Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών περιορίζει τις επιλογές

Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ έχουν πρόσβαση στα ΤΕΙ μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ αποκαθίσταται και διευρύνεται η δυνατότητα εισαγωγής του σε πανεπιστημιακές σχολές

ΕUROKINISSI

Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών περιορίζει τις επιλογές

  • A-
  • A+

Mε την πρόσφατη ρύθμιση για τα Επαγγελματικά Λύκεια, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε αλλαγές οι οποίες βάζουν τέλος στη λογική που ήθελε την επαγγελματική εκπαίδευση να είναι υποδεέστερη της γενικής, θέτοντάς την στο περιθώριο της μέχρι τώρα εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ωστόσο ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών που απαιτείται προκειμένου να συσταθεί τμήμα στο ΕΠΑΛ περιορίζει ντε φάκτο τις επιλογές των σπουδαστών οδηγώντας ουσιαστικά στην άτυπη κατάργηση ειδικοτήτων και συγχωνεύσεις σχολείων της χώρας, γεγονός που έχει προκαλέσει αναστάτωση στους κύκλους των εκπαιδευτικών της τεχνικής εκπαίδευσης.

Με τον ν.4386/16 συστάθηκε το νέο ΕΠΑΛ, που περιλαμβάνει την Α' τάξη με ενιαίο πρόγραμμα, τη Β' με επιλογή τομέα επαγγελμάτων, τη Γ' τάξη με επιλογή επαγγελματικής ειδικότητας, ενώ με την ολοκλήρωση των τριών τάξεων οι απόφοιτοι έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας στο σχολείο και μαθητεία σε χώρους εργασίας (Μεταλυκειακό Ετος-Τάξη Μαθητείας).

Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ έχουν πρόσβαση στα ΤΕΙ μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ αποκαθίσταται και διευρύνεται η δυνατότητα εισαγωγής του σε πανεπιστημιακές σχολές (είχε καταργηθεί με τον ν.4186/13), χωρίς την ανάγκη λειτουργίας ξεχωριστής ομάδας στο σχολείο καθώς με τις ίδιες ειδικές εξετάσεις θα εισάγονται σε σχολές αντίστοιχες των τομέων που σπούδασαν στα ΕΠΑΛ για ειδικό ποσοστό θέσεων.

Με αφορμή τις εγγραφές στα Επαγγελματικά Λύκεια, που ολοκληρώνονται στις 12 Σεπτεμβρίου, «χαρτογραφήσαμε» τον χώρο των ΕΠΑΛ, βάσει των στοιχείων του μαθητικού δυναμικού της Β' τάξης του σχολικού έτους 2015-16, καθώς ήταν η μόνη τάξη του ΕΠΑΛ όπου λειτούργησαν όλες οι ειδικότητες.

Οι τομείς Μηχανολογίας και Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας είναι οι πλέον δημοφιλείς και καλύπτουν αθροιστικά το 47% του μαθητικού δυναμικού, με τον τομέα Οικονομίας-Διοίκησης (14%) και τον Ηλεκτρολογικό-Ηλεκτρονικό (13%) και Πληροφορικής (11%) να ακολουθούν.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα κορίτσια προτιμούν κυρίως τους τομείς Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας (77%) και Εφαρμοσμένων τεχνών (61%), ενώ τα αγόρια εγγράφονται στους τομείς Μηχανολογίας (96%), Ηλεκτρολογικό-Ηλεκτρονικό (94%), Ναυτικών Επαγγελμάτων (87%) και Πληροφορικής (77%).

Οι δέκα πρώτες ειδικότητες που επέλεξαν την περασμένη σχολική χρονιά οι μαθητές είναι:

1. Τεχνικός Οχημάτων

2. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών

3. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων

4. Βοηθός Νοσηλευτή

5. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών

6. Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού

7. Υπάλληλος Οικονομίας και Διοίκησης στον Τουρισμό

8. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού

9. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων

10. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής

Το 2013, ο τότε υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, με νομοθετική ρύθμιση κατάργησε 50 ειδικότητες με αποτέλεσμα 2.472 καθηγητές τεχνολογικών ειδικοτήτων να τεθούν σε διαθεσιμότητα.

Μεταξύ των τομέων που καταργήθηκαν εντελώς ήταν και ο τομέας Υγείας-Πρόνοιας, ο οποίος επαναλειτούργησε πέρσι και αποτελεί έναν από τους πιο πολυπληθείς τομείς ειδικοτήτων.

Η νοσηλευτική

Μία από τις πλέον δημοφιλείς ειδικότητες του τομέα Υγείας-Πρόνοιας είναι ο Βοηθός Νοσηλευτή, η οποία βάσει των περσινών στοιχείων ήταν η τέταρτη δημοφιλέστερη ειδικότητα μεταξύ των μαθητών των ΕΠΑΛ. «Είναι αδύνατο να ξέρει τη νοσηλευτική αυτός που δεν ξέρει ακριβώς τι είναι ο άνθρωπος.

»Η νοσηλευτική είναι επιστήμη και τέχνη που καλύπτει, αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες της υγείας, την παροχή φροντίδας σε άτομα όλων των ηλικιών, σε οικογένειες, σε πληθυσμιακές ομάδες και κοινότητες» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Ιωάννα Γουρνή, νοσηλεύτρια MSc. και καθηγήτρια στο 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά (ΣΚΥΠ).

Ο Βοηθός Νοσηλευτή μπορεί να ασκήσει τη νοσηλευτική σε όλες τις δομές υπηρεσιών υγείας και να απασχοληθεί σε τομείς του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) αλλά και του ιδιωτικού τομέα, π.χ. σε νοσηλευτικά τμήματα ειδικών και γενικών νοσοκομείων, στα ΤΕΠ, Κέντρα Υγείας, ΕΚΑΒ, αθλητικά κέντρα, πλοία και ιδιωτικά θεραπευτήρια.

Η Γεωργία Πουρνάρα, μαία και αναπληρώτρια καθηγήτρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Σιβιτανίδειο Σχολή, τη μεγαλύτερη δημόσια τεχνική σχολή της χώρας, μας λέει: «Ενας νοσηλευτής, για να μπορέσει να ασκήσει επιτυχημένα το επάγγελμά του, θα πρέπει να έχει σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις, κλινικές δεξιότητες και θετικές στάσεις έναντι των ασθενών και της φροντίδας τους. Το επίκεντρο είναι ο άρρωστος και οι ανάγκες του.

Αισθητική αντίληψη

»Γι' αυτό και ο νοσηλευτής πρέπει να διαθέτει ψυχική και σωματική αντοχή, υπομονή, κατανόηση και ευγένεια. Η πιο σημαντική όμως προϋπόθεση είναι η καλλιέργεια του χαρακτήρα του, γιατί το έργο του νοσηλευτή είναι έργο καρδιάς. Η καρδιά του συμπονά, συμπάσχει, συμμερίζεται, αγρυπνά και χωράει τους πάντες».

Μια λιγότερο διαδεδομένη, αλλά με προοπτικές, ειδικότητα είναι ο Βοηθός Οδοντοτεχνίτη.

Παρά το γεγονός ότι η ζήτηση στην αγορά εργασίας αυξάνεται, με νέες θέσεις να ανοίγουν συνεχώς λόγω της εισόδου της ψηφιακής τεχνολογίας στον κλάδο, η ειδικότητα βρίσκεται στην 30ή θέση προτίμησης των μαθητών σε σύνολο 38 ειδικοτήτων.

«Τα παιδιά δεν την επιλέγουν τόσο συχνά γιατί δεν διαφημίζεται και επειδή για χρόνια παρέμενε ένα πολύ κλειστό επάγγελμα» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Ζωή Γριμανέλη, εκπαιδευτικός ΠΕ18 στη Σιβιτανίδειο.

«Το συγκεκριμένο επάγγελμα απευθύνεται σε άτομα με αισθητική αντίληψη, καλλιτεχνικές και τεχνικές ικανότητες, αναλυτική σκέψη και αγάπη για δημιουργία. Αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση καθώς ο κάθε ασθενής αποτελεί ξεχωριστό περιστατικό και ο οδοντοτεχνίτης απαιτείται να έχει τις απαραίτητες γνώσεις και την εξειδίκευση, ώστε να προσφέρει τη σωστή κατά περίπτωση λύση» προσθέτει η Ζ. Γριμανέλη.

Οι απόφοιτοι της ειδικότητας μπορούν:

I Να εργαστούν ως υπάλληλοι σε οδοντοτεχνικό εργαστήριο, όπου αντικείμενό τους είναι η κατασκευή οδοντικών προθέσεων όπως στεφάνες, γέφυρες, όψεις δοντιών, οδοντοστοιχίες, ορθοδοντικά μηχανήματα, με σκοπό την αισθητική και λειτουργική αποκατάσταση του στοματογναθικού συστήματος. Αυτό γίνεται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο εργασιών του εργαστηρίου και σύμφωνα με τις οδηγίες του πελάτη οδοντίατρου.

II Να ανοίξουν δική τους επιχείρηση, εφόσον αποκτήσουν την κατάλληλη εμπειρία, με απαραίτητη προϋπόθεση την πρόσληψη ενός επιστημονικά υπεύθυνου για το εργαστήριο. Επιστημονικά υπεύθυνοι ορίζονται οι απόφοιτοι των ΑΤΕΙ της αντίστοιχης ειδικότητας, οι οποίοι έχουν την ευθύνη για την πιστοποίηση των εργασιών που εκτελούνται σε ένα εργαστήριο.

Σε περίπτωση που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους μετά το ΕΠΑΛ και να ενισχύσουν τις γνώσεις τους, μπορούν να παρακολουθήσουν την ειδικότητα βοηθού οδοντικής τεχνολογίας στο ΙΕΚ, ενώ με τη συμμετοχή τους στις Πανελλήνιες των ΕΠΑΛ μπορούν να εισαχθούν στο τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας των ΑΤΕΙ από όπου και αποκτούν αυτόματα την άδεια άσκησης επαγγέλματος.

Το πρόβλημα

Στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» με αρ. ΦΕΚ 2434/2016 ορίζεται  γεγονός που έχει προκαλέσει αναστάτωση και αβεβαιότητα στους καθηγητές επαγγελματικής εκπαίδευσης οι οποίοι κάνουν λόγο για συρρίκνωση και σταδιακή κατάργηση ειδικοτήτων, ιδιαίτερα στα μικρά αστικά κέντρα και την επαρχία.

Πλέον τα σχολεία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες (Α' έως Γ', Δ' έως Ζ' και Η' έως ΙΒ') και θεσπίζονται κατώτερα όρια ανάλογα με το μέγεθος της περιοχής και τη δυσκολία πρόσβασης σε αυτά. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι:

1. Στις σχολικές μονάδες των ΕΠΑΛ των κατηγοριών από Α’ έως Γ’ απαιτούνται τουλάχιστον 15 μαθητές για τη λειτουργία τμήματος Γενικής Παιδείας Α’ τάξης, για τη Β’ τάξη απαιτούνται τουλάχιστον 13 μαθητές, ενώ για τη λειτουργία τμήματος ειδικότητας Γ’ τάξης (και Δ’ εσπερινών) απαιτούνται τουλάχιστον 10 μαθητές.

2. Στις σχολικές μονάδες των κατηγοριών από Δ’ έως Ζ’ με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από σχετική εισήγηση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μπορεί να εγκριθεί η λειτουργία τμήματος Γενικής Παιδείας Α’ τάξης με τουλάχιστον 12 μαθητές, η λειτουργία τμήματος τομέα Β’ τάξης με τουλάχιστον 10 μαθητές και η λειτουργία τμήματος ειδικότητας Γ’ τάξης (και Δ’ εσπερινών) με τουλάχιστον 8 μαθητές.

3. Στις σχολικές μονάδες των κατηγοριών Η’ έως IB’, πάλι με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, υπάρχει η δυνατότητα να λειτουργήσει τμήμα Γενικής Παιδείας Α’ τάξης με τουλάχιστον 10 μαθητές, τμήμα τομέα Β’ τάξης με 8 μαθητές, ενώ για τη λειτουργία τμήματος ειδικότητας Γ’ τάξης (και Δ’ εσπερινών) απαιτούνται τουλάχιστον 6 μαθητές.

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας απέστειλε μάλιστα υπόμνημα στο υπουργείο Παιδείας κάνοντας λόγο για μείωση του αριθμού τμημάτων Τομέων, με την αναπόφευκτη μείωση ειδικοτήτων, και άρα συρρίκνωση κυρίως των επαρχιακών και εσπερινών ΕΠΑΛ.

Καθησυχάζει τους φόβους

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι εφόσον εφαρμοστεί φέτος η υπουργική απόφαση δεν θα λειτουργήσουν οχτώ τμήματα στον νομό Μαγνησίας, με τον αριθμό αυτό να διπλασιάζεται το σχολικό έτος 2017-18, ενώ οι γονείς των μαθητών θέτουν ένα ζήτημα νομικής φύσης: τονίζουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει αναδρομική ισχύς του νόμου, καθώς οι εγγραφές στα ΕΠΑΛ έγιναν πριν βγει η υπουργική απόφαση που ορίζει τα κατώτερα όρια για τη σύσταση τμήματος.

«Δεχόμαστε πληθώρα παρεμβάσεων είτε σε ήπιο είτε σε έντονο τόνο τόσο από γονείς και μαθητές όσο και από διευθυντές ΕΠΑΛ και εκπαιδευτικούς αναφορικά με την εφαρμογή της νέας Υ.Α. για τα ολιγομελή τμήματα στα ΕΠΑΛ. Είναι έντονη η ανησυχία λόγω της πιθανής υποχρέωσής τους σε μεγάλες μετακινήσεις, ακόμη και στην εγκατάλειψη της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε πολλές περιπτώσεις.

»Οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για την κατάργηση Τομέων, μέχρι και ολόκληρων σχολικών μονάδων, όπως για παράδειγμα κάποιων νυχτερινών σχολείων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Σωκράτης Σαβελίδης, διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, και καταλήγει λέγοντας: «Εχουμε ενημερώσει για το θέμα τόσο την υπηρεσιακή διεύθυνση όσο και το υπουργείο και αναμένουμε κατευθύνσεις για τη διαχείριση του θέματος».

Το υπουργείο από την πλευρά του προσπαθεί να καθησυχάσει τους φόβους των εκπαιδευτικών, λέγοντας ότι δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας: «Ολοι οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ θα αξιοποιηθούν καταρχήν στη διδασκαλία μαθημάτων και εργαστηριακών ασκήσεων στα ΕΠΑΛ και τα Εργαστηριακά Κέντρα και, όπως προβλεπόταν πάντα, εφόσον δεν συμπληρώνουν ωράριο με τις α, β, και γ αναθέσεις μαθημάτων της ειδικότητάς τους ή του δεύτερου πτυχίου που ενδεχομένως κατέχουν, στις άλλες εκπαιδευτικές δομές της δευτεροβάθμιας ή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (για ορισμένες ειδικότητες).

»Επίσης υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου στα δημόσια ΙΕΚ που συνήθως λειτουργούν στα ίδια σχολικά συγκροτήματα με τα ΕΠΑΛ. Οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ θα αξιοποιηθούν και στην ανάπτυξη του σημαντικού νέου θεσμού του μεταλυκειακού έτους μαθητείας που υλοποιείται σταδιακά από τη σχολική χρονιά 2016-17» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Θέμης Κοτσιφάκης, μέλος της επιτροπής Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την επαγγελματική εκπαίδευση.

Σιβιτανίδειος και Πειραιάς

Στη Σιβιτανίδειο λειτουργούν 4 ΕΠΑΛ (3 πρωινά και 1 απογευματινό), ΙΕΚ, Πειραματικό ΙΕΚ και ΣΕΚ. Η Σχολή διαθέτει Κέντρο Διά Βίου Μάθησης 2 και Γραφείο Διασύνδεσης, στο οποίο μπορούν να απευθύνονται επιχειρήσεις που αναζητούν προσωπικό.

Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.sivitanidios.edu.gr/index.php

Στο 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά (ΣΚΥΠ) λειτουργούν επτά τομείς: Γεωπονίας, Δομικών, Ηλεκτρολογικός, Ηλεκτρονικός, Ναυτικός, Πληροφορικής και Υγείας.

Για περισσότερες πληροφορίες: http://2epal-esp-peiraia.att.sch.gr/oldsite/index.htm

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας
Επιστημονικοί φορείς της εκπαίδευσης αντιδρούν στη μεταφορά της ΓΓΕΤ στο υπουργείο Ανάπτυξης, κίνηση που «θα οδηγήσει αναπόφευκτα στον κατακερματισμό και βαθμιαία στη διάλυση του ερευνητικού-ακαδημαϊκού ιστού».
Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Παιδεία δεν αντέχει άλλες... εκπτώσεις
Χωρίς αυτούς, πολλά σχολεία δεν θα άνοιγαν τον Σεπτέμβριο. Κάθε χρόνο, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί αναπληρώνουν τον εαυτό τους, σε διαφορετικό σημείο της χώρας, με μισθούς πείνας, αντιμέτωποι με εξωφρενικά...
Η Παιδεία δεν αντέχει άλλες... εκπτώσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, σχολίασε τις προτάσεις του Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση....
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ασυνέπειες στις μεταθέσεις
Εκπαιδευτικοί ΑμεΑ, που έχουν διοριστεί με τον νόμο για τους ανάπηρους εκπαιδευτικούς, δεν μπορούν να πάρουν μετάθεση ως ανάπηροι, καθώς το Π.Δ. που ορίζει τις μεταθέσεις αναφέρει όλες κι όλες έντεκα παθήσεις,...
Ασυνέπειες στις μεταθέσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας