• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.8°C / 20.6°C
    1 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.0°C / 19.4°C
    2 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.0°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.9°C / 13.0°C
    2 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.8°C / 18.9°C
    0 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    10°C 3.9°C / 15.0°C
    0 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 22.2°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 20.0°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    2 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.0°C / 17.2°C
    2 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 18.9°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 17.2°C
    2 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 17.8°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
Τι αλλάζει στα Νηπιαγωγεία από τον Σεπτέμβριο
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

Τι αλλάζει στα Νηπιαγωγεία από τον Σεπτέμβριο

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

 
Αλλάζει το ωρολόγιο πρόγραμμα των Νηπιαγωγείων, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκου Φίλη.
 
Μέχρι σήμερα τα νηπιαγωγεία λειτουργούσαν: 

  • είτε ως κλασικά με ωράριο 8:00 έως 12:30. Από 8:15 έως 12:15 υλοποιούνταν ένα πρόγραμμα που λεγόταν πρόγραμμα κλασικού τμήματος. Εάν ο μαθητής ήθελε Ολοήμερο έπρεπε να γραφτεί σε άλλο νηπιαγωγείο που ναι μεν διέθετε ολοήμερο τμήμα αλλά μπορεί να βρίσκονταν σε άλλη περιοχή.
  • είτε ως ολοήμερα με ολοήμερο ωράριο 8:00 έως16:00. Από 8:15 έως 15:45 τα νηπιαγωγεία υλοποιούσαν ένα πρόγραμμα που λεγόταν πρόγραμμα ολοήμερου τμήματος που άρχιζε πρωί και τελείωνε απόγευμα και η μία δραστηριότητα ήταν συνέχεια της άλλης. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο μαθητής δεσμευόταν να φεύγει στις 16:00. Ωστόσο κατόπιν αιτήσεων των γονέων, τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο με εγκυκλίους έδινε τη δυνατότητα πρόωρων αποχωρήσεων και οι μαθητές μπορούσαν να φύγουν στις 14:00 ή άλλη ώρα. Αυτό όμως αποδομούσε και διέλυε το πρόγραμμα και τη φιλοσοφία πάνω στην οποία είχε στηριχτεί. Οι γονείς χρησιμοποιούσαν διαφόρους μεθόδους (γνωματεύσεις γιατρών κπλ) προκειμένου να παραλαμβάνουν τα παιδιά του νηπιαγωγείου και δημοτικού την ίδια ώρα.
  • είτε με ένα τμήμα κλασικό και ένα ολοήμερο, οπότε έπρεπε το κάθε τμήμα να έχει το δικό του πρόγραμμα. Τα τελευταία χρόνια επειδή οι εγγραφές δεν ήταν ισομερείς, (25 παιδιά στο κλασικό και 25 στο ολοήμερο) δημιουργούνταν εξ ανάγκης μεικτά τμήματα. Για παράδειγμα: σε ένα 2/θέσιο νηπιαγωγείο (με 1 τμήμα κλασικό και 1 ολοήμερο), γράφονταν 20 παιδιά για το Ολοήμερο τμήμα και 30 για το κλασικό ή το αντίστροφο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία 2 μεικτών τμημάτων χωρίς όμως να υπάρχει πρόγραμμα για μεικτό τμήμα. Μερικά παιδιά σχολούσαν 12:30, άλλα 14:00 με άδεια πρόωρης αποχώρησης και άλλα 16:00. Το ερώτημα που τίθεται είναι: Με τι πρόγραμμα λειτουργούσε αυτό το νηπιαγωγείο με δεδομένο ότι δεν είχε θεσμοθετηθεί μεικτό πρόγραμμα;
  • Τέλος, υπήρχαν 1/θέσια νηπιαγωγεία που λειτουργούσαν με μεικτό ΜΗ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΜΕΝΟ πρόγραμμα. Για παράδειγμα ένα μονοθέσιο στο οποίο είχαν εγγραφεί 20 μαθητές, οι 10 είχαν δηλώσει κλασικό τμήμα και έφευγαν στις 12:30 και οι άλλοι 10 είχαν δηλώσει ολοήμερο και έφευγαν στις 16:00. Υλοποιούνταν πρόγραμμα μη θεσμοθετημένο.

Τι αλλάζει με τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου

Με τη νέα ρύθμιση θα γράφεται ο μαθητής στο νηπιαγωγείο της γειτονιάς του και αν θέλει ολοήμερο πρόγραμμα θα παραμένει στο νηπιαγωγείο έως τις 16:00.

Θα υπάρχει Ενιαίο Πρόγραμμα για όλα τα τμήματα. Προτάθηκε από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. και διαμορφώθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ένα βασικό – υποχρεωτικό πρόγραμμα για όλα τα τμήματα και όλους τους μαθητές από 8:30 έως 13:00 και ένα προαιρετικό για τους μαθητές που θέλουν να παρακολουθήσουν ολοήμερο πρόγραμμα από 13:00 έως 16:00. Επίσης προβλέφθηκε προαιρετική πρωινή ζώνη 7:45- 8:30 τα νήπια-προνήπια των οποίων οι γονείς εργάζονται.

Από τον Σεπτέμβριο το νηπιαγωγείο θα τελειώνει στις 13:00 και το δημοτικό στις 13:15. (Μέχρι σήμερα το νηπιαγωγείο τελείωνε στις 12:15 με 12:30 και το δημοτικό -ανάλογα με τον τύπο- σχόλαγε στις 12:25 ή στις 13:15 ή στις 14:00).

Καθορίστηκε το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών

Mε απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκου Φίλη,  καθορίστηκε το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα νηπιαγωγεία, κατά ανάλογο τρόπο με αυτό των δασκάλων, βάσει της οργανικότητας των νηπιαγωγείων, ως ακολούθως:
 
1. Διευθυντές/ντριες 4/θέσιων και 5/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 20.
 
2. Διευθυντές/ντριες 6/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 12.
 
3. Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια νηπιαγωγεία, ανεξάρτητα από το βαθµό και το χρόνο υπηρεσίας τους, ώρες 25.
 
4. Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 4/θέσια και άνω νηπιαγωγεία:
 
    I) ώρες 24, αν έχουν μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας,
 
   II) ώρες 23, αν έχουν από 10 μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας,
 
   ΙΙΙ) ώρες 22, αν έχουν από 15 μέχρι 20 χρόνια υπηρεσίας και
 
   ΙV) ώρες 21, αν έχουν πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας.
 
5. Στους εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν τον οριζόμενο στην προηγούμενη περίπτωση χρόνο υπηρεσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου ανατίθεται μειωμένο ωράριο διδασκαλίας από την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους και στους λοιπούς από την 1η Σεπτεμβρίου του επόμενου διδακτικού έτους.

Συντονιστικό νηπιαγωγών: Αλλαγές σε βάρος των νηπίων και των νηπιαγωγών

Το Ολοήμερο πρόγραμμα γίνεται προαιρετικό χωρίς καμιά συνέχεια με το βασικό, αφού τα παιδιά που θα το παρακολουθούν θα είναι παιδιά διαφορετικών πρωινών τμημάτων βασικών προγραμμάτων. Υπενθυμίζουμε ότι ο θεσμός του  Ολοήμερου Νηπιαγωγείου εντάχθηκε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με το νόμο 2525/1997 (ΦΕΚ 188/1997, τ.Α΄), με σκοπό να ανταποκριθεί στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες, να λειτουργήσει αντισταθμιστικά και να συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού. Όλα αυτά τα χρόνια, ο θεσμός λειτούργησε με επιτυχία παρά τα προβλήματα που υπήρχαν ως προς το θέμα κυρίως των υποδομών και της στελέχωσης με βοηθητικό προσωπικό και είχε την υποστήριξη των γονιών, των Νηπιαγωγών και ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, γεγονός που αποδεικνύεται με την αύξηση των Ολοήμερων τμημάτων (από τα  160 τμήματα που υπήρχαν το σχολικό έτος 1997–1998, το 1998-99 αυξήθηκαν σε 340, το 1999-2000 ανήλθαν σε 879, το 2000-2001 επεκτάθηκαν σε 1.000, το 2001-2002 αυξήθηκαν σε 1.325, το 2002-2003 σε 1.637, το 2003-2004 σε 1.940, το 2004-2005 σε 2.182, το 2005-2006 σε 2.358, το 2006-2007 σε 2.504 και το 2007-2008 ανέρχονταν σε 2.759. Το σχολικό έτος που διανύουμε ο αριθμός των Ολοήμερων τμημάτων Νηπιαγωγείων της επικράτειας είναι 3.546.

Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι από το 2008 και έως σήμερα -κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης- έχουμε αύξηση του αριθμού τους. Επισημαίνουμε ότι  δεν μπορεί να γίνει εφαρμογή στο Νηπιαγωγείο ενός σχεδιασμού αντίστοιχου με αυτόν του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, γιατί η εκπαιδευτική διαδικασία στο Νηπιαγωγείο παρουσιάζει πολύ μεγάλες διαφοροποιήσεις από αυτή του Δημοτικού Σχολείου και ως προς το θέμα της δομής του προγράμματος του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και ως προς το θέμα της διακριτότητας των γνωστικών –διδακτικών αντικειμένων.

Τα παιδιά κατανέμονται στα τμήματα με αντιπαιδαγωγικό τρόπο και δημιουργούνται ανισότητες μέσα στο ίδιο τμήμα και ως προς την ώρα προσέλευσης και ως προς την ώρα αποχώρησης. Η σύνθεση των τμημάτων είναι ρευστή σε αντίθεση με τα αμιγώς κλασικά ή Ολοήμερα που έχουμε έως σήμερα, των οποίων η σύνθεση είναι σταθερή και διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής του παιδιού. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της προσαρμογής των παιδιών στην αρχή της σχολικής χρονιάς θα ενταθούν τα πολλά προβλήματα και οι δυσκολίες προσαρμογής που ήδη υπάρχουν, από το γεγονός ότι το παιδί που είναι στο Ολοήμερο θα είναι υποχρεωμένο να αλλάζει ομάδα στο απογευματινό πρόγραμμα.

Δεν υπάρχει σταθερός εκπαιδευτικός στο πρωινό πρόγραμμα αφού θα πρέπει να αναπληρώνει κάποιος άλλος το χρόνο που αντιστοιχεί στη μείωση ωραρίου των Προϊσταμένων. Μόνο στην περίπτωση που δεν υπάρχει Ολοήμερο τμήμα ή όταν ο/η Προϊσταμένη/ος τοποθετηθεί στο απογευματινό τμήμα (μετά από σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου διδασκόντων) μπορεί να υπάρξει. Οι θέσεις των Νηπιαγωγών δεν είναι ενιαίες, γίνεται διάκριση σε πρωινό βασικό ή απογευματινό ωράριο και δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής όπως συμβαίνει τώρα στο αμιγώς Ολοήμερο τμήμα. Επιπλέον ο εκπαιδευτικός του ολοήμερου προγράμματος θα πρέπει να συγκεράσει διαφορετικές θεματικές ενότητες που πραγματεύονται τα παιδιά στο βασικό πρόγραμμα και να επιλέξει δραστηριότητες μόνο της γνωστικής περιοχής Δημιουργίας και έκφρασης. Συνεπώς, διακόπτεται οποιαδήποτε συνεργασία των εκπαιδευτικών, αφού κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ξεχωριστό τμήμα (βασικό ή Ολοήμερο) το οποίο δε διατηρεί διαύλους επικοινωνίας με το απογευματινό.

Με το νέο Ενιαίο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο δημιουργούνται μικτά τμήματα σε κάθε σχολείο ανά την Ελλάδα και σε κάθε τμήμα Νηπιαγωγείου και δεν υπάρχει υλοποίηση στόχων εκπαιδευτικού χαρακτήρα κατά το απογευματινό ωράριο. Τα μικτά τμήματα που μέχρι τώρα αποτελούσαν μια μικρή εξαίρεση, αφού γινόταν όπως αναφέρουν οι εγκύκλιοι σε εξαιρετικές περιπτώσεις (μη λειτουργία κλασικού Νηπιαγωγείου στην περιοχή, μικρός αριθμός μαθητών ή άλλες περιπτώσεις), με κοινή πρόταση του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και του Διευθυντή Εκπαίδευσης, τώρα γίνονται κανόνας.

Η κλιμακωτή προσέλευση των παιδιών (όπου υπάρχει πρωινή ζώνη) και οι ανοιχτές- για μεγάλο χρονικό διάστημα- πόρτες των Νηπιαγωγείων και επιπλέον των Δημοτικών (σε περίπτωση συστέγασης) εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Σημαντικότερος, όμως, είναι ο κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών, λόγω των αλλεπάλληλων-προσελεύσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων, η επίβλεψη και εποπτεία των παιδιών είναι ελλιπής, γιατί σε πολλές περιπτώσεις η έξοδος των Νηπιαγωγείων βρίσκεται σε απόσταση από την αίθουσα διδασκαλίας. Εκτός αν υπάρχουν «δεύτερες σκέψεις», έτσι ώστε η προαιρετική πρωινή ζώνη να μετατραπεί σε υποχρεωτική.

Καταργείται το 15λεπτο της αποχώρησης και αντικαθίσταται με αποχώρηση ακριβώς στις 13:00. Ο χρόνος όμως αποχώρησης των 15' που υπάρχει στο πρόγραμμα με το οποίο λειτουργούμε έως σήμερα είναι παιδαγωγικά σωστός, γιατί δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να παραλαμβάνουν με ασφάλεια και χωρίς άγχος τα παιδιά. Με το νέο πρόγραμμα τα νήπια θα πρέπει να αποχωρήσουν ταχύτατα σε διάστημα κάποιων δευτερολέπτων για να μην παρακωλύεται το πρόγραμμα.

Η μετατροπή όλων των Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα αναφέρεται για λόγους εντυπωσιασμού, αφού όπως όλοι γνωρίζουμε δεν είναι δυνατόν το 60% των Νηπιαγωγείων της χώρας, με το οξύτατο κτιριακό πρόβλημα και χωρίς κονδύλια για προσλήψεις και εξοπλισμό, να γίνουν με μαγικό ραβδί Ολοήμερα. Στην ερώτησή μας αυτή μας απάντησαν να απευθυνθούμε στους Δήμους.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι είναι τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» που ξεκινούν από τον Σεπτέμβριο
Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων θα ενταχθεί, από τη νέα σχολική χρονιά, η δράση  «εργαστήρια δεξιοτήτων» είπε η υπουργός Παιδείας,  Νίκη Κεραμέως, σε πρόσφατη διαδικτυακή εκδήλωση.
Τι είναι τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» που ξεκινούν από τον Σεπτέμβριο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το ΥΠΑΙΘ εξαγγέλλει 5.250 μόνιμους διορισμούς και μεθοδεύει περικοπές και άρση της μονιμότητας
Η χρόνια αδιοριστία έχει τέτοια έκταση και ένταση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που φέτος το ΥΠΑΙΘ αναγκάστηκε να προσλάβει πάνω από 44.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Το ΥΠΑΙΘ εξαγγέλλει 5.250 μόνιμους διορισμούς και μεθοδεύει περικοπές και άρση της μονιμότητας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υπηρεσιακές μεταβολές εκπαιδευτικών: «Εξυπηρετήσεις» και τεχνητή μείωση αναγκών;
Εκπαιδευτικοί φορείς και συλλογικότητες καταγγέλλουν ότι εν κρυπτώ και με αδιαφανείς διαδικασίες, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προσδιόρισαν τα οργανικά κενά για όλες τις τοποθετήσεις.
Υπηρεσιακές μεταβολές εκπαιδευτικών: «Εξυπηρετήσεις» και τεχνητή μείωση αναγκών;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το μεγάλο κόλπο με τα πρότυπα σχολεία
Η προσπάθεια γενίκευσης των πρότυπων και πειραματικών σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης.
Το μεγάλο κόλπο με τα πρότυπα σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ψηφιακή στρατηγική για την Παιδεία, εκπόνηση νέων Προγραμμάτων Σπουδών και στο βάθος κατάργηση του δωρεάν σχολικού βιβλίου
Στην εκπόνηση νέων Προγραμμάτων Σπουδών στοχεύει το υπουργείο Παιδείας με την εισαγωγή του «πολλαπλού βιβλίου» που οδηγεί σταδιακά στην κατάργηση του δωρεάν σχολικού εγχειριδίου.
Ψηφιακή στρατηγική για την Παιδεία, εκπόνηση νέων Προγραμμάτων Σπουδών και στο βάθος κατάργηση του δωρεάν σχολικού βιβλίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας