• Αθήνα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    24°C 22.8°C / 25.2°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 27.6°C
    4 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    3 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    4 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 19.2°C / 24.4°C
    3 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 29.4°C
    2 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.6°C
    4 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 26.8°C
    6 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.7°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    3 BF
    48%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 25.5°C
    2 BF
    65%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.4°C
    2 BF
    36%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.3°C / 22.7°C
    3 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    77%
EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Βροχή από πέτρες» στους μαθητές του Λυκείου

  • A-
  • A+
Μετά τον κόφτη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και παρά τις ειδικές συνθήκες εκπαίδευσης λόγω πανδημίας, οι υποψήφιοι αντιμετωπίζουν επιπλέον και την αυξημένη εξεταστέα ύλη που σε ένα μεγάλο μέρος της έχει διδαχθεί «τύποις» και στους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.

Aν η περσινή χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων αποδείχτηκε πραγματικός «εφιάλτης» για χιλιάδες αποφοίτους Λυκείων, οι οποίοι διεκδίκησαν μια θέση στα ΑΕΙ, η φετινή διεκδικεί να είναι ακόμη χειρότερη, καθώς, εκτός από τους 100.000 υποψηφίους μπερδεύονται στα δίχτυα του αποκλεισμού και οι 160.000 μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου.

Μετά τον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων από τα ΑΕΙ εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στις περσινές πανελλαδικές, η οποία λειτούργησε ως «κόφτης» υποψηφίων από τα δημόσια Πανεπιστήμια, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προωθεί ακάθεκτα την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, μιας ακόμη εκπαιδευτικής λαιμητόμου, αυτή τη φορά στην καρδιά του Λυκείου.

Να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας, πρώτα, με τον περσινό εφιάλτη: σοκ και δέος στα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων του 2021 με 40.000 αποκλεισμένους! Στις βάσεις εισαγωγής αναφερόμαστε και στον αριθμό των υποψηφίων που αποκλείστηκαν.

Στον αριθμό κενών θέσεων στα Πανεπιστήμια αναφερόμαστε. Στα ρεκόρ που έσπασε αναφερόμαστε. Εχουμε και λέμε: από τις περίπου 79.000 θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν περίπου 63.000. Αρα, 16.000 θέσεις έμειναν κενές, άδειες, χωρίς εισακτέους, με δεκάδες τμήματα χωρίς φοιτητές! Τον Ιούνιο που έρχεται, οι φετινοί υποψήφιοι θα βρεθούν σε ακόμη πιο δυσμενή θέση από τους περσινούς.

Πρώτον, γιατί έχουν και αυτοί να αντιμετωπίσουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, «ανανεωμένη» αλλά το ίδιο επικίνδυνη, καθώς και τους νέους διαφοροποιημένους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων που θα κάνουν και αυτοί τη ζημιά τους.

Δεύτερον, γιατί παρ’ όλες τις ειδικές συνθήκες εκπαίδευσης που έχει διαμορφώσει η πανδημία, με χιλιάδες κρούσματα μαθητών και καθηγητών σε καραντίνα, με χάσιμο μαθημάτων και λόγω των μεγάλων κενών εκπαιδευτικού προσωπικού, αντιμετωπίζουν αυξημένη εξεταστέα ύλη που σε ένα μεγάλο μέρος της έχει διδαχθεί «τύποις», όπως επισημαίνουν οι ίδιοι οι διδάσκοντες.

Πανελλαδικές εξετάσεις και καθορισμένη, εδώ και μήνες, εξεταστέα ύλη, πάνε χέρι χέρι, «βρέξει-χιονίσει» τίποτε δεν μπορεί να χαλάσει τη ρουτίνα τους, με την υπουργό Παιδείας να σημειώνει απαντώντας στα αγωνιώδη αιτήματα μαθητών και εκπαιδευτικών που αφορούσαν τη μείωση της εξεταστέας ύλης: «Η ύλη έχει προχωρήσει κανονικότατα και δεν υπάρχει συζήτηση για μείωση. Οσο η ύλη είναι ευρύτερη αυτό επιτρέπει στα παιδιά να έχουν ευρύτητα μάθησης και σκέψης».

Και «μίνι» πανελλαδικές

Και αν αυτή η αντιπαιδαγωγική μανία αφορά το ιερό δισκοπότηρο των πανελλαδικών εξετάσεων, από φέτος αφορά και τις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ και Β΄ Λυκείου, που έχουν μετατραπεί σε μίνι πανελλαδικές ελέω Τράπεζας Θεμάτων.

Το υπουργείο, ως Πόντιος Πιλάτος, είπε και ελάλησε: «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης σε Α΄ και Β΄ Λυκείου είναι οι διδάσκοντες. Οπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις παρακαλούνται οι διευθυντές των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της».

Ουσιαστικά, απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς να συναινέσουν σε μια ψεύτικη εκπαιδευτική πραγματικότητα, που όλα βαίνουν καλώς, τη φετινή σχολική χρονιά και η ύλη μπορεί «να βγει» κανονικά, να κλείσουν τα μάτια τους μπροστά στις αρνητικές επιπτώσεις που επέφερε στη σχολική ζωή η δίχρονη τηλεκπαίδευση με τα μαθησιακά κενά, τα γνωστικά ελλείμματα και την κακή ψυχολογία και να ολοκληρώσουν με υποκριτικό τρόπο τη διδακτέα ύλη. Απλά να καταγράψουν ενότητες και σελίδες σε φόρμες, για το τυπικό της υπόθεσης.

Ετσι, με την εφαρμογή της «αθώας» Τράπεζας Θεμάτων (τον χωροφύλακα τυπικής κάλυψης της ύλης) στα Γενικά και στα Επαγγελματικά Λύκεια πιέζει τους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την διδακτέα ύλη ανεξάρτητα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία (οι όροι κατανόησης των μαθητών τους, κλειστά σχολεία με σεισμούς, χιόνια κ.λπ., χιλιάδες μαθητές με κορονοϊό κ.λπ.).

Η πρώτη εμπειρία, λοιπόν, με την Τράπεζα Θεμάτων είναι το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη, που για εκατοντάδες σχολεία ήταν και παραμένει μεγάλος βραχνάς. Αγνοεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι σε πολλά μαθήματα η εξεταστέα ύλη μόνο τυπικά μπορεί να ολοκληρωθεί λόγω του αυξημένου όγκου της; Οχι βέβαια. Φυσικά το γνωρίζει, αλλά φαίνεται να μην την απασχολεί, καθώς είναι της αντίληψης ότι το να «βγάλεις» την ύλη είναι αξία. Το να μορφώσεις μαθητές είναι απλώς ξεπερασμένη ιδεοληψία.

Τι σημαίνει αυτό;

α) Επί της ουσίας μετατρέπει τις ενδοσχολικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου σε άτυπες «πανελλαδικές» ενισχύοντας τον ανταγωνιστικό και εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος δεν βρίσκεται ο μαθητής, αλλά η ύλη.

β) Δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών διαφορετικών τμημάτων και υποτάσσει τα πάντα σε μια ασθμαίνουσα κάλυψη μιας υπερβολικά εκτενούς ύλης, περιορίζοντας τα περιθώρια εμβάθυνσης και αφομοίωσής της από τους μαθητές.

γ) Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης, αντιλαμβάνεται ότι πολύ γρήγορα η λειτουργία της Τράπεζας θα απογειώσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, τον φόβο και την εγκατάλειψη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Πέφτουν οι «πάνω» σχολές και... ανεβαίνουν οι «κάτω»
Η γενική εικόνα που υπάρχει για τη φετινή πορεία των βάσεων είναι πτωτική, με τη μεγαλύτερη πτώση να προβλέπεται ότι θα υπάρξει στις υψηλόβαθμες σχολές λόγω των αριστούχων και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία.
Πέφτουν οι «πάνω» σχολές και... ανεβαίνουν οι «κάτω»
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Πώς θα κινηθούν οι βάσεις στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές
Η σημαντική μείωση των αριστούχων, στα περισσότερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, σε σχέση με πέρυσι, αναμένεται να συμπαρασύρει προς τα κάτω τις βάσεις της πλειονότητας των υψηλόβαθμων σχολών.
Πώς θα κινηθούν οι βάσεις στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά Επιστημονικό Πεδίο
Σύμφωνα με υπολογισμούς, ο κατώτερος βαθμός (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής) που θα εξασφαλίσει σε κάποιον υποψήφιο ένα εισιτήριο για τα ΑΕΙ θα είναι φέτος 8,37 από 8,27 πέρυσι.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά Επιστημονικό Πεδίο
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Εκτιμήσεις για χαμηλό ποσοστό αριστούχων
Ενα εξαιρετικά υψηλό ποσοστό υποψηφίων του 4ου Πεδίου, που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ξεπερνάει και το 75%, θα πάρει βαθμούς κάτω από τη βάση, κάτι όμως που δεν θα ισχύσει για τους υποψηφίους του 2ου Πεδίου.
Εκτιμήσεις για χαμηλό ποσοστό αριστούχων
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Ψαλίδι 9.000 θέσεων στα ΑΕΙ!
Το υπουργείο Παιδείας κόβει θέσεις από τα κεντρικά Πανεπιστήμια όπου υπάρχει η μεγαλύτερη ζήτηση σημειώνοντας νέο ρεκόρ μείωσης θέσεων από τη μια χρονιά στην άλλη τουλάχιστον για τα τελευταία 20 χρόνια.
Ψαλίδι 9.000 θέσεων στα ΑΕΙ!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας