Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αποχαιρέτα την εκπαίδευση που ήξερες

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, Αντ. Λιάκος

EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Αποχαιρέτα την εκπαίδευση που ήξερες

  • A-
  • A+

Το «υπόμνημα» της Επιτροπής Λιάκου με τίτλο «Για την αναδιάρθρωση της Μέσης Εκπαίδευσης και την είσοδο στα ΑΕΙ», που κατατέθηκε στο υπουργείο Παιδείας εστιάζει στα παρακάτω:

1. Ριζική ανασυγκρότηση του Γυμνασίου με μετατροπή του σε τετραετές και με παράλληλη αναθεώρηση της αποστολής του και του προγράμματος σπουδών του.

2. Διετές Λύκειο και αναδιοργάνωση τόσο του γενικού όσο επίσης και του επαγγελματικού-τεχνικού Λυκείου και αλλαγή του χαρακτήρα τους.

3. Αλλαγή του τρόπου εισδοχής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και συναρμογή τους με τις μαθησιακές επιλογές εντός του γενικού και του επαγγελματικού Λυκείου.

4. Για τα παιδιά που δεν θέλουν να ακολουθήσουν είτε το ΓΕΛ είτε το ΕΠΑΛ προτείνονται τεχνικές και επαγγελματικές σχολές καθώς θεωρείται ότι «έχουν κατοχυρώσει ένα σώμα γνώσεων του πολίτη».

►Η αξιολόγηση στο τετραετές Γυμνάσιο

Η προαγωγή των μαθητών από τη μια τάξη στην άλλη θα γίνεται υπό προϋποθέσεις, συνεκτιμώντας τόσο την προφορική επίδοση των μαθητών κατά τη διάρκεια της χρονιάς όσο και γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις.

Στην δ’ τάξη του Γυμνασίου θα υπάρχουν εξετάσεις με θέματα που θα προκύπτουν από την Τράπεζα Θεμάτων, η οποία επανέρχεται. Παράλληλα θα θεσπιστεί ένα πλέγμα κριτηρίων για την επιλογή σε ένα από τα δύο Λύκεια (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ).

Στα κριτήρια θα συμπεριλαμβάνονται και τα αποτελέσματα των γραπτών εξετάσεων στα μαθήματα και η αξιολόγηση που έχει κάνει ο εκπαιδευτικός, αλλά ακόμα και έκθεση περιγραφικής αξιολόγησης από κάποιους από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

►Οι απονεμόμενοι τίτλοι Λυκείων: πολλών ταχυτήτων

1. Εθνικό Απολυτήριο: Προϋπόθεση για να αποκτήσει ο μαθητής το λεγόμενο Εθνικό Απολυτήριο θα είναι να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς και τα 6 μαθήματα που έχει επιλέξει, να έχει συγγράψει διπλωματική εργασία και να έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα Δημιουργικότητας, Εθελοντισμού και Κοινωνικής Προσφοράς.

Ανάλογα με το πώς θα έχει διαμορφώσει το πρόγραμμά του ο μαθητής (μαθήματα σε υψηλό επίπεδο), το απολυτήριο θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευτικών ακαδημαϊκών μονάδων στο ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης προσόντων.

2. Πιστοποιητικό Σπουδών: Αυτό θα το παίρνουν οι απόφοιτοι των Λυκείων που δεν θα έχουν ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις που προβλέπει το Εθνικό Απολυτήριο, είτε διότι απέτυχαν σε κάποια μαθήματα είτε διότι δεν ολοκλήρωσαν τη διπλωματική τους εργασία κ.λπ.

Οι ομάδες μαθημάτων του Γενικού Λυκείου

Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου θα παρακολουθούν υποχρεωτικά τα μαθήματα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και Αγγλικά, ενώ θα συμπληρώνουν το πρόγραμμά τους με τέσσερα μαθήματα τα οποία θα επιλέγουν από τέσσερις ομάδες μαθημάτων.

Ενδεικτικά οι 4 ομάδες των επιλεγόμενων μαθημάτων θα είναι: Μαθηματικά και Πληροφορική - Πειραματικές Επιστήμες - Ανθρωπιστικές/Κοινωνικές Επιστήμες - Πολιτισμός και Τέχνη.

►Ωρολόγιο πρόγραμμα Γενικού Λυκείου

Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου θα διαρκεί 32 ώρες οι οποίες θα κατανέμονται ως εξής: 27 ώρες η διδασκαλία των μαθημάτων - 3 ώρες Φυσική Αγωγή - 2 ώρες μελέτη στο σχολείο.

Κάθε μαθητής θα παρακολουθεί συνολικά 6 μαθήματα, ορισμένα εκ των οποίων θα παρέχονται σε δύο επίπεδα (κανονικό και υψηλό).

Η συγγραφή Διπλωματικής Εργασίας, η οποία θα συνυπολογίζεται στον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου, αποτελεί το μαθησιακό μέρος των μαθημάτων, το οποίο συμπληρώνεται με πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής και τη συμμετοχή σε προγράμματα Δημιουργικότητας, Εθελοντισμού και Κοινωνικής Προσφοράς (ΔΕΚΠ).

►Εξετάσεις, ύλη, Τράπεζα Θεμάτων και βαθμολογία

Οι εξετάσεις για το Εθνικό Απολυτήριο διενεργούνται ενδοσχολικά, με επαναφορά και χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Σε κάποιο στάδιο προτείνεται στα γραπτά να υπάρχει διαγώνισμα με ερωτήσεις κλειστού τύπου που διορθώνεται αυτόματα (με σαρωτές).

Μάλιστα σε κάθε Λύκειο ή ομάδα Λυκείων μπορεί και τα θέματα να είναι διαφορετικά, αλλά πάντα να προέρχονται από κεντρική βάση και να παράγονται με αυτόματο τρόπο και με σταθμισμένη δυσκολία.

Η ύλη για τις τελικές εξετάσεις του Εθνικού Απολυτηρίου είναι αυτή της τελευταίας τάξης του Λυκείου (Β’ ΤΑΞΗ), αλλά θεωρείται ότι ο μαθητής γνωρίζει και αυτά που διδάχτηκε κατά την προηγούμενη τάξη (Α’ ΤΑΞΗ).

Τα θέματα, αρχικά τουλάχιστον και ως μεταβατική φάση, θα ορίζονται από μία κεντρική επιτροπή εξετάσεων για όλη την Ελλάδα, στη συνέχεια, όμως, θα είναι εφικτό να είναι διαφοροποιημένα για κάθε σχολείο ή περιφέρεια. Αυτό θα γίνεται με χρήση κεντρικής τράπεζας θεμάτων και αλγορίθμου για την παραγωγή των διαγωνισμάτων.

Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει ως ο μέσος όρος του διπλάσιου του γραπτού βαθμού του διαγωνίσματος της Β’ Λυκείου και του βαθμού της προφορικής επίδοσης, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός δεν θα αποκλίνει περισσότερο από 3 μονάδες από τον τελικό γραπτό βαθμό (με άριστα το 20). Ο βαθμός προφορικής επίδοσης θα προκύπτει ως μέσος όρος των εξής βαθμών:

Α. Του μ.ό. των προφορικών βαθμών των 4 τετραμήνων (2 στην Α’ και 2 στη Β’ Λυκείου).

Β. Του μ.ό. των γραπτών εργασιών που θα ζητούνται σε κάθε μάθημα. Αυτές οι εργασίες θα είναι τουλάχιστον 2 (μία σε κάθε τάξη).

►Πρόσβαση στα Πανεπιστήμια: και με… συνέντευξη!

Τα τριτοβάθμια ιδρύματα θα προκηρύσσουν τις θέσεις και για την επιλογή φοιτητών θα χρησιμοποιούν ποικίλα κριτήρια. Υποχρεωτικό θα είναι κατά 80% τουλάχιστον η μοριοδότηση των υποψηφίων να στηρίζεται στην πρόοδο των υποψηφίων προς την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου.

Το υπόλοιπο 20% κάθε τμήμα θα μπορεί να το προσδιορίζει όπως κρίνει: με ειδικές εξετάσεις, συνέντευξη, portfolio, επιδόσεις σε αγωνίσματα (ΤΕΦΑΑ, Στρατιωτικές Σχολές), εξετάσεις σε ξένη γλώσσα (Ξενόγλωσσες φιλολογίες), επιδόσεις σε καθαρά εργαστηριακά μαθήματα κ.λπ.

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
Στα Γυμνάσια τα μαθήματα λήγουν στις 26 Μαΐου, ενώ στις 31 Μαΐου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα φοίτησης και την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στα Λύκεια τα μαθήματα τελειώνουν...
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 5... SOS για τις Πανελλαδικές
Οι μαθητές της Α’ τάξης των Γενικών Λυκείων (Ημερήσιων και Εσπερινών) με βάση το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα επιλέγουν ένα εκ των τεσσάρων προσφερόμενων μαθημάτων, τα οποία διδάσκονται δύο ώρες εβδομαδιαίως: 1)...
Τα 5... SOS για τις Πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τις «περιζήτητες» στα αζήτητα
Ενώ από τη Δευτέρα τρέχει η διαδικασία για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, οι 100.000 υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκονται μπροστά σε ακόμη έναν γρίφο, απότοκο της εργασιακής ανασφάλειας:...
Από τις «περιζήτητες» στα αζήτητα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποια μαθήματα αυξομειώνουν τις βάσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
Μαθηματικά, Φυσική, Αρχαία και Ιστορία δημιουργούν παραδοσιακά τα περισσότερα προβλήματα στους υποψηφίους. Η χαρτογράφηση των επιδόσεών τους ανά μάθημα, από το 2001 έως το 2014, αποτελεί έναν ασφαλή οδηγό για...
Ποια μαθήματα αυξομειώνουν τις βάσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Βάσεις εισαγωγής: δράκοι και νεράιδες για ένα ευκολοχώνευτο παραμύθι
Πολλά γράφτηκαν και πολλά ακόμα θα γραφτούν για τις φετινές βάσεις εισαγωγής, ιδιαίτερα μετά τις κακές επιδόσεις των υποψηφίων σε Μαθηματικά Κατεύθυνσης και Οικονομική Θεωρία και τη μεγάλη άνοδο των...
Βάσεις εισαγωγής: δράκοι και νεράιδες για ένα ευκολοχώνευτο παραμύθι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας