Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χιλιόμετρα σπατάλης στον ΟΑΣΘ

Με στοιχεία για τα οικονομικά -και όχι μόνο- του Οργανισμού προσήλθε χθες ο Χρίστος Σπίρτζης στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου έγινε η συζήτηση και η ψηφοφορία για το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Χιλιόμετρα σπατάλης στον ΟΑΣΘ

  • A-
  • A+

Με αποκαλυπτικά στοιχεία από το πόρισμα του σώματος ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών στα οικονομικά του ΟΑΣΘ, που έχει ήδη πάρει τον δρόμο προς τη Δικαιοσύνη, προσήλθε χθες ο Χρίστος Σπίρτζης στην Ολομέλεια της Βουλής όπου έγινε η συζήτηση και η ψηφοφορία για το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

«Συντηρούσατε ένα σκάνδαλο εξήντα χρόνια, για να αναπαράγονται συγκεκριμένοι βουλευτές, δήμαρχοι, εφημερίδες, sites» τόνισε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση.

Η έρευνα έδειξε ότι ο ΟΑΣΘ μισθώνει χώρους για τα γραφεία του, καθώς και τα αμαξοστάσιά του στον Φοίνικα και τη Σταυρούπολη, από τον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό Αυτοκινητιστών «Ηρακλής», στον οποίο διαθέτει το 65% των μετοχών!

Αποκάλυψε επίσης ότι τα μισθώματα που κατέβαλε ήταν 70 έως και 140% υψηλότερα από τα τεκμαρτά.

Ειδικά για τα κεντρικά του γραφεία, που στεγάζονται σε εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, το ενοίκιο ήταν 140% υψηλότερο σε σχέση με άλλα μισθωμένα ακίνητα που βρίσκονται στο ίδιο κτίριο.

Τα αίτια γι’ αυτό το... φούσκωμα είναι προφανή: υπολογίζονταν στις δαπάνες του ΟΑΣΘ από τις οποίες προκύπτει η αντισταθμιστική καταβολή από το Δημόσιο προς τον Οργανισμό.

Γκρίζες ζώνες εντοπίζονται και στη μισθοδοσία του προσωπικού, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να ζημιώνεται από καταβολές ΦΠΑ.

Ακόμα και τα δελτία ελεύθερης κυκλοφορίας, που χορηγούνται στους υπαλλήλους ως παροχή σε είδος, είχαν καταχωριστεί ως αμοιβές και έξοδα προσωπικού!

Ηταν κανόνας οι απευθείας αναθέσεις έργων και υπηρεσιών, όπως η σύμβαση για την τηλεματική και την προμήθεια καυσίμων, που οδηγούσαν σε υψηλό κοστολόγιο.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέβασε τους τόνους απευθυνόμενος προς τη Ν.Δ., η οποία κατηγόρησε την κυβέρνηση για κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.

«Η περιουσία του ΟΑΣΘ ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο από το 2010» τόνισε ο Χρίστος Σπίρτζης και επικαλέστηκε τις αποσβέσεις που προέβλεπαν οι παλιότερες συμβάσεις.

»Επικαλέστηκε επίσης έγγραφο του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κωστή Χατζηδάκη, με το οποίο στις 31 Αυγούστου 2012 επέτρεψε την παράταση της κυκλοφορίας 90 λεωφορείων για άλλα τρία χρόνια, ανεβάζοντας το όριο «ζωής» τους στα 18 χρόνια κατά παράβαση του νόμου που ορίζει τα 15 έτη.

Ο Κώστας Καραμανλής στην ομιλία του επανήλθε στη βασική ερώτηση της Ν.Δ. και ζήτησε από τον υπουργό να ενημερώσει αν υπάρχει συμφωνία με τους δανειστές για «την απίθανη κρατικοποίηση» του ΟΑΣΘ. «Αν δεν το έχετε κάνει, τότε είναι μια τρύπα στο νερό» σημείωσε και πρόσθεσε: «Αν το έχετε συμφωνήσει κρυφά, τότε αποδεικνύεστε το αγαπημένο παιδί της τρόικας»!

Από την πλευρά του ο Χρίστος Σπίρτζης πέρασε στην αντεπίθεση:

«Γιατί δεν ρωτάτε τα στελέχη σας που καθημερινά συνεργάζονται με τους θεσμούς» παρατήρησε και κατηγόρησε τη Ν.Δ. ότι κατά παράβαση του ευρωπαϊκού κανονισμού, που σήμερα επικαλείται, προχώρησε σε επέκταση της σύμβασης για τον ΟΑΣΘ.

«Με αφορμή την παρέμβαση του εισηγητή της Ν.Δ. για επερχόμενες μειώσεις στους μισθούς των εργαζομένων οι οποίοι προβλέπεται να ενταχθούν στον νέο φορέα συγκοινωνιών, ο Χρίστος Σπίρτζης επισήμανε ότι «μόνο οι εκλεκτοί, οι δικοί σας και της διοίκησης, έπαιρναν υψηλούς μισθούς».

Η σύγκριση με τον ΟΣΥ

Ο υπουργός, απαντώντας εμμέσως στην κριτική της Ν.Δ. ότι οι αλλαγές στο συγκοινωνιακό τοπίο στη Θεσσαλονίκη θα κοστίσουν στο Δημόσιο, έδωσε νέα στοιχεία για τις κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνει ο... ιδιωτικός ΟΑΣΘ, ο οποίος παρ’ όλα αυτά έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 119 εκατ. ευρώ.

Εκανε μάλιστα τη σύγκριση με τον ΟΣΥ, τον δημόσιο φορέα που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία των λεωφορείων και των τρόλεϊ της πρωτεύουσας. Οι αριθμοί που παρουσίασε είναι αποκαλυπτικοί:

■ Ο ΟΣΥ εξυπηρετεί δρομολόγια συνολικού μήκους 81 εκατ. χλμ., που είναι 54% περισσότερα σε σχέση με τα 36 εκατ. χλμ που καλύπτει ο ΟΑΣΘ. Παρ’ όλα αυτά η κρατική επιδότηση προς τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι 80% υψηλότερη σε σχέση με αυτές της πρωτεύουσας.

■ Στη δεκαετία 2007-2016 ο ΟΑΣΘ έχει πάρει αντισταθμιστικές καταβολές συνολικού ύψους 1,14 δισ. ευρώ και διεκδικεί μέσα από διαιτησίες άλλα 122 εκατ. ευρώ για τα έτη 2015 και 2016.

■ Η μέση ετήσια επιδότηση προς τον ΟΑΣΘ διαμορφώνεται στα 126 εκατ. ευρώ, όταν στις δημόσιες συγκοινωνίες της πρωτεύουσας αντιστοιχούν 117 εκατ. ευρώ.

■ Το λειτουργικό κόστος του ΟΑΣΘ είναι 53% υψηλότερο, παρόλο που έχει το μισό προσωπικό σε σχέση με την ΟΣΥ και διαθέτει νεότερο στόλο οχημάτων, που χρειάζεται λιγότερα έξοδα συντήρησης.

■ Στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια μειώθηκαν οι οδηγοί κατά 13% και αυξήθηκε το διοικητικό προσωπικό κατά 16%, με αποτέλεσμα η ακύρωση προγραμματισμένων δρομολογίων να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 15,3% και σε ορισμένες περιπτώσεις να φτάνει και το 19,5%.

Με βάση τους κανονισμούς η απόκλιση των δρομολογίων δεν πρέπει να υπερβαίνει το 4%.

Η χθεσινή συνεδρίαση στην Ολομέλεια της Βουλής κινήθηκε σε χαμηλούς τόνους, με ελάχιστες αψιμαχίες. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝ.ΕΛΛ., ενώ η Ενωση Κεντρώων έμεινε σταθερή στο «παρών».

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη στα περισσότερα άρθρα δήλωσε «παρών», ψήφισε «ναι» στο άρθρο 13 που αφορά τη μετάταξη των εργαζομένων στη νέα εταιρεία και καταψήφισε τις διατάξεις που διέπουν τη συγκρότηση του νέου φορέα συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Καταψήφισαν η Ν.Δ., η Χρυσή Αυγή, το ΚΚΕ και το Ποτάμι.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
​Ευρύχωρο σε αποκαλύψεις, πολιτικές καταγγελίες κατά της Ν.Δ., απαντήσεις σε Fraport, αλλά και όνειρα για την επόμενη μέρα των συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης αποδείχθηκε το βαγόνι του μετρό που εκτίθεται στην 82η...
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Ενα δισ. μέσα σε 8 χρόνια έχει πάρει ο ΟΑΣΘ από το κράτος»
Με διαδικαστικές... αψιμαχίες ξεκίνησε χθες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, που θα συνεχιστεί σήμερα με τις παρεμβάσεις φορέων, με...
«Ενα δισ. μέσα σε 8 χρόνια έχει πάρει ο ΟΑΣΘ από το κράτος»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές
Αποκαλύψεις έγιναν από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη για τις αμοιβές του απερχόμενου διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΘ. Δημοσιοποίησε το επίσημο έγγραφο αμοιβών του προηγούμενου συμβουλίου για να γίνουν...
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος το σχέδιο για τον ΟΑΣΘ
Με τη διαδικασία του επείγοντος συζητείται σήμερα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο, με το οποίο καταργείται ώς τον Δεκέμβριο του 2019 ο ιδιωτικός αλλά κρατικοδίαιτος Οργανισμός Αστικών...
Στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος το σχέδιο για τον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα «αρπακτικά» πετάνε πάνω απ’ το κουφάρι του ΟΑΣΘ
Λίγο ακόμη και… θα συνηθίσουμε στη Θεσσαλονίκη να μην κυκλοφορούν λεωφορεία. Μια εβδομάδα συμπληρώνουμε κινητοποιήσεων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ και χθες το απόγευμα η διοίκηση του οργανισμού άφηνε ανοιχτή μια...
Τα «αρπακτικά» πετάνε πάνω απ’ το κουφάρι του ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξετάζεται μείωση στο εισιτήριο λεωφορείων
​Σε επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών προχωρά η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Μεταφορών. Υπό μελέτη βρίσκεται και η μείωση της τιμής τουλάχιστον για τα λεωφορεία και...
Εξετάζεται μείωση στο εισιτήριο λεωφορείων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας