• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.7°C / 26.2°C
    3 BF
    27%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.4°C / 26.4°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.7°C / 26.0°C
    3 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 19.2°C
    0 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 23.2°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 19.5°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.5°C / 23.5°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 23.8°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.1°C / 20.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.2°C / 22.8°C
    5 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 24.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    2 BF
    47%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    0 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.5°C / 25.1°C
    1 BF
    39%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.8°C / 24.9°C
    3 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 26.0°C
    2 BF
    37%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.7°C / 23.9°C
    1 BF
    48%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    79%

Για ευρύτερο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων έκανε λόγο η Νίκη Κεραμέως, ενώ χρηματοδότηση 37 εκατ. ευρώ ανακοίνωσε ο Αγγελος Συρίγος

EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΟΛΗΣ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τυλίξτε μου ένα θεσμικό βιομηχανικό διδακτορικό

  • A-
  • A+
Η πανεπιστημιακή έρευνα έγινε εμπορεύσιμο προϊόν με τροπολογία-εξπρές της υπουργού Παιδείας, που επιτρέπει την εκπόνηση σχετικών διατριβών με συγχρηματοδότηση κράτους και ιδιωτών κατά παραγγελία των επιχειρήσεων.

Η χρόνια ανεπαρκής οικονομική στήριξη του εκπαιδευτικού συστήματος είναι γνωστό ότι έχει δημιουργήσει όχι μόνο ποσοτικά αλλά και σοβαρότατα ποιοτικά προβλήματα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, συμβάλλοντας με αποφασιστικό τρόπο στη διαμόρφωση μιας «υποδόριας» εκπαιδευτικής διαδικασίας με πολύμορφες εκφάνσεις.

Ετσι, όταν πριν από λίγους μήνες ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για τα ΑΕΙ, Αγγελος Συρίγος ανακοίνωσε στη Βουλή τη συγχρηματοδότηση κράτους και ιδιωτικών φορέων με το ποσόν των 37 εκατομμυρίων ευρώ για τα βιομηχανικά διδακτορικά, πολλοί το είδαν με θετικό μάτι καθώς φαινόταν ότι άνοιγε κάπως η «κάνουλα» της ενίσχυσης των Πανεπιστημίων. Αλλά και πολλοί ήταν εκείνοι που απόρησαν διαβάζοντας για τα «βιομηχανικά διδακτορικά». Τι είναι τα βιομηχανικά διδακτορικά;

Η απάντηση ήρθε πριν από λίγες μέρες από την υπουργό Παιδείας, που από το βήμα της Βουλής ενέταξε τα βιομηχανικά διδακτορικά «σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων και του επερχόμενου νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμιά μας» και με τροπολογία-εξπρές σε άσχετο νομοσχέδιο τα έκανε νόμο του κράτους.

Η Νίκη Κεραμέως περιέγραψε τα βιομηχανικά διδακτορικά ως τη «δυνατότητα που δίνουμε πλέον με ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο προκειμένου οι υποψήφιοι διδάκτορες, Πανεπιστήμιο και εταιρείες βιομηχανίας να συνεργάζονται, προκειμένου ακριβώς να έρθει πιο κοντά η έρευνα με τα απτά προβλήματα, με την επίλυση συγκεκριμένων ζητημάτων».

Στη βιασύνη της να περάσει η τροπολογία, η υπουργός «ξέχασε» να πει πως δεν μίλαγε γενικά και αόριστα για ζητήματα που θα λυθούν με την παραγωγή νέας γνώσης, αλλά για την ικανοποίηση πολύ συγκεκριμένων αναγκών των επιχειρήσεων. Δηλαδή, για έρευνα με αποκλειστικό προορισμό να γίνει εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία, με το βλέμμα στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων.

Τελικά, η τροπολογία-εξπρές του ΥΠΑΙΘ δεν αποτελούσε παρά ένα ακόμη επεισόδιο στο σίριαλ εμπορευματοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Οπως επισημαίνει η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ - ΑΕΙ), η ρύθμιση για τα βιομηχανικά διδακτορικά, κοντολογίς η κατά παραγγελία έρευνα από μια ιδιωτική επιχείρηση που ήδη υπάρχει και η κυβέρνηση δίνει τώρα και θεσμική κάλυψη, θεσμοθετεί την απελευθέρωση της έρευνας από ακαδημαϊκά κριτήρια και απαιτήσεις.

Τριμερής συμφωνία

Προβλέπει ότι τα επιστημονικά ερωτήματα της έρευνας, η μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα, η αξιολόγηση και διάδοση των αποτελεσμάτων, τα πνευματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτά, οι όροι εργασίας και αμοιβής των φοιτητών αλλά και οι αμοιβές των καθηγητών θα είναι αποτέλεσμα ατομικής διαπραγμάτευσης μεταξύ τριών ισότιμων μερών, καθηγητή-φοιτητή-επιχείρησης. Οι δε συσχετισμοί της θα αποτυπώνονται σε μια τριμερή συμφωνία που θα επικυρώνεται από ένα επιχειρηματικό Πανεπιστήμιο που διψά για έσοδα.

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της απαξίωσης των διδακτορικών σπουδών, αρκεί να σημειώσουμε ότι προβλέπεται ακόμα και εκπροσώπηση της επιχείρησης στην τριμελή επιτροπή με μόνο προσόν την κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών του εκπροσώπου της.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται: «Η συνεργαζόμενη επιχείρηση ή βιομηχανία υποδεικνύει έναν (1) εκπρόσωπό της με εμπειρία και γνώση σχετική με το αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής, που έχει ως καθήκοντα την καθοδήγηση του υποψήφιου διδάκτορα.

Ο εκπρόσωπος της επιχείρησης ή της βιομηχανίας δύναται να συμμετέχει ως μέλος στην τριμελή συμβουλευτική επιτροπή, εφόσον είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος, κατόπιν σύμφωνης γνώμης Συνέλευσης του τμήματος κατά παρέκκλιση των άρθρων 38 και 41 του ν. 4485/2017».

Ο θεσμός των βιομηχανικών διδακτορικών ανήκει στο πλαίσιο επιδότησης του ιδιωτικού τομέα για να πράξει αυτό που θα έπρεπε ούτως ή άλλως να κάνει στην προσπάθεια να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, τα «βιομηχανικά διδακτορικά» στοχεύουν στην εξεύρεση μιας επιστημονικά τεκμηριωμένης λύσης σε συγκεκριμένο τεχνικό πρόβλημα μιας επιχείρησης που είναι, κατά κανόνα, και ο παραγγελιοδόχος της έρευνας.

Η εκπόνηση ενός διδακτορικού στοχεύει στην παραγωγή νέας πρωτότυπης γνώσης για την προαγωγή της επιστήμης, στο πλαίσιο ελεύθερης (βασικής) έρευνας και όχι στην επίλυση ενός τεχνικού προβλήματος με διεξαγωγή βιομηχανικής έρευνας ή πειραματικής ανάπτυξης.

Απροκάλυπτες θέσεις

Ακόμη πιο απροκάλυπτα ο γενικός γραμματέας Ερευνας Θανάσης Κυριαζής σημειώνει για τα βιομηχανικά διδακτορικά: «Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι μέσω των βιομηχανικών διδακτορικών δίνεται η δυνατότητα κάποια εργαστήρια να γίνονται μέσα στη βιομηχανία.

Είναι μεγάλη υπόθεση [σ.σ. ο φοιτητής] να μπει στην παραγωγή από την αρχή και εκτός της πρακτικής άσκησης, στην οποία υποβάλλονται ή δέχονται να πάνε κάποιοι φοιτητές - και κατά την άποψή μου πρέπει να είναι υποχρεωτική η πρακτική άσκηση, γιατί με την πρακτική αξία έρχεσαι σε επαφή ακριβώς με αυτά τα οποία θέλει η οικονομία.

Αλλά με βιομηχανικά διδακτορικά, είναι ακόμη πιο πολύ, γιατί μέσω των διδακτορικών κάνεις την έρευνα και η έρευνα αυτή γίνεται μέσα στη βιομηχανία και ξέρεις. Δεν είναι θέμα το αν θα εκμεταλλευτεί η βιομηχανία τα δικά σου θέματα. Είναι ότι θα εκμεταλλευτείς και εσύ τα θέματα της βιομηχανίας, για να μπορείς να προχωρήσεις».

Σύμφωνα με τη δρα Μαρία Μποζούδη, senior advisor ΣΕΒ, «κεντρική πρόκληση της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης είναι η μετατροπή της γνώσης σε προστιθέμενη αξία, ανταγωνιστικά βιομηχανικά προϊόντα και καλές θέσεις εργασίας. Ο θεσμός των βιομηχανικών διδακτορικών διευκολύνει τη διάδραση της επιστημονικής κοινότητας με τον βιομηχανικό κόσμο προς αυτό. Πρόκειται για πλήρη διδακτορικά προγράμματα που βασίζονται στη συνεργασία ερευνητών, Πανεπιστημίων και βιομηχανίας και συνδυάζουν την επιστημονική έρευνα και γνωστική εξειδίκευση των υποψηφίων διδακτόρων με την πρακτική εφαρμογή της γνώσης στην παραγωγή».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο Γεραπετρίτης κρίνει ως αντισυνταγματικό… το νομοσχέδιο Κεραμέως!
Το βασικό σημείο διαφωνίας είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του δημόσιου Πανεπιστημίου καταργείται η εκλογή πρύτανη από το σύνολο των Πανεπιστημιακών, κάτι που δεν είχε γίνει ούτε στην περίοδο της μαύρης...
Ο Γεραπετρίτης κρίνει ως αντισυνταγματικό… το νομοσχέδιο Κεραμέως!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων: Το ν/σ για τα ΑΕΙ είναι η παλινόρθωση της βασιλείας
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων, προκειμένου να διαμορφωθούν οι θέσεις επί του Σχεδίου Νόμου για τα ΑΕΙ, που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. Το ένα μετά το άλλο τα ΑΕΙ εκφράζονται αρνητικά για το σχέδιο νόμου της...
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων: Το ν/σ για τα ΑΕΙ είναι η παλινόρθωση της βασιλείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενα νέο εμπόδιο για τους πιο αδύναμους οικονομικά υποψηφίους
Μια διεξοδική ματιά στις συνθήκες και στους όρους εισαγωγής στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις φανερώνει ότι το υπουργείο Παιδείας έχει στήσει έναν πολυπλόκαμο μηχανισμό αναχαίτισης των υποψηφίων.
Ενα νέο εμπόδιο για τους πιο αδύναμους οικονομικά υποψηφίους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εξουθένωση των εκπαιδευτικών: Εντατικοποίηση, τοξικό περιβάλλον, έλλειψη νοήματος
Ίσως είναι η πρώτη φορά μεταπολιτευτικά που ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών νιώθει αφενός τέτοια αφόρητη πίεση και αφετέρου τέτοια έλλειψη χαράς για τη διδασκαλία που αντί να τονώνει όπως παλιότερα,...
Εξουθένωση των εκπαιδευτικών: Εντατικοποίηση, τοξικό περιβάλλον, έλλειψη νοήματος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Την αλήθεια πείτε μας, κ. Κεραμέως! Την αλήθεια!
Η σχολική αυτονομία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της συστηματικής προσπάθειας των κυρίαρχων εκπαιδευτικών πολιτικών να μειώσουν το κόστος της δημόσιας εκπαίδευσης, να τροποποιήσουν τους πολιτιστικούς και...
Την αλήθεια πείτε μας, κ. Κεραμέως! Την αλήθεια!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μάθημα 1ο: το «καταδίδω» σε όλα τα πρόσωπα
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ζητεί από τους γονείς να «καρφώνουν» τους καθηγητές που δεν κάνουν τηλεκπαίδευση από τα σπίτια τους σπάζοντας τις καταλήψεις.
Μάθημα 1ο: το «καταδίδω» σε όλα τα πρόσωπα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας