• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.8°C / 6.2°C
    2 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -2.9°C / 1.3°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 10.7°C
    3 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    80%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.7°C
    2 BF
    59%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -2.7°C / 0.7°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -6°C -5.6°C / -4.3°C
    5 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 7.9°C
    2 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 12.5°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 1.9°C / 4.9°C
    3 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.2°C / 12.4°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 1.2°C / 4.6°C
    6 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    10°C 9.7°C / 9.7°C
    5 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.5°C / 1.9°C
    3 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.5°C / 3.4°C
    1 BF
    90%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 11.8°C
    2 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.0°C / 6.4°C
    2 BF
    84%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.7°C / -0.1°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.9°C / 1.4°C
    1 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    2 BF
    79%
ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέα Προγράμματα Σπουδών με... φαεινές παγίδες

  • A-
  • A+
Μεγαλεπήβολοι στόχοι, εκτός ελληνικής σχολικής πραγματικότητας ● Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσίασε τα 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών, που καλύπτουν όλες τις τάξεις των δύο πρώτων βαθμίδων εκπαίδευσης ● Θα ξεκινήσουν πιλοτικά από τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία και η καθολική εφαρμογή τους θα γίνει τον Σεπτέμβριο του 2023 ● Μεγαλόπνοα σχέδια για ένα ρημαγμένο εκπαιδευτικό τοπίο, σταθερά υποχρηματο­δοτούμενο, με γερασμένους και κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς.

Aναμφίβολα έπειτα από σχεδόν δύο δεκαετίες η ανάγκη ανανέωσης και εκσυγχρονισμού των προγραμμάτων σπουδών του σχολείου είναι επιτακτική.

Χθες η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μαζί με την αρμόδια υφυπουργό Ζέττα Μακρή και τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Γιάννη Αντωνίου, παρουσίασαν τα 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών (ΝΠΣ) που καλύπτουν όλες τις τάξεις των δύο πρώτων βαθμίδων εκπαίδευσης, η πιλοτική εφαρμογή των οποίων θα ξεκινήσει άμεσα από τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία με την καθολική εφαρμογή τους να τοποθετείται τον Σεπτέμβριο του 2023. «Το σχολείο αλλάζει στην πράξη» είπε η Νίκη Κεραμέως, υποστηρίζοντας ότι «με τα νέα προγράμματα σπουδών το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης».

Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών κινούνται σε τρεις άξονες:

Α. Αλλαγή του διδακτικού σχεδιασμού.
Β. Αναδιάρθρωση του περιεχομένου.
Γ. Γενίκευση της ψηφιακής διάστασης.

Οπως εξήγησε η υπουργός, ο πρώτος άξονας βάζει στο επίκεντρο τους μαθητές και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Φέρνοντας το παράδειγμα του μαθήματος της Ιστορίας, εξήγησε ότι, αντί για αποστήθιση ιστορικών γεγονότων, οι μαθητές θα κληθούν να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες, όπως να υποδυθούν οι ίδιοι τα ιστορικά πρόσωπα σε παιχνίδια ρόλων ή να συντάξουν μια επιστολή σαν να ήταν οι ίδιοι τα ιστορικά πρόσωπα. Μένει να φανεί βέβαια αν κατόπιν αυτών οι μαθητές θα μαθαίνουν Ιστορία ή την υποκριτική τέχνη.

Σταθερά παραμένουν ορισμένα θεματικά πεδία από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των Μαθηματικών, όπου η ενότητα «Μοτίβο-Συναρτήσεις» διατρέχει όλο το Δημοτικό και φτάνει μέχρι το Λύκειο, με κλιμακωτή βεβαίως δυσκολία.

Το υπουργείο δίνει μεγάλη βαρύτητα και στη διαθεματικότητα και διεπιστημονικότητα των αντικειμένων όπως και στην προσαρμογή στις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις. Στη Φυσική, φέρ’ ειπείν, εισάγονται οι εφαρμογές της κβαντικής θεωρίας, στα Μαθηματικά ενισχύονται τα στοχαστικά μαθηματικά (στατιστική, πιθανότητες κτλ), στη Φιλοσοφία εντάσσονται θεματικές εφαρμοσμένης ηθικής, η βιοηθική και η ηθική στην τεχνητή νοημοσύνη, ενώ στο μάθημα της Πληροφορικής οι μαθητές θα κληθούν π.χ. να αναπαραστήσουν με κατάλληλο λογισμικό τα δεδομένα για τις αλλαγές στη θερμοκρασία και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να συγκρίνουν τους ρυθμούς μεταβολής τους, προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.

Ωραίες λέξεις, μεγαλεπήβολοι στόχοι, πλουμιστές περιγραφές που απέχουν παρασάγγας από τη ζώσα πραγματικότητα, η οποία δεν είναι άλλη από ένα ρημαγμένο εκπαιδευτικό τοπίο, σταθερά υποχρηματοδοτούμενο, με γερασμένους και κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς οι οποίοι χρεώνονται το ανεφάρμοστο κάθε φαεινής «μεταρρύθμισης».

Ο τρίτος άξονας, στον οποίο δόθηκε πολύ μεγάλη βαρύτητα, είναι η ένταξη του... θαυμαστού ψηφιακού κόσμου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δένεται οργανικά με το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή με τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού να επιλέγει το βιβλίο που θα διδάξει στην τάξη, αλλαγή που έχει δεχτεί κριτική για τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και τη διευκόλυνση της κατηγοριοποίησης των σχολείων. Εκτός από το βιβλίο που θα επιλέγει ο καθηγητής να διδάξει σε έντυπη μορφή, επιπλέον συγγράμματα θα είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά.

Ωστόσο από την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης κιόλας φάνηκαν οι τεράστιες αδυναμίες αλλά και οι χαοτικές διακρίσεις που δημιουργεί η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, όταν καλά καλά δεν είναι εξασφαλισμένη η καθολική πρόσβαση όλων στα τεχνολογικά μέσα...

Σχολεία που έχουν από απαρχαιωμένο έως και εντελώς ανύπαρκτο εξοπλισμό, οικογένειες με ένα τάμπλετ στην καλύτερη περίπτωση, με χαμηλές ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο ή και με καθόλου πρόσβαση, αφού το κόστος των υπηρεσιών ίντερνετ στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο σε ολόκληρη την Ε.Ε. σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, θα κληθούν να μελετήσουν -άγνωστο πώς- το πλούσιο, κατά τ’ άλλα, ψηφιακό υλικό.

Αλήθεια, πώς οι μαθητές των ορεινών χωριών της χώρας ή των ακριτικών νησιών θα μπορέσουν να περιηγηθούν ψηφιακά σε χώρες στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας, πώς θα έχουν πρόσβαση στην ψηφιακή βιβλιοθήκη ή πώς θα καλλιεργήσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, όταν δεν έχουν καν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή; Πώς εν τέλει θα εξασφαλιστεί η ισότιμη, απρόσκοπτη και δωρεάν πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση;

❗️ Το κόστος για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια ευρώ. Αντίστοιχο είναι και το κόστος για τη συγγραφή των 320 νέων βιβλίων, ενώ η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών υπολογίζεται στα 5 εκατομμύρια ευρώ

Ξεκινά η επιμόρφωση των επιμορφωτών

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, ξεκινάει άμεσα, στις 22 Νοεμβρίου, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των Προτύπων/Πειραματικών σχολείων απ’ όπου και θα ξεκινήσει πιλοτικά η εφαρμογή των ΝΠΣ. Θα ακολουθήσει, μέσα στον Δεκέμβριο, η επιμόρφωση περίπου 2.000 επιμορφωτών Β΄, σειρά θα πάρουν 35.000 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην πρώτη φάση με σκοπό ώς τον Σεπτέμβριο του 2023 να έχει επιμορφωθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και έτσι να εφαρμοστούν καθολικά τα Νέα Προγράμματα Σπουδών σε συνδυασμό με το πολλαπλό βιβλίο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χρηματοδότηση των ΑΕΙ με κριτήρια και εφόσον πιάνουν στόχους
Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ θα γίνεται σε ποσοστό 80% με αντικειμενικά κριτήρια και σε ποσοστό 20% με βάση τις επιδόσεις σε μια σειρά ποιοτικών δεικτών.
Χρηματοδότηση των ΑΕΙ με κριτήρια και εφόσον πιάνουν στόχους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πατατράκ με τηλε-κάλπη
Η αποχή των υπαλλήλων για την ανάδειξη αιρετών στα συμβούλια διοικητικού προσωπικού του ΥΠΑΙΘ ξεπέρασε το 90%.
Πατατράκ με τηλε-κάλπη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νεοφιλελεύθερο σχέδιο δράσης για Πανεπιστήμια - εξαρτήματα της αγοράς
Οι αλλαγές εκκινούν από τον ακαδημαϊκό χάρτη και φτάνουν μέχρι τη φύση των πτυχίων των ΑΕΙ και τον τρόπο διοίκησής τους.
Νεοφιλελεύθερο σχέδιο δράσης για Πανεπιστήμια - εξαρτήματα της αγοράς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Απόφαση-καταπέλτης για την τηλεκπαίδευση
Επίπληξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα προς το υπουργείο για παραβιάσεις σωρείας άρθρων του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων ● Ρητή εντολή, εντός συγκεκριμένου χρονικού...
Απόφαση-καταπέλτης για την τηλεκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εξώδικο ΔΟΕ σε Κεραμέως - Κόπτση για τις απειλές σε βάρος εκπαιδευτικών
Με εξώδικο απαντά η ΔΟΕ στις απειλές που εξαπολύονται σε βάρος εκπαιδευτικών που υιοθετούν την πρότασή της για υποβολή ενιαίων κειμένων στο πλαίσιο της αξιολόγησης.
Εξώδικο ΔΟΕ σε Κεραμέως - Κόπτση για τις απειλές σε βάρος εκπαιδευτικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νέες απειλές κατά εκπαιδευτικών με αφορμή την αξιολόγηση
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης ζητά εξατομικευμένα στοιχεία ανά κατηγορία υποστηρίζοντας ότι το κείμενο της αξιολόγησης σειρά σχολείων δεν πληροί τα κριτήρια και τις...
Νέες απειλές κατά εκπαιδευτικών με αφορμή την αξιολόγηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας