Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΟΟΣΑ παίρνει ο άνεμος

Οι προτάσεις του διεθνούς οργανισμού για τη νέα μνημονιακή «μεταρρύθμιση» στην Παιδεία δείχνουν μόνο ένα δρόμο: «ψαλίδι» σε όλες τις δαπάνες, σχολεία-κονσέρβες, λιγότεροι και κακοπληρωμένοι εκπαιδευτικοί, λουκέτα σε σχολεία

ΟΟΣΑ παίρνει ο άνεμος

  • A-
  • A+

Το 3ο Μνημόνιο, πέραν των λοιπών κοινωνικά επαχθών μέτρων, περιλαμβάνει και τη δέσμευση της κυβέρνησης, η οποία θα προέλθει από τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου, για εφαρμογή των προτάσεων του ΟΟΣΑ, με στόχο -ανάμεσα σε άλλα- τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης, την αύξηση του χρόνου εργασίας και την ευθυγράμμιση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη και εκπαιδευτικό με τον διεθνή μέσο όρο μέχρι τον Ιούνιο του 2018.

Στην έκθεση που συνέταξε ο οργανισμός για την ελληνική εκπαίδευση (η οποία προβλέπεται να επικαιροποιηθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2016) περιλαμβάνονται:

■ Καταργήσεις και συγχωνεύσεις των μικρότερων σχολικών μονάδων, ώστε ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών να φτάνει τους 75 στα Δημοτικά, τους 150 στα Γυμνάσια και τους 250 στα Λύκεια.

■ Αύξηση του ανώτατου ορίου μαθητών στους 30 ανά τμήμα.

■ Αύξηση του εβδομαδιαίου ωραρίου διδασκαλίας στις 22 ώρες χωρίς καμία μείωση ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας.

■ Νέο μισθολόγιο με μείωση της μισθολογικής δαπάνης ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Επειδή τα πορίσματα του ΟΟΣΑ έχουν πολλές φορές στο παρελθόν αξιοποιηθεί, προκειμένου να στιγματιστούν οι εκπαιδευτικοί ως υπεράριθμοι -ή ακόμη και ως τεμπέληδες- είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε ότι η συγκεκριμένη έκθεση είναι μια στρατευμένη προσπάθεια να δικαιολογηθούν απολύσεις και δεν διεκδικεί δάφνες επιστημονικής εγκυρότητας.

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Γιάννη Βαρδαλαχάκη, τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται είναι παραπλανητικά, επιλεκτικά και αναξιόπιστα, ενώ τα συμπεράσματα έρχονται σε ευθεία αντίθεση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα των ασφυκτικά μεγάλων τμημάτων, των τραγικών ελλείψεων προσωπικού, του υπερβολικού και ολοένα αυξανόμενου φόρτου εργασίας.

Δεσμεύσεις

Η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί για μείωση της μισθολογικής δαπάνης ως ποσοστού του ΑΕΠ μέχρι το 2019, κάτι που -με δεδομένη την ύφεση που αναμένεται τα επόμενα χρόνια εξαιτίας της έντασης της λιτότητας και του αποπληθωρισμού- δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί χωρίς περαιτέρω δραστικές περικοπές στους ονομαστικούς μισθούς και κατά συνέπεια οι εκπαιδευτικοί ως μία από τις μεγαλύτερες ομάδες δημοσίων υπαλλήλων έχουν ιδιαίτερους λόγους να ανησυχούν.

Oι περικοπές στην Παιδεία από το 2010 φτάνουν ήδη τα 2,26 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, με σχεδόν 1,4 δισ. από αυτά να προέρχονται από τους μισθούς των εκπαιδευτικών.

Πιο συγκεκριμένα, η συνολική δαπάνη για τη μισθοδοσία μόνιμων και αναπληρωτών (μικτές αποδοχές και εργοδοτικές εισφορές) έχει μειωθεί κατά 26,3% στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και κατά 36,2% στη Δευτεροβάθμια. Μάλιστα, το «κούρεμα» στις καθαρές αποδοχές είναι αρκετά μεγαλύτερο, καθώς έχουν αυξηθεί σημαντικά οι φορολογικές και ασφαλιστικές κρατήσεις.

Το ίδιο διάστημα, ο αριθμός των καθηγητών έχει μειωθεί κατά 28%, ενώ η αδιοριστία των τελευταίων ετών, οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις και η επέλαση νέων μορφών αναπλήρωσης (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ κ.ά.) έχουν μεταβάλει δραματικά, τόσο την αναλογία των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών ως ποσοστό του συνόλου όσο και τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Ο ΟΟΣΑ χρησιμοποιεί τα στοιχεία με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούν οι μεθυσμένοι τους φανοστάτες. Οχι για να φωτιστούν, αλλά για να στηριχθούν. Ωστόσο οι σκοπιμότητες αναποδογυρίζουν την πραγματικότητα...

 

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Βαρέλι μειώσεων χωρίς πάτο
​Η υπουργική απόφαση (Φ.1/Α/504/211486/Β1 - 12/12/2016) για την «Κατανομή των πιστώσεων του Τακτικού Προϋπολογισμού Οικονομικού Ετους 2017 του Υπουργείου Παιδείας» φανερώνει ακόμη μεγαλύτερη μείωση των...
Βαρέλι μειώσεων χωρίς πάτο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η λάθος λύση στην εξίσωση της εκπαίδευσης
​Αρνητικό ρεκόρ συνταξιοδοτήσεων στην Εκπαίδευση σημειώθηκε φέτος, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του Βασίλη Παληγιάννη, αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΚΥΣΠΕ) του υπουργείου...
Η λάθος λύση στην εξίσωση της εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
Η «Εφ.Συν.» ανοίγει από σήμερα τον φάκελο «Εθνικός διάλογος για την παιδεία» με συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου και ομότιμου καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκου. Το υπουργείο Παιδείας προανήγγειλε...
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Λεφτά για προσλήψεις γιοκ, τώρα μετακινήσεις με το ζόρι
Δεν επαρκούν οι διαθέσιμες πιστώσεις του υπ. Παιδείας για την κάλυψη όλων των κενών θέσεων εκπαιδευτικών σε δημοτικά και νηπιαγωγεία. Πολλά σχολεία... απλώς θα υπολειτουργούν, λόγω έλλειψης προσωπικού, καθ’...
Λεφτά για προσλήψεις γιοκ, τώρα μετακινήσεις με το ζόρι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολεία στην εντατική
Χιλιάδες είναι οι δάσκαλοι και καθηγητές που βρίσκονται αρκετά χρόνια εγκλωβισμένοι σε σχολικές μονάδες εκτός τόπου μόνιμης διαμονής και με μισθό 650-800 ευρώ προσπαθούν κυριολεκτικά να επιβιώσουν, καθώς δεν...
Σχολεία στην εντατική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας