Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η υποκρισία της «θεματικής βδομάδας» στα γυμνάσια
MOTION TEAM / ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ

Η υποκρισία της «θεματικής βδομάδας» στα γυμνάσια

  • A-
  • A+

Mια ακόμη «καινοτόμα ιδέα» του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που καλούνται να υλοποιήσουν υποχρεωτικά τα γυμνάσια της χώρας, είναι ο θεσμός της «θεματικής εβδομάδας» στις ενότητες: α) διατροφή και ποιότητα ζωής, β) πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων, γ) έμφυλες ταυτότητες.

Η θεματική εβδομάδα αποτελεί εμπαιγμό για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των Γυμνασίων.

Αφού μειώθηκαν οι ώρες σε Αρχαία, Βιολογία και Οικιακή Οικονομία, ως «ήσσονος σημασίας» μαθήματα, έρχεται η εγκύκλιος της θεματικής εβδομάδας, με την υπογραφή του νυν υπουργού, να μας ενημερώσει πόση σημασία δίνει το υπουργείο σε αυτές τις 3 ενότητες για την αναπτυξιακή φάση της προεφηβείας και εφηβείας.

Όπως επισημαίνει το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, Άννα Μπαχτή, το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της εξοικονόμησης προσωπικού, βασικές ενότητες μαθημάτων τις μετατρέπει σε «προγράμματα», «μέρες», «εβδομάδες» κ.λπ., αποκόπτοντάς τες από το διδακτικό αντικείμενο.

Δεν πέρασε πολύς καιρός που η μείωση των ωρών Φυσικής Αγωγής συνοδεύτηκε από την περιβόητη μέρα αθλητισμού και προγράμματα ευ ζην για τη φυσική κατάσταση και τις διατροφικές συνήθειες παιδιών και έφηβων. Είναι η παιδαγωγική των σκόρπιων πληροφοριών και κατακερματισμένων γνώσεων αντί της ολοκληρωμένης ενιαίας γνώσης για όλους.

Χωρίς αιδώ στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ γράφεται για τη θεματική εβδομάδα: «(...) Ενδεικτικά ως προς τούτο αναφέρεται ότι ένα από τα αντικείμενα εργασιών της διάσκεψης του ΠΟΥ που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι το Δεκέμβριο του 2015, στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030 για την Αειφόρο Ανάπτυξη, ήταν ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών πολιτικών και η ανάπτυξη μιας σειράς μετασχηματιστικών δράσεων στο σχολείο που θα εστιάζουν στην προαγωγή της υγείας και της ευημερίας των παιδιών και των εφήβων... Διατυπώθηκε ο στόχος της διασφάλισης, για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου, ενός σχολικού περιβάλλοντος το οποίο θα είναι ασφαλές, ενταξιακό και εξοπλισμένο με επαρκείς υποδομές υγιεινής».

Πίσω από την κουρτίνα

Το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ Χρήστος Σόφης σημειώνει:

«Όταν η φτωχοποίηση των μαθητών μας εξαιτίας της ανεργίας, της μείωσης των μισθών της απλήρωτης εργασίας των γονιών τους από την εφαρμογή των μνημονίων αυξάνεται ραγδαία, όταν “ευαγή ιδρύματα” και άλλες επιχειρήσεις, που ευθύνονται για την κοινωνική καταβύθιση, “προσφέρουν” γεύματα για να καλύψουν την ανεπάρκεια σίτισης των παιδιών, όταν τα σχολεία στενάζουν λόγω υποχρηματοδότησης, όταν η δημόσια υγεία καταρρέει, ισχυρίζονται πως η θεματική εβδομάδα θα προάγει την υγεία και την ευημερία των μαθητών!»

Πίσω από τα εντυπωσιακά θέματα (έμφυλη ταυτότητα, ομοφοβία κ.λπ.), που δίνουν ένα προφίλ προοδευτισμού, δεν υπάρχει καμία ενημέρωση των συλλόγων, υπάρχει προχειρότητα, ενώ αφήνει ανοικτό και το ενδεχόμενο εμπλοκής φορέων εκτός εκπαιδευτικής κοινότητας που καθορίζονται όμως αυστηρά από τον κατάλογο φορέων που θα εκδώσει το ΙΕΠ «εθνικών φορέων και υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, του υπουργείου Υγείας και του υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και μη κυβερνητικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρόληψης, της ισότητας των φύλων, της καταπολέμησης των διακρίσεων με βάση το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό κ.ά».

Έρχονται οι θεματικές εβδομάδες με εισβολή ΜΚΟ στα προγράμματα και το περιεχόμενο του σχολείου!...

Η εγκύκλιος στις 23/12/ (εξ. επείγον!) υποχρεώνει τα σχολεία να καταθέσουν πρόγραμμα δράσεων έως τις 3 Φεβρουαρίου.

Φορτώνει στις πλάτες των συλλόγων διδασκόντων πρόσθετα γραφειοκρατικά και διοικητικά καθήκοντα σε βάρος του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου τους, νέες τροποποιήσεις στα ωρολόγια προγράμματα σε μία σχολική χρονιά που το μόνιμο και σταθερό προσωπικό είναι μειωμένο περισσότερο από ποτέ στο σχολείο, μετά από 6 χρόνια αποψίλωση.

Περιφρονεί τον προγραμματισμό των Συλλόγων Διδασκόντων, που έχουν ήδη κάνει, σε προγράμματα και εκπαιδευτικές δράσεις από την αρχή της σχολικής χρονιάς με βάση τις παιδαγωγικές ανάγκες του κάθε σχολείου.

Στην πραγματικότητα, η θεματική εβδομάδα παραβιάζει πολλαπλά το ωράριο των εκπαιδευτικών, καθώς π.χ. οι δράσεις που απευθύνονται στην τοπική κοινωνία θα πραγματοποιηθούν κατά κύριο λόγο εκτός ωραρίου σχολείου.

Η σχετική εγκύκλιος έχει όλο το «πακέτο»: υποχρεωτική συμμετοχή εκπαιδευτικών, ομάδα συντονισμού, φόρμα συμπλήρωσης σχεδίου υλοποίησης, φόρμα υποβολής στο ΙΕΠ για αποτίμηση υλοποίησης.

Καταναγκασμός δηλαδή, γραφειοκρατικοποίηση, εντατικοποίηση της εργασίας, τυποποίηση, μετρήσιμα αποτελέσματα, δείκτες, ελεγχόμενο πλαίσιο, αναστάτωση του ωρολογίου προγράμματος κ.λπ. δείχνουν ξεκάθαρα την πρόθεση του υπ. Παιδείας να κατοχυρώσει βήματα στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.

Το επιχείρημα παλιό και γνωστό: η ανάδειξη «καλών πρακτικών» των σχολείων.

Η αυτονομία της σχολικής μονάδας

Ο ορισμός της αυτονομίας των σχολικών μονάδων του Υπ. Παιδείας ορίζεται μέσα από τη θεματική εβδομάδα:

«(...)η σχολική μονάδα δεν καλείται απλώς να υλοποιήσει ένα κεντρικά σχεδιασμένο πρόγραμμα δράσεων, αλλά, στο πλαίσιο ενός κεντρικού σχεδιασμού που αποσκοπεί στην υποστήριξη, αποκτά αυτονομία ως προς την επιλογή των επιμέρους δράσεων, τον σχεδιασμό και την οργάνωση του προγράμματος της Θεματικής Εβδομάδας».

Και στη σελ. 4 της εγκυκλίου:

«Σε κάθε περίπτωση ο Σύλλογος Διδασκόντων συζητά και αποφασίζει με ποιον τρόπο θα υλοποιηθεί η θεματική εβδομάδα λαμβάνοντας υποψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τους διαθέσιμους πόρους της σχολικής μονάδας».

Με λίγα λόγια, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Γ΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Γιάννης Λαθήρας, το υπ. Παιδείας κρατά τον επιτελικό σχεδιασμό, ενώ τα σχολεία υποχρεούνται να υλοποιήσουν χωρίς παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική βοήθεια.

Θα τα βγάζουν πέρα μόνα τους, χωρίς καμία εξασφάλιση κρατικής χρηματοδότησης.

Οι σχολικές μονάδες θα πρέπει έτσι να απευθυνθούν σε γονείς και χορηγούς για οποιεσδήποτε δραστηριότητες...

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
Το υπουργείο Παιδείας βρήκε τον εύκολο τρόπο, αφενός να κρύψει τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και αφετέρου να τους οδηγήσει σε αλληλοσπαραγμό: μέσω των νέων... αναθέσεων μαθημάτων προωθεί το μοντέλο του...
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολεία στην εντατική
Χιλιάδες είναι οι δάσκαλοι και καθηγητές που βρίσκονται αρκετά χρόνια εγκλωβισμένοι σε σχολικές μονάδες εκτός τόπου μόνιμης διαμονής και με μισθό 650-800 ευρώ προσπαθούν κυριολεκτικά να επιβιώσουν, καθώς δεν...
Σχολεία στην εντατική
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
Μικρούς εμφύλιους δημιουργούν οι σχεδιαζόμενες αλλαγές. Χημικοί μηχανικοί και αρχιτέκτονες οι μεγάλοι χαμένοι, καθώς το υπουργείο προωθεί το μοντέλο του καθηγητή-δασκάλου που «τα κάνει όλα και συμφέρει». Το...
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι 10 + 1 ανοιχτές πληγές της εκπαίδευσης
Πρόκειται για μια σειρά μόνιμων «επεισοδίων» που παγιώνονται στην εποχή των μνημονίων και συνθέτουν, πλέον, μ' έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο το παζλ μιας εκπαίδευσης στην οποία οι ανισότητες και οι αποκλεισμοί,...
Οι 10 + 1 ανοιχτές πληγές της εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσλήψεις εκπαιδευτικών, κενά και υποκρισία!
Δεκάδες χιλιάδες ώρες έχουν χαθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς, που σύμφωνα με τον υπ. Παιδείας «βασιλεύει η κανονικότητα». Δυο μήνες από την έναρξη του έτους, εκατοντάδες κενά σε Δημοτικά, Γυμνάσια και...
Προσλήψεις εκπαιδευτικών, κενά και υποκρισία!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο κ. Pisa βρήκε τον υπεύθυνο για την αποτυχία των μαθητών! Μαντέψτε...
Στους εκπαιδευτικούς, όπως ήταν αναμενόμενο, ρίχνει την ευθύνη η ειδική επιστημονική επιτροπή που συγκροτήθηκε από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για τη μελέτη των μέτριων αποτελεσμάτων που φέρνουν οι...
Ο κ. Pisa βρήκε τον υπεύθυνο για την αποτυχία των μαθητών! Μαντέψτε...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας