Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες

Αντιμέτωποι με αναπάντητα ερωτήματα βρίσκονται χιλιάδες απόφοιτοι, αλλά και μαθητές της Γ’ Λυκείου, καθώς δεν γνωρίζουν ακόμα όλους τους όρους των φετινών εξετάσεων

EUROKINISSI/ KΩΣΤΑΣ ΜΑΝΤΖΙΑΡΗΣ

Υποψήφιοι με εξεταστικές... εκκρεμότητες

  • A-
  • A+

Μεγάλος είναι ο προβληματισμός χιλιάδων αποφοίτων του Λυκείου που ετοιμάζονται να διεκδικήσουν ξανά στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 μια θέση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Και αυτό γιατί, ενώ έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με ποιο εξεταστικό σύστημα θα διαγωνιστούν (με το παλιό ή το νέο), δεν γνωρίζουν ακόμη όλους τους όρους του νέου εξεταστικού συστήματος.

Προφανώς το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους αποφοίτους, καθώς άγνωστες παραμένουν ακόμη ορισμένες σημαντικές πλευρές του νέου εξεταστικού συστήματος με το οποίο θα διαγωνιστούν και οι φετινοί μαθητές της Γ’ Τάξης του Λυκείου την άνοιξη του 2016.

Συγκεκριμένα, από το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να καθοριστούν:

Α ο τρόπος, ο τόπος και ο χρόνος υποβολής της αίτησης−δήλωσης συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά,

Β οι συντελεστές βαρύτητας ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών,

Γ ο τρόπος υπολογισμού του συνολικού αριθμού μορίων εισαγωγής με βάση τους βαθμούς στα γραπτά των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων και τους συντελεστές βαρύτητας αυτών που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο και τους βαθμούς με τους συντελεστές βαρύτητας των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών, όπου απαιτείται κατά περίπτωση,

Δ ο τρόπος, ο τόπος και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης προτίμησης των υποψηφίων,

Ε ο τρόπος και η διαδικασία συγκέντρωσης των βαθμών και των δηλώσεων προτίμησης των υποψηφίων,

ΣΤ ο τρόπος επεξεργασίας των βαθμολογικών στοιχείων και των προτιμήσεων,

Ζ η κατάρτιση των πινάκων εισαγομένων, ο τρόπος ανακοίνωσής τους στους υποψηφίους και στα οικεία τμήματα ή σχολές εισαγωγής.

Σύμφωνα με το άρθρο 40 του νόμου 4342/2015, όλα τα παραπάνω καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Απαραίτητες διευκρινίσεις

1. Οι πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πραγματοποιηθούν πριν από τις απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις των μαθητών και των μαθητριών.

2.  Για την εισαγωγή στα τμήματα κάθε Επιστημονικού Πεδίου θα υπολογίζονται τα τέσσερα (4) μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο.

Επομένως αν ο μαθητής δεν έγραψε καλά σε ένα μάθημα που επέλεξε για να «ανοίξει» και το 2ο Επιστημονικό Πεδίο, αυτό δεν θα επηρεάσει τα μόριά του για τις σχολές του 1ου Επιστημονικού Πεδίου.

3. Για το ακαδημαϊκό έτος 2016-17 δίνεται κατ’ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων χωρίς νέα εξέταση και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2014.

Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% του αριθμού εισακτέων κατανέμονται στους υποψηφίους του έτους 2014 σε ποσοστό 40% και στους υποψηφίους του έτους 2015 σε ποσοστό 60%.

Επομένως οι μαθητές που αποφοίτησαν το 2014 θα διαγωνιστούν για το 4% και οι μαθητές που αποφοίτησαν το 2015 για το 6% του συνολικού αριθμού των θέσεων των εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές, ο οποίος θα καθοριστεί αργότερα με υπουργική απόφαση για κάθε σχολή ή τμήμα.

4. Οι μαθητές που διακρίθηκαν με 1η, 2η ή 3η διάκριση στη Βαλκανική ή τη ∆ιεθνή Ολυµπιάδα Μαθηµατικών, Πληροφορικής, Φυσικής, Χηµείας ή Βιολογίας για να εισαχθούν στις Ανώτατες Σχολές πρέπει να έχουν Μ.Ο. των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων >=10.

Τότε εισάγονται σε οποιαδήποτε σχολή Επιστημονικού Πεδίου που περιλαμβάνει ως εξεταστέο το μάθημα στο οποίο διακρίθηκαν (δηλαδή σε αρκετές σχολές).

Αυτά θα ισχύσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 και αφορούν τους κατόχους απολυτηρίου Γενικού Λυκείου ή ΕΠΑΛ του σχολικού έτους 2015-16 και εφεξής.

Τα στατιστικά

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των τελευταίων πανελλαδικών εξετάσεων, μόνο 1 στους 5,5 υποψηφίους που δήλωσαν 25 τμήματα υψηλής ζήτησης στην κορυφή του μηχανογραφικού κατάφερε να εισαχθεί στις Πανελλαδικές του 2015.

Το γεγονός αυτό φανερώνει ότι στις σχολές υψηλής ζήτησης η εισαγωγή είναι εξαιρετικά δύσκολη παρ’ όλο που όσοι τα σημειώνουν στο μηχανογραφικό τους έχουν υψηλές βαθμολογίες (καθώς το μηχανογραφικό συμπληρώνεται μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων, κάτι που λαμβάνεται υπόψη από τους τελευταίους).

Το 2015 η σχολή με τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις ήταν η Νομική της Αθήνας με 2.173 πρώτες προτιμήσεις ενώ στη δεύτερη θέση ήταν η Ιατρική Αθήνας με 1.882 πρώτες προτιμήσεις.

Ακολουθεί η Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ με 1.694 πρώτες προτιμήσεις, η Νομικής Θεσσαλονίκης με 1.276, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (1.205), Ψυχολογίας Θεσσαλονίκης (1.197), Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (1.168).

Τα στοιχεία αυτά αναμένεται να προβληματίσουν ακόμη περισσότερο τους αποφοίτους, αυτούς δηλαδή που θα δώσουν ξανά εξετάσεις, καθώς φαίνεται καθαρά ότι η εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές είναι εξαιρετικά δύσκολη με το παλιό σύστημα εισαγωγής.

Το πώς θα διαμορφωθούν οι αντίστοιχοι όροι εισαγωγής με το νέο σύστημα δεν μπορεί ακόμη να προβλεφθεί, μιας και δεν έχουν γίνει οι εξετάσεις για να υπάρχουν στατιστικά στοιχεία.

Ωστόσο, ο μεγαλύτερος προβληματισμός συνδέεται με τη δυνατότητα να επιλέξουν να διαγωνιστούν με το παλιό ή με το νέο σύστημα εισαγωγής.

Και αυτό γιατί το κρίσιμο ζήτημα στην επιλογή αυτή σχετίζεται άμεσα με τον αριθμό-ποσοστό των θέσεων εισακτέων (για όσους δώσουν με το παλιό εξεταστικό σύστημα) που θα καθοριστεί από το υπουργείο αφού γίνουν οι δηλώσεις των υποψηφίων.

Και αυτό γιατί το ποσοστό αυτό ορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας αφού οριστικοποιηθεί ο αριθμός των αποφοίτων των προηγούμενων ετών που θα διαγωνισθούν με το σύστημα που ίσχυσε το σχ. έτος 2014-2015, ώστε να τους αποδοθεί ποσοστό θέσεων κατά προσέγγιση ανάλογο με το ποσοστό τους σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων του σχ. έτους 2015-2016.

Ετσι, δημιουργείται ένα ερωτηματικό καθώς σημαντικό ρόλο εδώ θα παίξει η τύχη.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Λίγο... δηλητήριο στις εκπαιδευτικές ρίζες
«Δούρειος Ίππος» το προτεινόμενο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια. Δεύτερες σκέψεις γύρω από τις προτάσεις του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου, Αντώνη Λιάκου. Το «μαύρο κουτί» της εκπαιδευτικής...
Λίγο... δηλητήριο στις εκπαιδευτικές ρίζες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο δεκάλογος των υποψηφίων
Από τις 11 μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου καλούνται να δηλώσουν συμμετοχή οι τελειόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων. Για τη διευκόλυνση των υποψηφίων παρουσιάζουμε 10 βασικά στοιχεία των φετινών...
Ο δεκάλογος των υποψηφίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
Εχει γίνει κανόνας, σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, η ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος μπροστά στην πραγματικότητα της «παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης» και της «παγκόσμιας κοινωνίας των...
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σταδιοδρομία... μετ' εμποδίων
Πίσω από το καθιερωμένο «μπράβο» του υπουργείου στους επιτυχόντες αλλά και σ’ αυτούς που δεν τα κατάφεραν, ξεπροβάλλει μια σειρά από προβλήματα βαθιά ριζωμένα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα όπως η διαδικασία...
Σταδιοδρομία... μετ' εμποδίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων μπαίνουμε στο τελευταίο στάδιο της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων, τα οποία μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά ώς και τις...
Ιστορικό χαμηλό, με υψηλή ζήτηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας