• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.4°C / 33.8°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.9°C / 31.2°C
    4 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 34.9°C
    3 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    5 BF
    22%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.9°C / 25.7°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 32.0°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.4°C
    3 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    3 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.5°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 26.8°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.5°C / 26.7°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.4°C / 30.9°C
    4 BF
    40%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 27.5°C / 30.5°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.2°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.3°C / 34.0°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.3°C / 26.0°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.7°C
    3 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    4 BF
    32%

Μαθητές των Εσπερινών Σχολείων: Από τον αποκλεισμό στον αφανισμό!

  • A-
  • A+

Σε ένα μήνα 100.000 υποψήφιοι θα διεκδικήσουν μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μεταξύ αυτών και οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων, στην πλειονότητά τους ενήλικοι εργαζόμενοι από ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, που επέστρεψαν στο σχολικό περιβάλλον για να αποκτήσουν το απολυτήριο Λυκείου και  κάποιοι από αυτούς να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα.

Να σημειώσουμε ότι η πολιτεία, λαμβάνοντας υπ' όψιν την ιδιαιτερότητα της κατάστασης των μαθητών αυτών, είχε θεσπίσει διατάξεις, προκειμένου να διευκολύνει την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με αυτές, οι μαθητές των εσπερινών λυκείων διαγωνίζονταν μεταξύ τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και σε κάθε σχολή εισάγονταν και ένα μικρό ποσοστό μαθητών των εσπερινών λυκείων, επιπλέον των εισαγομένων από τα ημερήσια λύκεια.

Η πρακτική αυτή είχε ως αποτέλεσμα μερικές εκατοντάδες μαθητές των Εσπερινών Λυκείων -οι οποίοι, να επαναλάβουμε, φοιτούσαν στο σχολείο, ενώ εργάζονταν- να εισάγονται στα ΑΕΙ (και στα ΤΕΙ παλαιότερα) και να αποφοιτούν από αυτά.

Οι διατάξεις αυτές εφαρμόστηκαν μέχρι και τη σχολική χρονιά 2019 – 2020. Στο πνεύμα αυτό, μάλιστα, ψηφίστηκε και δημοσιεύθηκε στις 21/12/2020, ο Ν. 4763 (ΦΕΚ 254Α), ο οποίος στο άρθρο 102 προέβλεπε ότι «από το σχολικό έτος 2019 – 2020 δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ειδικών διατάξεων για τα εσπερινά λύκεια έχουν όσοι φοίτησαν τρία πλήρη σχολικά έτη στο τριετές εσπερινό λύκειο κ.λπ.».

Ωστόσο, μόλις δυο μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2021, με το Νόμο 4777/2021 "Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις" (ΦΕΚ A 25 – 17.02.2021) το ΥΠΑΙΘ έθεσε σε εφαρμογή την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Η εφαρμογή της ΕΒΕ ως γνωστόν, είχε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό 40.000 μαθητών από όλες τις κατηγορίες υποψηφίων.

Αυτή ακριβώς η θέσπιση κοινής ΕΒΕ και για τους μαθητές των εσπερινών λυκείων και για τους μαθητές των ημερησίων λυκείων αποτέλεσε ανυπέρβλητο εμπόδιο στην εισαγωγή τους  στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς ήταν αδύνατον οι μαθητές αυτοί να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στις πανελλαδικές εξετάσεις τους απόφοιτους των ημερησίων λυκείων, για τον απλούστατο λόγο ότι, λόγω της εργασίας τους, δεν έχουν τη δυνατότητα να διαθέσουν τον ίδιο χρόνο με τους μαθητές των ημερησίων λυκείων για μελέτη και ούτε βέβαια να παρακολουθήσουν φροντιστηριακά μαθήματα.

«Εμείς θεωρούμε ότι οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων έχουν τις ίδιες δυνατότητες και ευκαιρίες με τους συμμαθητές τους των ημερήσιων σχολείων», δήλωνε κυνικά η Νίκη Κεραμέως κατά τη σχετική συζήτηση στη Βουλή. Φυσικά, η υπουργός Παιδείας γνώριζε πως μετατρέπει σε «δώρον άδωρον» το επιπλέον ποσοστό 1% που προβλεπόταν για τους υποψήφιους των Εσπερινών εδώ και δεκαετίες.

Πρωτοφανή ποσοστά αποτυχίας λόγω ΕΒΕ

Η σύγκριση των στατιστικών δεδομένων, πριν και μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης για τον αποκλεισμό των υποψηφίων των Εσπερινών Λυκείων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Για τα Εσπερινά ΓΕΛ, το ποσοστό αποτυχίας κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής της ΕΒΕ άγγιξε το 89.3%, αποκλείοντας 693 υποψήφιους σε σύνολο 776 διαθέσιμων θέσεων. Το ίδιο ποσοστό ήταν 22.6% το 2020, 7.7% το 2019 και 19.4% το 2018. Πρόκειται για το χειρότερο ποσοστό από τότε που θεσπίστηκε η εισαγωγή μαθητών από τα Εσπερινά Λύκεια στα ΑΕΙ.

Αντίστοιχα και για τα Εσπερινά ΕΠΑΛ, όπου το ποσοστό αποτυχίας άγγιξε το 43.7% για το 2021. Αν και οι διαθέσιμες θέσεις ήταν 609, μόνο 343 κατάφεραν να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο, υποδεκαπλασιάζοντας το ποσοστό του 2020 (4.4%). Αντίστοιχα, το ποσοστό αποτυχίας 2.8% το 2019 και 32.1% το 2018.

Ο Συνήγορος του Πολίτη «αδειάζει» το ΥΠΑΙΘ

Ο Συνήγορος του Πολίτη αφού έλαβε σημαντικό αριθμό αναφορών υποψήφιων που διαμαρτύρονται για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων, απέστειλε έγγραφο προς τη Νίκη Κεραμέως τονίζοντας το εξής:

«Ο νομοθέτης έχει κατοχυρώσει εδώ και δεκαετίες δικαίωμα πρόσβασης των μαθητών των εσπερινών σχολείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω ειδικών διατάξεων και με ειδικό ποσοστό θέσεων, καθώς πρόκειται για εργαζόμενους μαθητές, κατά κανόνα προερχόμενους από χαμηλότερες εισοδηματικές τάξεις, με περιορισμένες δυνατότητες προετοιμασίας για τις εξετάσεις.

Με τη νέα ρύθμιση, που θέτει κοινή ΕΒΕ για όλους τους τύπους σχολείων, η εισαγωγή των μαθητών των εσπερινών σχολείων στην Ανώτατη Εκπαίδευση καθίσταται δυσχερέστερη, ενώ ακυρώνεται, εν τοις πράγμασι, ο κοινωνικός σκοπός θέσπισης διακριτού ποσοστού εισαγωγής για τους εργαζόμενους μαθητές. Πράγματι, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, καταγράφηκε η μειωμένη πρόσβαση των αποφοίτων των εσπερινών λυκείων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και οι ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας». ( ΣτΠ, Μάρτιος 2022)

 
Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποβαθμίζουν τα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Ο ρόλος των καθηγητών Ειδικής Αγωγής που παρέχουν Παράλληλη Στήριξη σε μαθητές που φοιτούν σε σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης, είναι αναντικατάστατος.
Υποβαθμίζουν τα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συνέλαβαν καθηγήτρια που πήγε να σταματήσει μαθητή - Περιφερόταν ημίγυμνος στο σχολείο
Εκπαιδευτικός σε γυμνάσιο στα Πατήσια συνελήφθη μετά από καταγγελία μητέρας μαθητή με ακραία συμπεριφορά εντός του σχολείου. Μαθητές, καθηγητές και γονείς στηρίζουν την 45χρονη.
Συνέλαβαν καθηγήτρια που πήγε να σταματήσει μαθητή - Περιφερόταν ημίγυμνος στο σχολείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Χτυποκάρδια στα θρανία Νο 2»: Εκδήλωση για Τράπεζα Θεμάτων και EBE
Μετά το «σοκ και δέος» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εφαρμόζει την Τράπεζα Θεμάτων, μια ακόμη εκπαιδευτική λαιμητόμο, αυτή τη φορά στην καρδιά του Λυκείου.
«Χτυποκάρδια στα θρανία Νο 2»: Εκδήλωση για Τράπεζα Θεμάτων και EBE
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εξεταστικός «πυρετός» από 23 Μαΐου έως 30 Ιουνίου!
Στη φετινή εξεταστική περίοδο έχουμε το πρόβλημα της εξεταστέας ύλης, το δεδομένο της απουσίας κάθε εξεταστικής διαδικασίας για δυο συναπτά έτη, αλλά και τις αναμφισβήτητες δυσκολίες της εκπαιδευτικής...
Εξεταστικός «πυρετός» από 23 Μαΐου έως 30 Ιουνίου!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Άσυλο στον Σαϊντού: Στο πλευρό του νεαρού μαθητή ένα ολόκληρο σχολείο
Παρά την ευαλωτότητα που αναπόφευκτα φέρει ένας πρόσφυγας στην εφηβεία χωρίς οικογενειακό πλαίσιο, κατέβαλλε μια υπερ – προσπάθεια να ενταχθεί στην ελληνική κοινωνία.
Άσυλο στον Σαϊντού: Στο πλευρό του νεαρού μαθητή ένα ολόκληρο σχολείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το μάθατε; «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι εκπαιδευτικοί»!
Με Έγγραφό του προς τους Διευθυντές όλων των Λυκείων της χώρας και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού  Έργου με τίτλο «Συντονισμός της εξεταστέας...
Το μάθατε; «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι εκπαιδευτικοί»!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας