• Αθήνα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 16.4°C
    1 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 16.4°C
    1 BF
    64%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.0°C / 15.9°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.0°C
    2 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.2°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.8°C
    1 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 11.2°C
    0 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    4 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.6°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.6°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 13.3°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 16.6°C
    1 BF
    67%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 14.4°C
    1 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 16.5°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    0 BF
    69%

Ο διάσημος οικονομόλογος Χριστόφορος Πισσαρίδης

ΙΝΤΙΜΕ ΝEWS
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η 10η εντολή της Εκθεσης Πισσαρίδη, η Κεραμέως και οι «συνταγές» για την εκπαίδευση

  • A-
  • A+
Oι περισσότεροι εκ των συντελεστών της Έκθεσης έχουν περάσει από όλες τις περιστρεφόμενες πόρτες πολιτικής, τεχνοκρατίας, βαθέως κράτους, επιχειρήσεων, Πανεπιστημίων και οικονομικών λόμπι.

Τέτοιον καιρό πέρσι δημοσιοποιήθηκε το «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» της λεγόμενης Επιτροπής Πισσαρίδη που, βεβαίως, περιλάμβανε τη «θεραπευτική αγωγή» για την ελληνική εκπαίδευση. Ήδη ένα μεγάλο μέρος των «οδηγιών» της Έκθεσης σήμερα αποτελούν νόμους που αφορούν τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ ένα ακόμη μέρος δρομολογείται. Αν θέλει κανείς να προβλέψει τι θα περιλαμβάνουν τα επόμενα νομοθετικά βήματα του υπουργείου Παιδείας, δεν έχει παρά να ξαναδιαβάσει προσεκτικά τις «συνταγές» της Έκθεσης.

Οι εντολές

Είναι αλήθεια ότι η επιτροπή που συνέταξε τη λεγόμενη Έκθεση Πισσαρίδη, τουλάχιστον στον τομέα της εκπαίδευσης, δεν έκανε τίποτε παραπάνω από την πιστή συγκέντρωση, ανακεφαλαίωση και αποτύπωση των χιλιοειπωμένων «οδηγιών», «παραινέσεων» του ΟΟΣΑ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ντόπιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ). Μιλάμε για μια αβάσταχτη μονοτονία διαπιστώσεων και «λύσεων», οι οποίες επαναλαμβάνονται με απίστευτη συχνότητα τουλάχιστον τα τελευταία 20 χρόνια.

Εξάλλου, αν κάποιος είχε την υπομονή να διαβάσει τα ονόματα των συντελεστών της Έκθεσης Πισσαρίδη και όσων τους συμβούλευσαν, στις πρώτες σελίδες θα διαπίστωνε ότι, με λιγοστές εξαιρέσεις, οι περισσότεροι έχουν περάσει από όλες τις περιστρεφόμενες πόρτες πολιτικής, τεχνοκρατίας, βαθέως κράτους, επιχειρήσεων, Πανεπιστημίων και οικονομικών λόμπι. Έχουν δηλαδή διατελέσει άμεσοι ή έμμεσοι συντελεστές της οικονομικοκοινωνικής και εκπαιδευτικής μας πορείας που τώρα διεκτραγωδούν και υπόσχονται να διορθώσουν.

Ας δούμε τι απέμεινε προς υλοποίηση από τις «συνταγές» της Έκθεσης. Θυμίζουμε ότι στην Έκθεση, σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης, για ακόμα μία φορά, η «ανάπτυξη» συνδέθηκε με την καλλιέργεια δεξιοτήτων στα μέτρα των αναγκών των επιχειρήσεων, ενώ για τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος σημειώθηκε πως είναι «εξαιρετικά συγκεντρωτικό» και πως «η αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων όλων των βαθμίδων είναι εξαιρετικά περιορισμένη». Λέξεις - κλειδιά για την Έκθεση αποτελούσαν η αυτονομία, η αποκέντρωση και η αξιολόγηση, κεντρικές στρατηγικές επιλογές της κυρίαρχης πολιτικής αρκετά χρόνια τώρα.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνονταν «μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση στις επιμέρους μονάδες, με αντίστοιχη ισχυροποίηση της διοίκησης των τελευταίων», «αξιολόγηση τόσο εσωτερική όσο και εξωτερική» (με τον πρόσφατο ν. 4823/2021 υλοποιήθηκε από το ΥΠΑΙΘ) και «μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στην Τοπική Διοίκηση, όπως η διαχείριση του κύριου και βοηθητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων». Καλούσε ακόμη σε στροφή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, με βελτίωση της ελκυστικότητάς της, με συνεργασία του υπουργείου Παιδείας με τους κοινωνικούς εταίρους και τις τοπικές κοινωνίες, κάτι που ήδη δρομολογείται από το ΥΠΑΙΘ.

Παράλληλα η επιτροπή εισηγούνταν την αναδιοργάνωση – αναμόρφωση της αρχικής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών (κατά προτίμηση σε δεύτερο κύκλο σπουδών που να καταλήγει σε αναβαθμισμένο πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας), ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ακόμη, να είναι αρμοδιότητα των Πανεπιστημίων τα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων και ο αριθμός εισακτέων, να υπάρχει τέλος δυνατότητα επανεγγραφής (δίδακτρα) για όσους φοιτητές παρατείνουν τις σπουδές τους (ένα μέρος ήδη έχει υλοποιηθεί από το ΥΠΑΙΘ).

Η «10η Εντολή» της Έκθεσης Πισσαρίδη έδειχνε συγχωνεύσεις σχολείων και δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων (εδώ ανακαλύπτουμε το επόμενο βήμα του υπουργείου Παιδείας)

Παράλληλα, για την Ανώτατη Εκπαίδευση προτεινόταν ανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με συγκέντρωση των Πανεπιστημίων σε μεγαλύτερες μονάδες (ήδη «ψήνεται» από το ΥΠΑΙΘ και αναμένεται η δρομολόγησή του πριν το τέλος του χρόνου), αλλά και των προγραμμάτων σπουδών, «με ενίσχυση κατευθύνσεων και ειδικοτήτων σε γνωστικά αντικείμενα όπου αναμένεται σημαντική αύξηση της ζήτησης στην αγορά εργασίας», χρηματοδότηση ΑΕΙ με ανταποδοτικά κριτήρια και στροφή των ΑΕΙ σε προγράμματα δια βίου μάθησης, σε συνεργασία με την επιχειρηματική κοινότητα.

Ετοιμάζουν μαζικές συγχωνεύσεις σχολείων και Πανεπιστημίων;

Εκτός από τη μεγάλη μείωση των εισακτέων που έχει δρομολογηθεί, με την οριστική κατάργηση 37 τμημάτων ΑΕΙ και τη «συνολική προσπάθεια ανάταξης του ακαδημαϊκού χάρτη», που μεθοδεύει τους τελευταίους μήνες, όλα δείχνουν ότι το υπουργείο Παιδείας, προχωρώντας με μεθοδικότητα, ετοιμάζεται να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα.

Σε τηλεδιάσκεψη στελεχών της εκπαίδευσης από τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο, που έγινε το καλοκαίρι, ο γ.γ. του υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτσης ανήγγειλε γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε πανελλαδικό επίπεδο, με στόχο να προκύψει πλεόνασμα 8.500 εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά. Το πρώτο βήμα, τις συγχωνεύσεις τμημάτων, τις βλέπουμε να υλοποιούνται αυτόν τον καιρό σε όλη τη χώρα, ένα μήνα μάλιστα μετά την έναρξη του σχολικού έτους.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εργαλείο εκπαιδευτικών ανατροπών η «αυτονομία των σχολικών μονάδων»
Η επίμονη αναφορά των κειμένων του ΣΕΒ και του ΟΟΣΑ στο «υψηλό μισθολογικό κόστος των εκπαιδευτικών» σε συνδυασμό με τη δόλια φιλολογία για τον μικρό μέσο όρο μαθητών ανά εκπαιδευτικό στο ελληνικό εκπαιδευτικό...
Εργαλείο εκπαιδευτικών ανατροπών η «αυτονομία των σχολικών μονάδων»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
Η «Εφ.Συν.» ανοίγει από σήμερα τον φάκελο «Εθνικός διάλογος για την παιδεία» με συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου και ομότιμου καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκου. Το υπουργείο Παιδείας προανήγγειλε...
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκπαιδευτικοί και μαθητές στο «κόσκινο» της «ελληνικής PISA»
Σε μηχανισμό «παρακυβέρνησης» της εκπαιδευτικής διαδικασίας μπορεί να εξελιχθούν οι εξετάσεις για τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου που καθιερώνονται με το νομοσχέδιο Κεραμέως για την...
Εκπαιδευτικοί και μαθητές στο «κόσκινο» της «ελληνικής PISA»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με νέο Άρθρο το ΥΠΑΙΘ μετατρέπει τους διευθυντές σχολείων σε σχολάρχες!
Είναι φανερό πως η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ και με αυτή τη νέα παρέμβαση έρχεται να γυρίσει την εκπαίδευση δεκαετίες πίσω ή αλλιώς να μετατρέψει τα σχολεία σε επιχειρηματικές μονάδες και τους διευθυντές σε...
Με νέο Άρθρο το ΥΠΑΙΘ μετατρέπει τους διευθυντές σχολείων σε σχολάρχες!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας
​Φόρτο «νομοθετικής εργασίας» ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας με τις διατάξεις για το αναθεωρημένο μνημόνιο που υπέγραψε με την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Διορισμοί, επιτροπές αξιολόγησης, διδακτικές...
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας