Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με προβλήματα και εντάσεις οι διορισμοί εκπαιδευτικών

Επειτα από 8 χρόνια αδιοριστίας και αρκετές αποτυχημένες νομοθετικές παρεμβάσεις δεν προδιαγράφεται εύκολο ένα οριστικό σύστημα για την κάλυψη των κενών στα σχολεία για την επόμενη τριετία

EUROKINISSI / ILIALIVE GR / ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

Με προβλήματα και εντάσεις οι διορισμοί εκπαιδευτικών

  • A-
  • A+

Μέχρι τις 15 Ιανουαρίου οι αρμόδιοι υπουργοί σε μια κοινή σύσκεψη θα αποφασίσουν για την κατανομή των διορισμών στον δημόσιο τομέα την επόμενη τριετία.

Ο προηγούμενος στόχος, βέβαια, των 20.000 προσλήψεων στην Παιδεία δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί, ωστόσο η σφραγίδα της κυβερνητικής προτεραιότητας θα συμβάλει στην εξασφάλιση ενός γενναίου κομματιού από τη μικρή πίτα των διορισμών.

Η επόμενη φάση, πάντως, είναι αυτή που κρίνεται ως η δυσκολότερη, καθώς το υπουργείο Παιδείας θα κληθεί να αναζητήσει ένα πραγματικά «δίκαιο σύστημα προσλήψεων», όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο Κώστας Γαβρόγλου.

Οι καπνοί που ήδη βγαίνουν πάνω από την εκπαιδευτική κοινότητα προειδοποιούν για τη δυσκολία του εγχειρήματος ύστερα από οχτώ χρόνια αδιοριστίας, προσφυγών στη δικαιοσύνη και συγκρούσεων μεταξύ των διαφορετικών κατηγοριών εκπαιδευτικού δυναμικού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη οι πιέσεις είναι πολλές, ισχυρές και αλληλοσυγκρουόμενες. Από τη μια πλευρά βρίσκονται πολλές ομάδες εκπαιδευτικών που είτε έχουν στα χέρια τους είτε περιμένουν δικαστικές αποφάσεις, από την άλλη οι συνδικαλιστικοί φορείς εκπαιδευτικών που διεκδικούν την ισχύ βασικών κριτηρίων όπως η πολυετής θητεία, ενώ στο τραπέζι του διαλόγου ανάμεσα στο υπουργείο και τις Ομοσπονδίες βρίσκονται οι αντικειμενικές δεσμεύσεις όπως οι αποφάσεις του ΣτΕ.

Οι μέχρι τώρα απόπειρες δημιουργίας συστήματος διορισμών έχουν προκαλέσει προβλήματα κι εντάσεις, ενώ καμία δεν κατέληξε σε οριστική μορφή.

Πάντως, ενόψει και της νέας προσπάθειας, οι γνωρίζοντες επισημαίνουν πως ειδικά μετά και τις αποφάσεις του ΣτΕ (που έχουν προκρίνει τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ) το όποιο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση δεν μπορεί να μη συμπεριλαμβάνει τα εξής τρία βασικά σημεία:

1. Διαδικασία διορισμού υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ

2. Μοριοδότηση βάσει αντικειμενικών κριτηρίων (προϋπηρεσία, επιτυχία στον ΑΣΕΠ, τυπικά προσόντα κ.ά.)

3. Σεβασμός δικαστικών αποφάσεων που έχουν ληφθεί αλλά και όσων αναμένεται να εκδοθούν τους επόμενους μήνες. Πρόσφατα έγιναν ορισμένες προσλήψεις βάσει τέτοιων αποφάσεων, ενώ εκκρεμούν αρκετές ακόμα ειδικά από επιτυχόντες του ΑΣΕΠ που προσπαθούν να κατοχυρώσουν δικαίωμα διορισμού.

Δεν προδιαγράφεται ούτε εύκολο ούτε απλό ούτε μονοδιάστατο ένα οριστικό σύστημα διορισμού στην εκπαίδευση ύστερα από 8 χρόνια αδιοριστίας και παράλληλα διαρκούς πάλης για τη θέση του αναπληρωτή, ύστερα από αρκετές αποτυχημένες νομοθετικές παρεμβάσεις ρύθμισης της διαδικασίας προσλήψεων αναπληρωτών, ύστερα από δεκάδες χιλιάδες προσφυγές στη δικαιοσύνη και σκληρές διαμάχες ανάμεσα σε πολύπειρους και πολυταλαιπωρημένους αναπληρωτές και επιτυχόντες του ΑΣΕΠ.

Ηδη το κλίμα είναι ηλεκτρισμένο και έχουν πυροδοτηθεί εκ νέου οι έριδες μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών, οι οποίες εκτιμάται ότι θα σκληρύνουν μετά τις 15 Ιανουαρίου οπότε και θα ξεκινήσει η συζήτηση με τις Ομοσπονδίες.

Η ΔΟΕ δεν έχει καταλήξει σε πρόταση-μοντέλο, σε αντίθεση με την ΟΛΜΕ που έχει παρουσιάσει ένα σύστημα μοριοδότησης.

Οσο για τον αριθμό των πολυπόθητων διορισμών, καμία απόκριση από αρμόδια χείλη. Εμείς να σημειώσουμε πως για το 2017 ισχύει ο κανόνας 1/4 (μια πρόσληψη ανά τέσσερις απολύσεις), ενώ βάση των υπολογισμών του προσωπικού για το επόμενο έτος αποτελούν τα δεδομένα του προηγούμενου.

Εν προκειμένω, φυσικά, οι υπολογισμοί αφορούν τα επόμενα τρία χρόνια. Ας θυμίσουμε πως το 2016 (έως τον Οκτωβριο) στον χώρο της παιδείας είχαμε περί τις 2.300 αποχωρήσεις.

Βέβαια, από το 2009 (που σταμάτησαν οι διορισμοί) έως σήμερα οι αποχωρήσεις ανέρχονται σε 30.000.

Αναμένεται με ισχυρό ενδιαφέρον από την εκπαιδευτική κοινότητα το αποτέλεσμα των προσπαθειών του υπουργού αλλά και της κυβέρνησης ώστε η Παιδεία να τεθεί σε άμεση προτεραιότητα.

Είναι ενδεικτικό, λένε υπουργικά στελέχη, το γεγονός ότι ενώ μέχρι πρότινος το θέμα των διορισμών στην εκπαίδευση είχε μπει στο ψυγείο, τώρα «ξεπάγωσε», προφανώς χωρίς ισχυρές αντιδράσεις από τους δανειστές οι οποίοι, κατά τις συζητήσεις με τον υπουργό Παιδείας για τη δρομολόγηση του τριετούς σχεδιασμού, «δείχνουν πιο ευέλικτοι», σύμφωνα με άλλες πηγές.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι εκπαιδευτικοί θέλουν εξασφάλιση, όχι παράταση
Συνεχίζεται η ένταση στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης με αφορμή τις νέες σχετικές διατάξεις κυρίως σε ό,τι αφορά τις απολύσεις. Η άκαρπη συνάντηση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών (ΟΙΕΛΕ)...
Οι εκπαιδευτικοί θέλουν εξασφάλιση, όχι παράταση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προχωρή-ΣτΕ στην επιλογή διευθυντών
Ξεκινά σε λίγες ημέρες η διαδικασία για την επιλογή των νέων διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Μετά την ανατροπή που έφερε η απόφαση του ΣτΕ, η οποία έκρινε αντισυνταγματικό το...
Προχωρή-ΣτΕ στην επιλογή διευθυντών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στάση αναμονής κρατούν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί
Ηλεκτρισμένο παραμένει το κλίμα στην ιδιωτική εκπαίδευση μετά την ανακοίνωση των σχετικών μέτρων που περιλαμβάνονται στη συμφωνία με τους δανειστές. Σε θέση αναμονής οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δηλώνουν πως θα...
Στάση αναμονής κρατούν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νέο σύστημα επιλογής διευθυντών στα σχολεία
Μια ξεκάθαρη, οριστική και σύμφωνη με την απόφαση του ΣτΕ λύση σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ανάδειξης των διευθυντών των σχολικών μονάδων, αλλά όχι εγκατάλειψη της ιδέας της ενίσχυσης του ρόλου του συλλόγου...
Νέο σύστημα επιλογής διευθυντών στα σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χρυσή τομή για τους διορισμούς εκπαιδευτικών
Τα κριτήρια διορισμού στην εκπαίδευση, εντός της επόμενης τριετίας, 15.000 δασκάλων και καθηγητών ύστερα από δέκα χρόνια αδιοριστίας αποφασίστηκαν εντός της επόμενης τριετίας ● Προϋπηρεσία με πλαφόν,...
Χρυσή τομή για τους διορισμούς εκπαιδευτικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διατηρείται η συνέντευξη για τα σχολικά στελέχη
Πολλές αλλαγές φέρνει στα σχολεία το σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη Βουλή το υπ. Παιδείας, κρατώντας όμως και ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που διατηρούσαν μη αξιολογημένο προσωπικό... εσαεί σε καίριες θέσεις...
Διατηρείται η συνέντευξη για τα σχολικά στελέχη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας