Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εχουμε θάρρος να πάρουμε πίσω μια άστοχη διάταξη»

«Εχουμε τη γενναιότητα να παραδεχτούμε όταν γίνονται νομοθετικές αστοχίες και να τις διορθώνουμε» αναφέρει η αν. υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου

EUROKINISSI/ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ

«Εχουμε θάρρος να πάρουμε πίσω μια άστοχη διάταξη»

  • A-
  • A+

Σάλος έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες μέρες με αφορμή τη διάταξη που εισήχθη (και ψηφίστηκε) στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την Ελληνόγλωσση και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και αφορά τα μέλη ΕΕΠ (Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικό) και ΕΔΙΠ (Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού) στα οποία δίνεται η δυνατότητα να εξελιχθούν -με τη διαδικασία των κρίσεων- στη βαθμίδα του λέκτορα.

Οι πρυτάνεις και η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών έχουν επιδοθεί σε πόλεμο ανακοινώσεων, με πολιτικούς αλλά και μέσα ενημέρωσης να δυναμιτίζουν το κλίμα με δηλώσεις όπως αυτή του βουλευτή του Ποταμιού, Γιώργου Μαυρωτά:

«Με πονηρό τρόπο, δηλαδή με εμβόλιμη “νομοτεχνική βελτίωση” (25 γραμμών!) σε άσχετο άρθρο ήδη κατατεθείσας εκπρόθεσμης τροπολογίας, πέρασε από τη Βουλή στο χθεσινό νομοσχέδιο μια διάταξη που είχαμε “αποκρούσει” τον περασμένο Μάιο» (σ.σ. αναφέρεται στο ζήτημα που είχε ανακινήσει και πάλι ο ίδιος και αφορούσε τη σύζυγο του πρωθυπουργού).

«Νύχτα έκαναν διδάσκοντες ΑΕΙ 1.500-2.000 εργαστηριακό προσωπικό», έγραφε το «Βήμα» την 1η Σεπτεμβρίου, προκαλώντας την απάντηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εργαστηριακού Προσωπικού ΑΕΙ (ΠΟΣΕΕΔΙΠ) η οποία υπολογίζει τα μέλη ΕΔΙΠ και ΕΕΠ με διδακτορικό στα 953 άτομα και τα μέλη Β΄ βαθμίδας και άνω στα 750, σύνολο που μετά βίας ξεπερνά τα 1.700 άτομα.

«Εάν συνυπολογιστούν και τα αυστηρά κριτήρια κρίσης, η ρύθμιση δεν αφορά περισσότερους από 500 εν δυνάμει υποψηφίους, οι οποίοι θα κριθούν σε εύρος τριετίας», λέει στην «Εφ.Συν.» ο γραμματέας της ΠΟΣΕΕΔΙΠ, Γιάννης Μητροφάνης.

Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας σε σχετική του ανακοίνωση κάνει λόγο για «αβάσιμους ισχυρισμούς» του κ. Μαυρωτά και τονίζει ότι η ρύθμιση έχει τη σύμφωνη γνώμη των ΑΕΙ, η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, αποφάσισε να αναστείλει την εν λόγω διάταξη «για λόγους ασφαλείας δικαίου μέχρι νεότερης νομοθετικής ρύθμισης», όπως αναφέρεται στην απόφαση που διαβιβάστηκε το μεσημέρι της Τετάρτης από τη Γενική Διεύθυνση Ανώτατης Εκπαίδευσης σε όλα τα ΑΕΙ της χώρας.

«Στην προσπάθειά μας να ενισχύσουμε τα ιδρύματα προχωρήσαμε σε μια διάταξη η οποία ωστόσο δεν είχε συζητηθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να αποφευχθούν οι αστοχίες», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Σία Αναγνωστοπούλου.

«Για να σταματήσει η χυδαία παραφιλολογία περί ρουσφετιών, να ενημερώσουμε ότι ποτέ η Ομοσπονδία ΕΔΙΠ ή ΕΕΠ δεν κατέθεσε αίτημα λεκτοροποίησης ούτε μας άσκησαν πίεση. Οσα αιτήματα μας είχαν υποβάλει και εντάσσονται στον σχεδιασμό για τα Πανεπιστήμια ικανοποιήθηκαν ήδη στον ν. 4386/2016.

»Είμαστε σε ανοιχτό διάλογο με την Ομοσπονδία για την αξιοποίηση ενός επιστημονικού προσωπικού που μπορεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τα Πανεπιστήμια και να δικαιώσει με δημοκρατικό και ακαδημαϊκό τρόπο τα αιτήματα που θα μας υποβληθούν. Εχουμε τη γενναιότητα να παραδεχτούμε όταν γίνονται νομοθετικές αστοχίες και να τις διορθώνουμε. Γι’ αυτό υπάρχει ο διάλογος και γι’ αυτό τα πάντα τίθενται στην κρίση των εμπλεκόμενων φορέων», προσθέτει η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, η οποία μάλιστα ρίχνει το γάντι στην αξιωματική αντιπολίτευση δηλώνοντας:

«Κι εμείς θα μπορούσαμε να πούμε το πόσες φορές νομοθέτησε με δόλο και σε μια νύχτα χωρίς να παραδεχτεί ποτέ αστοχία η αξιωματική αντιπολίτευση, γιατί δεν υπήρξε αστοχία. Υπήρξε απλός δόλος. Οποιος κάνει αστοχίες έχει και το θάρρος να πάρει την ευθύνη πάνω του».

«Αντίθετοι από θέση αρχής»

Το θέμα έχει απασχολήσει ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα της χώρας, με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων σε σχετική ανακοίνωση να τοποθετείται ενάντια στην ψηφισθείσα ρύθμιση, αλλά και την ΠΟΣΔΕΠ να θεωρεί «ακαδημαϊκά λάθος και ηθικά απαράδεκτο να μετατρέπονται σε λέκτορες και καθηγητές Πανεπιστημίου τα μέλη άλλων κατηγοριών προσωπικού με κλειστές διαδικασίες».

«Η Σύνοδος Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων είναι διαχρονικά από θέση αρχής αντίθετη σε κλειστές διαδικασίες ανάδειξης σε ακαδημαϊκές θέσεις, επειδή δημιουργούν αμφιβολίες για την ποιότητα της κρίσης και οδηγούν το ελληνικό Πανεπιστήμιο σε εσωστρέφεια, αφού αποκλείουν από τη διεκδίκηση πανεπιστημιακών θέσεων αξιόλογους νέους επιστήμονες».

Η Σύνοδος επιμένει να κάνει λόγο για «ανοιχτές διαδικασίες κρίσης», λες και η διαδικασία ορίζει την ντε φάκτο επιτυχία του υποψηφίου, αμφισβητώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αντικειμενικότητα και την κριτική ικανότητα των εκλεκτορικών σωμάτων στα ΑΕΙ, στα οποία μάλιστα συμμετέχουν και οι ίδιοι κατά περίπτωση.

Υπέρμαχος της απόσυρσης της διάταξης εμφανίζεται και η ΠΟΣΔΕΠ, που υποστηρίζει ότι η διάταξη αποσκοπεί στην εικονική κάλυψη των διδακτικών αναγκών, καθώς πρακτικά ούτε αυξάνεται ούτε ανανεώνεται συνολικά το εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ υπογραμμίζει τον κίνδυνο πολλά τμήματα να βρεθούν με λέκτορες σε γνωστικά αντικείμενα που δεν χρειάζονται:

«Στρεβλώνονται η σύνθεση του καθηγητικού προσωπικού και ο προσανατολισμός των τμημάτων, καθώς η ρύθμιση αυτή αγνοεί τις πραγματικές διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες των τμημάτων, αλλά και τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις.

»Με τον τρόπο αυτό πολλά τμήματα θα βρεθούν με λέκτορες σε γνωστικά αντικείμενα που δεν χρειάζονται ενώ ουσιαστικά θα παραμείνουν για πολλά χρόνια υποστελεχωμένα χωρίς νέες θέσεις, καθώς μπορεί ο συνολικός αριθμός καθηγητών του τμήματος να φαίνεται μεν επαρκής, θα είναι όμως ανισομερώς κατανεμημένος στα γνωστικά αντικείμενα του τμήματος».

Ο Γιάννης Μητροφάνης εκτιμά ότι επί της αρχής η ρύθμιση είναι θετική.

«Η πολιτεία διαχρονικά με μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων έχει αναγνωρίσει το έργο μας, το οποίο προσιδιάζει με εκείνο του λέκτορα. Τα μέλη μας μπορούν να είναι επιστημονικοί υπεύθυνοι ερευνητικών προγραμμάτων, επιτελούν θεσμοθετημένο εφαρμοσμένο διδακτικό έργο, όπως κλινικές ασκήσεις, εργαστηριακά μαθήματα, συγγραφή διδακτικών σημειώσεων, υλικό εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και συμμετέχουν στην επίβλεψη πτυχιακών εργασιών.

»Ας μην ξεχνάμε ότι στο προσωπικό αυτό με απόφαση Συγκλήτου μπορεί να ανατεθεί αυτοδύναμη διδασκαλία. Η συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου μας είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών πτυχίων που έχουν να επιδείξουν αξιόλογο διδακτικό και ερευνητικό έργο, με δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά και μεγάλο αριθμό ετεροαναφορών, με συμμετοχές σε ερευνητικά προγράμματα, με ανακοινώσεις σε συνέδρια.

»Είμαι βέβαιος ότι το υπουργείο θα επιλύσει άμεσα το πρόβλημα που ανέκυψε με τη ρύθμιση και άμεσα θα επιφέρει τις βελτιώσεις που απαιτούνται. Ούτως ή άλλως, με την υπάρχουσα ρύθμιση έχει αναγνωριστεί ντε φάκτο ότι τα μέλη μας το δικαιούνται», λέει στην «Εφ.Συν.».

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
Αμέσως μετά το πράσινο φως που δόθηκε από το ΣτΕ αναρτήθηκε η υπουργική απόφαση για την κατανομή θέσεων μελών ΔΕΠ και έκτακτου προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο περίμενε 4.700 δικαιούχοι φοιτητές
Στον νόμο για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, υπάρχει διάταξη που μεταβιβάζει στα ΑΕΙ τόσο την εκκαθάριση των αιτήσεων για το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα όσο και...
Στο περίμενε 4.700 δικαιούχοι φοιτητές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παραδίδεται σήμερα το πόρισμα της Επιτροπής για τα προβλήματα στα ΑΕΙ
Μετά την αναλυτική καταγραφή των γενικών και σταθερών προβλημάτων αλλά και των ειδικών ζητημάτων που αντιμετωπίζουν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας η Επιτροπή για τη μελέτη ζητημάτων της ακαδημαϊκής...
Παραδίδεται σήμερα το πόρισμα της Επιτροπής για τα προβλήματα στα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιστολή διαμαρτυρίας για την υπολειτουργία της σχολής
Το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η Οδοντιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ περιγράφουν στην επιστολή διαμαρτυρίας που απέστειλαν οι φοιτητές στον υπουργό Παιδείας, καθώς τα μέλη ΔΕΠ της Σχολής βρίσκονται επί μακρόν σε...
Επιστολή διαμαρτυρίας για την υπολειτουργία της σχολής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας