διαμορφώθηκε στα 24,25 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένο κατά 67,7% σε σχέση με τις προβλέψεις.

Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη διοίκηση, που είχε διοριστεί από την κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ αλλά παρέμεινε στη θέση της ώς τον Ιανουάριο του 2016, είχε καταθέσει προϋπολογισμό που προέβλεπε έλλειμμα 76,63 εκατ. ευρώ.

Η Ν.Δ. πάντως φορτώνει τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες στην πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων!

«Ξεχνά» όμως ότι μεγάλο μέρος της «τρύπας» στα οικονομικά δημιουργήθηκε από τα «φέσια» που άφησαν οι προηγούμενες διοικήσεις στις συγκοινωνίες.

Μόνο στην ΟΣΥ οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί έφταναν τα 110 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 42 εκατ. οφείλονταν σε ιδιώτες και έχουν ήδη εξοφληθεί τον τελευταίο χρόνο. Αλλα 40 εκατ. ήταν τα χρέη της «νοικοκυρεμένης» ΣΤΑΣΥ! Παρά τις οικονομικές δυσκολίες, όμως, ένα μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων έχει ήδη εξοφληθεί.

Μία από τις βασικές αιτίες των οικονομικών δυσκολιών των δημόσιων συγκοινωνιών είναι το «ψαλίδισμα» των επιδοτήσεων που επιβλήθηκε από τα μνημόνια.

«Σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες οι συγκοινωνίες είναι επιδοτούμενες», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ και μας δίνει κατάλογο που δείχνει ότι η επιδότηση διαμορφώνεται από 47 έως και 70%, στον οποίο περιλαμβάνονται το Βερολίνο και το Λονδίνο. Στην ελληνική πρωτεύουσα, με βάση τον νόμο 3920/2011, η κρατική ενίσχυση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 40%.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
21% αυξήθηκαν τον Ιανουάριο τα έσοδα του ΟΑΣΑ από το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποδεικνύεται τονωτική ένεση για το ταμείο των δημόσιων συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Τα έσοδα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) τον πρώτο μήνα της νέας χρονιάς παρουσίασαν...
21% αυξήθηκαν τον Ιανουάριο τα έσοδα του ΟΑΣΑ από το ηλεκτρονικό εισιτήριο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξετάζεται μείωση στο εισιτήριο λεωφορείων
​Σε επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών προχωρά η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Μεταφορών. Υπό μελέτη βρίσκεται και η μείωση της τιμής τουλάχιστον για τα λεωφορεία και...
Εξετάζεται μείωση στο εισιτήριο λεωφορείων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο παλιός ΟΑΣΘ ήθελε να τον εξοντώσει, ο νέος θέλει να τον αθωώσει!
Με άλλο πρόσωπο αναμένεται να εμφανιστεί σήμερα ο -υπό νέα διοίκηση- ΟΑΣΘ στο Εφετείο της Θεσσαλονίκης όπου εκδικάζεται σε δεύτερο βαθμό η υπόθεση ανέργου χωρίς εισιτήριο. Ηταν μία μέρα πριν από τη γενική...
Ο παλιός ΟΑΣΘ ήθελε να τον εξοντώσει, ο νέος θέλει να τον αθωώσει!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
​Ευρύχωρο σε αποκαλύψεις, πολιτικές καταγγελίες κατά της Ν.Δ., απαντήσεις σε Fraport, αλλά και όνειρα για την επόμενη μέρα των συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης αποδείχθηκε το βαγόνι του μετρό που εκτίθεται στην 82η...
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με ΑΜΚΑ και ταυτότητα η έκδοση προσωποποιημένης κάρτας ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Το πράσινο φως για τη διάθεση προσωποποιημένων καρτών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έδωσε τελικά η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Για να γίνει αυτό χρειάστηκε μια συμπληρωματική γνωστοποίηση του...
Με ΑΜΚΑ και ταυτότητα η έκδοση προσωποποιημένης κάρτας ηλεκτρονικού εισιτηρίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χιλιόμετρα σπατάλης στον ΟΑΣΘ
Με στοιχεία για τα οικονομικά -και όχι μόνο- του Οργανισμού προσήλθε χθες ο υπουργός Μεταφερών, Χρίστος Σπίρτζης, στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου έγινε η συζήτηση και η ψηφοφορία για το νομοσχέδιο με τις...
Χιλιόμετρα σπατάλης στον ΟΑΣΘ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας