• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.7°C
    3 BF
    78%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.4°C
    3 BF
    87%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 15.5°C
    3 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 5.9°C / 9.4°C
    0 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 11.6°C
    1 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 13.7°C
    2 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.2°C
    0 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 16.1°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 13.8°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 19.3°C
    3 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 16.0°C
    0 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 9.3°C / 12.7°C
    3 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.8°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    1 BF
    89%

Κατά 40% έχει μειωθεί το διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων την τελευταία πενταετία

Υπό... λιποδιάλυση ΑΕΙ-ΤΕΙ

  • A-
  • A+

Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Παιδείας, ο αριθμός του διδακτικού προσωπικού στα ελληνικά ΑΕΙ έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, από 24.636 το 2009/10 σε 14.686 το 2014/15.

Πρόκειται για μια μείωση της τάξης του 40%. Στα Πανεπιστήμια η μείωση αυτή ανέρχεται περίπου στο 21%, ενώ στα ΤΕΙ απογειώνεται στο 65%. Και βέβαια είναι φανερό ότι αυτή η αποψίλωση προσωπικού συνδέεται με ένα νήμα με τη «γραμμή» υποχρηματοδότησης που πριμοδοτήθηκε με ένταση και συνέπεια από το 2010 μέχρι σήμερα.

Στο πλαίσιο αυτό είναι φανερό ότι η χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι ένα ζήτημα με πολλές διαστάσεις και ως εκ τούτου όχι μόνο δεν απουσίαζε από το τραπέζι των πορισμάτων του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου, που παραδόθηκαν πριν από λίγο καιρό στον υπουργό Παιδείας, αλλά, αντίθετα, υπάρχει εκτενής αναφορά για τα οικονομικά της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Στις αναφορές του πορίσματος, λοιπόν, προσδιορίζονται δύο θέματα μείζονος σημασίας ως προς τη χρηματοδότηση των ελληνικών ιδρυμάτων. Το ένα αφορά τη μορφή των πόρων πέραν της δημόσιας χρηματοδότησης και το άλλο αφορά τη μορφή, την κατανομή και τη διαχείριση της δημόσιας χρηματοδότησης.

«Βγάλτε τα πέρα μόνοι σας»

Σύμφωνα με την αναφορά, «με δεδομένη την ανεπάρκεια των δημόσιων πόρων για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να αναλάβει τις πρωτοβουλίες και να προωθήσει τις πολιτικές εκείνες που θα δώσουν στα ΑΕΙ τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν ίδιους πόρους τόσο από εξωτερικές όσο και από εσωτερικές πηγές».

Οι εξωτερικές πηγές, σύμφωνα με την αναφορά, αφορούν κατά κύριο λόγο τους πόρους που προέρχονται από ερευνητική δραστηριότητα, από παροχή υπηρεσιών και από συνεργασίες των ΑΕΙ με φορείς του δημόσιου τομέα (κοινωνικούς/πολιτιστικούς/παραγωγικούς φορείς σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο), καθώς επίσης και με φορείς του ιδιωτικού τομέα (από τον χώρο των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας).

Οι εσωτερικές πηγές αφορούν κατά κύριο λόγο τους πόρους που προέρχονται από εκπαιδευτικές δραστηριότητες εκτός τυπικού προγράμματος ή/και τυπικού χρόνου σπουδών (δραστηριότητες διά βίου μάθησης και κατάρτισης, θερινά σχολεία κ.λπ.), τους πόρους που προέρχονται από δίδακτρα από προπτυχιακά προγράμματα σπουδών που απευθύνονται αμιγώς σε ξένους φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα έσοδα που προέρχονται από την αξιοποίηση και αποτελεσματική διαχείριση της περιουσίας των ιδρυμάτων, τα έσοδα που προέρχονται από την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων καινοτομίας που παράγονται από τα ΑΕΙ μέσα από την επιστημονική δραστηριότητά τους και τις γενικότερες καινοτομικές πρωτοβουλίες που αναπτύσσουν.

Σε ό,τι αφορά τη δημόσια χρηματοδότηση των ΑΕΙ, τα πορίσματα της έκθεσης εστιάζουν σε δύο όρους-κλειδιά: την αποτελεσματικότητα και την αυτονομία.

Το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτή είναι η ελαχιστοποίηση των μορφών της δημόσιας χρηματοδότησης και ο περιορισμός της σε τρεις μόνο τομείς: την επιχορήγηση για λειτουργικές δαπάνες, τη μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Το δεύτερο βήμα αφορά την προώθηση όλων των αναγκαίων νομοθετικών ρυθμίσεων που θα δώσουν στα ΑΕΙ τη δυνατότητα της μεγαλύτερης δυνατής ευελιξίας και αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των κάθε μορφής πόρων τους.

Το τρίτο βήμα αφορά την κατανομή της ενιαίας επιχορήγησης για λειτουργικές δαπάνες στα ΑΕΙ, αφ’ ενός μεν με βάση ένα σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών που θα διαμορφώνεται με τη σύμφωνη γνώμη των ίδιων των ΑΕΙ, αφ’ ετέρου δε με βάση τις συμφωνίες προγραμματικού σχεδιασμού που θα καταρτίζονται μεταξύ πολιτείας και ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με τον συντάκτη της έκθεσης, Αντώνη Λιάκο, «το πρόβλημα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες είναι η χρόνια ανηλικιότητα και η εξάρτησή του τόσο ως προς τους οικονομικούς πόρους όσο και ως προς την καθοδήγηση από έναν συγκεντρωτικό μηχανισμό.

Επομένως η κεντρική μας στόχευση θα πρέπει να είναι η ενδυνάμωση και η ενηλικίωση της εκπαίδευσης σε όλα τα πεδία και σε όλους τους συμμετέχοντες. Αυτονομία, ανάληψη της ευθύνης και λογοδοσία είναι το τρίπτυχο της ενηλικίωσης και της ενδυνάμωσης».

Το «λεξικό» της ιδιωτικοποίησης

Τα παραπάνω πορίσματα της έκθεσης του Εθνικού Διαλόγου είναι φανερό ότι συμβαδίζουν με την έκθεση του δικτύου «Ευρυδίκη», «Χρηματοδότηση σχολείων στην Ευρώπη» (Ιούνιος 2014), στην οποία τονίζεται ότι «η χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση του 2008 έδωσε νέα ώθηση σε πολιτικές δράσεις και πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και ειδικότερα σε εκείνες που προωθούν την αποδοτικότητα».

Είναι σαφές ότι τα τελευταία χρόνια πριμοδοτείται μια κεντρική κατεύθυνση για τα Πανεπιστήμια. Η κατεύθυνση δεν είναι άλλη από τη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων.

Η «οδηγία» προς τους πανεπιστημιακούς συνοψίζεται στο «Βγάλτε το ψωμί σας μόνοι σας». Αναπτύσσεται μια ευέλικτη ορολογία που μοιάζει με τη «λιποδιάλυση» που υπόσχονται τα ινστιτούτα αδυνατίσματος. Μόνο που το «λίπος» που πρέπει να «καεί» στην προκειμένη περίπτωση είναι οι κατακτήσεις των δυνάμεων της εργασίας.

Η Ανώτατη Εκπαίδευση εκβιάζεται να δημιουργήσει πεδία ζήτησης των «υπηρεσιών» της εργαλειοποιώντας πλήρως τη διδασκαλία και την έρευνα.

Να προωθήσει τις «πωλήσεις» των υπηρεσιών αυτών, υποτασσόμενη στις εκάστοτε εκτιμήσεις για τις ανάγκες της αγοράς, να μετατοπίσει τη μέριμνα των προγραμμάτων σπουδών προς τις απαιτήσεις της κατάρτισης και μόλις δοθεί η κατάλληλη ευκαιρία να ορίσει δίδακτρα.

Ουσιαστικά ωθούν στην παράδοση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις βουλές και τους σχεδιασμούς των επιχειρήσεων, αλλά και στην υποχρέωση των φοιτητών να χρηματοδοτούν οι ίδιοι τις σπουδές τους. Αυτό δεν είναι μακρινή πραγματικότητα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»
Η «Εφ.Συν.» συνεχίζει σήμερα τον φάκελο «Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία» με μια συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ομότιμου καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου. Πιστεύει ότι το...
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
Εχει γίνει κανόνας, σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, η ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος μπροστά στην πραγματικότητα της «παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης» και της «παγκόσμιας κοινωνίας των...
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καυστική απάντηση στο ΙΟΒΕ από το υπουργείο Παιδείας
«Αγοραία ιδεοληψία του νεοφιλελευθερισμού» και «εξυπηρετήσεις ιδεολογικών και κομματικών επιλογών» αποδίδει στο ΙΟΒΕ (Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) το υπουργείο Παιδείας, παραπέμποντας...
Καυστική απάντηση στο ΙΟΒΕ από το υπουργείο Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
24.000 «μπαλώματα» στην Παιδεία, ούτε κουβέντα για διορισμούς
Με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα καλυφθούν και φέτος τα πάγια κενά της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας από τους 92.850 που έχουν καταθέσει αιτήσεις θα...
24.000 «μπαλώματα» στην Παιδεία, ούτε κουβέντα για διορισμούς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
Πώς τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία, με οδηγό το σχέδιο-εφιάλτη του ΣΕΒ που στόχο έχει τη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρούν να περάσουν την πλήρη εμπορευματοποίηση των σπουδών. Η εισαγωγή...
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας