Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη... σκοτεινή πλευρά της Παιδείας

Ο υφυπουργός Θεοδόσης Πελεγρίνης επισκέφθηκε τρία διαπολιτισμικά σχολεία στη Θεσσαλονίκη, βλέποντας ιδίοις όμμασι τις καθημερινές μάχες που δίνουν οι εκπαιδευτικοί

Στη... σκοτεινή πλευρά της Παιδείας

  • A-
  • A+

Γεύση από τη «σκοτεινή» πλευρά της εκπαίδευσης, τα σχολεία στα οποία δεν δίνεται μάχη μόνο για τα γράμματα, αλλά και για την κοινωνικοποίηση προσφύγων, μεταναστών και Ρομά, πήρε χθες στη Θεσσαλονίκη ο υφυπουργός Παιδείας Θεοδόσης Πελεγρίνης, επισκεπτόμενος τρία σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Και είδε από κοντά το αληθινό «πεδίο μάχης» με όλες τις δυσκολίες και τις αντιφάσεις του.

Στο κέντρο της πόλης, δίπλα στο Κρατικό Θέατρο και την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, σε ένα λυόμενο ερείπιο, στο Γυμνάσιο και Λύκειο του οποίου φοιτούν κυρίως παιδιά μεταναστών και προσφύγων, οι καθηγητές ζήτησαν καθαρά να βελτιωθούν οι απαράδεκτες συνθήκες και ο υπουργός απάντησε ότι αυτήν την περίοδο χρήματα δεν υπάρχουν.

Πέρα από τις παρατηρήσεις σε ζητήματα καθημερινής εκπαιδευτικής πολιτικής, συζητήθηκε το πρόβλημα της απομάκρυνσης από το συγκεκριμένο συγκρότημα των παιδιών ελληνικής καταγωγής από τους γονείς τους, καθώς θεωρούν ότι οι «ξένοι» είναι λόγος υποβάθμισης των σπουδών, αν και στο Λύκειο το ποσοστό των επιτυχιών εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο αγγίζει το… 80%.

Είχε χρόνο και διάθεση ο κ. Πελεγρίνης, δεν έκανε απλές εθιμοτυπικές επισκέψεις στα σχολικά συγκροτήματα. Κάθισε και άκουσε υπομονετικά τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, δασκάλους και καθηγητές.

Στο 5ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Μενεμένης, στο «γκέτο» του Δενδροποτάμου, όταν του έκαναν νόημα ότι πρέπει να προλάβουν το πρόγραμμα ένευσε περί του αντιθέτου και έμεινε συνολικά μιάμιση ώρα ακούγοντας πολύ προσεκτικά τα όσα του διηγήθηκαν οι δάσκαλοι.

Στο «γκέτο», λοιπόν, γίνονται μαθήματα σε ένα σχολείο που είναι πραγματικό κόσμημα, ενώ τα παιδιά ζουν σε άθλιες συνθήκες στα σπίτια τους, γι' αυτό και ο δάσκαλος Αγγελος Χατζηνικολάου είπε ότι «το σχολείο δεν είναι θερμοκήπιο, έχει άμεση σχέση με την κοινωνία και όσα ζουν τα παιδιά στα σπίτια τους φτάνουν ώς εμάς. Σας δείξαμε από τι συνθήκες έρχονται αυτά τα 200 παιδιά στο σχολείο».

«Πολλοί -συνέχισε ο κ. Χατζηνικολάου- θεωρούν αυτονόητη την αποτυχία των Τσιγγάνων. Οτι δήθεν έχουν στο αίμα τους να μην πηγαίνουν σχολείο. Τερατώδες λάθος και στερεότυπο.

»Γι' αυτό καταθέσαμε θέσεις για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, τον σεβασμό στην αξιοπρέπεια των παιδιών και την αντιμετώπισή τους ως εν δυνάμει πολιτών -κι αυτά είναι διαδικασίες ενδυνάμωσης των πολιτικών διεκδικήσεων για υγεία, εργασία, κατοικία, εκπαίδευση, που είναι καθοριστικός παράγοντας για την κοινωνικοποίηση των Ρομά».

«Ψυχικά πλούσιος»

Από την πλευρά του ο κ. Πελεγρίνης έκανε δηλώσεις πριν πάει και στο Διαπολιτισμικό Σχολείο Ευόσμου, στις οποίες τόνισε:

«Φεύγω ψυχικά πιο πλούσιος και διανοητικά πιο προβληματισμένος και αυτό μου δίνει έναυσμα να παλέψω να κάνουμε ελκυστικό το σχολείο στα παιδιά. Το Διαπολιτισμικό Σχολείο είναι μικρογραφία της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, επομένως ένα σχολείο έχει στόχο να κάνει πιο ανθρώπινη την κοινωνία αυτή.

»Στόχος μας είναι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, το προ εικοσαετίας είναι λανθασμένο και ξεπερασμένο, στήθηκε πάνω σε άλλη βάση, η οποία δεν υφίσταται πλέον. Τον Μάρτιο θα είναι έτοιμο το πλαίσιο αυτό, αφού ο διάλογος ανοίγει την Παρασκευή. Θα κάνουμε διάλογο χωρίς ιδεοληψίες και προαπαιτούμενα για να πετύχουμε μια μεταρρύθμιση πνοής, που θα χρειαστεί όμως χρόνο για να ξεδιπλωθεί».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στα θρανία τα προσφυγόπουλα
Για σήμερα επαναπροσδιορίστηκε η έναρξη της σχολικής χρονιάς για τα προσφυγόπουλα του κέντρου φιλοξενίας της Ριτσώνας στην Εύβοια, ενώ εκτός σχολικών αιθουσών συνεχίζουν να παραμένουν τα παιδιά που...
Στα θρανία τα προσφυγόπουλα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συλλαβίζοντας ελληνικά
​Τις πρώτες τους προτάσεις στα ελληνικά συλλαβίζουν ήδη περί τα διακόσια προσφυγόπουλα τα οποία συμπληρώνουν μόλις δέκα μέρες στα σχολεία του Κιλκίς. Ο νομός δίνει ξανά δείγματα φιλοξενίας και ανοχής, καθώς...
Συλλαβίζοντας ελληνικά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κατάληψη-απάντηση στα λουκέτα του φόβου
​Στις αυλές των σχολείων και στις γειτονιές τις τελευταίες μέρες δίνεται μια ιδιότυπη μάχη, ίσως η αποφασιστικότερη: είναι μια μάχη για την πρόσβαση στη γνώση, για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, για τη...
Κατάληψη-απάντηση στα λουκέτα του φόβου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτο κουδούνι για προσφυγόπουλα
Τη Δευτέρα ανοίγουν οι σχολικές τάξεις για 1.500 πρόσφυγες μαθητές, τους πρώτους που θα ακολουθήσουν το προπαρασκευαστικό πρόγραμμα μαθημάτων του υπουργείου Παιδείας, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να...
Πρώτο κουδούνι για προσφυγόπουλα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τρίζουν τα κάστρα... Ωραιοκάστρου
​Ο ρατσισμός... πάει σχολείο! Σε έκτακτη συνέλευση οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου και του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας Ημαθίας αποφάσισαν «ομόφωνα» ότι δεν δέχονται τη φοίτηση προσφυγόπουλων...
Τρίζουν τα κάστρα... Ωραιοκάστρου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές του 10ου Δημοτικού Αμαρουσίου... σπάνε τα τείχη
Με ένα κινητό τηλέφωνο, οι μαθητές της Ε' τάξης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου γύρισαν μικρού μήκους ταινία. Με τον τίτλο «Σπάμε τα Τείχη» περνάει ένα δυνατό μήνυμα απέναντι σε ρατσιστικές συμπεριφορές.
Οι μαθητές του 10ου Δημοτικού Αμαρουσίου... σπάνε τα τείχη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας