Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ή θα πέσουν ή θα ανεβούν ή... θα μείνουν ίδιες!
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ή θα πέσουν ή θα ανεβούν ή... θα μείνουν ίδιες!

  • A-
  • A+

«Bροχή» πέφτουν τις τελευταίες μέρες τα δημοσιεύματα -στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο- που αφορούν την κίνηση των φετινών βάσεων εισαγωγής.

Αναλύσεις, εκτιμήσεις, προβλέψεις και «προφητείες» είναι το τίμημα που πρέπει να πληρωθεί για τη διαχείριση της αγωνίας δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων και του οικογενειακού περιβάλλοντός τους στο πρωτάθλημα των πανελλαδικών εξετάσεων που εδώ και πάρα πολλά χρόνια έλκει πάνω του τα κεντρικά φώτα της δημοσιότητας.

Θα πέσουν ή θα ανεβούν οι βάσεις; Να το ξεκαθαρίσουμε. Φέτος υπάρχει ένα νέο τοπίο στις πανελλαδικές εξετάσεις που δεν έχει σημαντικά στοιχεία σύγκρισης με το περσινό.

Και, ως γνωστόν, οι εκτιμήσεις για την κίνηση των βάσεων βασίζονται ουσιαστικά στη σύγκριση των δεδομένων της φετινής σχολικής χρονιάς με την περσινή και μερικές φορές και με την προπέρσινη.

Ας πάρουμε, λοιπόν, τα πράγματα με μια σειρά:

 Αστάθμητοι παράγοντες

Οπως πολύ σωστά επισημαίνει ο εκπαιδευτικός Βαγγέλης Ντάλης: Πέρυσι οι υποψήφιοι είχαν δικαίωμα να δηλώσουν σχολές επιθυμίας διαλέγοντας δύο από τα πέντε διαθέσιμα επιστημονικά πεδία.

Φέτος τα επιστημονικά πεδία περιορίστηκαν σε τέσσερα, αφού οι Παιδαγωγικές Σχολές δεν αποτελούν πλέον ξεχωριστό πεδίο, αλλά μπορούν να δηλωθούν από όλους τους υποψηφίους όλων των πεδίων.

Οι περσινοί ενδιαφερόμενοι ήταν λίγοι και οι βάσεις των Παιδαγωγικών Σχολών ήταν χαμηλές. Φέτος οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλαπλάσιοι και ο ανταγωνισμός πολύ μεγαλύτερος.

Πόσοι όμως θα ενδιαφερθούν και με τι βαθμολογίες; Θα τις δηλώσουν υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες ή μόνο με μέτριες και κάτω; Μηχανογραφικά δελτία δεν έχουν ακόμα συμπληρωθεί, άρα κανείς δεν ξέρει τις προτιμήσεις των υποψηφίων.

Παράλληλα, ΤΕΙ στην Αθήνα πλέον δεν υπάρχουν. Εχουν συγχωνευτεί σε ένα μεγάλο ίδρυμα το οποίο έγινε πανεπιστημιακό.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής που προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Μέχρι πέρσι πολλοί υποψήφιοι από την Αττική προσπερνούσαν τα ΤΕΙ και σημείωναν στο μηχανογραφικό τους πανεπιστημιακές σχολές της Αθήνας και αμέσως μετά τις αντίστοιχες άλλων πόλεων.

Θα επαναληφθεί αυτή η κίνηση φέτος που αντί για ΤΕΙ στην Αθήνα έχουμε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής; Μηχανογραφικά δελτία δεν έχουν ακόμα συμπληρωθεί, άρα κανείς δεν ξέρει τις προτιμήσεις των υποψηφίων.

Επίσης, φέτος δόθηκε η δυνατότητα μετεγγραφής και σε αδέλφια που σπουδάζουν σε διαφορετική πόλη και αυτό σημαίνει ότι ένας διαφορετικός από πέρσι αριθμός υποψηφίων αναμένεται να δηλώσει σχολές επαρχίας (τακτική τού «στρίβειν διά του αρραβώνος»). Πόσοι θα είναι αυτοί, με τι βαθμολογίες και πώς θα επηρεάσουν τις σχολές της επαρχίας που θα επιλέξουν κανείς δεν μπορεί να ξέρει.

 Επιδόσεις υποψηφίων

Ενα τελευταίο. Είτε πέσουν οι βάσεις είτε ανέβουν φέτος, κίνηση που έχει βασικούς ρυθμιστές-τροχονόμους τόσο τα παραπάνω δεδομένα-ζητούμενα όσο και, βεβαίως, τις φετινές επιδόσεις των υποψηφίων (άγνωστες) σε σχέση με τις περσινές, οι θέσεις θα καλυφθούν. Αρα το πώς θα κινηθούν οι βάσεις ανταποκρίνεται περισσότερο σε μια φαντασιακή ανάγκη των υποψηφίων και των οικογενειών τους.

Ωστόσο, η κίνηση των βάσεων που ντύνεται με μια θαυματουργική δύναμη, άλλοτε θεία και άλλοτε διαβολική, και αναδεικνύεται άλλοτε φορέας σωτηρίας και άλλοτε φορέας ολοκληρωτικής καταστροφής, κρατά «σιωπηλά» ορισμένα δεδομένα τα οποία μένουν συνήθως στο περιθώριο των δημόσιων συζητήσεων, αν και απασχολούν, από την επομένη κιόλας της εισόδου στα Πανεπιστήμια, δεκάδες χιλιάδες οικογένειες.

Κι αυτό επειδή η αναρρίχηση των βάσεων ή το βύθισμά τους δεν φαίνεται να μπορεί να επηρεάσει ορισμένα «δεδομένα» της εισόδου, της φοίτησης και της αποφοίτησης εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών στα ελληνικά ΑΕΙ.

 Ανεργία, μετανάστευση

Μιλάμε για το λεγόμενο «σύστημα επαγγελματικού αποπροσανατολισμού», το έλλειμμα στη φοιτητική μέριμνα που απογειώνει το ιδιωτικό κόστος του πτυχίου, την αυξανόμενη εγκατάλειψη των σπουδών, τη δραματική ανεργία των νέων πτυχιούχων καθώς και τη μαζική μετανάστευση από τη χώρα μας (σε πρόσφατη έρευνα σε 780 φοιτητές των ελληνικών Πανεπιστημίων αποδεικνύεται ότι ένας στους τρεις σκέφτεται να μεταναστεύσει όταν πάρει το πτυχίο του για εξεύρεση εργασίας σε άλλη χώρα).

Κι αν η ανεργία είναι η θεατή και κύρια όψη του προβλήματος, η ετεροαπασχόληση, δηλαδή το να απασχολείται κάποιος σε εργασίες που είτε δεν έχουν καμιά συνάφεια με τις σπουδές του είτε έχουν πολύ μικρή, κυριαρχεί στις τάξεις των πτυχιούχων, καθώς υπολογίζεται ότι περιλαμβάνει πλέον περίπου επτά στους δέκα.

 Εξοδα σπουδών

Ακόμη δεν πρέπει κανείς να ξεχνάει ότι ύστερα από το ακριβοπληρωμένο «εισιτήριο» εισαγωγής στα ΑΕΙ, η επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού δεν τελειώνει με την είσοδο των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Και αν οι τρεις στους τέσσερις υποψηφίους έχουν ξοδέψει στην πορεία για τη διεκδίκηση μιας θέσης στον «χλομό» πλέον ήλιο των ΑΕΙ από 5.000 έως και 20.000 ευρώ, τα έξοδα συνεχίζονται καθώς για τρεις στους δέκα νέους η πορεία τους στα Πανεπιστήμια συνοδεύεται από σημαντικές οικογενειακές δαπάνες (το συνολικό ιδιωτικό κόστος για τον εσωτερικό μετανάστη φοιτητή με μέση χρονική διάρκεια τέσσερα έως πέντε χρόνια, το κόστος του πτυχίου δηλαδή, ανέρχεται συνολικά σε περίπου 30.000 ευρώ κατά μέσο όρο).

Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα στους υποψηφίους από τα λαϊκότερα στρώματα, εκείνους, δηλαδή, που τα οικονομικά των οικογενειών τους δεν τους επιτρέπουν να απομακρυνθούν από τον τόπο μόνιμης διαμονής.

Σε όλες τις περιπτώσεις η διατήρηση ενός φοιτητή εκτός τόπου μόνιμης διαμονής συνεπάγεται μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων που «ρίχνει» το νοικοκυριό κάτω από το όριο φτώχειας, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις είναι αδύνατη η συντήρηση του φοιτητή.

Από την άλλη, είτε οι βάσεις κατεβαίνουν είτε ανεβαίνουν, μόνο ένας στους οκτώ υποψηφίους κατά μέσον όρο πετυχαίνει την εισαγωγή του στη σχολή της προτίμησής του.

Ακόμη και στην περίπτωση των αριστούχων, και φέτος, μόνο ένας στους 3-4 θα πετύχει την εισαγωγή στην πρώτη επιλογή του. Η συντριπτική πλειονότητα των υποψηφίων εισάγεται σε τμήματα και σχολές που κάτω από άλλες συνθήκες δεν θα επέλεγε ποτέ καθώς η δυνατότητα επιλογής σχολής είναι μια «πολυτέλεια» διαθέσιμη σ’ ένα μικρό τμήμα των υποψηφίων.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Μαθηματικά... «κατασκευής» αποτυχιών
Είναι γνωστό, χρόνια τώρα, ότι τα Μαθηματικά αποτελούν το μάθημα-νάρκη στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς κάθε χρόνο το ποσοστό αποτυχίας κυμαίνεται ανάμεσα στο 60% και το 80% (για παράδειγμα 80,26% το 2002 ή...
Μαθηματικά... «κατασκευής» αποτυχιών
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Ακόμη πιο δύσκολη η μάχη για τις περιζήτητες σχολές
Σήμερα άνοιξε η αυλαία των πανελλαδικών για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων, ενώ αύριο στη μάχη των εξετάσεων ρίχνονται οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά και...
Ακόμη πιο δύσκολη η μάχη για τις περιζήτητες σχολές
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Λιγότεροι στα ΑΕΙ, περισσότεροι σε τμήματα χωρίς ζήτηση των ΤΕΙ
Η μείωση των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και η αλλαγή της κατανομής τους θα οδηγήσουν σε άνοδο των βάσεων στα περιζήτητα τμήματα. Στον αντίποδα, ευνοημένα θα είναι τα τμήματα πολύ χαμηλής έως και ανύπαρκτης...
Λιγότεροι στα ΑΕΙ, περισσότεροι σε τμήματα χωρίς ζήτηση των ΤΕΙ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Με σημαντικές αλλαγές το φετινό μηχανογραφικό
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2017: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Στις 10 Μαρτίου λήγει η υποβολή αίτησης-δήλωσης συμμετοχής. Τον Ιούνιο οι εξετάσεις. Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Αριθμός τμημάτων ανά επιστημονικό...
Με σημαντικές αλλαγές το φετινό μηχανογραφικό
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Πτώση των βάσεων και... πόρτα στους αριστούχους
Εχουμε μπει στην τελική ευθεία για τα αποτελέσματα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων και την εισαγωγή περίπου 68.500 υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς μέχρι το τέλος της εβδομάδας, αναμένεται η...
Πτώση των βάσεων και... πόρτα στους αριστούχους
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Μετατρέψτε τους βαθμούς σε μόρια
Η πτώση των βάσεων θα είναι ισχυρότατη στο 2ο και το 4ο Επιστημονικό Πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών αντίστοιχα, όπου συγκεντρώνονται οι Φυσικομαθηματικές και οι Πολυτεχνικές Σχολές και η έντασή...
Μετατρέψτε τους βαθμούς σε μόρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας