Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ακάλυπτα τα μισά από τα 25.000 κενά στα σχολεία

Εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν μηδαμινές, εξαιτίας της γνωστής πολιτικής που επιλέχθηκε από τις προηγούμενες ηγεσίες για τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ

Ακάλυπτα τα μισά από τα 25.000 κενά στα σχολεία

  • A-
  • A+

Τα τελευταία χρόνια ένα φάντασμα, κυριολεκτικά, πλανιόταν πάνω από τα σχολεία, αυτό της έλλειψης εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό ωστόσο, αν πάρουμε υπόψη το έλλειμμα εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά 2015-2016. Οι πιο συντηρητικοί υπολογισμοί ανεβάζουν τα κενά στην εκπαίδευση σε πάνω από 25.000! Ο αριθμός αυτός εξάγεται από το γεγονός ότι φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών έφτασαν περίπου τις 20.000 νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές σε γενική εκπαίδευση, ειδική αγωγή και επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.

Οπως είναι γνωστό, εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν μηδαμινές, εξαιτίας της γνωστής πολιτικής που επιλέχθηκε από τις προηγούμενες ηγεσίες για τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα. Την ίδια περίοδο, από το 2012 έως και το 2014 είχαμε στην εκπαίδευση συνολικά 16.000 συνταξιοδοτήσεις (το 2012 είχαμε 4.872 παραιτήσεις, το 2013 5.817 και το 2014 5.262), ενώ πρέπει να υπολογιστούν για τη νέα χρονιά και περίπου 5.000 νέες αποχωρήσεις εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τα περίπου 25.000 κενά αφορούν τις θέσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος και σε καμία περίπτωση δεν υπολογίζονται οι υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές (που έχουν καταρρεύσει τα τελευταία χρόνια), οι οποίες αφορούν την ενισχυτική διδασκαλία για τα Γυμνάσια, την πρόσθετη διδακτική στήριξη για τα Λύκεια, τη λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών, την υποστήριξη των προγραμμάτων για αλλοδαπούς και παλιννοστούντες κ.λπ.

Σχετικά με τον αριθμό των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών, όλες οι πληροφορίες εστιάζουν στο ότι αυτός δεν θα είναι μεγαλύτερος από 2.500 για το σύνολο της σχολικής εκπαίδευσης. Στο θέμα των προσλήψεων αναπληρωτών το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει σαφές ότι θα χρησιμοποιήσει και πάλι κονδύλια από το ΕΣΠΑ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παγίωση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και στην εκπαίδευση. Αλλά για τη νέα χρονιά (2015-2016) τα κονδύλια του ΕΣΠΑ είναι αρκετά λιγότερα σε σχέση με πέρσι (μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ), γεγονός που σημαίνει ότι θα χρειαστούν αυξημένες πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να καλυφθούν στοιχειωδώς τα κενά.

Ωστόσο, αν το μεγάλο και κυρίαρχο πρόβλημα είναι ο αριθμός των προσλήψεων, δεν είναι ασήμαντο και το θέμα του τρόπου των προσλήψεων. Εδώ και πάνω από 18 χρόνια η κατάργηση της επετηρίδας (που καταργήθηκε -υποτίθεται- για να εξορθολογιστεί το σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών), όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα των προσλήψεων, αλλά το μετέτρεψε σε άλυτο κουβάρι. Από το 1997 μέχρι και σήμερα, σχεδόν όλοι οι υπουργοί Παιδείας, αμέσως μόλις αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους, ασχολούνται με τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Αυτό ήταν το τίμημα που έπρεπε να πληρώσουν για να καλύψουν με διάφορα τεχνάσματα το πραγματικό πρόβλημα της αδιοριστίας χιλιάδων εκπαιδευτικών σε μια χώρα που η ανεργία των νέων πτυχιούχων έσπαγε κάθε χρόνο νέο ρεκόρ.

Το γεγονός ότι ο τρόπος πρόσληψης ενεργοποιεί την αγωνία δεκάδων χιλιάδων αδιόριστων εκπαιδευτικών φαίνεται και από τα σχόλια που συγκεντρώνει το θέμα αυτό στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση που αναρτήθηκε την Πέμπτη. Σε σύνολο 77 άρθρων, ένα μόνο (το άρθρο 47) συγκεντρώνει πάνω από τα μισά σχόλια στο σύνολο των σχολίων.

Στη συνεδρίαση της επιτροπής του υπουργείου Παιδείας, που πραγματοποιήθηκε στο τέλος της εβδομάδας που μας πέρασε, κατατέθηκε από τον διευθυντή του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, Χρήστο Πιλάλη, σχετικά με τη μοριοδότηση (βαθμολογία ΑΣΕΠ–προϋπηρεσία), η παρακάτω πρόταση:

- Δημιουργείται μία ενιαία λίστα μόνιμων διορισμών στην οποία υπολογίζονται δύο κριτήρια: η βαθμολογία του ΑΣΕΠ του 2008 και η προϋπηρεσία.

- Η βαθμολογία του ΑΣΕΠ υπολογίζεται με ένα μόριο για κάθε βαθμό, αλλά μόνο για τους επιτυχόντες (που έγραψαν 55 και πάνω). Δηλαδή: Βαθμολογία 60 × 1 = 60 μόρια. Βαθμολογία 54 × 0 = 0 μόρια.

- Η προϋπηρεσία υπολογίζεται με ένα μόριο για κάθε μήνα, π.χ. 30 μήνες × 1 = 30 μόρια. Τα μόρια από τις δύο κατηγορίες αθροίζονται και βγαίνει η τελική μοριοδότηση.

Ολες οι αλλαγές

Στο άρθρο 47 του πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση, το οποίο αναμένεται να έρθει μέσα στην εβδομάδα στη Βουλή, υπάρχουν οι παρακάτω ρυθμίσεις για τα θέματα των χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών:

1. Οι ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών, όπως αυτοί ίσχυαν μέχρι τη δημοσίευση του ν. 3848/2010 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συνεχίζουν να τροφοδοτούνται από 1/9/2010 με στοιχεία προϋπηρεσίας. Ειδικά, κατά την προσμέτρηση αυτή, ο χρόνος πραγ­ματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που έχει διανυθεί κατά το χρονικό διάστημα 2010-2014 σε δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες σχολικές μονάδες δεν υπολογίζεται στο διπλάσιο. Οι ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών τροφο­δοτούνται από το ανωτέρω χρονικό διάστημα με τα στοιχεία προϋπηρεσίας από το σχολικό έτος 2015-2016.

2. Εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προσλαμβάνονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διαγράφονται από τους πίνακες αναπληρωτών για το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση της πρόσληψης, εφόσον δεν αναλαμβάνουν για οποιονδήποτε λόγο υπηρεσία εντός πέντε ημερών από την ανακοίνωση της πρόσληψής τους ή αναλαμβάνουν υπηρεσία και παραιτούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.

3. Η προϋπηρεσία αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος ή μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στην ειδική εκπαίδευση ή στη σχολική ψυχολογία ή κάτοχοι αναγνωρισμένου ως αντίστοιχου και ισότιμου τίτλου σπουδών της αλλοδαπής, καθώς και οι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης ετήσιων σεμινα­ρίων κατάρτισης στην ειδική εκπαίδευση από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους από το υπουργείο κρατικούς φορείς, το οποίο αποκτήθηκε μέχρι 31/8/2010, υπολογίζεται αποκλειστικά στον οικείο Ενιαίο Πίνακα Αναπληρωτών, ο οποίος αφορά τις δομές όπου προσφέρθηκε η υπηρεσία (γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης) και όχι περισσότερους του ενός πίνακες αναπληρωτών.

Με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α’ της παραγράφου 2 του άρθρου 28 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), μπορεί να καθοριστεί ελάχιστο ποσοστό πρόσληψης σε θέσεις προσωρινών αναπληρωτών ειδικής εκπαίδευσης από τους ανωτέρω εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν υπηρετήσει σε δομές ειδικής εκπαίδευσης. Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν ισχύουν για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.

4. Από το διδακτικό έτος 2014-15 και εφεξής και αποκλειστικά για θέματα προσμέτρησης προϋπηρεσίας σε πίνακες κατάταξης, ως ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του ίδιου κλάδου, οι οποίοι περιλαμβάνονται στην ίδια φάση πρόσληψης, λογίζεται η χρονικά προηγούμενη εναρκτήρια ημερομηνία από τις οριζόμενες στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις προθεσμίες, υπό την προϋπόθεση ότι η ανάληψη υπηρεσίας γίνεται εντός των προθεσμιών αυτών.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
24.000 «μπαλώματα» στην Παιδεία, ούτε κουβέντα για διορισμούς
Με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα καλυφθούν και φέτος τα πάγια κενά της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας από τους 92.850 που έχουν καταθέσει αιτήσεις θα...
24.000 «μπαλώματα» στην Παιδεία, ούτε κουβέντα για διορισμούς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
Σύμφωνα με τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, τα σχολεία «μετά από 30 χρόνια ξεκινούν χωρίς κενά, όλοι οι δάσκαλοι και τα βιβλία είναι στις αίθουσες και περιμένουν τα παιδιά. Θέλω να απευθύνω έναν...
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
Αμέσως μετά το πράσινο φως που δόθηκε από το ΣτΕ αναρτήθηκε η υπουργική απόφαση για την κατανομή θέσεων μελών ΔΕΠ και έκτακτου προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συγχωνεύσεις, ΑΣΕΠ, 30ωρο και κολατσιό στο σχόλασμα...
Υστερα από πολύμηνες διαβουλεύσεις μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της τρόικας, στην τελευταία και κρισιμότερη συνάντηση, ο βαρύς κατάλογος των μέτρων που μέχρι τις παραμονές παρέμενε αμετάβλητος, εν τέλει...
Συγχωνεύσεις, ΑΣΕΠ, 30ωρο και κολατσιό στο σχόλασμα...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Παιδεία δεν αντέχει άλλες... εκπτώσεις
Χωρίς αυτούς, πολλά σχολεία δεν θα άνοιγαν τον Σεπτέμβριο. Κάθε χρόνο, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί αναπληρώνουν τον εαυτό τους, σε διαφορετικό σημείο της χώρας, με μισθούς πείνας, αντιμέτωποι με εξωφρενικά...
Η Παιδεία δεν αντέχει άλλες... εκπτώσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εχασαν την προθεσμία, χάνουν και την εργασία
Περίπου 600 αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι η εγκύκλιος για την κάλυψη κενών στα σχολεία βγήκε Μεγάλη Πέμπτη, μεσούσης της σχολικής αργίας, χωρίς να κοινοποιηθεί στις οικείες...
Εχασαν την προθεσμία, χάνουν και την εργασία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας