• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 10.2°C
    3 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 9.9°C
    5 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 9.9°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    2 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.4°C
    0 BF
    49%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.8°C / 9.3°C
    1 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    4 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 10.8°C
    5 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.8°C
    5 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    5 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.3°C
    3 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.2°C / 9.9°C
    3 BF
    41%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    5 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 9.9°C
    4 BF
    44%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 7.7°C
    4 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.5°C / 10.0°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    2 BF
    43%

Φωτογραφία Αρχείου

EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Εκπαιδευτικοί και μαθητές μιας εγκαταλελειμμένης εκπαίδευσης

  • A-
  • A+
Με αφορμή την παραίτηση ενός αναπληρωτή καθηγητή του ΕΠΑΛ

Η επιστολή ενός αναπληρωτή καθηγητή ΕΠΑΛ, που παραιτήθηκε εξαιτίας της σφοδρής βίας που δέχθηκε από μαθητές του, συγκλόνισε, αυτές τις μέρες, χιλιάδες εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές.

Η επιστολή του αναπληρωτή εκπαιδευτικού που δημοσιεύθηκε στο alfavita.gr «τάραξε τα νερά» για κυρίως δυο λόγους.

Ο πρώτος λόγος είναι η τραγική κατάσταση που αντιμετώπισε ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός σε ένα ΕΠΑΛ της χώρας από τους ίδιους τους μαθητές του, οι απειλές, ο εκφοβισμός, η αίσθηση της αδυναμίας να ανταπεξέλθει: «Με απειλούσαν για το αμάξι μου και μου 'λέγαν πως με περιμένει ο εξωσχολικός να με δείρει. Ταυτόχρονα κοπανούσαν θρανία, καρέκλες και κυρίως στρίγγλιζαν όλοι μαζί, πράματα που κάνουν σχεδόν κάθε μέρα», σημείωσε ο εκπαιδευτικός. «Εδώ μάθημα δεν κάνεις. Δεν κάνει κανείς. Θα μας βάλεις όλους ένα 12 όπως όλοι και άντε..», «όχι 12 ρε 16», «20 να μας βάλει», «λοιπόν όταν είμαστε ήσυχοι θα μας βάζεις 16 και όταν δε θα είμαστε θα μας βάζεις 12 εντάξει; Εντάξει ρε;»

Ο δεύτερος λόγος είναι η παραίτηση του νέου αυτού εκπαιδευτικού, μια παραίτηση που σέρνει μαζί της, όχι απλά μια ήττα αλλά μια καταστροφή. Εδώ δεν συντρίβονται μόνο τα όνειρα του αναπληρωτή εκπαιδευτικού που αγαπά τη δουλειά του, το επάγγελμα και λειτούργημά του, αλλά χάνεται από τον ορίζοντα και η δυνατότητα εργασίας στο δημόσιο σχολείο, εργασία που συνδέεται με το ίδιο το ψωμί του.

Ωστόσο εκτός από τα παραπάνω, το γεγονός αυτό καθεαυτό φαίνεται να καθορίζει και κάτι άλλο που είναι τρομακτικό: Κοντολογίς, εάν ένας εκπαιδευτικός βρεθεί σε ένα παρόμοιο περιβάλλον, εάν δεν έχει υποστήριξη, εύκολα μπορεί να δει ότι μπροστά του έχει μόνο τρεις δρόμους: Είτε να ακρωτηριαστεί σαν δάσκαλος και να γίνει "παίγνιο" των μαθητών του, είτε να χάσει την ψυχραιμία του και να χειροδικήσει, είτε να παραιτηθεί από τη δουλειά του.

Σειρά επεισοδίων στο «σχολείο της κανονικότητας»

Και ας εξηγηθούμε, θυμίζοντας και κάποιες άλλες περιπτώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια.

Θυμάται κανείς το στιγμιότυπο με έναν μαθητή ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης που τον Ιανουάριο του 2019 στράφηκε τελείως επιθετικά προς την καθηγήτριά του, απαιτώντας από αυτήν να του σβήσει μια απουσία; Κι ενώ παρακολουθούσαμε στο βίντεο που κυκλοφόρησε τα όσα συνέβαιναν, αναπόφευκτα, κι από τη στάση του μαθητή, σκεφτήκαμε «να, τώρα θα απλώσει και χέρι». Περιορίστηκε όμως σε χυδαίες χειρονομίες και εκφράσεις (φτάσαμε να λέμε πάλι καλά δηλαδή).

Η παθητική στάση της καθηγήτριας και η ψυχραιμία που έδειξε, έκανε πολλούς να σκεφτούν ότι δεν επρόκειτο καθόλου για πρωτοφανές περιστατικό. Κατά πάσα πιθανότητα, με τέτοιους μαθητές που από τη μία την τραμπουκίζουν κι από την άλλη γελούν στο βάθος, είχε ζήσει η καθηγήτρια ξανά τέτοιες καταστάσεις κι απλώς έχει αποκτήσει ανοσία.

Κάποιος, λιγότερο έμπειρος, αναπληρωτής αυτή τη φορά καθηγητής ενός άλλου ΕΠΑΛ αυτή τη φορά της Αττικής, θυμάστε γιατί απολύθηκε το Δεκέμβριο του 2021;

Να το θυμίσουμε; Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του τύπου, ο καθηγητής μετά από λεκτική αντιπαράθεση που είχε με μια 16χρονη μαθήτρια, την χτύπησε δύο φορές. Την πρώτη με ένα χαστούκι και κατόπιν την τράβηξε από τα μαλλιά. Όταν η μαθήτρια ήταν στο πάτωμα, της έδωσε ένα χτύπημα ακόμα.

Μετά το περιστατικό ακολούθησε αναστάτωση στο σχολείο και οι καθηγητές προσπάθησαν να βάλουν τον εκπαιδευτικό σε αίθουσα για να τον γλιτώσουν από την οργή των μαθητών. Έπειτα τα παιδιά βγήκαν έξω και του έσπασαν το αυτοκίνητο αναποδογυρίζοντάς το. Ο καθηγητής φυγαδεύτηκε από άλλη πόρτα, ενώ, συνελήφθη με τη διαδικασία του αυτοφώρου και το πρωί οδηγήθηκε στον εισαγγελέα.

Για την υπόθεση, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως είχε ζητήσει την άμεση εκκίνηση της νόμιμης διαδικασίας, ώστε να αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Έτσι, συνήλθε άμεσα το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ), το οποίο εισηγήθηκε την καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού για ανάρμοστη συμπεριφορά. Η εισήγηση έγινε δεκτή από το υπουργείο, υπογράφτηκε η καταγγελία της σύμβασής του και απολύθηκε.

Οι «τατιανικές» κραυγές και οι επιλεκτικές ευαισθησίες του ΥΠΑΙΘ

Το περιστατικό που ξεσήκωσε, τότε, την ασυγκράτητη οργή της Τατιάνας για τον «εκπαιδευτικό- εγκληματία» και κινητοποίησε τα πιο γρήγορα αντανακλαστικά του Υπουργείου Παιδείας που τον απέλυσε «άψε-σβήσε».

Είναι προφανές ότι ο καθηγητής έσφαλε σοβαρά και δεν έπρεπε να αντιδράσει έτσι, όσο κι αν προκλήθηκε λεκτικά και σωματικά. Ωστόσο, αντί το περιστατικό βιαιοπραγίας καθηγητή των ΕΠΑΛ σε μαθήτρια του σχολείου να αποτελέσει ευκαιρία για προβληματισμό και συζήτηση, σχετικά με το θέμα της βίας στα σχολεία, χρησιμοποιήθηκε για μια ακόμη φορά, τόσο από το Υπουργείο Παιδείας όσο και από εκείνα τα ΜΜΕ που στο ένα χέρι χέρι κρατούν το λιβανιστήρι και στο άλλο το παγκάρι, για άσκηση πολιτικής εναντίον των εκπαιδευτικών.

Η κυρίαρχη εκδοχή για τις αιτίες αυτής της κατάστασης προσωποποιεί την αντίθεση μαθητών – καθηγητών και εστιάζει τις ευθύνες, κατά περίπτωση, είτε στη «δυσπροσάρμοστη» προσωπικότητα του μαθητή και στις «ανεπάρκειες και ελλείψεις του οικογενειακού του περιβάλλοντος» είτε στον «άδικο» και «αντιπαιδαγωγό» εκπαιδευτικό που «δεν γνωρίζει να εκτελεί σωστά το λειτούργημά του». Σπάνια ανιχνεύεται στη γενίκευση της κοινωνικής βίας στο σχολείο, στη σχέση ανάμεσα στη βίαιη συμπεριφορά μαθητών ή εκπαιδευτικών και στις σχολικές συνθήκες, στην εξέταση του νοήματος των εκπαιδευτικών πρακτικών που υλοποιούνται, δηλαδή στην ίδια τη δομή και τη λειτουργία του σχολικού συστήματος. Πολύ περισσότερο, διαφεύγει το γεγονός ότι, κάθε φορά που τα επιτελεία του υπουργείου Παιδείας ετοιμάζουν την κατάργηση δικαιωμάτων εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων, πριν από τον «πόλεμο», κατηγορούν τα θύματά τους για να κάνουν τις παρεμβάσεις τους ευκολοχώνευτες στην κοινή γνώμη.

Ναι, είναι βολικό για την άσκηση της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής αφενός να φορτώνονται όλες οι ευθύνες για το κακό χάλι του εκπαιδευτικού μας συστήματος άλλοτε σε εκπαιδευτικούς και άλλοτε σε μαθητές και αφετέρου είναι εξόχως συμφερτικό να καλύπτονται τα πραγματικά προβλήματα του δημόσιου σχολείου και ειδικά να «χάνονται» μέσα στη «σαβούρα» των περιστατικών οι πραγματικοί ένοχοι.

Να το πούμε ξεκάθαρα: Η εικόνα του καθηγητή που βιαιοπραγεί εναντίον της μαθήτριας, ή του μαθητή που καθυβρίζει και τραμπουκίζει την καθηγήτριά του, ή του καθηγητή που παραιτήθηκε γιατί δεν άντεχε άλλο τον εκφοβισμό του από τους ίδιους τους μαθητές του, είναι η εικόνα των  σχολείων που επιφυλάσσει μια εκπαιδευτική πολιτική που προβληματίζεται για το πώς οι γόνοι της καλής κοινωνίας θα φοιτούν σε πρότυπα, άριστα ή ιδιωτικά σχολεία, αδιαφορώντας για τα υπόλοιπα.

Και οι ένοχοι, αντί να λογοδοτήσουν για το χάλι, κουνάνε το δάχτυλο και καγχάζουν για την αξιολόγηση που πρέπει να γίνει και για την κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών και σχολείων ώστε κάθε κομμάτι της κοινωνίας να έχει την εκπαίδευση που του αξίζει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων
Δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) για την οργάνωση και λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την Ενισχυτική Διδασκαλία για το σχολικό έτος 2016/17. Σύμφωνα με την Υ.Α., στην...
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
Μια σειρά μόνιμων «επεισοδίων» συνθέτουν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο το παζλ μιας δημόσιας εκπαίδευσης σε εγκατάλειψη.
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ξεσκαρτάρισμα» με όχημα τα σχολικά αποτελέσματα
Επιστρέφουν από το «παράθυρο» εθνικές εξετάσεις από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, οι οποίες θα δυσκολέψουν την είσοδο των μαθητών στην επόμενη βαθμίδα και θα αποτελέσουν «κριτήριο»...
«Ξεσκαρτάρισμα» με όχημα τα σχολικά αποτελέσματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Γιατί επώνυμα αρνούμαι την παροχή τηλεκπαίδευσης στο υπό κατάληψη σχολείο μου»
Ανοιχτή Επιστολή προς τον υφυπουργό παιδείας Άγγελο Συρίγο απέστειλε εκπαιδευτικός του 3ου ΓΕΛ Κερατσινίου, εξηγώντας γιατί εναντιώνεται στην τηλεκπαίδευση ως μέσο αντιμετώπισης των μαθητικών καταλήψεων.
«Γιατί επώνυμα αρνούμαι την παροχή τηλεκπαίδευσης στο υπό κατάληψη σχολείο μου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας