Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η ύπαρξη φοιτητικής συμμετοχής στην ανάδειξη των μονοπρόσωπων οργάνων παραμένει μεγάλος πονοκέφαλος, παρά την επικρατούσα θετική τάση

EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»

  • A-
  • A+

Λίγες ημέρες μόνο απομένουν για την κατάθεση, εντός της εβδομάδας, του πρώτου και μεταβατικού σχεδίου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, αλλά η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ακόμα προσπαθεί να βγάλει τα... αγκάθια από τον δρόμο προς τη Βουλή.

Οι συσκέψεις τις τελευταίες ημέρες είναι πυρετώδεις για τα θέματα που ακόμα δεν έχουν κλείσει, ενώ σήμερα αναμένεται να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες -που επιβεβαιώνουν το σχετικό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» την Πέμπτη 12/11/2015- η ύπαρξη φοιτητικής συμμετοχής στην ανάδειξη των μονοπρόσωπων οργάνων (βλ. πρυτανικές, τμήματος κ.ά.) παραμένει μεγάλος πονοκέφαλος, παρά την επικρατούσα θετική τάση, ενώ θέματα που συνδέονται με κοινοτικές δεσμεύσεις, όπως το σύστημα των πιστωτικών μονάδων και η ισοτίμηση των 5ετών σπουδών με master φαίνεται ότι παραπέμπονται στον μεγάλο διάλογο που έχει αναγγελθεί ότι θα ξεκινήσει προσεχώς για το νέο πλαίσιο της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Γνωμοδότηση

Αντιθέτως, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, έχουν ξεκαθαριστεί ζητήματα όπως τα Συμβούλια Ιδρύματος, τα οποία μετεξελίσσονται σε γνωμοδοτικά όργανα απογυμνωμένα από όλες τις καίριες διοικητικές αρμοδιότητες που είχαν.

Αποσαφηνισμένα είναι, επίσης, τα θέματα φύλαξης και καθαριότητας, το ίδιο -αλλά όχι στις λεπτομέρειές του ακόμα- το θέμα της εκλογής των μελών ΔΕΠ και -τέλος- η άρδην αλλαγή του προφίλ του Ανοιχτού Πανεπιστημίου.

Συγκεκριμένα, το θέμα της φοιτητικής συμμετοχής στην εκλογή των οργάνων έχει προκαλέσει έντονη εσωτερική συζήτηση, καθώς έχει προσλάβει και πολιτικές διαστάσεις -αποτελεί μείζον θέμα αντιπαράθεσης με τα κόμματα της αντιπολίτευσης-, ενώ αποτελεί σημείο αναφοράς για την παρέμβαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στα ΑΕΙ.

Ακόμα δεν έχει κλείσει η συζήτηση για το αν εξυπηρετεί ή όχι τον ουσιαστικό εκδημοκρατισμό και όχι την επαναφορά κομματικών και συνδικαλιστικών εξαρτήσεων.

Ωστόσο, δεν έχει φύγει από το τραπέζι η ιδέα της ποσόστωσης (ως προς τα μέλη ΔΕΠ) που πρότεινε και το σχέδιο Μπαλτά, ευθέως συνδεδεμένη, μάλιστα, με το ποσοστό ως προς την καθολική συμμετοχή στις εκλογές (πρυτανικές, τμήματος κ.ά.).

Μέση οδός

Μια μεσοβέζικη λύση φαίνεται να προτιμάται στο θέμα του συστήματος των πιστωτικών μονάδων, δηλαδή του Ευρωπαϊκού Συστήματος Συσσώρευσης και Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS).

Είναι ένα θέμα που επί χρόνια παραμένει ασαφές και έχει ανοίξει μια τεράστια κουβέντα, η οποία δεν περιορίζεται στο προφανές, δηλαδή στη δυνατότητα αντιστοίχισης των σπουδών στα ελληνικά ΑΕΙ με αυτές των λοιπών ευρωπαϊκών ιδρυμάτων, αλλά στα παράθυρα που ανοίγει στην εξομοίωση των σπουδών ανεξαρτήτως κύκλων (3ετών-4ετών-5ετών), καθώς μονάδα μέτρησης δεν είναι ο τίτλος, ο βαθμός, το ίδρυμα ύστερα από σπουδές σ’ ένα ενιαίο γνωστικό αντικείμενο, αλλά οι πιστωτικές μονάδες βάσει δεδομένων, όπως οι «ώρες επαφής με τον διδάσκοντα», ο «φόρτος εργασίας» ή τα «μαθησιακά αποτελέσματα».

Αποτέλεσμα, η δημιουργία ενός αμφιλεγόμενου συστήματος υπολογισμού ανταλλάξιμων «πιστωτικών μονάδων» που κατακερματίζει τις σπουδές και τα γνωστικά αντικείμενα.

Ενα τέτοιο μικτό σύστημα εισήγαγε η Αννα Διαμαντοπούλου, για να προχωρήσει αργότερα στη θεσμοθέτηση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, που όμως δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα πλήρως.

Ολα αυτά, βέβαια, κατ’ εφαρμογήν των αποφάσεων της Διακήρυξης της Μπολόνια, όπως άλλωστε και όλος ο νόμος για τα ΑΕΙ, τον οποίο η κ. Διαμαντοπούλου -σύμφωνα με πληροφορίες- ακόμα παλεύει να τον διασώσει, ακόμα και με απευθείας επαφές με παράγοντες των Βρυξελλών.

Βλέποντας και κάνοντας

Επικρατέστερη άποψη, αυτή τη στιγμή, για τις πιστωτικές μονάδες είναι η παραπομπή στους Εσωτερικούς Κανονισμούς των Ιδρυμάτων, κάτι που άλλωστε ήδη προβλέπεται, αλλά ουσιαστικά δεν εφαρμόζεται, καθώς δεν έχουν ακόμα καταρτιστεί.

Ετσι, η κατάσταση θα συνεχιστεί ως έχει, αφήνοντας στη διακριτική ευχέρεια των ιδρυμάτων να χειριστούν το θέμα εμπειρικά και έχοντας γνώση της διεθνούς πραγματικότητας.

Το θέμα, φυσικά, θα μπει στη μεγάλη συζήτηση που θα ξεκινήσει. Θυμίζουμε ότι η απειλή για Grexit και απομόνωση των ελληνικών ιδρυμάτων ήταν η πρώτη πολιτική αντίδραση από Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, όταν έγινε γνωστή πρόταση Μπαλτά για τις διδακτικές μονάδες.

Στο ίδιο ευρωπαϊκό πλαίσιο εντάσσεται και το θέμα της αντιστοίχισης των 5ετών σπουδών με master που ζητούν επίμονα τα τελευταία χρόνια το ΕΜΠ και τα άλλα ιδρύματα με 5ετείς σπουδές.

Το επιχείρημα των αιτούντων είναι η ύπαρξη δυνατότητας διαφοροποίησης από τις σπουδές μικρότερων κύκλων.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει σθεναρή αντίδραση από τα άλλα ιδρύματα. Η άποψη που, εν τέλει, φαίνεται να επικρατεί είναι η παραπομπή στον διάλογο…

Εκλογές μελών ΔΕΠ

Ενα ακόμα θέμα που δεν έχει οριστικοποιηθεί, αλλά κινείται ήδη σε μια βασική κατεύθυνση είναι το αυτό της εκλογής των μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια. Παραμένει βασική επιδίωξη ο εκδημοκρατισμός και η διασφάλιση αξιοκρατικών διαδικασιών για την κρίση και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ. Προς το παρόν, προκρίνεται ένα μικτό σύστημα με διεύρυνση του αριθμού των εκλεκτορικών σωμάτων.

Σε αντίθεση με τα προαναφερόμενα, λυμένα και σε απόλυτη συνεννόηση με τις διοικήσεις των πρυτάνεων είναι τα θέματα που αφορούν τα Συμβούλια και κρίσιμες υπηρεσίες, όπως φύλαξη και καθαριότητα.

Για τα πρώτα οι πρυτάνεις συμφωνούν απολύτως στην περαιτέρω συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων του οργάνου αυτού, που κατά τ’ άλλα δεν καταργείται.

Θυμίζουμε, όμως, ότι η θητεία τους λήγει το καλοκαίρι, ενώ θα ξεκινήσει και η διαδικασία αξιολόγησης του έργου τους. Για τη φύλαξη και καθαριότητα, βασική ρύθμιση θα είναι η διευκόλυνση στη μεταφορά κονδυλίων ώστε να μην μπλοκάρονται οι υπηρεσίες. Μένει να φανεί το καθεστώς λειτουργίας αυτών των υπηρεσιών.

Τέλος, στο ίδιο κείμενο ορίζεται η νέα μορφή του Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Ουσιαστικά πρόκειται για τη μετατροπή του σε συμβατικό ΑΕΙ με τη μορφή, τις δομές και τις λειτουργίες που έχουν τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια.

Αυτό περιλαμβάνει την πρόβλεψη για πρυτανικές αρχές, αλλά και ρυθμίσεις για την απασχόληση των διδασκόντων, όπως η υποχρέωση για αποκλειστική απασχόληση κ.ά.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι έτοιμο προς κατάθεση, αλλά ακόμα δεν μπορεί να προεξοφληθεί η αίσια πορεία του προς τη Βουλή, καθώς κομίζει όλα όσα έχουν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των...
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πέφτει «τσεκούρι» στο νομοσχέδιο Μπαλτά
Βασικές διατάξεις της πρότασης νόμου του πρώην υπουργού Παιδείας για τα ΑΕΙ ανατρέπονται -όπως φαίνεται- από τη νέα ηγεσία. Μεταξύ αυτών, η φοιτητική συμμετοχή στην εκλογή των (μονοπρόσωπων) οργάνων των...
Πέφτει «τσεκούρι» στο νομοσχέδιο Μπαλτά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης...
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κόφτης» και στο κόστος των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων
Τη θέσπιση εξονυχιστικών ελέγχων, καθώς και αυστηρών κριτηρίων και προδιαγραφών σε ό,τι αφορά την κοστολόγηση των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων προωθεί με τροπολογία που κατέθεσε, χθες, ο υπουργός Παιδείας....
«Κόφτης» και στο κόστος των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο
Στο νέο σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του εκδημοκρατισμού στη λειτουργία των ιδρυμάτων και της στροφής των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε χρηματοδότηση μέσω των...
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας