Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ακόμη πιο δύσκολη η μάχη για τις περιζήτητες σχολές

Ηλθε η ώρα της αλήθειας για 105.000 υποψηφίους ενώ αυξάνεται ο ανταγωνισμός για Ιατρικές, Νομικές και Πολυτεχνικές, ειδικά Αθήνας και Θεσσαλονίκης

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ακόμη πιο δύσκολη η μάχη για τις περιζήτητες σχολές

  • A-
  • A+

Σήμερα Τρίτη ανοίγει η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων, ενώ αύριο στη μάχη των εξετάσεων ρίχνονται οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά και Τεχνολογικά Ιδρύματα της χώρας με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Οι πανελλαδικές για τα Γενικά Λύκεια θα διαρκέσουν έως τις 19 Ιουνίου, ενώ για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ ώς τις 21 Ιουνίου.

Οι εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα ξεκινούν την Πέμπτη 22 Ιουνίου και ολοκληρώνονται στις 30, ενώ οι πρακτικές δοκιμασίες για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού έχουν οριστεί από τις 20 ώς τις 30 Ιουνίου.

Φέτος, για δεύτερη χρονιά οι υποψήφιοι θα εξεταστούν με το σύστημα των 4+1 μαθημάτων και για πρώτη φορά ύστερα από χρόνια δεν θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν επαναληπτικά παρά μόνο τον Σεπτέμβριο, μαζί με τους ομογενείς, διεκδικώντας ειδικό ποσοστό 0,5% επί των θέσεων εισακτέων.

Περισσότεροι οι υποψήφιοι

Αυξήθηκε φέτος σε σχέση με πέρυσι ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων που θα διεκδικήσουν μια θέση στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Ωστόσο, η αναλογία της επιτυχίας δεν αλλάζει, καθώς υπάρχει αύξηση και των θέσεων που θα διατεθούν.

Συμμετοχή έχουν δηλώσει συνολικά 104.965 υποψήφιοι έναντι 103.402 πέρυσι.

Αυξημένος σε σχέση με το 2016 θα είναι και ο συνολικός αριθμός εισακτέων: 70.726 έναντι 69.985, δηλαδή θα εισαχθούν 741 περισσότεροι υποψήφιοι.

Επίσης, σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., στη Σχολή Αστυφυλάκων θα διατεθούν 250 θέσεις και στη Σχολή Αξιωματικών 40.

Τι θα καθορίσει τις βάσεις

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι την κούρσα των υψηλόβαθμων σχολών θα οδηγήσουν τα περιζήτητα και ήδη υψηλόβαθμα Ιατρικά και Πολυτεχνικά Τμήματα, τα οποία «στρατολογούν», μαζί με τη Νομική Αθήνας, το μεγαλύτερο μέρος της αφρόκρεμας των αριστούχων, αφήνοντας μάλιστα ένα σημαντικό τμήμα τους εκτός.

Παράλληλα, όλα τα στοιχεία φανερώνουν ότι και φέτος θα έχουμε βάσεις από τη γη έως τον ουρανό.

Η ανίχνευση του «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται, ουσιαστικά, στην εξέταση τριών βασικών παραγόντων:

► Α. Ο «βαθμός δυσκολίας-ευκολίας» των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά με την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.

Ο βαθμός ευκολίας-δυσκολίας των θεμάτων εκτιμούμε ότι δεν μπορεί να διαφέρει σημαντικά από πέρσι. Και αυτό κυρίως διότι τις προηγούμενες χρονιές με τα λεγόμενα διαβαθμισμένα θέματα (απλά, εύκολα, δύσκολα, δυσκολότερα) βρέθηκε ένας τρόπος βαθμολογικής διασποράς και κατανομής των υποψηφίων, κοντολογίς μια «στρατηγική διαχείρισης» του μαθητικού πληθυσμού.

Κι αν ένα μάθημα έχει πιο αυξημένο βαθμό δυσκολίας από τον περσινό, ένα άλλο θα έχει σίγουρα μικρότερο, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα στατιστικό ισοδύναμο.

Γιατί δεν πρέπει να μας διαφεύγει ακόμα ένας λόγος που είναι σίγουρο ότι λαμβάνεται υπόψη τόσο από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΕΘ όσο και συνειδητά ή ασυνείδητα από τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Θεμάτων:

Εάν δοθούν στους υποψηφίους σαφώς δυσκολότερα θέματα από τα περσινά, τότε με τη φετινή αναλογία υποψηφίων-θέσεων εισακτέων θα έχουμε νέα ισχυρή πτώση των βάσεων η οποία θα συνοδευτεί με νέα τεχνητή αύξηση του ήδη μεγάλου αριθμού των υποψηφίων που θα εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμολογίες κάτω από τη βάση (ιδιαίτερα στις ειδικές κατηγορίες).

► Β. Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.

Φέτος έχουμε μια μικρή αύξηση εισακτέων (+1.500 περίπου) η οποία θα μπορούσε να πει κανείς ότι «απορροφάται» από την ανάλογη αύξηση θέσεων.

Ωστόσο, στην κατανομή των θέσεων ανά τμήμα και σχολή, συγκριτικά με πέρσι, φέτος έχουμε ορατές διαφορές που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην πίεση των βάσεων εισαγωγής προς τα πάνω των περιζήτητων τμημάτων κυρίως του Λεκανοπεδίου.

Παράλληλα, μεγάλο ρόλο στην κίνηση των βάσεων εισαγωγής θα παίξουν οι σημαντικές αλλαγές που έχουμε φέτος στην κατανομή των τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία (μηχανογραφικό δελτίο), καθώς και η μείωση των θέσεων εισακτέων σε περιζήτητα τμήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Γ. Η σχέση ζήτησης-προσφοράς θέσεων, δηλαδή ο αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης», και οι προσφερόμενες θέσεις στις παραπάνω σχολές.

Για παράδειγμα, φέτος τα τμήματα που θα συγκεντρώσουν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων δεν θα διαφέρουν ορατά από εκείνα που επέλεξαν οι υποψήφιοι το 2016 (βλ. σχετικό πίνακα).

Η επιμονή μεγάλου τμήματος των υποψηφίων σε σχολές της περιοχής όπου κατοικοεδρεύουν θα συνεχιστεί και φέτος.

 

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Λιγότεροι στα ΑΕΙ, περισσότεροι σε τμήματα χωρίς ζήτηση των ΤΕΙ
Η μείωση των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και η αλλαγή της κατανομής τους θα οδηγήσουν σε άνοδο των βάσεων στα περιζήτητα τμήματα. Στον αντίποδα, ευνοημένα θα είναι τα τμήματα πολύ χαμηλής έως και ανύπαρκτης...
Λιγότεροι στα ΑΕΙ, περισσότεροι σε τμήματα χωρίς ζήτηση των ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων μπαίνουμε στο τελευταίο στάδιο της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων, τα οποία μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά ώς και τις...
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αλλάζει ριζικά ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις συνέργειες των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Γεωπονικού, ΕΚΠΑ και των ΤΕΙ της περιοχής. Παρά τον θόρυβο που προκλήθηκε κατά τη διαβούλευση –που,...
Αλλάζει ριζικά ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
Η αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο ζήτημα στα Ιδρύματα. Αλλού με εντάσεις, αλλού με ψυχραιμία και αλλού με μεγάλες ταχύτητες, ειδικά από τους αναποφάσιστους. Ηδη...
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής
Ορατή άνοδος στην πλειονότητα των τμημάτων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου, σημαντική πτώση στο 2ο Πεδίο, ένα «κλικ» ψηλότερα από πέρσι στο 3ο Πεδίο, μεγάλη άνοδος στις χαμηλόβαθμες σχολές του 4ου Πεδίου,...
Πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας