• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 10.2°C
    2 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.1°C / 7.5°C
    3 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.2°C / 10.5°C
    4 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 0.9°C / 5.0°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.6°C
    3 BF
    75%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 5.5°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.4°C / 0.6°C
    3 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.1°C / 8.1°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.8°C
    1 BF
    93%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 7.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 11.8°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    3 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.3°C
    0 BF
    65%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 5.6°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 10.0°C
    2 BF
    78%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 5.5°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 4.2°C / 5.7°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.1°C / 1.1°C
    0 BF
    62%
EUROKINISSI

«Οτιδήποτε περιέχει βία είναι αντιπαιδαγωγικό»

  • A-
  • A+

O Θέμης Δημητρακόπουλος, σύμβουλος στο υπουργείο Παιδείας για θέματα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Δικαιωμάτων/Αλληλεγγύης, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για τις εγκυκλίους που απέστελλε το υπουργείο στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τις οποίες ουσιαστικά απαγορεύονται οι επισκέψεις μαθητών δημοτικών σχολείων σε ζωολογικούς κήπους και χώρους εκτροφής ζώων για την παραγωγή γούνας και άλλες εκμεταλλεύσεις, καθώς και η είσοδος μελών κυνηγετικών συλλόγων στις τάξεις.

⚫ Με ποιο σκεπτικό το υπουργείο προχώρησε σε αυτή την κίνηση, ουσιαστικά κρατώντας τους μαθητές μακριά από χώρους αιχμαλωσίας και εκμετάλλευσης ζώων και τους κυνηγούς μακριά από τα σχολεία;

Τα σχολεία ήταν ξέφραγο αμπέλι. Καταλάβαμε ότι έμπαινε ο πάσα ένας με κάποιο πρόσχημα εξασφαλίζοντας μια άδεια εκεί από έναν γνωστό του διευθυντή του σχολείου, τον σύλλογο διδασκόντων κ.λπ., χωρίς καν να υποβάλλει εκπαιδευτικά προγράμματα για έγκριση ή με «υποπαραπειστικά» εκπαιδευτικά προγράμματα.

Ετσι κάποιος μπορεί να πάει να μιλήσει προσχηματικά για έναν υγροβιότοπο και αντ’ αυτού μιλάει, κάνοντας πλύση εγκεφάλου, για το κυνήγι. Το σκεπτικό του υπουργείου είναι να διαφυλάξει την εκπαιδευτική διαδικασία από τρίτα πρόσωπα που μπαίνουν στον χώρο του σχολείου για να υπηρετήσουν τα δικά τους συντεχνιακά συμφέροντα.

Η πολιτική του υπουργείου εστιάζεται στο τι είναι αντιπαιδαγωγικό και τι δεν είναι. Και αυτό δεν το κρίνουμε εμείς. Αυτό το έχει κρίνει το παγκόσμιο οικολογικό, περιβαλλοντικό, προοδευτικό κίνημα. Και το έχουν κρίνει παιδαγωγοί σε όλο τον κόσμο. Οτι, δηλαδή, οπουδήποτε εμπλέκεται πράξη βίας σε σχέση με τα παιδιά -και το κυνήγι έχει πράξεις βίας, τα εκτροφεία γουνοφόρων προφανώς παραπέμπουν σε πράξεις βίας γιατί αφορούν ζώα που προορίζονται να σφαχτούν και να γδαρθούν- δεν συνάδει με την παιδαγωγική στα σχολεία. Ιδίως όταν μιλάμε για Δημοτικά και Νηπιαγωγεία. Οτιδήποτε λοιπόν εμπεριέχει βία ή έχει σχέση με την κουλτούρα των όπλων, είναι αντιπαιδαγωγικό.

⚫ Αυτές οι αποφάσεις του υπουργείου έχουν προκαλέσει επιδοκιμασίες, αλλά και έντονες επικρίσεις. Τι λέτε γι’ αυτό;

Αναγνωρίζω ότι είναι πολύ σύνθετο θέμα. Οτι μέχρι τώρα υπήρχε μια αντιμετώπιση του τύπου «εντάξει, τι έγινε», αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα, τα παιδιά δεν μπορούν να εκτίθενται στο θέαμα ή να προσχωρούν στην κουλτούρα των όπλων από τα 8 τους χρόνια. Κανένας λογικός άνθρωπος, ακόμη και κυνηγός εχέφρων, δεν θα συμφωνούσε να μπαίνουν τα παιδιά στη διαδικασία αυτή από το Δημοτικό.

Πρέπει να συμφωνήσουμε ως κοινωνία ότι κάποια πράγματα πρέπει να τα δούμε όχι από τη σκοπιά και το συμφέρον οργανωμένων ομάδων, συντεχνιών, ομοσπονδιών κτλ, αλλά από τη μεριά του συμφέροντος των μαθητών. Τι είναι θετικό ή αρνητικό για τον ψυχισμό των παιδιών, για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, για τη διαμόρφωση δημοκρατικών και ανοιχτόμυαλων πολιτών αύριο και βεβαίως να την κάνουμε τη συζήτηση πάνω σ’ αυτό. Αλλά όχι στην «αρχή» του ξέφραγου αμπελιού για τα σχολεία.

⚫ Σας κατηγορούν ότι εξορίζετε από τα σχολεία νόμιμες δραστηριότητες.

Το υπουργείο Παιδείας δεν αξιολογεί ούτε ακυρώνει νόμιμες δραστηριότητες, στο πλαίσιο δηλαδή της νομιμότητας που παραχωρεί το Σύνταγμα, οι νόμοι και η πολιτεία. Δεν παρεμβαίνει σε αυτό. Το υπουργείο Παιδείας έχει λόγο μόνο σε ό,τι αφορά τον παιδαγωγικό ή μη χαρακτήρα των όποιων δραστηριοτήτων. Σε αυτό το κομμάτι είναι η παρέμβαση του υπουργείου. Συνεπώς, το υπουργείο δεν κηρύσσει στην παρανομία ούτε τη γουνοποιία ούτε το κυνήγι. Αλλά και ο τζόγος είναι νόμιμη δραστηριότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάμε τους πράκτορες του ΟΠΑΠ στα Δημοτικά.

⚫ Υποκαθιστάτε τον υπουργό Παιδείας, όπως γράφτηκε, ή έχετε την κάλυψή του σε αυτές τις ενέργειες;

Δεν πρόκειται για πολιτική του Θέμη Δημητρακόπουλου. Είναι πολιτική του υπουργείου. Υπογράφουν οι αρμόδιοι διευθυντές, στέλνουν τις εισηγήσεις τους, οι αρμόδιες για τη σχολική μέριμνα και τις σχολικές δράσεις υπηρεσίες. Και το υπουργείο σε αυτό είναι μια γροθιά, δεν κάνει ο καθένας ό,τι γουστάρει.

⚫ «Γουρούνι Δημητρακόπουλε, θα σε τελειώσουμε με βόλια για αγριογούρουνο» ήταν μία από τις απειλές που δεχτήκατε γι’ αυτές τις αποφάσεις σας. Τι απαντάτε;

Ουδόλως ιδρώνει το αυτί μου. Σήμερα είμαι εγώ, ως σύμβουλος του υπουργού Νίκου Φίλη. Αύριο μπορεί να είναι κάποιος άλλος. Δεν έχει να κάνει με το πρόσωπό μου. Το τι είμαι εγώ είναι γνωστό. Ξέρουν όλοι πολύ καλά ποιες είναι οι θέσεις μου εδώ και πολλά χρόνια απέναντι στο θέμα του κυνηγιού, απέναντι στη γουνοποιία, γενικά απέναντι στην εκμετάλλευση του περιβάλλοντος, όπως στις Σκουριές, και των νοήμονων και συναισθανόμενων ζώων. Δεν έχει να κάνει αυτό όμως με τη δουλειά που κάνουμε εδώ στο υπουργείο. Το κριτήριο για τις αποφάσεις του υπουργείου είναι ο παιδαγωγικός ή όχι χαρακτήρας των προγραμμάτων εκπαίδευσης και των δράσεων που προτείνονται.

⚫ Μήπως χρειάζεται μια ξεκάθαρη διευκρινιστική γνωμοδότηση πάνω στο ζήτημα από το υπουργείο;

Ακριβώς γι’ αυτό απευθύνουμε εντός των ημερών σαφές ερώτημα στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ώστε να αποφανθεί οριστικά και αμετάκλητα τι είναι παιδαγωγικό και τι όχι και κατά πόσο τέτοιες εκπαιδευτικές δραστηριότητες συνάδουν με τον παιδαγωγικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και μάλιστα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αυτός που χτυπάει κι αυτός που πονάει...
Μέσα από την καταγραφή του ίδιου περιστατικού bullying από την πλευρά του θύτη και του θύματος προκύπτει η σημασία της αποκάλυψης της βίας, αλλά και ο ρόλος - κλειδί των εκπαιδευτικών για την πρόληψη τέτοιων...
Αυτός που χτυπάει κι αυτός που πονάει...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Και επίσημα χωρίς μάσκες και μέτρα το άνοιγμα των σχολείων με ΦΕΚ
Προαιρετική η χρήση μάσκας, υποχρεωτικό το τεστ μια φορά την εβδομάδα για εκπαιδευτικούς και λοιπούς εργαζόμενους των σχολείων. Χωρίς λήψη μέτρων ουσιαστικά το φετινό πρώτο κουδούνι.
Και επίσημα χωρίς μάσκες και μέτρα το άνοιγμα των σχολείων με ΦΕΚ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαμαρτυρία στην Ιστιαία για την υποβάθμιση πέντε δημοτικών σχολείων
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιούν, στις 6μμ, οι σύλλογοι γονέων πέντε πόλεων βόρειας Εύβοιας, ενάντια στην υποβάθμιση των δημοτικών σχολείων της Αιδηψού.
Διαμαρτυρία στην Ιστιαία για την υποβάθμιση πέντε δημοτικών σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το μάθατε; «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι εκπαιδευτικοί»!
Με Έγγραφό του προς τους Διευθυντές όλων των Λυκείων της χώρας και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού  Έργου με τίτλο «Συντονισμός της εξεταστέας...
Το μάθατε; «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι εκπαιδευτικοί»!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ζήτησαν ξαφνικά αριθμητική βαθμολόγηση των δεξιοτήτων των μαθητών τους!
Δηλαδή οι εκπαιδευτικοί καλούνται να βαθμολογήσουν παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική...
Ζήτησαν ξαφνικά αριθμητική βαθμολόγηση των δεξιοτήτων των μαθητών τους!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στη διάθεση μαθητών και εμβολιασμένων εκπαιδευτικών από αύριο τα δωρεάν self test
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα μπορούν, από αύριο μέχρι και την Τρίτη 8 Φεβρουαρίου, να προμηθεύονται έως και πέντε δωρεάν self-test στα φαρμακεία.
Στη διάθεση μαθητών και εμβολιασμένων εκπαιδευτικών από αύριο τα δωρεάν self test

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας