• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.6°C / 6.7°C
    0 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.8°C
    3 BF
    37%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 11.8°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 3.9°C
    2 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.2°C
    2 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.9°C / 5.1°C
    2 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.6°C / 2.4°C
    3 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.5°C / 9.6°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.9°C
    4 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 1.9°C / 5.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 10.2°C
    5 BF
    87%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.8°C / 4.7°C
    4 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    6 BF
    50%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.5°C / 4.9°C
    2 BF
    36%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 4.5°C
    2 BF
    80%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 9.8°C / 14.8°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.0°C / 7.0°C
    3 BF
    69%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 4.3°C / 4.4°C
    2 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.6°C / 5.8°C
    3 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    45%

Οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών χωρών μοιράστηκαν τους προβληματισμούς τους και περιέγραψαν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας

Προβληματισμοί και προκλήσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας

  • A-
  • A+

Η Ιστορία ως γνωστικό αντικείμενο στην εκπαίδευση ξανάρθε πρόσφατα στο προσκήνιο με αφορμή την αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας στο σύνολο των μαθημάτων.

Το Συμβούλιο της Ευρώπης σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης διοργάνωσε διήμερο σεμινάριο στην Αλεξανδρούπολη που εντάσσεται στο τετραετές, διακυβερνητικό πρόγραμμα με τίτλο «Εκπαιδεύοντας για τη διαφορετικότητα και τη δημοκρατία: διδάσκοντας Ιστορία στη σύγχρονη Ευρώπη» και το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019.

«Δώσαμε μεγάλο αγώνα για να πραγματοποιηθεί το σεμινάριο στη Θράκη προκειμένου να μπορέσουν να συμμετάσχουν δέκα Ελληνες εκπαιδευτικοί» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Αγγελος Παληκίδης, οργανωτικός υπεύθυνος-εκπρόσωπος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου.

Η θεματολογία

Στο σεμινάριο συμμετείχαν τριάντα έξι εκπρόσωποι δέκα ευρωπαϊκών χωρών καθώς και η ηγεσία του Τμήματος για την Ιστορική Εκπαίδευση του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Υπεύθυνοι χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής, συγγραφείς σχολικών εγχειριδίων, σύμβουλοι εκπαίδευσης, καθηγητές πανεπιστημίων, εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και εκπρόσωποι ΜΚΟ χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και εργάστηκαν πάνω στα εξής θέματα:

1. Η συνεισφορά της ιστορικής εκπαίδευσης στη δημιουργία ποικιλόμορφων και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνιών.

2. Ανάπτυξη της κριτικής ιστορικής σκέψης στην ψηφιακή εποχή.

3. Προσέγγιση ευαίσθητων ζητημάτων: η συναισθηματική εμπλοκή των νέων στη διδασκαλία και την εκμάθηση της ιστορίας.

Το μάθημα της Ιστορίας στην Ελλάδα αποτελεί το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα του παραδοσιακού τρόπου διδασκαλίας, όπου η προσήλωση στην κατά λέξη αναπαραγωγή του κειμένου λειτουργεί σε βάρος του ουσιαστικού γνωστικού περιεχομένου.

Ακόμη κι όταν εισήχθη η εξέταση «πηγών» και οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, τα προβλήματα παρέμειναν, καθώς εξυπηρέτησαν σκοπούς βαθμολόγησης (!) και όχι ουσιαστικής κατανόησης και γνώσης.

Οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών χωρών μοιράστηκαν τους προβληματισμούς τους και περιέγραψαν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας: από το πώς να διδάξεις τη δημοκρατία και την ποικιλομορφία σε ένα κοινό με εθνικιστικές απόψεις μέχρι τη διαδικασία ένταξης των προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν επίσης στο περιεχόμενο της διδακτέας ύλης και στα σχολικά εγχειρίδια, ενώ τόνισαν την αναγκαιότητα κατάρτισης των διδασκόντων γύρω από τις νέες τεχνολογίες, αλλά και για το πώς να προσεγγίζουν ευαίσθητα ζητήματα που μπορεί να προκαλέσουν πόλωση μέσα στην τάξη, όπως και αντιδράσεις από πλευράς γονέων, ακόμη και θρησκευτικών φορέων.

Φυσικά όλοι συμφώνησαν ότι η δημιουργία κοινωνιών χωρίς αποκλεισμούς και η προώθηση δημοκρατικών εννοιών μέσα από την εκπαίδευση είναι πρωταρχικής σημασίας.

Κυπριακές πρωτοβουλίες

Στο πλαίσιο του σεμιναρίου μιλήσαμε με δύο εκπροσώπους του Ομίλου Ιστορικού Διαλόγου και Ερευνας (ΟΙΔΕ), μιας κυπριακής ΜΚΟ, που ιδρύθηκε το 2003, με σκοπό να προάγει θέματα ιστορίας και διδασκαλίας αυτής και με πλούσιο ερευνητικό αλλά και κοινωνικό έργο.

«Οργανώνουμε διεθνή συνέδρια με θέμα την ιστορία, εκδίδουμε συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό, πραγματοποιούμε εκπαιδεύσεις διδασκόντων, ενώ τα τελευταία χρόνια κάνουμε παρεμβάσεις σε σχολεία που προάγουν την «εκπαίδευση της ειρήνης» όπως θέλουμε να την ονομάζουμε» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Λοΐζος Λουκαΐδης, λειτουργός εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΟΙΔΕ.

Με πρωτοβουλία του συμβουλίου του ΟΙΔΕ, το 2011, δημιουργήθηκε το Σπίτι της Συνεργασίας (H4C) που βρίσκεται στην ελεγχόμενη από τα Ηνωμένα Εθνη ουδέτερη ζώνη στη Λευκωσία και έχει ως σκοπό τη συνεργασία μεταξύ της ελληνοκυπριακής και της τουρκοκυπριακής κοινότητας του νησιού.

«Το Σπίτι της Συνεργασίας είναι ένα hub για δράσεις στις οποίες συμμετέχουν μέλη και από τις δύο κοινότητες. Στο H4C πραγματοποιούνται από μαθήματα ξένων γλωσσών και χορού μέχρι εκπαιδευτικές δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς» μας λέει ο Αλαετίν Τσαρικτσί, συντονιστής των εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων του ομίλου.

Μάλιστα ο ΟΙΔΕ βραβεύτηκε πρόσφατα με το βραβείο «Max van der Stoel» για το έργο που έχει προσφέρει σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία της ιστορίας ως εργαλείο για τη συμφιλίωση στην Κύπρο.

Το βραβείο καθιερώθηκε το 2001 από το υπουργείο Εξωτερικών της Ολλανδίας, προς τιμήν του πολιτικού Max van der Stoel, ο οποίος ήταν ο πρώτος ύπατος αρμοστής του ΟΑΣΕ (Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη) για τις εθνικές μειονότητες.

Αιχμές για την Ε.Ε.

Το συνέδριο ολοκληρώθηκε, με την επικεφαλής του Τμήματος για την Ιστορική Εκπαίδευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, Τατιάνα Μίνκινα-Μίλκο, να τονίζει τη σημασία της μεταβατικής αυτής περιόδου και την ανάγκη πραγματοποίησης αλλαγών σε ό,τι αφορά το μάθημα της ιστορίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, Παύλος Χαραμής, από την άλλη, άφησε αιχμές για τις πολιτικές που έχει ακολουθήσει μέχρι στιγμής η Ε.Ε. σε διάφορους τομείς:

«Αν θέλουμε να επιβιώσει η Ευρωπαϊκή Ενωση από αυτή την κρίση, θα πρέπει να σκεφτόμαστε με όρους πολιτικής και όχι μόνο οικονομικής ένωσης» διευκρίνισε.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Παραίτησαν» τη Διοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ
Την παραίτηση της διοικούσας επιτροπής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ζήτησε και έλαβε η υπουργός Παιδείας. Η απόφαση ήταν αναμενόμενη, όχι από ακαδημαϊκή, αλλά από πολιτική σκοπιά.
«Παραίτησαν» τη Διοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
Αμέσως μετά το πράσινο φως που δόθηκε από το ΣτΕ αναρτήθηκε η υπουργική απόφαση για την κατανομή θέσεων μελών ΔΕΠ και έκτακτου προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εκπαιδευτική διαδικασία αποκλειστικά διά ζώσης, αδιαφορώντας για την κορύφωση της πανδημίας
«Προειδοποιήσεις» και «απειλές» σε βάρος φοιτητών και φοιτητριών που δεν έχουν άλλη επιλογή πέραν του να στοιβάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες και αμφιθέατρα, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία τους
Η εκπαιδευτική διαδικασία αποκλειστικά διά ζώσης, αδιαφορώντας για την κορύφωση της πανδημίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μπάχαλο με τα μαθήματα και την εξεταστική στα Πανεπιστήμια
Το υπουργείο πέταξε την ευθύνη στα ιδρύματα, οι πρυτάνεις των ιδρυμάτων στους καθηγητές και οι καθηγητές στους φοιτητές, με το πρόγραμμα των εξεταστικών να παραμένει άγνωστο.
Μπάχαλο με τα μαθήματα και την εξεταστική στα Πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκτάκτως σε απογευματινά σχολεία εκατοντάδες παιδιά
Πλήρης ανατροπή στον σχεδιασμό πάρα πολλών οικογενειών της Αττικής προκαλείται λίγες ώρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς καθώς κάποια σχολεία έχουν κριθεί ακατάλληλα μετά τον σεισμό της 19ης Ιουλίου.
Εκτάκτως σε απογευματινά σχολεία εκατοντάδες παιδιά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Από δω και πέρα ξεκινούν τα ωραία!»
Το εθιμοτυπικό και -κακά τα ψέματα- ανιαρό θέμα με τις «πρωτιές» των σχολών, που γράφεται κάθε χρόνο τη μέρα που ανακοινώνονται οι βάσεις εισαγωγής, αποκτά ενδιαφέρον όταν μιλάς με τους επιτυχόντες.
«Από δω και πέρα ξεκινούν τα ωραία!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας