Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιατί... δρομολογείται ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας
EUROKINISSI / NΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

Γιατί... δρομολογείται ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας

  • A-
  • A+

Mε «πάτημα» την έλλειψη υποδομών για την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών (βενζινάδικα, καφέ κ.λπ.), οι δανειστές της χώρας και κάποιοι τεχνοκράτες του ΤΑΙΠΕΔ έχουν κάνει «σημαία» την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού.

Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη και έχει μήκος 658 χλμ., που φθάνει τα 1.000 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες που εξυπηρετούν τη σύνδεση με τα Βαλκάνια.

Κόστισε περίπου επτά δισ. ευρώ και, σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, με το σημερινό καθεστώς και μόνο με την ανάπτυξη των προβλεπόμενων σταθμών διοδίων μπορεί να αποδώσει στα δημόσια ταμεία 350 εκατ. ευρώ ώς το 2022, ενώ με παρεμβάσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα συνολικά έσοδα σε βάθος 35ετίας θα αγγίξουν τα πέντε δισ. ευρώ.

Η ιδιωτικοποίηση του έτοιμου αυτοκινητόδρομου αποτελεί επιταγή του πρώτου μνημονίου και έχει περιληφθεί στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα της περιόδου 2012-2015 (νόμος 3985/2011).

Τα οικονομικά στοιχεία όμως δεν βγαίνουν και, για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα, το περασμένο καλοκαίρι το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε τεχνικό, οικονομικό και νομικό σύμβουλο, με αμοιβή 750.000 ευρώ, για να υπολογίσει το εύλογο τίμημα της παραχώρησης και τα αναμενόμενα οφέλη για το Δημόσιο.

Να σημειωθεί ότι η δημόσια «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διαθέτει προσωπικό υψηλών προδιαγραφών και έχει επιλεγεί ως σύμβουλος σε γειτονικές κυβερνήσεις!

«Φουσκωμένο» κόστος

Οι θιασώτες της ιδιωτικοποίησης έφθασαν να υποστηρίζουν ότι πρέπει να εκχωρηθεί ο αυτοκινητόδρομος για να αναπτυχθούν... φωτοβολταϊκά πάρκα.

Είναι μια σωστή λύση για να καλυφθούν τα έξοδα ηλεκτροφωτισμού των σταθμών διοδίων και των σηράγγων, που ανέρχονται σε εννέα εκατ. ευρώ τον χρόνο, αλλά μπορεί να γίνει με διαγωνισμό, χωρίς να αλλάξει το καθεστώς της Εγνατίας οδού.

Φουσκώνουν επίσης το ετήσιο κόστος βαριάς συντήρησης στα 100 εκατ. ευρώ, εισηγούνται όμως να παραμείνει στο Δημόσιο η αποπληρωμή του δανείου ύψους 250 εκατ. ευρώ που είχε συναφθεί το 2006 με ιδιωτική τράπεζα για τη χρηματοδότηση των έργων.

Είχε χορηγηθεί με εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια, αλλά οι σταθμοί άργησαν να λειτουργήσουν και η αποπληρωμή του οργανώθηκε τα τελευταία χρόνια.

Απομένουν περίπου 88 εκατ. ευρώ, αλλά η τράπεζα διεκδικεί τόκους υπερημερίας ύψους 130 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε την περασμένη εβδομάδα συνάντηση με τη διοίκηση της «Εγνατία Οδός» και ζήτησε να υποβληθεί έκθεση για την ορθολογική ανάπτυξη του σημαντικού περιουσιακού στοιχείου με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.

Θα υποβληθεί στα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, και δεν αποκλείεται να αλλάξουν οι σχεδιασμοί.

Μερική... ιδιωτικοποίηση

Στην πραγματικότητα, σημαντικές λειτουργίες της Εγνατίας οδού έχουν εκχωρηθεί από χρόνια σε ιδιώτες, μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς.

Η ελαφρά συντήρηση κοστίζει σήμερα περίπου 22 εκατ. ευρώ και γίνεται από εταιρεία που δίνει δουλειά σε 350 εργαζόμενους.

Αλλα 300 άτομα απασχολούνται στην είσπραξη των διοδίων, που επίσης παρέχεται από ιδιώτες και κοστίζει 40-60 χιλιάδες ευρώ τον μήνα, ανάλογα με τα κυκλοφοριακά μεγέθη του κάθε σταθμού, ενώ αποδίδει στο Δημόσιο περίπου 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Να σημειωθεί ότι η χρέωση για ένα Ι.Χ. διαμορφώνεται σήμερα στα 0,030 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους είναι 0,070 ευρώ.

Δεν έχουν επίσης αναπτυχθεί οι προβλεπόμενοι, από την υπουργική απόφαση του 2014, σταθμοί διοδίων.

Οι υπηρεσίες της Εγνατίας οδού, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση για το Δημόσιο, έχουν επεξεργαστεί σενάρια για την αξιοποίηση του αυτοκινητόδρομου και μάλιστα χωρίς μεγάλη επιβάρυνση για τους οδηγούς.

Υπολογίζουν ότι η ανάπτυξη όλων των σταθμών διοδίων μπορεί να ολοκληρωθεί ώς το 2018 και η χρέωση να διαμορφωθεί στα 0,035 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Σταδιακά ώς το 2021 θα αυξηθεί στα 0,045 ευρώ, εξασφαλίζοντας καθαρά έσοδα της τάξης των 320 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη πενταετία.

Ως τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η βαριά συντήρηση, που θα φέρει μείωση στα έσοδα τα επόμενα χρόνια, αλλά από το 2026 μπορεί να ξεκινήσει η νέα προσαρμογή στις τιμές των διοδίων και να διαμορφωθεί στα 0,045 ευρώ, με προοπτική να φθάσει τα 0,050 ευρώ το 2055.

Με αυτούς τους υπολογισμούς τα συνολικά έσοδα για το Δημόσιο στην επόμενη 35ετία θα διαμορφωθούν στα 4,901 δισ. ευρώ.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Εγνατία και τα διόδια
Το προσχέδιο της συμφωνίας κυβέρνησης-δανειστών προβλέπει την άμεση κατασκευή τριών σταθμών στον Βενέτικο, τη Θεσσαλονίκη και τη γέφυρα του Αλιάκμονα, ενώ ζητά να προχωρήσουν οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις...
Η Εγνατία και τα διόδια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εγκλημα στην... Εγνατία οδό
«Οικονομικό έγκλημα» χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδό» την παραχώρηση σε ιδιώτες του ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου. Τα 100 εκατ. ευρώ που θα εισπραχθούν (μόνο τα έσοδα από τους επτά σταθμούς...
Εγκλημα στην... Εγνατία οδό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρόταση για αποζημίωση 240 ευρώ τον μήνα στους εξεταστές οδήγησης
Την άμεση ψήφιση τροπολογίας που θα εξασφαλίζει την αποζημίωση των εξεταστών για τη χορήγηση άδειας οδήγησης προτείνει ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ο οποίος με την ιδιότητα του προέδρου της...
Πρόταση για αποζημίωση 240 ευρώ τον μήνα στους εξεταστές οδήγησης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι Ιταλοί... ξανάρχονται για τα τρένα
Στην αγορά της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού και ενοποίησή της με την ήδη ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να γλιτώνει γύρω στα 8 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο προσβλέπει η Ferrovie Dello...
Οι Ιταλοί... ξανάρχονται για τα τρένα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
9 μνηστήρες για την Εγνατία
Η πιο πολύφερνη «νύφη» των ιδιωτικοποιήσεων αναδεικνύεται η Εγνατία οδός, ο αυτοκινητόδρομος που φτάνει τα 1.000 χλμ. μαζί με τους τρεις κάθετους άξονες που συνδέουν τα Βαλκάνια με τα σημαντικότερα λιμάνια της...
9 μνηστήρες για την Εγνατία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χωρίς χρέωση οι κάτοικοι
Μια απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ήταν αρκετή για να ξεκινήσουν διαμαρτυρίες από κατοίκους και φορείς της βόρειας Αττικής για τους δύο νέους σταθμούς διοδίων, στον Αγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη, που...
Χωρίς χρέωση οι κάτοικοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας