Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πανελλαδικές: 40 χρόνια «φαγούρα»

Ο υπουργός Παιδείας μιλώντας στον ρ/σ «Στο Κόκκινο», τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ελπίζω να καταργηθούν οι Πανελλήνιες και το σχολείο να αρχίσει να παίζει ουσιαστικό ρόλο»

EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ (ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟΥ)

Πανελλαδικές: 40 χρόνια «φαγούρα»

  • A-
  • A+

Τρεις προτεραιότητες έθεσε ο νέος υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής τη Δευτέρα. Πρώτον, ένα τριετές σχέδιο για την Παιδεία με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, δεύτερον, τη μεταρρύθμιση που αφορά τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τις πανελλήνιες εξετάσεις και το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και, τρίτον, τη συγκρότηση ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας.

Λίγο αργότερα, μιλώντας στον ρ/σ «Στο Κόκκινο», τόνισε ότι «ελπίζω να καταργηθούν οι Πανελλήνιες και το σχολείο να αρχίσει να παίζει ουσιαστικό ρόλο. Στόχος είναι τα παιδιά που θα μπουν στην A' Λυκείου τον Σεπτέμβριο του 2017 να γνωρίζουν με ποιο σύστημα θα μπουν στις σχολές».

Για το θέμα του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, στόχος είναι να συζητηθεί στη Βουλή, λαμβάνοντας υπόψη τα μέχρι τώρα πορίσματα και δεδομένα, τα οποία συγκλίνουν στο πώς θα τελειώνουν οι εξετάσεις με το Λύκειο, αποκλίνουν όμως ως προς το ποιος θα έχει την ευθύνη εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Υπενθυμίζεται ότι το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, γνωστό ως «πόρισμα Γαβρόγλου», έκανε λόγο για αναβάθμιση του ρόλου του Λυκείου και αποδέσμευσή του από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Οπως υπογράμμισε ο κ. Γαβρόγλου, «υπάρχει το μείζον θέμα για το τριετές σχέδιο στην εκπαίδευση, το οποίο επεξεργάστηκε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και πρέπει να ολοκληρώσουμε εμείς.

»Είναι σημαντικό αυτό το τρίγωνο που αποτελείται από τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τις πανελλαδικές εξετάσεις και τα πρώτα έτη των Πανεπιστημίων».

Ταξικοί φραγμοί, αμάθεια, φροντιστήρια

Πριν από περίπου 40 χρόνια, τον Νοέμβριο του 1978, ο τότε υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Κοντογιαννόπουλος ανήγγειλε «εν μέσω πανηγυρισμών» τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές θα έδιναν εξετάσεις στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και τα αποτελέσματά τους θα χρησίμευαν όχι μόνο για τη σχολική αξιολόγηση του μαθητή (προαγωγή-απόλυση) αλλά και ως κριτήρια για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Την ίδια εποχή, η εφημερίδα «Καθημερινή» κυκλοφορεί με πρωτοσέλιδο τίτλο (9/11/1978) «Χωρίς εξετάσεις από το 1980 η εισαγωγή στα πανεπιστήμια»!

Παράλληλα, ο Βασίλης Κοντογιαννόπουλος διαβεβαιώνει την κοινή γνώμη ότι «η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν θα εξαρτάται στο εξής από παράγοντες όπως τα φροντιστήρια και η τύχη, που ελάχιστη σχέση έχουν με την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία».

Η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, δηλαδή η διπλή εξεταστική δοκιμασία (Βʹ και Γʹ Λυκείου), όξυνε τις εκπαιδευτικές ανισότητες και... καθιέρωσε, πραγματικά, την ταχύτατη εξάπλωση των φροντιστηρίων, αφού μετέτρεψε τη λυκειακή βαθμίδα σε εξεταστικό κέντρο.

Αποτέλεσμα; Τα περίπου 500 φροντιστήρια που υπήρχαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 (1977) το 1982 έχουν γίνει περίπου 1.000 που λειτουργούν στην Αθήνα και σε όλες τις πρωτεύουσες νομών.

Παράλληλα, η βασική «καινοτομία» των Πανελλήνιων Εξετάσεων όχι μόνο δεν έφερε την πολυθρύλητη και πολυδιαφημιζόμενη ελεύθερη εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, αντίθετα, μείωσε τον αριθμό των υποψηφίων και αυτό οφείλεται στη διπλή εξέταση Β΄ και Γʹ Λυκείου και στο γεγονός ότι οι υποψήφιοι πλέον είναι μόνο οι απόφοιτοι της Γʹ τάξης του Λυκείου του ίδιου ακαδημαϊκού έτους.

Την ίδια στιγμή, βεβαίως, ως φυσική συνέπεια αυξάνεται η φοιτητική μετανάστευση (+20% ανάμεσα στο 1979 και το 1983).

Αλλαγές επί αλλαγών

Τα τελευταία 35-40 χρόνια έχουμε τέσσερις βασικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την περίοδο 1980-1983 (πανελλήνιες εξετάσεις), την περίοδο 1984-1998 (γενικές εξετάσεις), την περίοδο 1999-2004 (πανελλαδικές εξετάσεις Ενιαίου Λυκείου) και την περίοδο 2005-2015 (πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού Λυκείου).

Από το 2016 έχουμε την καθιέρωση ενός «μεταβατικού θεσμικού πλαισίου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», μια παραλλαγή του προηγούμενου συστήματος με περισσότερα Επιστημονικά Πεδία και λιγότερα μαθήματα (4-5 αντί 6-7).

Δεν υπάρχει εξεταστικό σύστημα τα τελευταία τριάντα χρόνια που να μην περιλάμβανε στην εισηγητική του έκθεση ως στόχους και ως δικαιολογητικό λόγο της θέσπισής του: ● τον περιορισμό της παραπαιδείας ● την αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών ● την ισότητα ευκαιριών ● το άνοιγμα των Πανεπιστημίων ● την ελεύθερη πρόσβαση ● το τέλος του «ασφυκτικού εναγκαλισμού» του Λυκείου από τις απαιτήσεις των εξετάσεων για το Πανεπιστήμιο ● τη φραστική καταδίκη της έμφασης στην απομνημόνευση.

Τα μεταρρυθμιστικά... ξόρκια

Μια στοιχειώδης αναδρομή-εξέταση των ιστορικά διαμορφωμένων εξεταστικών συστημάτων στη χώρα μας από τη δεκαετία του 1970 έως τις μέρες μας φανερώνει ότι οι εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με όποια μορφή κι αν έγιναν, είχαν ένα κοινό βασικό χαρακτηριστικό στον νομιμοποιητικό τους λόγο: «τον περιορισμό της παραπαιδείας».

Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει «μεταρρύθμιση» στον τρόπο μετάβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που να μην υπονοεί το τέλος των φροντιστηρίων και των οικογενειακών εξόδων.

Ολοι οι ισχυρισμοί αποδείχθηκαν ολωσδιόλου αβάσιμοι. Ουσιαστικά έμεινε άθικτος ο εξεταστικοκεντρικός προσανατολισμός του Λυκείου και οι εξετάσεις στην Γʹ Λυκείου μετατράπηκαν σε κορυφαία πράξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με αποτέλεσμα όλα μέσα στο Λύκειο, από την Αʹ τάξη μέχρι την Γʹ, να κινούνται γύρω από αυτές.

Είναι φανερό ότι οι εξετάσεις του Λυκείου παραμένουν και μαζί τους και τα παρεπόμενά τους: η εκπαίδευση της αμάθειας, τα φροντιστήρια και η οικονομική εξουθένωση των πιο αδύναμων νοικοκυριών.

Παράλληλα, εφόσον στόχος δεν είναι να μάθει ο μαθητής αλλά να ξεπεράσει τους άλλους, ούτε ο ελεύθερος χρόνος του αυξάνεται ούτε το φροντιστήριο ελαττώνεται. Κάνει μικρότερη προετοιμασία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες ο δεκαθλητής από τον δρομέα των 100 μέτρων;

Προσφυγές για τα θρησκευτικά

Από το Συμβούλιο της Επικρατείας θα κριθεί η συνταγματικότητα και νομιμότητα ή μη των επίμαχων αποφάσεων του τέως υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη, με τις οποίες επέρχεται αλλαγή στον χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο.

Στο ΣτΕ προσέφυγαν η Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων, δέκα γονείς και θεολόγοι από διάφορες περιοχές της χώρας, που ζητούν την ακύρωση των εν λόγω αποφάσεων, χαρακτηρίζοντάς τες «αντισυνταγματικές, αντίθετες στη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης, παράνομες και αντίθετες στη νομολογία του ΣτΕ».

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής
Ορατή άνοδος στην πλειονότητα των τμημάτων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου, σημαντική πτώση στο 2ο Πεδίο, ένα «κλικ» ψηλότερα από πέρσι στο 3ο Πεδίο, μεγάλη άνοδος στις χαμηλόβαθμες σχολές του 4ου Πεδίου,...
Πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
Εχει γίνει κανόνας, σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, η ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος μπροστά στην πραγματικότητα της «παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης» και της «παγκόσμιας κοινωνίας των...
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες
Μεγάλος είναι ο προβληματισμός χιλιάδων αποφοίτων του Λυκείου που ετοιμάζονται να διεκδικήσουν ξανά στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 μια θέση στα ΑΕΙ. Ενώ έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με ποιο...
Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
​Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλά και κατάθεση Μηχανογραφικού με την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές που...
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τις αλλαγές σε Λύκειο και σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ παρουσιάζει ο Κ. Γαβρόγλου
Τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για τις μεταρρυθμίσεις στο Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση παρουσιάζει σήμερα ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, μεταρρυθμίσεις οι οποίες...
Τις αλλαγές σε Λύκειο και σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ παρουσιάζει ο Κ. Γαβρόγλου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας