Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.7° 18.5°
3 BF
65%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.2° 13.8°
1 BF
85%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
19°C
19.4° 19.4°
2 BF
71%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.6° 14.6°
1 BF
75%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
3 BF
64%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
0 BF
95%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.6° 11.6°
1 BF
86%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.2° 19.2°
2 BF
80%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
70%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
21°C
21.0° 20.5°
2 BF
52%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.6° 18.6°
2 BF
65%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
3 BF
72%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
22°C
22.0° 22.0°
3 BF
44%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.1° 16.1°
3 BF
76%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.8° 16.7°
2 BF
80%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
22°C
21.6° 21.6°
3 BF
71%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
2 BF
50%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
83%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.5° 15.5°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.1° 14.1°
1 BF
88%
ΜΕΝΟΥ
axiologisi-pano
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ

Η αξιολόγηση ως άλλοθι: μια απάντηση στη δήλωση του πρωθυπουργού

Σε σημερινή του δήλωση σε σύσκεψη στο Υπουργείο Παιδείας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υποστήριξε πως: «Αν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί, δεν πρέπει να έχει θέση στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης». Εξέφρασε για πολλοστή φορά μια θέση που δεν συνιστά απλώς πολιτική επιλογή, αλλά μια επικίνδυνη διαστρέβλωση της ουσίας της εκπαίδευσης και της δημοκρατίας. Αλλά και στρέβλωση της έννοιας της αξιολόγησης από εργαλείο βελτίωσης σε μηχανισμό υποταγής. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου στις χώρες όπου η εκπαίδευση αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, δεν αποτελεί μέσο επιβολής και ελέγχου. Στη Φινλανδία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου λειτουργεί τελείως διαφορετικά, ως καταλύτης για την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών – με σεβασμό, αυτονομία και εμπιστοσύνη.

Αντίθετα, στην Ελλάδα, η θεσμοθέτηση της τιμωρητικής και μόνο ΄΄αξιολόγησης΄΄ ήρθε φορτωμένη με απειλές ποινών και μισθολογικού παγώματος, καλλιεργώντας ανασφάλεια και υπονόμευση αντί εμπιστοσύνης. Ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζεται όχι ως επιστήμονας, φορέας γνώσης και παιδαγωγικής πνοής, αλλά ως υπάλληλος που πρέπει να αποδεικνύει διαρκώς την αξία του σε ένα καθεστώς ελέγχου και επιτήρησης.

Ο Έλληνας εκπαιδευτικός δεν αρνείται την αξιολόγηση από εγωισμό ή αδιαφορία. Η άρνησή του αφορά την απόρριψη ενός μοντέλου που οδηγεί σε διοικητική εξουθένωση και όχι σε εκπαιδευτική πρόοδο.

Η ελληνική ιστορία βρίθει παραδειγμάτων όπου τέτοιου ή παρόμοιου είδους ΄΄αξιολογήσεις΄΄ χρησιμοποιήθηκαν για εκκαθαρίσεις και πολιτικές διώξεις. Το να ζητάς τυφλή αποδοχή της αξιολόγησης χωρίς διάλογο, χωρίς σεβασμό στην επαγγελματική αξιοπρέπεια, δεν είναι πρόοδος: είναι ανακύκλωση παλαιοκομματικών αντιδημοκρατικών πρακτικών με νέο περιτύλιγμα.

Η σημερινή δήλωση του πρωθυπουργού αποκαλύπτει κάτι βαθύτερο και πολύ ανησυχητικό: την τάση να ταυτίζεται από την κυβέρνηση η διαφωνία με ανικανότητα και η κριτική με εχθρότητα. Σε ένα ώριμο δημοκρατικό σύστημα, η κριτική φωνή δεν αποβάλλεται – ενσωματώνεται, ενισχύεται, αποτελεί το οξυγόνο της προόδου.

Ο αποκλεισμός από το δημόσιο σύστημα όσων διαφωνούν με τον τρόπο εφαρμογής της τάχα μου ΄΄αξιολόγησης΄΄ δεν είναι μόνο μια χείριστη ακροδεξιά πολιτική επιλογή, ενισχυμένη ίσως και από την επιθυμία απόλυτης ευθυγράμμισης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τις πολιτικές του Τραμπ. Είναι δείγμα κρατικού αυταρχισμού που υπονομεύει τη βάση της εκπαιδευτικής αποστολής, την ελευθερία της σκέψης και την πλουραλιστική ανάπτυξη της κοινωνίας. Που βάζει βόμβα στα θεμέλια της σημερινής δημόσιας εκπαίδευσης, την οποία ο πρωθυπουργός αποδεδειγμένα μισεί.

Η αληθινή πρόκληση για μια δημοκρατική κυβέρνηση δεν είναι να εκβιάσει τη συμμόρφωση σε ένα αυταρχικότατο διοικητικό πλαίσιο, αλλά να εμπνεύσει τη συμμετοχή. Δεν είναι να απαιτεί έστω σιωπηλή αποδοχή, αλλά να χτίζει συναινέσεις μέσα από ουσιαστικό διάλογο και έμπρακτο σεβασμό στους πολίτες της χώρας.

Όταν μια κυβέρνηση αδυνατεί να αναγνωρίσει τη σημασία της δημοκρατικής διαφωνίας στον πιο νευραλγικό τομέα της κοινωνίας – την παιδεία – τότε τίθεται εύλογα το ερώτημα:

Μήπως τελικά εκείνοι που αρνούνται να ΄΄αξιολογηθούν΄΄ από τις αρχές της Δημοκρατίας και του σεβασμού, δηλαδή ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του, είναι αυτοί που δεν έχουν θέση στο όραμα μιας σύγχρονης κοινωνίας;
 

*εκπαιδευτικός, πρώην διευθυντής αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΙΝΕΔΙΒΙΜ

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η αξιολόγηση ως άλλοθι: μια απάντηση στη δήλωση του πρωθυπουργού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας