Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επιστροφή της αυτοαξιολόγησης
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Η επιστροφή της αυτοαξιολόγησης

  • A-
  • A+

Η υποχρεωτική ετήσια επαναλαμβανόμενη αυτοαξιολόγηση όλων των σχολικών μονάδων της χώρας περιλαμβάνεται στη συμφωνία του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου και των θεσμών.

Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντηση της Παρασκευής 21 Οκτωβρίου, οι θεσμοί επικαλέστηκαν τη δυσμενή δημοσιονομική κατάσταση που «απαγορεύει» τους διορισμούς στο Δημόσιο και ξεκαθάρισαν ότι για να πραγματοποιηθούν διορισμοί στα σχολεία πρέπει να προηγηθεί αυστηρή και εξαντλητική αξιολόγηση του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού, να απομακρυνθούν οι «ακατάλληλοι» και όσα κενά προκύψουν να καλυφθούν με αντίστοιχο αριθμό προσλήψεων.

Στο Μνημόνιο Συνεννόησης που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015 και επικαιροποιήθηκε το καλοκαίρι 2016 αναφέρεται ότι η επανεξέταση του ΟΟΣΑ πρέπει να καλύψει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων:

◼ την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου»

◼ τα περιθώρια για περαιτέρω εξορθολογισμό (τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων) - βλέπε συγχωνεύσεις

◼ την αποδοτικότητα και την αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων

◼ την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, καθώς και τη διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα.

Η Εκθεση

Οι συστάσεις αυτές αποτελούν τη βάση στο νέο σχέδιο δράσης (τριετές) για την εκπαίδευση της περιόδου 2016/17-2018/19.

Εκεί ορίζεται σαφώς η θεσμοθέτηση ενιαίου φορέα αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Εξάλλου, στην πλέον πρόσφατη Εκθεση Παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016 (Σεπτέμβριος) που εκδόθηκε για την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρεται πως:

◼ Πρέπει να γίνουν κι άλλες συγχωνεύσεις/καταργήσεις σχολείων-τάξεων ΑΕΙ-ΤΕΙ.

◼ Ε.Ε.-ΟΟΣΑ-ΔΝΤ ανησυχούν για το πάγωμα της αξιολόγησης

◼ Οι μισοί εκπαιδευτικοί στην Α/βάθμια (49%) είναι άνω των 50 ετών και τα επόμενα 6 χρόνια ο πληθυσμός της Α/βάθμιας θα μειωθεί κατά 25%.

Στην Εκθεση αυτή διαβάζουμε:

«Η αναδιάρθρωση του δικτύου σχολικών μονάδων σταμάτησε πρόσφατα και έκτοτε δεν πραγματοποιήθηκε καμία άλλη ουσιαστική ενέργεια για την προσαρμογή του συστήματος στις ανάγκες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ως εκ τούτου, καθίσταται αναγκαίο να προσδιοριστούν περαιτέρω σε ποσοτικό επίπεδο οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς και να διερευνηθούν τα περιθώρια αύξησης της αποδοτικότητας του εκπαιδευτικού δυναμικού [...]

»Δεδομένης της θετικής επίδρασης που μπορούν να έχουν η αυτονομία και η λογοδοσία στις εκπαιδευτικές επιδόσεις, θεωρείται ανησυχητικό το ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμα και στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η αρμόδια διοικητική αρχή (ΑΔΙΠΠΔΕ) δεν επιτελεί έτσι πλήρως την αποστολή της, που συνίσταται στη διασφάλιση της ποιότητας και στην αξιολόγηση».

Η προκάλυψη

Αν συνδυάσει κανείς τα «πορίσματα-υπομνήματα» των επιτροπών του Αντώνη Λιάκου και του Κώστα Γαβρόγλου με τις συστάσεις Ε.Ε.-ΟΟΣΑ και τις «οδηγίες» της Εκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι κατευθύνσεις και οι στόχοι του υπουργείου Παιδείας φαίνονται ξεκάθαρα: Βρισκόμαστε και πάλι μπροστά σε μια διαδικασία η οποία στρώνει το έδαφος και για απολύσεις και για κινητικότητα και για συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.

Οι προσπάθειες για τη «νέα αξιολόγηση», την «αυτοαξιολόγηση», αποτελούν τον πυρήνα χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία φαίνεται να δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτόν τον νέο τρόπο αξιολόγησης που σε σχέση με τον παραδοσιακό έχει ένα σημαντικό πολιτικό όφελος: καθώς παρουσιάζεται με προκάλυψη μοντέρνα και αθώα, αφοπλίζει την κριτική των εκπαιδευτικών στην παραδοσιακή αξιολόγηση, ενώ την ίδια ώρα προλειαίνει το έδαφος για τη σταδιακή εφαρμογή του νεοεπιθεωρητισμού.

Στόχος; Η νομιμοποίηση αφενός της μείωσης των σχολικών μονάδων μέσω κλεισίματος-συγχώνευσης «αντιπαραγωγικών» σχολείων και αφετέρου το σπρώξιμο προς την έξοδο ενός μεγάλου τμήματος εκπαιδευτικών που συνεχίζουν να αμείβονται με αμοιβές οι οποίες προέρχονται από την προ μνημονίου εποχή.

Χέρι χέρι πάνε, παράλληλα, η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών και το ρίξιμο των σχολείων στη ζούγκλα του ανταγωνισμού για να εξασφαλίσουν μαθητές και χρηματοδότηση.

Η λεγόμενη αυτοαξιολόγηση θα αρχίσει με απογείωση της γραφειοκρατικής δουλειάς του εκπαιδευτικού (συμπλήρωση εντύπων, φορμών με δείκτες, τυποποιημένες απανωτές συνεδριάσεις συλλόγων κ.λπ.) και θα καταλήξει στη χειραγώγηση, τον επιθεωρητισμό και την απόλυση.

Αυτά δεν αποτελούν «μελλοντολογία», αλλά διαπιστώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας σε χώρες όπου υπάρχει η αυτοαξιολόγηση, καθώς είναι γνωστό ότι η αυτοαξιολόγηση είναι η οργανική εξέλιξη του επιθεωρητισμού στο «μεταμοντέρνο» σχολείο.

Ηδη με το νομοθετικό πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί (Ν. 4024/11 για το μισθολόγιο-βαθμολόγιο, Ν. 4142/13 για την «Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Εκπαίδευση», Π.Δ. 152/13 για την «Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών», Ν. 3848/10, Ν. 3679/10 που δεν έχουν καταργηθεί και ισχύουν), όλες οι πλευρές της αξιολόγησης (ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αυτοαξιολόγηση και εξωτερική αξιολόγηση σχολείων) έχουν απολύτως συνδεθεί μεταξύ τους.

Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με την αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση των σχολείων, στο άρθρο 32 παρ. 7 του Ν. 3848/10 αναφέρεται ότι «την αξιολόγηση της δράσης των σχολικών μονάδων ακολουθεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών».

Οι ψευδαισθήσεις

Η ψευδαίσθηση κάποιων εκπαιδευτικών ότι η αυτοαξιολόγηση θα αναδείξει όψεις της δουλειάς τους και θα τις επιβραβεύσει (με τι άραγε σε μια εποχή λιτής και σφιχτής εισοδηματικής πολιτικής;), δηλαδή το πόσα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κάνουν στο σχολείο, πόσα θεατρικά έργα, τι εκδηλώσεις, αν βγάζουν ή όχι εφημερίδα, χωρίς να υπολογίζεται η επίδοση των μαθητών τους σε εθνικές εξετάσεις ή σταθμισμένα τεστ, διαλύεται από τους ίδιους τους θεωρητικούς της αυτοαξιολόγησης.

Είναι διαπιστωμένο: δεν μπορεί να υπάρξει αξιολόγηση χωρίς σύγκριση επίδοσης μαθητών.

Και το υπουργείο Παιδείας θέλει ακριβώς να χρεώσει τις επιδόσεις των μαθητών αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς για να μπορεί μετά, εξαγοράζοντας τη συναίνεση της κοινής γνώμης, να νομιμοποιήσει τον εξοστρακισμό τους.

Ενας από τους σημαντικότερους θιασώτες της αυτοαξιολόγησης, ο John MacBeath και οι συνεργάτες του, στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα της αυτοαξιολόγησης, είναι ειλικρινείς και αποκαλυπτικοί καθώς γράφουν: «Η επίδοση των μαθητών στις εξετάσεις είναι κάτι που μπορεί να μετρηθεί και να συγκριθεί», «οι επιδόσεις σας στην ιστορία ή στη βιολογία εξαρτώνται από την αποτελεσματικότητα των καθηγητών σας».

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εργαλείο εκπαιδευτικών ανατροπών η «αυτονομία των σχολικών μονάδων»
Η επίμονη αναφορά των κειμένων του ΣΕΒ και του ΟΟΣΑ στο «υψηλό μισθολογικό κόστος των εκπαιδευτικών» σε συνδυασμό με τη δόλια φιλολογία για τον μικρό μέσο όρο μαθητών ανά εκπαιδευτικό στο ελληνικό εκπαιδευτικό...
Εργαλείο εκπαιδευτικών ανατροπών η «αυτονομία των σχολικών μονάδων»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ατζέντα του Κώστα Γαβρόγλου
Με την «αλλαγή φρουράς» στο υπουργείο Παιδείας, με τον Κώστα Γαβρόγλου να αναλαμβάνει τη θέση του υπουργού Παιδείας, αναπτύσσεται ένας δημόσιος διάλογος σχετικά με τη «γραμμή» που θα ακολουθήσει η νέα ηγεσία....
Η ατζέντα του Κώστα Γαβρόγλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ραντεβού» με ένα σκάνδαλο
Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, κατά την τριήμερη επίσκεψη του στη Θεσσαλία, θα έρθει αντιμέτωπος με μια παλιά υπόθεση, το «σκάνδαλο των διευθυντών» στη Λάρισα. Μια υπόθεση, που αφορά στην εκπρόθεσμη...
«Ραντεβού» με ένα σκάνδαλο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Γκάζια» στην αποκέντρωση, την αυτονομία και την αξιολόγηση των σχολείων
Στόχος του σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας είναι απλά η μείωση των χρημάτων και των εκπαιδευτικών που διατίθενται για δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Στην πράξη, αυτό που θα γίνει, «για μια...
«Γκάζια» στην αποκέντρωση, την αυτονομία και την αξιολόγηση των σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κλιμακώνεται η σύγκρουση για τους διορισμούς στην εκπαίδευση
Απεργιακές κινητοποιήσεις και συλλαλητήριο στο υπουργείο Παιδείας αποφάσισαν οι Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες για την Παρασκευή. Το κεντρικό αίτημα συμπυκνώνεται στους μόνιμους, μαζικούς διορισμούς για την κάλυψη...
Κλιμακώνεται η σύγκρουση για τους διορισμούς στην εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας