• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.1°C / 17.4°C
    1 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.2°C / 14.7°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.3°C
    5 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.6°C / 13.8°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 6.4°C
    0 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.8°C / 16.6°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.8°C
    1 BF
    84%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 14.9°C
    1 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 17.9°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 15.7°C
    3 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.5°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.6°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 20.8°C
    0 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.6°C
    2 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 12.7°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.3°C / 14.8°C
    1 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    76%

Μια ιδέα κάθε άλλο παρά νέα είναι η αυτονόμηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε σημείο που να μπορεί να ελέγχει την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ STR

Η Παιδεία με όρους ελεύθερης αγοράς

  • A-
  • A+

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, εν όψει και της συζήτησης που έχει ανοίξει για την αναθεώρηση του Συντάγματος, γνωστοί οικονομολόγοι και καθηγητές του Δημοσίου Δικαίου προβάλλουν ως μια από τις πιο καινοτόμες προτάσεις την Αποκέντρωση και την Αυτοδιοίκηση των περιφερειών της χώρας.

Μάλιστα επισημαίνουν ότι μετά τον «Καποδίστρια» και τον «Καλλικράτη» ήρθε ο καιρός για αυτονόμηση των δήμων και των Περιφερειών, τέτοια που να τους παρέχει τη δυνατότητα, ανάμεσα σε άλλα, να έχουν «τη μέριμνα των υποδομών και τη συμπλήρωση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή για ψήφιση νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τον «νέο Καλλικράτη».

Παράλληλα, πρόσφατα, ο πρόεδρος του Εθνικού Διαλόγου, Αντ. Λιάκος, έκανε λόγο για εκπαίδευση «διασωληνωμένη από το κράτος» και τόνισε την ανάγκη «ενηλικίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, με τον απογαλακτισμό από το μεγάλο, προστατευτικό και παρεμβατικό κράτος», ενώ και ο υπουργός Παιδείας, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, δήλωνε: «Θέλουμε να περάσουμε αρμοδιότητες, ευθύνες με ανάλογους πόρους, όμως όχι απλώς να διώχνουμε ευθύνες από το κεντρικό κράτος στην Αυτοδιοίκηση και στις σχολικές μονάδες. Δεν πιστεύουμε ότι ένα συγκεντρωτικό σήμερα εκπαιδευτικό μοντέλο μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κοινωνίας».

Μάλιστα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Εμμανουηλίδης, κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, πριν από λίγες εβδομάδες, αφού μίλησε για «συγκεντρωτικό σύστημα εκπαίδευσης», είπε ότι «πρέπει να αρχίσουμε να μιλούμε για το σχολείο των περιφερειών, αν όχι το σχολείο των δήμων».

Αίφνης ανακαλύφθηκε η μαγική λέξη για την υπέρβαση της κρίσης; Αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος!

Είναι αλήθεια ότι οποιοδήποτε λεξικό ή εγκυκλοπαίδεια ανοίξει κανείς θα διαπιστώσει εύκολα ότι η έννοια της αποκέντρωσης σημασιοδοτείται θετικά.

Ομως δεν είναι επιστημονικά ορθό να εξετάζεται η σημασία της γενικά και αόριστα, έξω από τους συγκεκριμένους ιστορικούς και κοινωνικούς προσδιορισμούς. Η αποκέντρωση ως βασικό στοιχείο μιας επιχειρούμενης μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος δεν μπορεί να εξεταστεί ως ουδέτερη, αφηρημένη έννοια.

Μια παλιά ιστορία...

Βεβαίως η λεγόμενη αποκέντρωση της εκπαίδευσης δεν είναι μια νέα ιδέα. Πρώτος σταυροφόρος της ο Γ. Παπανδρέου ανακάλυψε, ως υπουργός Παιδείας το 1995, τα «καταθλιπτικά γραφειοκρατικά σχήματα του κρατικού συγκεντρωτισμού και την ταύτιση της κρατικής μηχανής με την Παιδεία, που πνίγει πρωτοβουλίες, ορίζοντες και δυνατότητες» και ότι «η αποκέντρωση είναι ίσως μια τελευταία ευκαιρία να δώσει στο εκπαιδευτικό σύστημα τον σύγχρονο προσανατολισμό, την ευελιξία» (Πρακτικά Bουλής 20/3/1995).

Εντελώς τυχαία την ίδια περίοδο η αποκέντρωση και η προώθηση μεγαλύτερης αυτονομίας των σχολικών μονάδων γινόταν μια από τις κεντρικές κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, που έρχεται κι επανέρχεται σε όλες τις εκθέσεις του για την ελληνική εκπαίδευση από τότε μέχρι σήμερα.

Δέκα χρόνια αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2005, και ενώ είχε υλοποιηθεί το πρώτο σχέδιο «Καποδίστριας», το ΠΑΣΟΚ στα «Συμπεράσματα Πολιτικού Συμβουλίου - Συζήτηση για την Παιδεία» κάνει λόγο για τους βασικούς άμεσους στόχους της εκπαιδευτικής του πολιτικής:

«Το κράτος διατηρεί μόνο το γενικό πλαίσιο εκπαιδευτικής πολιτικής. Αποφασίζει για τον κορμό του προγράμματος διδασκαλίας, αναμορφώνοντας τη διδακτέα ύλη, αφαιρώντας περιττά θέματα και επαναλήψεις. Η περιφέρεια στηρίζει τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την κοινωνία, την οικονομία και την απασχόληση. Προσλαμβάνει τους εκπαιδευτικούς… Το σχολικό συμβούλιο επιλέγει βοηθητικό διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Χρηματοδοτεί τη σχολική ζωή με εξασφάλιση και πρόσθετων πόρωv».

Την κατεύθυνση αυτή αναλαμβάνει να υλοποιήσει η Αννα Διαμαντοπούλου, ως υπουργός Παιδείας το 2009. Τότε, στις 5/11/2009, μετά τη συνάντηση με την ΚΕΔΚΕ, η Αννα Διαμαντοπούλου δήλωσε ότι υπάρχουν «μείζονα ζητήματα που αφορούν τον ρόλο των δημάρχων στη χωροθέτηση των σχολείων, στη σχολική στέγη, στη λειτουργία του σχολείου. Αυτά αφορούν τη μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας, στην οποία η αυτοδιοίκηση και στον χώρο της εκπαίδευσης θα πρέπει να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο».

Αποδόμηση βήμα βήμα

Το πρώτο βήμα της πολιτικής της αποκέντρωσης/περιφερειοποίησης της εκπαίδευσης, τα προηγούμενα χρόνια, ήταν η παράδοση των παιδικών σταθμών στους δήμους. Αποτέλεσμα; Οι περισσότεροι δήμοι επιβάρυναν τους εργαζομένους με τη χρηματοδότηση των παιδικών σταθμών, με αυξήσεις στα δίδακτρα ή τροφεία και άλλες έκτακτες εισφορές.

Επιπλέον, οι παιδικοί σταθμοί μετατράπηκαν σε πεδία εφαρμογής των ελαστικών μορφών εργασίας, αφού οι περισσότεροι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και έργου έτσι ώστε να βρίσκονται σε κατάσταση εργασιακής ομηρίας.

Είναι φανερό ότι μέσα από την επιχείρηση «αποκέντρωση της εκπαίδευσης» προωθείται η ιδιωτικοποίηση και δοκιμάζεται συνολικά το μοντέλο του ευέλικτου, «αποκεντρωμένου» σχολείου της αγοράς. Συγκεκριμένα επιδιώκεται: η καθήλωση των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση και η μετάθεση του κόστους λειτουργίας των σχολικών μονάδων στους δήμους και ουσιαστικά στους εργαζόμενους, με την επιβολή τοπικής φορολογίας.

Μακροπρόθεσμα, το αποτελέσματα θα είναι ο μαρασμός και το κλείσιμο πολλών σχολείων, κυρίως των αγροτικών περιοχών, αφού οι κοινότητες και οι μικρότεροι δήμοι δεν θα μπορούν ν’ αντεπεξέλθουν στα έξοδα λειτουργίας τους, την ώρα που οι ποικιλώνυμοι «τοπικοί παράγοντες» θα ενδιαφέρονται για τη βιτρίνα τους, τα «καλά» σχολεία της περιοχής.

Στον ανελέητο ανταγωνισμό που θα ξεσπάσει μεταξύ των σχολείων, οι μαθητές, με πρόσχημα το δικαίωμα επιλογής του σχολείου όπου θα φοιτήσουν, αντιμετωπίζονται ως πελάτες και παραγόμενα εμπορεύματα αφού θα προετοιμάζονται έτσι ώστε να κυκλοφορήσουν στην αγορά με καλύτερους όρους.

Από την άλλη, τα «αποκεντρωμένα» σχολεία, για παράδειγμα, θα παραμερίζουν πιο εύκολα τη γενική μόρφωση σε όφελος των δεξιοτήτων που ζητά η αγορά, για να γίνονται πιο προσφιλή στις επιχειρήσεις, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη χρηματοδότηση.

Η παιδαγωγική και η διδακτική οφείλουν να υποταχτούν σε μια νέα αντίληψη που έχει σχέση περισσότερο με την επιχειρηματική λογική, αφού το σχολείο θα λειτουργεί με κριτήριο την εξεύρεση κονδυλίων και θα προσαρμόζει τη λειτουργία του σ’ αυτή την προοπτική.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Να δεις τι σου ’χω για μετά...
Η σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με ακάλυπτες τις 20.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών, εξαιτίας γραφειοκρατικού «λάθους». Οταν τελικά προσληφθούν οι περίπου 12.000 αναπληρωτές θα κληθούν να δουλέψουν περισσότερες...
Να δεις τι σου ’χω για μετά...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων
Δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) για την οργάνωση και λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την Ενισχυτική Διδασκαλία για το σχολικό έτος 2016/17. Σύμφωνα με την Υ.Α., στην...
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτα απολύσεις και μετά διορισμοί!
Οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία βρέθηκαν ξανά στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε το μεσημέρι της Παρασκευής 21 Οκτωβρίου ο υπουργός Παιδείας με τους εκπροσώπους των θεσμών. Είναι η δεύτερη...
Πρώτα απολύσεις και μετά διορισμοί!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
Σύμφωνα με τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, τα σχολεία «μετά από 30 χρόνια ξεκινούν χωρίς κενά, όλοι οι δάσκαλοι και τα βιβλία είναι στις αίθουσες και περιμένουν τα παιδιά. Θέλω να απευθύνω έναν...
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ειδική Aγωγή... κατ’ ευφημισμόν
Με τροπολογία του υπουργείου Παιδείας ουσιαστικά ξηλώνεται το περιορισμένο δίκτυο Ειδικής Αγωγής. Με την επίκληση των «ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση» ψαλιδίζεται άγρια το... κόστος για δομές και εξειδικευμένο...
Ειδική Aγωγή... κατ’ ευφημισμόν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πάλι πρώτοι οι «ημέτεροι»...
Ενας στους δύο διευθυντές που διορίζονται σε Αττική και Κεντρική Μακεδονία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, βάσει της διαδικασίας μοριοδότησης, προέρχεται ή στηρίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ δεν...
Πάλι πρώτοι οι «ημέτεροι»...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας