Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εθνικός διάλογος για την παιδεία

Ο πρόεδρος της επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, καθηγητής Αντώνης Λιάκος, έχει ήδη προσδιορίσει ως πρώτο καθήκον «την απελευθέρωση του Λυκείου από τον ζυγό των εξετάσεων»

EUROKINISSI/ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ

Εθνικός διάλογος για την παιδεία

  • A-
  • A+

Την πλήρη αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος έχει στόχο ο εθνικός διάλογος που ξεκινά επισήμως μέσα στην εβδομάδα, ενώ αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, στις 28 Δεκεμβρίου, αναλαμβάνει η επιτροπή του Εθνικού Διαλόγου με την πρώτη της συνεδρίαση.

Η ατζέντα της διατρέχει όλες τις βαθμίδες, ενώ ο πρόεδρός της, καθηγητής Αντώνης Λιάκος, έχει ήδη προσδιορίσει τα βασικά χαρακτηριστικά που θα έχουν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις με «πρώτο καθήκον», όπως αναφέρει σε επιστολή του προς τα μέλη της επιτροπής, «την απελευθέρωση του Λυκείου από τον ζυγό των εξετάσεων».

«Χρειάζονται βαθιές και σωστικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αλλά εκείνη που είναι νεκρή είναι το Λύκειο» αναφέρει ο κ. Λιάκος στην επιστολή του.

Αναλυτικότερα, αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα και στην ουσία της εργασίας της επιτροπής, που θα συνεδριάσει τρεις φορές έως τον Απρίλιο, επισημαίνει τα εξής:

Για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

● Πρέπει να εμφυσήσουμε το πνεύμα της έρευνας, τον εθισμό με την έρευνα ως έθος, αντί της μεταβίβασης της γνώσης.

● Το σχολείο πρέπει να λειτουργήσει με λιγότερο κόπο, αλλά πιο έξυπνα. Οι μαθητές από παθητικοί αποδέκτες γνώσεων πρέπει να μάθουν τη μέθοδο να λύνουν προβλήματα και να χειρίζονται πληροφορίες.

Για το Λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια:

● Η απελευθέρωση του Λυκείου από τον ζυγό των εξετάσεων είναι το πρώτο καθήκον.

● Το εκπαιδευτικό σύστημα και η σχεδόν ολοκληρωτική εξάρτηση των μαθητών από θεσμούς παραπαιδείας για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μετατρέψει αυτή τη βαθμίδα της εκπαίδευσης σε έναν διάδρομο για τις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο.

● Eχουμε χρέος να επιστρέψουμε στα αγόρια και στα κορίτσια την κλεμμένη εφηβεία τους.

Για την τριτοβάθμια:

● Χρειάζεται τολμηρός ανασχεδιασμός πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων.

● Χρειάζεται στρατηγική ανασχεδιασμού του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, με συναίνεση και συζήτηση ασφαλώς, χωρίς παραχωρήσεις σε επιμέρους συμφέροντα αλλά και χωρίς το άγχος ότι πρόκειται για πρόφαση απολύσεων και περικοπών.

● Καμιά μεταρρύθμιση δεν μίλησε έως τώρα για τον πυρήνα της διδασκαλίας, το σεμινάριο και την κατάργηση των αμφιθεάτρων, τη δυνατότητα των φοιτητών να χτίζουν ελεύθερα το πρόγραμμά τους, τον συνδυασμό επιστημονικών πεδίων στα πτυχία.

● Το πρόβλημα των μετεγγραφών αποκαλύπτει κακό σχεδιασμό και προβληματική χωροθέτηση.

Για τον γενικό σχεδιασμό και τον διάλογο:

● Απαιτείται ένας σχεδιασμος́ σε βάθος χρόνου, στον οποίο θα εμπλακούν η τεχνολογία, η παιδαγωγική επιστήμη και η φιλοσοφία των επιστημών και ο οποίος θα αφορά όλες τις παραμέτρους της εκπαίδευσης.

● Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν εφαρμόζει αλλά συμμετέχει στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Σημειώνεται ότι:

● Θα δημιουργηθούν ειδικές επιτροπές για ειδικά θέματα.

● Θα προσκληθούν διακεκριμένοι διεθνώς ειδικοί.

● Παράλληλα με τις συζητήσεις θα λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
240 εκατ. για την έρευνα
​Η δρομολόγηση του Ελληνικού Κέντρου Ερευνας και Καινοτομίας φαίνεται πολύ ελκυστικό εγχείρημα, και είναι. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα επιχειρείται η ίδρυση ενός «ανεξάρτητου, ευέλικτου και αξιοκρατικού...
240 εκατ. για την έρευνα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο
Στο νέο σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του εκδημοκρατισμού στη λειτουργία των ιδρυμάτων και της στροφής των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε χρηματοδότηση μέσω των...
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υπό... λιποδιάλυση ΑΕΙ-ΤΕΙ
Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Παιδείας, ο αριθμός του διδακτικού προσωπικού στα ελληνικά ΑΕΙ έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, από 24.636 το 2009/10 σε 14.686 το 2014/15. Πρόκειται για μια μείωση...
Υπό... λιποδιάλυση ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»
Η «Εφ.Συν.» συνεχίζει σήμερα τον φάκελο «Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία» με μια συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ομότιμου καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου. Πιστεύει ότι το...
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας