Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γρίφος φέτος η κίνηση των βάσεων εισαγωγής
EUROKINISSI

Γρίφος φέτος η κίνηση των βάσεων εισαγωγής

  • A-
  • A+

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τους πάνω από 100 χιλιάδες φετινούς υποψήφιους (όλων των κατηγοριών), στην τελική πορεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016, οι οποίες αρχίζουν τη Δευτέρα 16 Μαΐου και στις οποίες προσφέρονται περίπου 69.985 θέσεις.

Φέτος θα υπάρχουν 11 κατηγορίες υποψηφίων για τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ και αντίστοιχα ξεχωριστές κατηγορίες βάσεων εισαγωγής.

Συγκεκριμένα, από τους 103.402 υποψηφίους, η μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων –84.441– είναι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ). Εξ αυτών οι περισσότεροι –83.346– είναι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι ημερήσιου Λυκείου. Από τους αποφοίτους ημερήσιου Λυκείου οι 79.947 θα εξετασθούν, με βάση το νέο σύστημα, υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα και από αυτούς μόνο οι 21.889 υποψήφιοι (27,3% επί του συνόλου) επέλεξαν να εξετασθούν και σε πέμπτο μάθημα για να διευρύνουν τον αριθμό σχολών που θα μπορούν να επιλέξουν κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Αν, όμως, δεν προσέλθουν στην εξέταση του 5ου μαθήματος, βαθμολογούνται με μηδέν (0). Πληροφορίες θέλουν όσους δήλωσαν 5ο μάθημα με το νέο σύστημα Πανελλαδικών -αν και περίπου το 27% των υποψηφίων του νέου συστήματος- να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα επιστημονικά πεδία αφενός των Επιστημών Υγείας, αφετέρου των Επιστημών Εκπαίδευσης.

Οι τελειόφοιτοι των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα κληθούν να εξεταστούν, ξεκινώντας, όπως πάντα, με την έκθεση. Αμέσως μετά όμως θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους από μηδενική βάση, χωρίς να μπορούν να συγκρίνουν τις επιλογές τους με τις περσινές βάσεις. Σαφώς έχουν τη δυνατότητα να τροποποιούν το ηλεκτρονικό μηχανογραφικό δελτίο ηλεκτρονικά μέχρι την αποκλειστική προθεσμία οριστικοποίησής τους.

Παράγοντες που καθορίζουν την κίνηση των βάσεων εισαγωγής

Η ανίχνευση του «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται, ουσιαστικά, στην εξέταση τριών βασικών παραγόντων που λειτουργούν ως «πύργος ελέγχου» του σκαμπανεβάσματος των βάσεων και πριμοδοτούν τις «καταδύσεις» ή τις «αναρριχήσεις» τους.

Αναφερόμαστε, βεβαίως, στις συντεταγμένες της διαμόρφωσης των βάσεων, που είναι:

α. Ο «βαθμός δυσκολίας - ευκολίας» των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά με την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.

β. Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.

γ. Η σχέση ζήτησης - προσφοράς θέσεων, δηλαδή, ο αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης» και οι προσφερόμενες θέσεις στις παραπάνω σχολές.

Οι δύο πρώτοι παράγοντες προδιαγράφουν, κυρίως, το «πατρόν» των γενικών βάσεων εισαγωγής στα πέντε Επιστημονικά Πεδία, ενώ ο άλλος παράγοντας (γ), κυρίως, «ξεναγεί» τους υποψηφίους στις «πίστες» των βάσεων κάθε Τμήματος Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ στα όρια των Επιστημονικών Πεδίων.

ΕΦ.ΣΥΝ. / Χρήστος Κάτσικας

 
Η ζήτηση των τμημάτων 

Όσον αφορά τη ζήτηση των τμημάτων από τη μεριά των υποψηφίων δεν αναμένεται διαφοροποίηση σε σχέση με πέρσι. Η επιμονή μεγάλου τμήματος των υποψηφίων σε σχολές της περιοχής που κατοικοεδρεύουν  (λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που εκτός των άλλων έχει μειώσει και τις προσδοκίες για αντιστοίχηση κάποιων σχολών με επαγγελματική αποκατάσταση), θα συνεχιστεί και φέτος ενώ από την άλλη όλα τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας φανερώνουν ότι δεν έχει αναδειχθεί καμιά σχολή ή ομάδα σχολών στις οποίες να επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των υποψηφίων με διαφορετικούς όρους σε σχέση με πέρσι.

Μεγάλος θα είναι και φέτος ο ανταγωνισμός των υποψηφίων για τις λεγόμενες περιζήτητες σχολές. Ενδεικτικό του ανταγωνισμού, είναι το γεγονός ότι, στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις, στις 30 πιο δημοφιλείς σχολές οι πρώτες προτιμήσεις ανήλθαν σε 21.476, οι προσφερόμενες θέσεις δεν ξεπέρασαν τις 3.735, ενώ μόλις το 17,39% κατόρθωσε να κατοχυρώσει μια θέση σε αυτές.

Νομικές, Πολυτεχνικές, Ιατρικές και Στρατιωτικές Σχολές μαζί με συγκεκριμένα οικονομικά τμήματα (το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας), τα τμήματα Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης και το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της Αθήνας. θα τρυγήσουν και φέτος την αφρόκρεμα των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων και από αυτή την άποψη ο παράγοντας ζήτηση δεν μπορεί να γίνει ο τροχονόμος της κίνησης των βάσεων εισαγωγής όπως παλιότερα.

Ο βαθμός ευκολίας /δυσκολίας των θεμάτων: ο άγνωστος Χ;

Είναι φανερό ότι ο δημόσιος λόγος περί εύκολων ή δύσκολων θεμάτων έχει κάποια αξία μόνο σαν συγκριτικό στοιχείο καθώς για τη διαμόρφωση των βάσεων (άνοδος ή κάθοδος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) έχει σημασία όχι το «τι» έγραψαν γενικά οι υποψήφιοι, αλλά το «τι» έγραψαν σε σχέση με τους υποψήφιους της προηγούμενης χρονιάς.

Στο σημείο όμως αυτό δεν υπάρχουν συγκρίσιμα στοιχεία καθώς φέτος κάνει το «ντεμπούτο» του το νέο σύστημα πρόσβασης στο οποίο έχουμε διαφορετικά επιστημονικά πεδία, διαφορετική κατανομή των υποψηφίων, λιγότερα μαθήματα, διαφορετικό υπολογισμό των μορίων και μη συμμετοχή του προφορικού βαθμού στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας.

Το πρώτο μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα

Η έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων γίνεται και φέτος, όπως και κάθε χρόνο με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Η συμβουλή μας στους υποψήφιους είναι μόλις τελειώσουν με το πρώτο μάθημα να το ξεχάσουν και να μην τους απασχολήσει καμιά πρόβλεψη. Και αυτό γιατί είναι το μάθημα που συχνά οι προβλέψεις διαψεύδονται. Παραμένει επίσης το μάθημα με τις μεγαλύτερες αποστάσεις στις βαθμολογίες των δυο βαθμολογητών και γι αυτό έχει και τα μεγαλύτερα ποσοστά αναβαθμολογήσεων.

Για την εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα δίνεται σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, λογοτεχνικού, άρθρου κ.τ.λ.) μιας έως δύο σελίδων από βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό (ή κατασκευασμένο για το σκοπό της αξιολόγησης) που αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα.

Το κείμενο αυτό ανταποκρίνεται στην αντιληπτική ικανότητα των υποψηφίων και σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με θεματικούς κύκλους οικείους στους υποψηφίους από τη σχολική διδασκαλία. Οι υποψήφιοι καλούνται:

α) Να δώσουν μια σύντομη περίληψη του κειμένου αυτού, της οποίας η έκταση καθορίζεται ανάλογα με την έκταση και το νόημα του κειμένου.

β) Να απαντήσουν σε ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται:

i. η κατανόηση του κειμένου (ιδεολογικά σημεία του κειμένου, επιχειρήματα συγγραφέα, προβλήματα που θέτει, κ.τ.λ.)
ii. η οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή διαίρεση και τιτλοφόρηση ενοτήτων, συνοχή, ενότητα, συλλογιστική, κ.τ.λ.)
iii. τα σημασιολογικά στοιχεία (σημασία λέξεων, συνώνυμα − αντώνυμα, κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με ορισμένες λέξεις, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων κ.τ.λ.)
iν. η ικανότητα τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.

γ) Να συντάξουν ένα κείμενο, ενταγμένο σε επικονωνιακό πλαίσιο, με το οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν κάποια σημεία του κειμένου ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο. Η έκταση της ανάπτυξης αυτής καθορίζεται κατά προσέγγιση, χωρίς να υπερβαίνει τις 600 λέξεις.

Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 35 μονάδες, οι οποίες κατανέμονται σε επιμέρους ερωτήσεις, ενώ το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες.

Κατά τη βαθμολόγηση όλων των θεμάτων λαμβάνεται υπόψη η ορθογραφία, η δομή του κειμένου, ο λεξιλογικός πλούτος, η ακρίβεια και η ορθότητα της διατύπωσης καθώς και το περιεχόμενο.

Ο γρίφος 

Μεγάλες ανατροπές αναμένονται στις φετινές βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ μετά τις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις, αφού η πλειονότητα των υποψηφίων θα δώσει με το νέο σύστημα των λιγότερων μαθημάτων, χωρίς, όμως, να προσμετράται ο προφορικός τους βαθμός στα μαθήματα.

Η κυρίαρχη εκτίμηση είναι ότι τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί φανερώνουν ότι με το νέο σύστημα εισαγωγής θα έχουμε πτωτικές τάσεις στην κίνηση των βάσεων. Αυτό οφείλεται, αφενός, στο ότι δεν υπάρχουν πλέον εύκολα μαθήματα που να ανεβάζουν τη μέση απόδοση υποψηφίων και, αφετέρου, στην αφαίρεση, κατά τον υπολογισμό της βαθμολογίας, των προφορικών βαθμών οι οποίοι έδιναν πριμ 600 μορίων στο σύνολο σχεδόν των υποψηφίων.

Παράλληλα με το νέο τρόπο υπολογισμού έχει αποδυναμωθεί η βαρύτητα των δύο Μαθημάτων Αυξημένης Βαρύτητας.

Ωστόσο υπάρχει και ο πιο κάτω αντίλογος: Όπως σημειώνει ο υπεύθυνος του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Φθιώτιδας Δημήτρης Καλοδήμος, με το παλιό σύστημα η μέγιστη συνεισφορά των προφορικών βαθμών ήταν 600 μόρια αν είχαμε σε όλα τα μαθήματα προφορικά 2 τουλάχιστον βαθμούς πάνω από τα γραπτά και  αν δεν είχαμε ποινή μορίων π.χ υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης που διεκδικούν σχολές του 3ου Πεδίου (Υγεία).

Αν ληφθεί, μάλιστα υπόψη, ότι αν διαβάζει κανείς σε 4 μαθήματα και όχι σε 6 θα έχει καλύτερη επίδοση, τότε υπάρχει πιθανότητα αντί για πολύ μικρή πτώση βάσεων να έχουμε αύξηση βάσεων τουλάχιστον για τις υψηλόβαθμες σχολές.

Παράλληλα υπάρχουν και ορισμένα άλλα σημαντικά στοιχεία που αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην κίνηση των βάσεων καθώς αφορούν στη σχέση αριθμός υποψηφίων – αριθμός θέσεων εισακτέων μέσα στα όρια των Επιστημονικών Πεδίων.

Ας ανιχνεύσουμε αυτή τη σχέση και το ρόλο της στην κίνηση των βάσεων εισαγωγής στα δυο μεγαλύτερα Επιστημονικά Πεδία, των ανθρωπιστικών σπουδών και των θετικών επιστημών.

Οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών με το νέο σύστημα πρόσβασης είναι λίγο λιγότεροι από πέρσι (37,8% των υποψηφίων φέτος ενώ πέρυσι αποτελούσαν το 40,54 των υποψηφίων), αλλά παράλληλα φέτος έχουν πολύ λιγότερες επιλογές από πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι οι φετινοί υποψήφιοι του μεγαλύτερου Πεδίου (των ανθρωπιστικών σπουδών) εφόσον η συντριπτική τους πλειονότητα δεν δηλώσει 5ο μάθημα θα έχουν δυσμενέστερους όρους πρόσβασης από τους περσινούς του ίδιου Πεδίου καθώς θα τους αντιστοιχούν αρκετές λιγότερες θέσεις.

Αντίθετα οι υποψήφιοι του δεύτερου μεγαλύτερου Επιστημονικού Πεδίου, των θετικών επιστημών, (35,8% των υποψηφίων), καθώς έχουν πρόσβαση στις σχολές του 2ου και του 3ου πεδίου (δηλαδή διεκδικούν περίπου 24.000 θέσεις), αναμένεται να έχουν σημαντικά μεγαλύτερες ευκαιρίες πρόσβασης.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Μυστικά και παγίδες στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού
Η επιλογή των εισαγομένων γίνεται κατά φθίνουσα σειρά μορίων μέχρι τη συμπλήρωση του αριθμού των θέσεων εισακτέων που αντιστοιχεί στο ποσοστό θέσεων που διατίθεται για την κατηγορία αυτή. Το «ηλεκτρονικό...
Μυστικά και παγίδες στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
«Καθαρή» πτώση στο 2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο
Την Παρασκευή 29 Ιουνίου θα ανακοινωθούν σε όλα τα Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) της χώρας οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων για τα ΑΕΙ, που διαγωνίστηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Φέτος ο αριθμός των...
«Καθαρή» πτώση στο 2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Η ανακατανομή των εισακτέων θα «ανακατέψει» τις βάσεις εισαγωγής
Ο αριθμός των εισακτέων δεν θα είναι μικρότερος από τον περσινό, ωστόσο θα υπάρχουν πολλές ανακατανομές, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων θα είναι η αύξηση στον αριθμό των εισακτέων, κυρίως σε σχολές της...
Η ανακατανομή των εισακτέων θα «ανακατέψει» τις βάσεις εισαγωγής
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Με σημαντικές αλλαγές το φετινό μηχανογραφικό
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2017: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Στις 10 Μαρτίου λήγει η υποβολή αίτησης-δήλωσης συμμετοχής. Τον Ιούνιο οι εξετάσεις. Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Αριθμός τμημάτων ανά επιστημονικό...
Με σημαντικές αλλαγές το φετινό μηχανογραφικό
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Πτωτική πορεία των βάσεων εισαγωγής με εξαιρέσεις
Τέλος μπήκε σήμερα στην αγωνία των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων για τους βαθμούς τους, ενώ τώρα ξεκινά η προσπάθεια υπολογισμού των βάσεων για την εισαγωγή στις σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ, που θα γίνουν...
Πτωτική πορεία των βάσεων εισαγωγής με εξαιρέσεις
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Το «πώς», το «τι» και το «γιατί» των πανελλαδικών εξετάσεων
Οι εξετάσεις και ιδιαίτερα οι τόσες πολλές εξετάσεις, μας διδάσκουν πολύ περισσότερα από όσα μας εξετάζουν. Δεν έχουν να κάνουν τόσο με τη διαπίστωση των γνώσεών μας όσο να μας διδάξουν ό,τι δεν μπορούν (ή δεν...
Το «πώς», το «τι» και το «γιατί» των πανελλαδικών εξετάσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας