Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Τροχονόμος» των προτιμήσεων η αγορά εργασίας
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ

«Τροχονόμος» των προτιμήσεων η αγορά εργασίας

  • A-
  • A+

Ερευνα

Είναι φανερό ότι η αγωνία της επαγγελματικής αποκατάστασης μέσα σ’ ένα περιβάλλον ολοένα αυξανόμενης ανεργίας πρωτοστατεί στις επιλογές σπουδών των νέων.

Ονειρα, επιθυμίες, κλίσεις δίνουν γρήγορα τη θέση τους σε μια ρεαλιστική προσαρμογή, στην οποία ο «μηχανοδηγός» είναι η κατάσταση στην αγορά εργασίας, δηλαδή η επαγγελματική προοπτική των σπουδών.

Βέβαια, τα τελευταία χρόνια, αργά αλλά σταθερά, είναι γνωστό ότι στους υποψηφίους και στις οικογένειές τους διαμορφώνεται μια πεποίθηση ότι σήμερα δεν υπάρχει κανένα πτυχίο που μπορεί να αναπαύεται στη βεβαιότητα ότι οδηγεί σε επαγγελματική αποκατάσταση.

Παράλληλα, η πεποίθηση ότι η δημόσια απασχόληση έχει κλείσει «πόρτες και παράθυρα» είναι συντριπτική.

Δεύτερον, έχει γίνει κατανοητό ότι καμιά πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για την κατάσταση στην οποία θα βρίσκεται η αγορά εργασίας έπειτα από 5 ή 6 χρόνια, όταν οι σημερινοί υποψήφιοι θα αναζητούν εργασία ως πτυχιούχοι.

Η «χημεία» αυτών των πεποιθήσεων οδηγεί γρήγορα και σταθερά στη διαμόρφωση στάσεων από τη μεριά των υποψηφίων και, βέβαια, η «στροφή» στις επιλογές σχολών λιπαίνεται σ’ αυτό το έδαφος.

Είναι κατανοητό ότι δεν χρειάζεται να ερμηνευτεί το φαινόμενο της επιλογής των αστυνομικών και στρατιωτικών σχολών (δύο μέσα στην πρώτη εικοσάδα των προτιμήσεων) από τους υποψηφίους.

Η είσοδος στις σχολές αυτές δεν αντιμετωπίζεται ως είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά κατευθείαν ως είσοδος σε ένα επάγγελμα που συνοδεύεται από τη σιγουριά της μόνιμης θέσης και του μισθού.

Παράλληλα, σχολές που μέχρι και πριν από λίγα χρόνια μάζευαν την αφρόκρεμα της πρώτης ζήτησης των υποψηφίων και ιδιαίτερα των αριστούχων, εξαιτίας της άμεσης πρόσβασης των πτυχιούχων σε μόνιμη και ασφαλή εργασία, έχασαν «οπαδούς» για τους ακριβώς αντίθετους λόγους.

Διαφοροποιήσεις

Κλασικό παράδειγμα τα τμήματα δασκάλων που από το 2004 μέχρι και το 2011 άρχισαν να συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό πρώτων προτιμήσεων και από το 2007 βρέθηκαν στην κορφή της κούρσας της ζήτησης των υποψηφίων όλων των Επιστημονικών Πεδίων (τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Αθήνας από το 2007 έως και το 2009 είχαν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις).

Από το 2011 το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης πέφτει από την πρώτη στην τέταρτη θέση «τρώγοντας» τη σκόνη από τη Νομική και Ιατρική Αθήνας και τα επόμενα χρόνια συνεχίστηκε η κατρακύλα.

Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας αντανακλώνται σαφώς στις επιλογές των υποψηφίων.

Παρ’ όλο που η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου γίνεται μετά τη «διαμεσολάβηση» των βαθμολογιών των υποψηφίων που επηρεάζουν σαφώς τις επιλογές τους, είναι φανερές οι διαφοροποιήσεις που γίνονται στο έδαφος της σύνδεσης εκπαίδευσης–επαγγελματικής αποκατάστασης.

Ιατρική και Νομική τα φετινά «άλογα κούρσας»

Ιατρική και Νομική Αθήνας ήταν τα δύο Τμήματα που συγκέντρωσαν φέτος τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων των πανελλαδικών.

Ακολουθούν πιο κάτω άλλα Τμήματα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, όπως το Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, το Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, η Ιατρική Θεσσαλονίκης.

Στην πρώτη εικοσάδα συναντάμε και τα Τμήματα Ψυχολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως και τις Σχολές Ανθυποπυραγών, Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Αρκετές ήταν και οι πρώτες προτιμήσεις της Σχολής Πλοιάρχων του Εμπορικού Ναυτικού, ενώ και το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών δηλώθηκε ως πρώτο από 851 υποψηφίους, 13 περισσότερους από το Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Η επιστροφή στις Νομικές Σχολές ακολουθεί μια παράδοση που θέλει τις Νομικές να σηκώνουν κεφάλι όταν δεν υπάρχει στο Πεδίο τους άλλη σχολή που να υπόσχεται άμεση επαγγελματική αποκατάσταση.

Κι αυτό παρ’ όλο που στις ουρές της ανεργίας και της υποαπασχόλησης πτυχιούχων συνωστίζονται χιλιάδες πτυχιούχοι της Νομικής.

Η επιλογή της Ιατρικής στηρίζεται και αυτή σε μια παράδοση για το κύρος και το γόητρο της παραπάνω σχολής που είναι σταθερή και έρχεται από το παρελθόν, ακόμη κι αν σήμερα η πρόσβαση των ιατρών στην αγορά εργασίας είναι προβληματική και τμήμα τους αναγκάζεται να καταφύγει στο εξωτερικό για ειδίκευση και εργασία.

«Φλας μπακ» στις επιλογές των υποψηφίων

Αν εξετάσει κανείς τις προτιμήσεις-επιλογές των υποψηφίων στον ορίζοντα των τελευταίων περίπου 60 χρόνων, θα διαπιστώσει οβιδιακές μεταμορφώσεις, καθώς πανεπιστημιακά τμήματα που λίγα χρόνια πριν «έκαιγαν» τις καρδιές των υποψηφίων, σήμερα βρίσκονται στα «αζήτητα» των επιλογών τους.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μέχρι τη δεκαετία του ‘70, οι πολυτεχνικές σπουδές με επίκεντρο τις Σχολές των Πολιτικών Μηχανικών, των Αρχιτεκτόνων, των Μηχανολόγων-Ηλεκτρολόγων συγκεντρώνουν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων.

Το υψηλό εισόδημα, καθώς και το κύρος και το γόητρο που εξασφάλιζαν την εποχή εκείνη τα αντίστοιχα επαγγέλματα, ήταν ο μαγνήτης για την επιλογή των σπουδών που οδηγούσαν σ’ αυτά.

Σαν κομήτης εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 εμφανίζεται το Τμήμα Κοινωνιολογίας, το οποίο για λίγα μόνο χρόνια «ξαφρίζει» τις πρώτες επιλογές των υποψηφίων.

Αιτία η εισαγωγή της Κοινωνιολογίας ως μαθήματος στη μέση εκπαίδευση και οι διορισμοί πτυχιούχων κοινωνιολόγων στα σχολεία.

Σταμάτησαν οι διορισμοί και το τμήμα έπεσε στην αφάνεια.

Στη δεκαετία του ‘90 αλλάζουν πολύ γρήγορα οι προτιμήσεις των υποψηφίων, καθώς αλλάζουν ταχύτατα οι προσανατολισμοί στην αγορά εργασίας.

Παράδειγμα, η ανάπτυξη των ΜΜΕ επηρεάζει και την απογείωση των σχολών δημοσιογραφίας (Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Παντείου).

Την περίοδο 1994-1996 τα τμήματα ΜΜΕ ήταν τα τμήματα με τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις και είχαν πολύ υψηλές βάσεις.

Πίσω από αυτή την «αγάπη» των υποψηφίων βρισκόταν το άνοιγμα των ιδιωτικών ΜΜΕ που στρατολογούσαν πλήθος πτυχιούχων.

Ο ίδιος ακριβώς λόγος αλλά από την ανάποδη, δηλαδή το κλείσιμο των ΜΜΕ λίγο αργότερα και η αυξημένη ανεργία των πτυχιούχων των πιο πάνω τμημάτων, κατέβασε στο ελάχιστο τις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων και τις βάσεις των παραπάνω τμημάτων.

Στο β’ μισό της ίδιας δεκαετίας οι επιλογές των υποψηφίων συγκεντρώνονται στα Τμήματα Πληροφορικής, τα οποία ανεβάζουν στα ύψη τις βάσεις εισαγωγής τους, για να αρχίσουν να τις ρίχνουν 10 χρόνια αργότερα, σήμερα.

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘90 πήραν κεφάλι τα χρηματοοικονομικά εκείνα τμήματα που φαινόταν ότι συνδέονταν επαγγελματικά με τη «χρηματιστηριακή άνθηση».

Λίγο αργότερα το χρηματιστηριακό «μπουμ» και μαζί του η αβεβαιότητα στις επαγγελματικές προοπτικές απομάκρυνε το μεγαλύτερο μέρος των φανατικών οπαδών τους.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ‘90 και ιδιαίτερα από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 υπάρχει έντονη στροφή στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και ιδιαίτερα στα παιδαγωγικά τμήματα δασκάλων που υπόσχονται σίγουρη απασχόληση στο Δημόσιο.

Οι μηδενικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στα σχολεία για μια πενταετία πριμοδότησε και την υποχώρηση των προτιμήσεων των υποψηφίων στα παιδαγωγικά τμήματα.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
Στα Γυμνάσια τα μαθήματα λήγουν στις 26 Μαΐου, ενώ στις 31 Μαΐου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα φοίτησης και την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στα Λύκεια τα μαθήματα τελειώνουν...
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η αδιοριστία στην εκπαίδευση οδηγεί σε μαρασμό τις παιδαγωγικές σχολές
​Μεγάλη συζήτηση άνοιξε με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, καθώς οι εισακτέοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης βρέθηκαν στις χαμηλότερες θέσεις με αποκορύφωμα ένα από τα τμήματα να...
Η αδιοριστία στην εκπαίδευση οδηγεί σε μαρασμό τις παιδαγωγικές σχολές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πάνω από 100.000 υποψήφιοι, μόλις 4% με το παλιό σύστημα στα Γενικά Λύκεια
Περισσότεροι από 100.000 είναι οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, που ξεκινούν στις 16 Μαΐου για τους υποψηφίους των ΓΕΛ και στις 17 Μαΐου για τους υποφηψίους των ΕΠΑΛ. Οπως προκύπτει από την...
Πάνω από 100.000 υποψήφιοι, μόλις 4% με το παλιό σύστημα στα Γενικά Λύκεια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες
Μεγάλος είναι ο προβληματισμός χιλιάδων αποφοίτων του Λυκείου που ετοιμάζονται να διεκδικήσουν ξανά στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 μια θέση στα ΑΕΙ. Ενώ έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με ποιο...
Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων μπαίνουμε στο τελευταίο στάδιο της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων, τα οποία μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά ώς και τις...
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τις «περιζήτητες» στα αζήτητα
Ενώ από τη Δευτέρα τρέχει η διαδικασία για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, οι 100.000 υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκονται μπροστά σε ακόμη έναν γρίφο, απότοκο της εργασιακής ανασφάλειας:...
Από τις «περιζήτητες» στα αζήτητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας