Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι 7 αλλαγές στο Γυμνάσιο

Τετράμηνα, αντί τρίμηνα, 4 εξεταζόμενα γραπτώς γνωστικά αντικείμενα και περιγραφική αξιολόγηση προβλέπονται στις ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Παιδείας

EUROKINISSI/ ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Οι 7 αλλαγές στο Γυμνάσιο

  • A-
  • A+

Eπέκταση του σχολικού έτους έως τις 31 Μαΐου, εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς σε τέσσερα βασικά μαθήματα (μη συμπεριλαμβανομένων των Αρχαίων), χωρισμός του διδακτικού χρόνου σε τετράμηνα, πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης και, τέλος, ενισχυτική και εξετάσεις τον Ιούνιο για τους μετεξεταστέους.

Αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου, σύγχρονου Γυμνασίου όπως αυτό διαμορφώνεται οριστικά, πλέον, με το προεδρικό διάταγμα στο οποίο προχωρά άμεσα το υπουργείο Παιδείας εν όψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, την ερχόμενη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι καθηγητές διαμαρτύρονται για τις διπλές και τριπλές αναθέσεις μαθημάτων, προειδοποιώντας για τους κινδύνους υποβάθμισης της εκπαίδευσης, ενώ οι δάσκαλοι ετοιμάζονται για την 24ωρη απεργία τους στις 15 Σεπτεμβρίου διαμαρτυρόμενοι για τις αλλαγές στο ολοήμερο.

Το υπουργείο, όμως, προχωρά στις μεταρρυθμιστικές αλλαγές των βαθμίδων ξεκινώντας από τις εφικτές παρεμβάσεις, οι οποίες, πάντως, δίνουν το στίγμα της αλλαγής στη φυσιογνωμία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Αναλυτικότερα το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Γυμνασίων από φέτος έχει ως εξής:

1. Επέκταση μαθημάτων έως τις 31 Μαΐου. Αυτό, όπως επισημαίνεται από το υπουργείο Παιδείας, διευκολύνεται από τον περιορισμό των εξετάσεων στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

2. Τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία οι μαθητές/τριες θα εξετάζονται γραπτώς στο τέλος του έτους περιορίζονται σε τέσσερα για όλες τις τάξεις (από δώδεκα που όριζε το προηγούμενο προεδρικό διάταγμα για την Α', δεκατρία για τη Β' και δεκατέσσερα για την Γ' τάξη). Αυτά είναι: α) η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (κοινή εξέταση των δύο κλάδων, της Γλωσσικής Διδασκαλίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας), β) Μαθηματικά, γ) Φυσική, δ) Ιστορία.

3. Χωρισμός του διδακτικού χρόνου σε τετράμηνα αντί σε τρίμηνα. Σκοπός, όπως τονίζεται, «η μετατόπιση της εστίασης του Γυμνασίου από την εξεταστική διαδικασία στην ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία».

Με το προηγούμενο καθεστώς το σχολείο βρισκόταν σε εξεταστικό πυρετό από τα μέσα Οκτωβρίου μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και μετά ξανά από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα τέλη Φεβρουαρίου.

Οι μαθητές/τριες έπρεπε να πιεστούν για να προετοιμαστούν σε 2 ή 3 ωριαία διαγωνίσματα την εβδομάδα, με αποτέλεσμα να επικεντρώνουν εκεί την προσπάθειά τους και να παραμελούν τη μελέτη και τις εργασίες των υπόλοιπων μαθημάτων της εβδομάδας.

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί, ιδίως των μονόωρων μαθημάτων, αναγκάζονταν να καταφεύγουν και σε συμπληρωματικά τεστ, επειδή δεν προλάβαιναν να αποκτήσουν καθαρή εικόνα για τη συμμετοχή κάθε μαθητή/τριας στη μαθησιακή διαδικασία στην τάξη.

Ανεση χρόνου για τα διαγωνίσματα, περισσότερος χρόνος στους εκπαιδευτικούς ώστε να αποκτήσουν εμπεριστατωμένη άποψη (στο 1ο) για τους μαθητές και ευχέρεια δυνατοτήτων για την αξιολόγησή τους (στο 2ο). Αυτά είναι τα τρία κύρια πλεονεκτήματα, κατά το υπουργείο, που εξασφαλίζει ο χωρισμός σε τετράμηνα.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Με τον χωρισμό σε τετράμηνα επέρχονται οι εξής αλλαγές στην προηγούμενη εικόνα: Αφ' ενός τα υποχρεωτικά διαγωνίσματα κάθε τετραμήνου μπορούν να διενεργηθούν με μεγαλύτερη άνεση, ένα ή δύο σε κάθε βδομάδα, αφού το χρήσιμο χρονικό διάστημα διπλασιάζεται (τουλάχιστον από τα μέσα Οκτωβρίου έως 20 Ιανουαρίου και από τέλη Ιανουαρίου έως 31 Μαΐου).

Αφετέρου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους, ιδίως στο 1ο τετράμηνο, ώστε να γνωρίσουν καλά τους/τις μαθητές/τριες και να σχηματίσουν εμπεριστατωμένη γνώμη σχετικά με την επίδοσή τους, αξιοποιώντας πολλαπλούς τρόπους αξιολόγησης.

Επίσης, στο 2ο τετράμηνο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν αντί ωριαίου διαγωνίσματος την ανάθεση μιας συνθετικής-δημιουργικής εργασίας. Σχεδιάζεται δε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση των εργασιών στη διαδικασία μάθησης και αξιολόγησης.

4. Περιγραφική αξιολόγηση, περιορισμένη, πιλοτική, συνοδευτική της αριθμητικής και μόνο σε πειραματικά και ορισμένα ακόμα αντιπροσωπευτικά σχολεία.

Οπως αποφασίστηκε, τουλάχιστον για το πρώτο στάδιο προώθησης, «σε πειραματικά και σε άλλα σχολεία αντιπροσωπευτικά των διαφόρων περιοχών και τύπων σχολείων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα εφαρμοστεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση, η οποία προσφέρει ουσιαστική ανατροφοδότηση στους/στις μαθητές/τριες και μπορεί να βελτιώσει πραγματικά τη διαδικασία μάθησης. Διευκρινίζεται ότι η περιγραφική αξιολόγηση θα συνοδεύει σε αυτά τα σχολεία την αριθμητική αξιολόγηση».

5. Ελάφρυνση του προγράμματος κατά τρεις ώρες οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν για προγράμματα πιλοτικά, περιβαλλοντικά κ.ά.

6. Αλλαγές σε ό,τι αφορά και τους μετεξεταστέους καθώς προβλέπεται ενισχυτική εκπαίδευση αμέσως μετά τη λήξη του έτους και εξετάσεις μετά την ολοκλήρωση της ενισχυτικής.

Συγκεκριμένα: Σε όσους μαθητές δεν προαχθούν σε κάποιο μάθημα ή κάποια μαθήματα, το σχολείο θα τους προσφέρει εντατικά μαθήματα το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια θα εξετάζονται σε επαναληπτική εξέταση κατά το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου.

Στόχος είναι το σχολείο να υποστηρίζει τους μαθητές που δεν πέτυχαν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και να μην τους υποχρεώνει είτε να καταφύγουν σε βοήθεια επί πληρωμή είτε -αν δεν έχουν τέτοια δυνατότητα- να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους για να εξεταστούν τον Σεπτέμβριο.

Οπως υποστηρίζεται, «αυτό το μέτρο είναι ταυτόχρονα μέτρο παιδαγωγικής και κοινωνικής πολιτικής, καθώς η σχολική αποτυχία είναι φαινόμενο που εμφανίζεται συχνότερα σε κοινωνικά στρώματα οικονομικά ασθενέστερα»

7. Οι βιωματικές δράσεις και οι συνθετικές εργασίες, που εντάχθηκαν πριν από τρία χρόνια ως διακριτά γνωστικά αντικείμενα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, τώρα εντάσσονται ως τρόπος εργασίας, ως μέθοδος, στο πλαίσιο συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων.

Ειδικότερα:

Ι Οι βιωματικές δραστηριότητες που προβλέπονταν στη «Σχολική και κοινωνική ζωή» εντάσσονται στη Γλωσσική Διδασκαλία της Α' τάξης

ΙΙ Οι δραστηριότητες υπό τον τίτλο «Πολιτισμός και δραστηριότητες τέχνης» εντάσσονται στη Μουσική της Β' τάξης και στα Καλλιτεχνικά της Γ' τάξης, ενώ θεσπίστηκε ήδη για την Γ' τάξη η «Ημέρα επαγγελματικού προσανατολισμού». Για τις αλλαγές στο περιεχόμενο σπουδών (Γυμνασίου-Λυκείου) δημιουργήθηκαν στο ΙΕΠ επιτροπές με μέλη στελέχη του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους και έμπειρους εκπαιδευτικούς. Εργο τους, ο εξορθολογισμός της ύλης.

■ Προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την Παιδεία στη Βουλή στις 27 Σεπτεμβρίου αποφάσισε η Διάσκεψη των Προέδρων, κατόπιν αιτήματος του Κυριάκου Μητσοτάκη.

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το πρόγραμμα προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων
Από 1ης έως 6 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι προαγωγικές εξετάσεις στα Γυμνάσια της χώρας, από την Τρίτη 29 Μαΐου έως τις 14 Ιουνίου οι προαγωγικές της Α’ και Β’ λυκείου και από 29 Μαΐου έως 1η Ιουνίου οι...
Το πρόγραμμα προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΠΑΛ: Μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων στην γ' τάξη
Δραστική μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στην γ' τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου και κατάργηση των εξετάσεων στα εργαστηριακά για τη β’ και γ΄ τάξη του ΕΠΑΛ προβλέπει το νέο Π.Δ. του υπ. Παιδείας για τη...
ΕΠΑΛ: Μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων στην γ' τάξη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιστρέφει η Τράπεζα Θεμάτων;
Το τελικό υπόμνημα της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία τη θέσπιση εθνικού απολυτηρίου», βάσει του οποίου θα γίνεται η επιλογή των υποψηφίων φοιτητών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας,και...
Επιστρέφει η Τράπεζα Θεμάτων;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στους δρόμους οι μαθητές, στο παρελθόν το υπουργείο
Το σχολείο που τους αξίζει, διεκδίκησαν χθες χιλιάδες μαθητές από Γυμνάσια και Λύκεια της Αθήνας και όλης της χώρας. Μαζί τους βρέθηκαν φοιτητικοί σύλλογοι, γονείς και καθηγητές, καθώς η ΟΛΜΕ πραγματοποίησε...
Στους δρόμους οι μαθητές, στο παρελθόν το υπουργείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός σκανδάλου μύρια προβλήματα έπονται
Μεγάλη αναστάτωση έχει δημιουργηθεί στους εκπαιδευτικούς από την εισήγηση του υπουργείου Παιδείας για την ακύρωση μετατάξεων καθηγητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 2013, που είχαν προκαλέσει σάλο για την...
Ενός σκανδάλου μύρια προβλήματα έπονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές
Αμέσως μετά τις νομοθετικές παρεμβάσεις στην Παιδεία, ο αν. υπουργός Τάσος Κουράκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τις αλλαγές και τις δυσκολίες της επόμενης χρονιά, τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση και το εξεταστικό...
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας