Ντεζαβού κακοπαιγμένου σίριαλ από το πρόσφατο παρελθόν θυμίζουν οι χθεσινές κυβερνητικές εξαγγελίες και υποσχέσεις για ριζικές αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση. Πριν από τρία χρόνια η τότε υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ανέφερε πως αποτελούσε προτεραιότητα της κυβέρνησης η επένδυση στην επαγγελματική εκπαίδευση και έφερε σχετικό νομοσχέδιο λέγοντας «σπάμε τα στερεότυπα στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Από λύση ανάγκης για λίγους, γίνεται συνειδητή επιλογή για πολλούς».
Ωστόσο, τρία χρόνια αργότερα, η χώρα μας κατέγραψε αρνητική πρωτιά στην ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (2023) για την εκπαίδευση σε αυτήν την κατηγορία. Ενας στους τρεις Ελληνες, ηλικίας 25-29 ετών, που είναι απόφοιτος επαγγελματικής εκπαίδευσης βρίσκεται μέσα στην πρώτη τριετία από την αποφοίτησή του χωρίς εργασία και εκτός προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Κατατάσσεται δηλαδή από τον ΟΟΣΑ στην κατηγορία των NEETs (Not in Education, Employment or Training). Τώρα ο νέος υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης φέρνει νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, το οποίο παρουσίασε χθες μαζί με τον πρωθυπουργό σε εκδήλωση στο Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε μεγάλο στοίχημα τις αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση, για την οποία τόνισε ότι δεν είναι το αποπαίδι της τριτοβάθμιας, υποστηρίζοντας ότι η ανεργία των νέων είναι μεγαλύτερη στους αποφοίτους των ΑΕΙ απ’ ό,τι σε αυτούς των ΙΕΚ.
Η ενσωμάτωση των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και των Δημόσιων ΙΕΚ στα αποκαλούμενα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) που το καθένα θα έχει τον δικό του μάνατζερ, η μετονομασία (rebranding, sic) των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και η γενίκευση σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. των καινοτομιών που εφαρμόστηκαν στα νεοσυσταθέντα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. είναι οι βασικότερες αλλαγές που προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε ότι «στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας, θεματικά στοχευμένες, μέσα από τη συνύπαρξη των Επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης και των εργαστηρίων, με στόχο να μπορέσουμε και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας». Σύμφωνα με τον ίδιο, για τους σκοπούς αυτούς πρόκειται να αξιοποιηθούν 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ήδη και χωρίς να υπάρχει νόμος το 60% των αναφερόμενων δομών συστεγάζονται. Το υπουργείο υποστηρίζει ότι «αυτή η συστέγαση πρέπει να συστηματοποιηθεί, ενισχύοντας τη λειτουργία τους στην πράξη και δημιουργώντας πολύτιμες οικονομίες κλίμακος». Τα περισσότερα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και ΙΕΚ) θα «ιδρυθούν» στην Κεντρική Μακεδονία (13), στην Αττική (12) και στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (6).
Καμία αναφορά δεν έγινε στη χθεσινή παρουσίαση στο γεγονός ότι ο ελληνικός επιχειρηματικός κόσμος δεν επενδύει αρκετά στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις πανευρωπαϊκά ως προς τον «δείκτη επιχειρήσεων με στρατηγικό σχέδιο και δραστηριότητες συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης». Εξάλλου, μόνο το 21,7% των ελληνικών επιχειρήσεων παρέχουν στους εργαζομένους τους προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να διαμορφώνεται στο 72,6% (Πηγή: έρευνα ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, 2021).
Ανακοίνωση ΚΚΕ
Σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ υπογραμμίζει πως το Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. Περάματος, όπου βρέθηκε ο πρωθυπουργός, μετρά τουλάχιστον 2.000 χαμένες διδακτικές ώρες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η πλειονότητα των εκπαιδευτικών είναι αναπληρωτές.
«Οι μαθητές, οι σπουδαστές, οι εκπαιδευτικοί και οι απόφοιτοι της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έχουν κυριολεκτικά χορτάσει “σύνδεση με την αγορά εργασίας”, η οποία άλλωστε ήταν και ο στόχος του προηγούμενου νόμου, μόλις πριν τρία χρόνια. [...] Ο νέος νόμος με τις συστεγάσεις εκπαιδευτικών δομών και τα νέα βαφτίσια των ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ δεν θα ικανοποιήσει τα εντελώς λογικά και αυτονόητα αιτήματα των νέων. Αντί για αναβάθμιση σπουδών, σύγχρονα, επαρκή και εξοπλισμένα εργαστήρια, προβλέπει συνένωση των ήδη απαρχαιωμένων κτιριακών υποδομών. Αντί για πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο συνεχίζει στον ίδιο δρόμο της απαξίωσης του πτυχίου και της μετατροπής του σε ένα απλό προσόν. Αντί για μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και σταθερή επιμόρφωσή του προβλέπει χιλιάδες αναπληρωτές, που εκ των πραγμάτων δεν εξασφαλίζουν τη συνέχεια στην εκπαιδευτική διαδικασία».
Σύμφωνα με το ΚΚΕ, βασικός στόχος «είναι οι νέες και οι νέοι να γίνουν καύσιμη ύλη για την κερδοφορία των λίγων» με δεξιότητες που έχουν ημερομηνία λήξης, ενώ οι συγχωνεύσεις στα campus αποτελούν σινιάλο για περαιτέρω περικοπές.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας