Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.0°C / 9.4°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 7.8°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.6°C / 3.0°C
    1 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.0°C / -1.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.0°C / 0.0°C
    2 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.6°C / 6.1°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.0°C / 5.0°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.0°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.0°C / 7.2°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.3°C
    5 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.1°C / 6.1°C
    0 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.4°C / 11.4°C
    1 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.0°C / -2.0°C
    0 BF
    74%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    0 BF
    41%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 14.0°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 8.9°C
    2 BF
    75%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.0°C / 8.3°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.0°C / 8.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    60%
«Το κοινό στην Ευρώπη βγαίνει σοκαρισμένο από τις αίθουσες»

Το «Αγορά» είναι ο καθρέφτης όλων όσων ζήσαμε, αλλά και ο μεγεθυντικός φακός που αποκαλύπτει τι γινόταν στα κέντρα και τα παράκεντρα της εξουσίας όσο εμείς -οργισμένοι και απελπισμένοι- προσπαθούσαμε να επιβιώσουμε στην Ελλάδα

«Το κοινό στην Ευρώπη βγαίνει σοκαρισμένο από τις αίθουσες»

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Κάθε φορά που ένα καινούργιο ντοκιμαντέρ του Γ. Αυγερόπουλου βγαίνει στις αίθουσες είναι είδηση, και μάλιστα όχι μόνο ελληνικού βεληνεκούς. Η τελευταία του δουλειά, ωστόσο, είναι πολλά παραπάνω από αυτό. Οχι μόνο γιατί πρόκειται για μια άρτια και αποκαλυπτική δημοσιογραφική έρευνα, αλλά γιατί μετά από 14 χρόνια δουλειάς στο εξωτερικό επιστρέφει στην Ελλάδα και ερευνά την ελληνική κρίση.

Το «Αγορά» είναι ο καθρέφτης όλων όσων ζήσαμε (πόσα πολλά, καταιγιστικά και σκοτεινά έχουμε ζήσει!), αλλά και ο μεγεθυντικός φακός που αποκαλύπτει τι γινόταν στα κέντρα και τα παράκεντρα της εξουσίας όσο εμείς -οργισμένοι και απελπισμένοι- προσπαθούσαμε να επιβιώσουμε στην Ελλάδα.

Πριν πάτε στις κάλπες, δείτε την ταινία - η μνήμη, η γνώση και η κρίση είναι τα όπλα μας. Κι όσοι δεν μπορείτε να την δείτε -αφού για την ώρα διανέμεται μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη- διαβάστε τη συνέντευξη του Γιώργου Αυγερόπουλου στην «Εφ.Συν.».

«Το συναίσθημα απέναντι στην αδικία δεν διαχωρίζεται με βάση την εθνικότητα. Ολοι άνθρωποι είμαστε, είτε ζούμε στην Ελλάδα είτε στη Γουατεμάλα. Στο στόμα μου μένει μια πίκρα για το πώς η χώρα μας κατάντησε έτσι»

• Δουλέψατε επί 4 χρόνια για το καινούργιο σας ντοκιμαντέρ. Από την ερευνητική σας δουλειά, εκτιμάτε ότι ήταν μονόδρομος αυτά που ζήσαμε; Υπήρχαν περιθώρια άλλων χειρισμών;

Υπήρχαν, και ειδικά στην αρχή της κρίσης. Η κυβέρνηση τότε έκανε ένα πολύ σοβαρό λάθος: ανακοίνωσε στην Ευρώπη ότι το σπίτι μας έχει πιάσει φωτιά δεν έκανε τίποτα για να την σβήσει. Παρέμεινε θεατής.

Μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2009, ο Παπανδρέου έλεγε στις Βρυξέλλες ότι παρά το υπέρογκο έλλειμμα που είχε ανακοινώσει ο Παπακωνσταντίνου 3 μήνες πριν, θα πρέπει να εκπληρώσει τις προεκλογικές του υποσχέσεις για κάποιες παροχές. Στη συνέχεια η Ελλάδα δεν διαπραγματεύτηκε και δέχθηκε τα πάντα. Η Ελλάδα θα μπορούσε να είχε γίνει η «Λίμαν Μπράδερς νο2» και να είχε ανατινάξει το ευρωπαϊκό οικονομικό σύστημα.

Δυστυχώς, αυτό το πλεονέκτημα πήγε χαμένο. Η κυβέρνηση φοβήθηκε τη σκληρή τιμωρητική στάση των Γερμανών και δεν ήθελε να τα σπάσει με τους κοινοτικούς εταίρους.

• Η δουλειά σας απευθύνεται και στο διεθνές κοινό. Οι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν πλήρη εικόνα για το τι συμβαίνει εδώ;

Οχι, δεν έχουν πλήρη εικόνα. Ακριβώς όπως εδώ, έτσι και στο εξωτερικό οι ειδήσεις από την Ελλάδα περνάνε μέσα από το φίλτρο των κυρίαρχων ΜΜΕ, παρουσιάζονται αποσπασματικά και παραλείπονται λεπτομέρειες που πολλές φορές κάνουν και τη διαφορά.

Το διεθνές κοινό, όταν βλέπει το «Αγορά», βγαίνει σοκαρισμένο από την αίθουσα. Σοκάρονται γιατί καταλαβαίνουν ότι δεν έχουν πλήρη γνώση για το τι ακριβώς συνέβη στη χώρα μας και γιατί συνειδητοποιούν πως αυτά μπορούν να φτάσουν και στο δικό τους σπίτι.

• Στο «Αγορά» αναφέρεστε εκτενώς στην ανθρωπιστική κρίση και στην άνοδο των αυτοκτονιών. Γνωρίζετε, ωστόσο, ότι αυτό αμφισβητείται ως «αριστερή προπαγάνδα». Τι απαντάτε;

Αν θέλουμε να προχωρήσουμε ως κοινωνία, δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια στην πραγματικότητα. Το πρόβλημα είναι πως πλέον όποιος τολμά να μιλά για ανθρωπιστική κρίση, για ανθρώπινα δικαιώματα, για το ότι η πολιτική πρέπει να έχει ως κέντρο της τον πολίτη, τον άνθρωπο, τότε τον χαρακτηρίζουν «αριστερούλη», «ΣΥΡΙΖΑ», «παρωχημένο», ότι προσπαθεί να ερμηνεύσει τη σύγχρονη εποχή με παλιά εργαλεία. Τι να πω...

• Μετά από 14 χρόνια δουλειάς στο εξωτερικό, δουλέψατε στην Ελλάδα. Πώς ήταν η εμπειρία;

Ενδιαφέρουσα. Είναι τουλάχιστον θλιβερό, εικόνες που βλέπεις στη Λατινική Αμερική, τώρα να τις καταγράφεις στην πατρίδα σου. Μου έκαναν πολύ κακή εντύπωση ορισμένοι πολιτικοί, που με αντιμετώπισαν ως ιθαγενή.

Προσπάθησαν να με βγάλουν τρελό σε πράγματα που είναι αδιαμφισβήτητα, π.χ. στο τι λένε οι δανειακές συμβάσεις. Κι όταν αναφερόμουν σε συγκεκριμένα άρθρα, έπαιρνα έκπληκτος την απάντηση: «Βλέπω ότι έχετε διαβάσει τις δανειακές συμβάσεις». Ποτέ στο εξωτερικό δεν με έχουν αντιμετωπίσει έτσι. Από αυτό βγάζει κανείς χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς ορισμένοι αντιμετωπίζουν τη δημοσιογραφία και κατ’ επέκτασιν τους πολίτες αυτής της χώρας.

• Πώς χειρίζεται ένας δημιουργός ντοκιμαντέρ το συναίσθημά του, όταν η τραγωδία που καλείται να καταγράψει αφορά τους δικούς του ανθρώπους;

Δεν υπάρχουν δικοί μου και δικοί σου. Ολοι άνθρωποι είναι, είτε ζουν στην Ελλάδα είτε ζουν στη Γουατεμάλα. Το συναίσθημα απέναντι στην αδικία δεν διαχωρίζεται με βάση την εθνικότητα. Στο «Αγορά» λειτούργησα όπως λειτουργώ σε άλλες χώρες του πλανήτη.

Δακρύζω όποτε βλέπω τη σκηνή του Βαγγέλη, όπως δακρύζω όποτε βλέπω τη σκηνή με τον μικρό υποσιτισμένο Σεμπάστιαν στη Γουατεμάλα. Και στο στόμα μου μένει μια πίκρα για το πώς η χώρα μας κατάντησε έτσι.

• Εχετε δύο διεθνείς συμπαραγωγούς, το Al Jazeera και τη δημόσια γερμανική τηλεόραση. Τι σημαίνει αυτό για τον τρόπο που λειτουργούν τα ΜΜΕ στη Γερμανία;

Σε δημοκρατίες που εξακολουθούν να λειτουργούν, υπάρχει, τουλάχιστον ακόμα, χώρος στα δημόσια Μέσα για τη στοιχειοθετημένη εναλλακτική άποψη. Οπως ακριβώς συνέβαινε παλιότερα και στην Ελλάδα – τώρα πια στη χώρα μας η αντίθετη άποψη έχει εξαφανιστεί από τα ΜΜΕ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα στα διεθνή δίκτυα που θα προβάλουν το «Αγορά» είναι η δημόσια φινλανδική τηλεόραση, ενώ ο Φινλανδός υπουργός Οικονομικών είναι από τους πιο λάβρους πολέμιους της Ελλάδας.

• Ποιο είναι το κλίμα που επικρατεί για την Ελλάδα αυτήν τη στιγμή; Πώς βλέπει ο κόσμος τις επικείμενες εκλογές;

Ως μια ιστορική στιγμή για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη.

• Σε περίπτωση κυβέρνησης της Αριστεράς και επαναλειτουργίας του δημόσιου φορέα, θα σας δούμε στην καινούργια ΕΡΤ;

Δεν ξέρω, ειλικρινά. Προς το παρόν, έχουμε πάρει τη μικρή μας βάρκα κι έχουμε ξανοιχτεί στον ωκεανό της διεθνούς αγοράς. Είναι ένα πείραμα που δείχνει να πετυχαίνει και θα ήθελα να το συνεχίσω.

• Από όλα όσα ζήσαμε, αν έπρεπε να διαλέξετε τη χαρακτηριστικότερη στιγμή, ποια θα ήταν;

Πολιτικά, η ανακοίνωση του Γιώργου Παπακωνσταντίνου στο Εurogroup ότι το έλλειμμα ήταν υπερδιπλάσιο από αυτό που είχε ανακοινωθεί. Ηταν ο δεύτερος Ελληνας υπουργός Οικονομικών, μετά τον Αλογοσκούφη, που έλεγε στην Ευρώπη ότι η προηγούμενη κυβέρνηση από το αντίπαλο κόμμα σάς κορόιδεψε, κάτι μοναδικό στον κόσμο. Κοινωνικά, η δολοφονία του Παύλου Φύσσα.

 

Info:

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Κοπεγχάγης CPH:DOX (Νοέμβριος 2014), το «Αγορά», προβάλλεται στους ιστορικούς κινηματογράφους:

→«Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42-46, πλατεία Βικτωρίας)

→«Studio» (Σπάρτης & Σταυροπούλου 33, Πλατεία Αμερικής) στο κέντρο της Αθήνας,

→«Ααβόρα» (Ιπποκράτους 180, Εξάρχεια), 

→«Ολύμπιον» (Πλατεία Αριστοτέλους 10) στη Θεσσαλονίκη.

Σταδιακά η διανομή της θα επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι άστεγοι της Αθήνας τις άγριες νύχτες της «Αριάδνης»
Ακόμα και με πολλούς βαθμούς κάτω από το μηδέν, υπάρχουν συμπολίτες μας που κοιμήθηκαν σε σταθμούς μετρό ή και στις μόνιμες καβάντζες τους. Η «Εφ.Συν.» βγήκε να δει, να ρωτήσει να συμμεριστεί (αν αυτό είναι...
Οι άστεγοι της Αθήνας τις άγριες νύχτες της «Αριάδνης»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καλό σου ταξίδι Γιώργο
Σε ηλικία 62 χρόνων έφυγε το ξημέρωμα του Σαββάτου και κηδεύεται σήμερα στις 3.30 μ.μ. στο Περιστέρι ο πολεμικός ανταποκριτής σε πολλά ΜΜΕ Γιώργος Γεωργιάδης. Είχε καταγράψει ιστορικά γεγονότα, όπως μεταξύ...
Καλό σου ταξίδι Γιώργο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρνητές της ευρω-υποκρισίας
Τους κοιτάζουν μάλλον παραξενεμένοι, αφού δεν μπορούν να καταλάβουν τι γράφουν τα μπλουζάκια που φορούν. Αλλά οι άνθρωποι που κυκλοφορούν στο Ευρωκοινοβούλιο με το μότο «κανένας μόνος του στην κρίση» δεν είναι...
Αρνητές της ευρω-υποκρισίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Σήμερα τραγουδάμε. Από αύριο συνεχίζουμε»
Ανεβαίνουν προς την πλατεία Συντάγματος, ανεμίζοντας τις κόκκινες παντιέρες τους και τραγουδώντας το «Βandiera Rossa». Είναι δεκάδες, είναι εκατοντάδες, είναι χιλιάδες. Είναι νέοι, είναι ηλικιωμένοι, είναι...
«Σήμερα τραγουδάμε. Από αύριο συνεχίζουμε»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το πιο συνειδητό «όχι»
«Θα ψηφίσω “όχι” χωρίς ρομαντισμό. Το “ναι” θα σκοτώσει την ελληνική οικονομία. Το “όχι” συνιστά κίνηση υψηλού ρίσκου, αλλά είναι κι η μόνη μας ελπίδα». Πιο ακριβή διατύπωση απόλυτου ρεαλισμού εκ μέρους των...
Το πιο συνειδητό «όχι»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το υπερόπλο της αντιπολίτευσης στη μάχη του «ναι»... διχάζεται
Οι συνταξιούχοι έχουν γίνει ξαφνικά το αντικείμενο της συμπάθειας των συστημικών ΜΜΕ, που τους «ξέχασαν» στα χρόνια του Μνημονίου. Η «Εφ.Συν.» συνομίλησε μαζί τους και διαπιστώνει ότι δεν είναι όλοι...
Το υπερόπλο της αντιπολίτευσης στη μάχη του «ναι»... διχάζεται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας