Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Προϊόν ιδεολογικής ρύπανσης»
Dreamstime

«Προϊόν ιδεολογικής ρύπανσης»

  • A-
  • A+

Με επαναλαμβανόμενο ρυθμό, αναδύεται κάθε τόσο στον δημόσιο λόγο το ζήτημα της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων. Με έναν φαινομενικά «ανώδυνο» τρόπο έρχεται διαρκώς στο προσκήνιο ειδικότερα η «μέτρηση» των επιδόσεων των μαθητών ως δείκτης αξιοπιστίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σαν μην υπάρχει κανένα άλλο πρόβλημα στην ελληνική εκπαίδευση, ειδικά στα χρόνια της κρίσης.

Παρ’ όλα αυτά, αν προσέξει κάποιος καλύτερα, η ελληνική κοινωνία, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές φαίνεται ότι αξιολογούν ως σημαντικότερα ζητήματα τη στήριξη του κράτους στο σχολείο, την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και την υποστήριξη του εκπαιδευτικού, τη στήριξη των οικογενειών και των μαθητών στον καθημερινό αγώνα του βιοπορισμού και της επιβίωσης μέσα σε συνθήκες ύφεσης και άγριας λιτότητας.

Ο Γιώργος Μαυρογιώργος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, έχει πολύ μεγάλη εμπειρία σε ζητήματα Παιδαγωγικής και πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Οίκοι Αξιολόγησης στην εκπαίδευση και το “αόρατο χέρι” της αγοράς. Η περίπτωση του PISA (Ελλάδα-Κύπρος)», από τις εκδόσεις «Οσελότος».

Πενιχρός απολογισμός

Τον ρωτήσαμε γιατί τελικά ασκείται τόσο έντονη κριτική, αν και δεν είναι η κυρίαρχη άποψη, για τη συμμετοχή της χώρας μας στο PISA, μαζί με πάνω από 70 χώρες.

«Η μη κυρίαρχη/κυριαρχούμενη άποψη/κριτική, όταν μάλιστα επιδιώκει να είναι αντίπαλη, αν δεν έχει ένταση και δεν “φωνάξει” δεν υφίσταται. Κυριολεκτικά χάνεται μπροστά στη γοητεία που ασκούν η πολιτική επινόηση της αξιολόγησης ως “εργαλειοθήκης” πολλαπλών χρήσεων και η ιδεολογική ρύπανση που προκαλεί η κυρίαρχη νεοφιλελεύθερη ιδεολογία που την υποβαστάζει και την προωθεί.

»Αλλωστε, η όποια κριτική σε περιόδους πρωτόγνωρης κοινωνικής και οικονομικής κρίσης δεν μπορεί παρά να είναι οξεία. Η μεγάλη συμμετοχή δεν είναι αυταπόδεικτα και επιχείρημα υπέρ της συμμετοχής της χώρας μας στο εγχείρημα.

»Η χώρα μας συμμετέχει ανελλιπώς, από την αρχή, από το 2000. Ποια είναι, άραγε, η εμπειρία από τη συμμετοχή της χώρας σε έξι κύκλους PISA; Ο απολογισμός πολύ πενιχρός απ’ τη μεριά του PISA, αν σκεφτούμε πως δεν το αποδέχτηκαν εκπαιδευτικοί και μαθητές» σημειώνει και προσθέτει:

«Το PISA είναι μια νεοφιλελεύθερη παιδαγωγική επινόηση ενός μονοπωλιακού παγκόσμιου “εξεταστικού παραδείγματος” για τη “μέτρηση” των επιδόσεων των μαθητών σε συγκεκριμένες ικανότητες και δεξιότητες. Το PISA φετιχοποιεί τις μετρήσεις, τις συγκρίσεις και τις κατατάξεις στο πλαίσιο ενός οικουμενικού ανταγωνιστικού μαραθώνιου επιδόσεων.

»Το δοκίμιο PISA είναι “ευφυές”: τα βάζει δήθεν με την “παπαγαλία”. Κρύβει πολλά μικρά “μυστικά”. Δεν αναγνωρίζει τα σχολικά προγράμματα. Υποβαθμίζει τις γνώσεις σε πληροφορίες. Δεν “προετοιμάζει για τη ζωή των ενηλίκων”, γιατί κατασκευάζει τις καταστάσεις ζωής. Είναι ένα διεθνές πρόγραμμα “παρακυβέρνησης” της εκπαίδευσης που διαμορφώνει τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα σε έναν καπιταλιστικό κόσμο της εκμετάλλευσης, της οδύνης και ανείπωτης και ανομολόγητης βίας».

Γιατί, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ;

Υπάρχει όμως ζήτημα και με τις προτεραιότητες της κυβέρνησης της Αριστεράς, όπως τονίζει:

«Δεν κατανοώ, σ’ αυτή τη συγκυρία, πώς είναι δυνατόν οι διαδοχικοί υπουργοί και θεσμικοί παράγοντες της Αριστεράς στο υπουργείο Παιδείας αμήχανα να μηχανεύονται, στο χρονικό διάστημα που βρίσκονται στην εξουσία, δεκανίκια για να προσφέρουν πολιτική προστασία στο δίδυμο ΟΟΣΑ/PISA!

»Τι απολογισμό θα έχουν να κάνουν; Είναι απογοητευτικό που τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα να μη φορτωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ τις χαμηλές επιδόσεις των ελληνοπαίδων στο PISA του 2015!

»Αντί να αναπροσδιορίσουν δραστικά τις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής που ασκείται χρόνια, με βάση τις επείγουσες ανάγκες που αναδεικνύονται στην εκπαίδευση με αδιόριστους “χρεωμένους δασκάλους σε χρεωμένους μαθητές χρεωμένων γονέων”, επιτρέπουν στο PISA να μπαινοβγαίνει και να αναστατώνει τα σχολεία, σε καθεστώς που “διαρκεί πολύ”, 16 χρόνια τώρα».

Εχετε την άποψη ότι η αξιολόγηση δεν έχει θέση στην ελληνική εκπαίδευση, είναι το εύλογο ερώτημα που του θέσαμε.

Για τον Γιώργο Μαυρογιώργο απαιτούνται πρωτοβουλίες εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής από τα κάτω:

«Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων πιστώνονται τη μεγάλη καθυστέρηση που σημειώθηκε στην καθιέρωση και εμπέδωση των διάφορων αυταρχικών και συντηρητικών εκδοχών αξιολόγησης που κατά καιρούς θεσμοθετήθηκαν και δεν εφαρμόστηκαν.

»Χρεώνονται, ωστόσο, που στα χρόνια της αντίστασης δεν ανέπτυξαν, από “τα μέσα και από τα κάτω”, με συλλογικές διαδικασίες στις εκπαιδευτικές τους μονάδες συγκροτημένες και πειστικές αντίπαλες πρωτοβουλίες εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής για τη διεκδίκηση των όρων και των προϋποθέσεων άσκησης του έργου τους, με όρους επιστημονικής και παιδαγωγικής ετοιμότητας, δημοκρατίας, συνεργασίας, συλλογικότητας, δέσμευσης, συναδελφικής ευθύνης και αλληλεγγύης.

»Το πλαίσιο της σχετικής αυτονομίας των Πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των σχολείων, με τις σχετικές διαφοροποιήσεις τους, προσφέρεται για δημιουργικές μορφές εργασίας με την καθημερινή συλλογική δράση των συντελεστών τους».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καυστική απάντηση στο ΙΟΒΕ από το υπουργείο Παιδείας
«Αγοραία ιδεοληψία του νεοφιλελευθερισμού» και «εξυπηρετήσεις ιδεολογικών και κομματικών επιλογών» αποδίδει στο ΙΟΒΕ (Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) το υπουργείο Παιδείας, παραπέμποντας...
Καυστική απάντηση στο ΙΟΒΕ από το υπουργείο Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
​Πώς μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας; Λίγες ημέρες μετά την παρουσίαση του οράματος του προέδρου της Ν.Δ. για την εκπαίδευση, η σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ αποδεικνύει...
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πότε λήγουν τα μαθήματα
Την Τετάρτη 22 Μαΐου λήγουν τα μαθήματα της φετινής σχολικής χρονιάς για τα Λύκεια της χώρας και μία εβδομάδα αργότερα, την Τετάρτη 29 Μαΐου για τα Γυμνάσια. Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου...
Πότε λήγουν τα μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δεν θα γίνουμε πειραματόζωα της κυβέρνησης»
Αρκετές εκατοντάδες μαθητών συγκεντρώθηκαν χθες στα Προπύλαια και πραγματοποίησαν πορεία προς τη Βουλή απαιτώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στην...
«Δεν θα γίνουμε πειραματόζωα της κυβέρνησης»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
Οι καταλήψεις με εθνικιστικό πρόσημο δεν ενόχλησαν καμία αρχή, αλλά μία συγκεκριμένη κατάληψη κατά των προτεινόμενων αλλαγών στο Λύκειο και της έλλειψης βιβλίων προκάλεσε όχι μόνο αστυνομική παρέμβαση...
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πτώση σοβάδων από το ταβάνι στο ιστορικό σχολείο
Σοβαρά κτιριακά προβλήματα αντιμετωπίζει η Ιωνίδειος Σχολή, το ιστορικό σχολείο του Πειραιά, που λειτούργησε πρώτη φορά το 1847. Την περασμένη εβδομάδα έπεσαν μεγάλα κομμάτια από το ταβάνι του κτιρίου, χωρίς...
Πτώση σοβάδων από το ταβάνι στο ιστορικό σχολείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας