• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 4.6°C
    3 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.0°C / 1.3°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 5.0°C
    4 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -3.1°C / -1.2°C
    1 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / 0.2°C
    3 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -3.0°C / -1.3°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -4.9°C
    4 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.2°C / 0.2°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 4.9°C / 8.6°C
    5 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.1°C / 2.9°C
    5 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.4°C
    6 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    6 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C -1.6°C / 0.9°C
    3 BF
    44%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    2°C 0.5°C / 2.2°C
    3 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 0.8°C / 3.2°C
    3 BF
    94%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -4.7°C / 0.5°C
    2 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -1.9°C / 0.7°C
    1 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -4.5°C / -4.5°C
    2 BF
    67%
ΕUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

«Όχι στην κατάργηση διδασκαλίας αρχαίων ελληνικών»

  • A-
  • A+

Την αγανάκτηση και την κατάπληξή της εκφράζει η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, μετά την ανακοίνωση 56 πανεπιστημιακών οι οποίοι προτείνουν την κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο. Στο κείμενο της εταιρείας, τονίζεται η αξία και σημασία της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής για τον σύγχρονο μαθητή και χαρακτηρίζουν αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική την επιχειρηματολογία των πανεπιστημιακών.

Το πλήρες κείμενο της εταιρείας

Τα Μέλη του Δ.Σ. της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, του αρχαιότερου φιλολογικού σωματείου της χώρας, με κατάπληξη και αγανάκτηση αναγνώσαμε την ανακοίνωση των 56 Πανεπιστημιακών που προτείνουν την κατάργηση της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο.

Τα αρνητικά συναισθήματα που μας προξένησε το έγγραφο αυτό (το οποίο κυκλοφορεί και στο διαδίκτυο) αμβλύνονται ίσως από το γεγονός ότι η πρόταση αυτή διατυπώνεται από μη ειδικούς (δηλ. μη κλασσικούς φιλολόγους , αλλά κυρίως από γλωσσολόγους, νεοελληνιστές και θεωρητικούς των παιδαγωγικών. Τα αντικείμενα όμως αυτά ανήκουν στο ευρύτερο πεδίο των ανθρωπιστικών επιστημών. Είναι συνεπώς παράδοξο ότι δεν έχει γίνει κατανοητό το πανθομολογούμενον, πως δεν νοούνται ανθρωπιστικές επιστήμες χωρίς κλασσική παιδεία.

Η πρόταση για κατάργηση της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας αγνοεί, ἀκούσια ή εκούσια, τις εξής βασικές παραμέτρους:

1) τη σημασία της γνώσης της αρχαίας ελληνικής για τη στέρεη γνώση της νέας ελληνικής , για τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου της, για την ενίσχυση της κριτικής σκέψης του ανθρώπου και ως εκ τούτου για τη σαφήνεια στον σύγχρονο γραπτό και προφορικό λόγο καθώς και για την εμβάθυνση και κατανόηση της ετυμολογίας της νέας ελληνικής, αφετηρία της οποίας είναι η αρχαία. Είναι γνωστόν άλλωστε ότι στην πλειονότητά του το λεξιλόγιο της νέας προέρχεται από την ακένωτη πηγή της αρχαίας και μεσαιωνικής ελληνικής, γεγονός που πιστοποιεί την άρρηκτη ενότητα της ελληνικής στη διαχρονικότητά της.

2) Είναι χρήσιμο να επισημάνουμε ότι η αρχαία ελληνική υπήρξε οικουμενική γλώσσα. Πλήθος ελληνικών λέξεων έχουν επιβιώσει αυτούσιες (απλές ή σύνθετες) στις σύγχρονες ευρύτατα ομιλούμενες ευρωπαϊκές γλώσσες. Η επιστημονική επίσης ορολογία, ιδιαιτέρως των θετικών επιστημών, προέρχεται από τον γλωσσικό πλούτο της αρχαίας ελληνικής. Εξ άλλου ο εμπλουτισμός των ευρωπαϊκών γλωσσών με σημαντικές αφηρημένες έννοιες (διάλογος, υπόθεση, κρίση, συλλογισμός, φαινόμενο, αρμονία, ηθική, πολιτική κ.λπ.) προέρχεται αποκλειστικά από την αρχαία ελληνική.

3) Τη σημασία της αρχαίας ελληνικής επιβεβαιώνει πανηγυρικά το γεγονός ότι στον σύγχρονο κόσμο τα αρχαία ελληνικά διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ στην Αγγλία διδάσκονται πειραματικά και στην Πρωτοβάθμια. Προσπάθειες ελάττωσης της διδασκαλίας της προκαλούν ισχυρές αντιδράσεις και ακυρώνονται, όπως συνέβη πρόσφατα στη Δανία. Σοβαρές επίσης αντιδράσεις υπήρξαν στη Γαλλία, όταν προέκυψε παρόμοιο ζήτημα.

4) Η πρόταση για κατάργηση της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής στο Γυμνάσιο είναι και αντιπαιδαγωγική, διότι υποβαθμίζει το μορφωτικό επίπεδο των νέων. Σημειώνουμε ακόμη ότι αντενδείκνυται παιδαγωγικά να διδάσκεται για πρώτη φορά την αρχαία ελληνική ένας μαθητής 15-16 χρόνων, διότι αναμφιβόλως η γλωσσική διδασκαλία είναι αποτελεσματικότερη σε μαθητές μικρότερων ηλικιών.

Πιστεύουμε ότι οι γενικές αυτές παρατηρήσεις ανασκευάζουν την αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική επιχειρηματολογία των 56 και αποδεικνύουν την αξία και σημασία που έχει η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής για τον σύγχρονο μαθητή.

Είναι επίσης βέβαιον ότι οι ατεκμηρίωτες απόψεις των 56, που ήδη έχουν εγείρει εύλογα την έντονη αγανάκτηση του εκπαιδευτικού, και όχι μόνον, κόσμου δεν μπορούν καν να συζητηθούν.

Οι πάνω από είκοσι χιλιάδες υπογραφές Ελλήνων και ξένων, που ήδη έχουν συλλεγεί (ο αριθμός τους αυξάνεται ανά λεπτό) εναντίον της πρότασης αυτής και υπέρ της διατηρήσεως της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο, καταδεικνύουν περίτρανα ότι η κοινωνία σε όλο τον κόσμο έχει κατανοήσει πλήρως την αξία της σπουδής των αρχαίων ελληνικών για τον σύγχρονο άνθρωπο.

Οι απόψεις μας αυτές υπέρ της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής δεν αντιστρατεύονται τη διδασκαλία της νέας ελληνικής. Απεναντίας είναι συμβατές με την αυτονόητη θέση μας για την ενίσχυση της διδασκαλίας της νέας ελληνικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, επειδή πιστεύουμε ότι μόνον έτσι προσφέρεται στους μαθητές ολοκληρωμένη γλωσσική παιδεία.

Ζητούμε λοιπόν από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων να αγνοήσει πλήρως το κείμενο των 56 και να συνεχισθεί απρόσκοπτα η υποχρεωτική διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο και, ει δυνατόν, με καλύτερα εγχειρίδια.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων

 

 


 


 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γονείς: Καλούμε τους μαθητές σε αποχή από τη σημερινή τηλεκπαίδευση και στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς
«...δείχνουν κυρίως ασέβεια προς τα παιδιά με την αφαίρεση του δικαιώματος στο απρόβλεπτο, στο αναπάντεχο, στο πιθανό παιχνίδι με το χιόνι και τον χρόνο με αγαπημένους/ες και στα όσα αυτά διδάσκει εκτός...
Γονείς: Καλούμε τους μαθητές σε αποχή από τη σημερινή τηλεκπαίδευση και στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
Μια σειρά μόνιμων «επεισοδίων» συνθέτουν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο το παζλ μιας δημόσιας εκπαίδευσης σε εγκατάλειψη.
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ξεσκαρτάρισμα» με όχημα τα σχολικά αποτελέσματα
Επιστρέφουν από το «παράθυρο» εθνικές εξετάσεις από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, οι οποίες θα δυσκολέψουν την είσοδο των μαθητών στην επόμενη βαθμίδα και θα αποτελέσουν «κριτήριο»...
«Ξεσκαρτάρισμα» με όχημα τα σχολικά αποτελέσματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο δρόμο δεκάδες μαθητές Δημοτικού στο Αιγάλεω με δικαστική απόφαση
Με την απαράδεκτη εικόνα του κλειδωμένου με λουκέτο σχολείου τους ήρθαν δεκάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί του 9ου Δημοτικού σχολείου Αιγάλεω, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση για τα παιδιά.
Στο δρόμο δεκάδες μαθητές Δημοτικού στο Αιγάλεω με δικαστική απόφαση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Και επίσημα χωρίς μάσκες και μέτρα το άνοιγμα των σχολείων με ΦΕΚ
Προαιρετική η χρήση μάσκας, υποχρεωτικό το τεστ μια φορά την εβδομάδα για εκπαιδευτικούς και λοιπούς εργαζόμενους των σχολείων. Χωρίς λήψη μέτρων ουσιαστικά το φετινό πρώτο κουδούνι.
Και επίσημα χωρίς μάσκες και μέτρα το άνοιγμα των σχολείων με ΦΕΚ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας