• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.7°C / 18.0°C
    1 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.6°C / 20.8°C
    2 BF
    39%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.0°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 16.6°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    72%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 19.9°C
    1 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 15.4°C
    3 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.0°C / 25.8°C
    5 BF
    35%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    4 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 18.7°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    45%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    78%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.8°C
    3 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.3°C / 17.7°C
    0 BF
    75%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 18.3°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 18.9°C
    2 BF
    48%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    1 BF
    44%
© Photosvit | Dreamstime.com

Το υπουργείο Παιδείας απογειώνει την εξουθένωση των εκπαιδευτικών

  • A-
  • A+

Αν και ο επίσημος κρατικός λόγος χέρι χέρι με τις ηλεκτρονικές μας κουβερνάντες, τα ΜΜΕ και τους παλατιανούς δημοσιογράφους πασχίζουν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι «τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας», ότι εργάζονται ελάχιστες ώρες την ημέρα και λίγους μήνες τον χρόνο, όλες οι έρευνες, στην Ευρώπη, στην Αμερική και στη χώρα μας αποδεικνύουν εδώ και πολλά χρόνια ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στον κατάλογο των στρεσογόνων επαγγελμάτων. Οι εκπαιδευτικοί ανήκουν στην ομάδα των επαγγελματιών που είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στο «σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης».

Η επαγγελματική εξουθένωση είναι ένα σύνδρομο σωματικής και ψυχικής εξάντλησης στα πλαίσια του οποίου ο εκπαιδευτικός κατακλύζεται από έλλειψη ενθουσιασμού και προσδοκιών, απογοήτευση, απάθεια, αδράνεια, χάνει το ενδιαφέρον του και τα όποια θετικά συναισθήματα έχει για τους μαθητές του, διαμορφώνει αρνητική εικόνα για τον εαυτό του και αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που ανακύπτουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία το 5-25% των εκπαιδευτικών υποφέρει από το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης. Στη Γερμανία το ένα τρίτο των εκπαιδευτικών αισθάνεται επαγγελματικά ακρωτηριασμένο, ενώ ένα δεύτερο τρίτο αισθάνεται παραγνωρισμένο και κουρασμένο. Αιτίες είναι οι πολυάριθμες τάξεις, οι αυξανόμενες απαιτήσεις του επαγγέλματος και η συμπεριφορά των μαθητών. Το άγχος, οι απαιτήσεις, ο φόρτος εργασίας και η πίεσης από τον έλεγχο των σχολικών επιθεωρητών είναι κάποιοι από τους λόγους που ωθούν πολλούς εκπαιδευτικούς σε παραίτηση, όπως έγραφε η εφημερίδα Guardian.

Στη Γαλλία οι εκπαιδευτικοί έχουν περισσότερο άγχος συγκριτικά με άλλα επαγγέλματα (όπως αναφέρεται στην εφημερίδα Times Educational Supplement), ενώ κατά την ίδια εφημερίδα και στον Καναδά αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω του άγχους και του υπερβολικού φόρτου εργασίας. Στην επαρχία Skatchewan μάλιστα, το 30% των εκπαιδευτικών παραιτείται μετά από 5 χρόνια εκπαιδευτικής υπηρεσίας. Το άγχος τους προκαλείται από την έλλειψη βιβλίων, την ένταξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στην τάξη, τη γραφειοκρατία, το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών..

Τέλος, η αύξηση του αριθμού των μαθητών στις ΗΠΑ, χωρίς την απαιτούμενη υποδομή στα σχολεία, δημιουργεί αγχογόνες καταστάσεις, όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας Los Angeles Times.

Ας έρθουμε τώρα στη χώρα μας

Στην Ελλάδα, διάφορες έρευνες συγκλίνουν ότι ένα ποσοστό των εκπαιδευτικών που φτάνει περίπου το 25%  βιώνει υψηλή ή μεσαία συναισθηματική εξάντληση, ενώ καταγράφεται επίσης ότι ένα ακόμη μεγαλύτερο τμήμα εκπαιδευτικών αισθάνεται ότι δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό στη δουλειά του.

Σε έρευνα που παρουσίασε παλιότερα το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ) αναφέρεται ότι από τα πλέον συνήθη προβλήματα που σχετίζονται με την εργασία είναι το άγχος σε ποσοστό 28% και η επαγγελματική εξουθένωση σε ποσοστό 23%.

Σε άλλη έρευνα αναφέρονται ως κυριότερες πηγές άγχους, ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, η έλλειψη κονδυλίων, η οργανωτική και διοικητική δομή του σχολείου, το επίπεδο των μαθητών, ο χαμηλός μισθός, η έλλειψη σεβασμού, η έλλειψη ευκαιριών για επιμόρφωση κ.λπ. Όλα αυτά τα βλέπει ως πηγή επαγγελματικού άγχους πάνω από το 70% των εκπαιδευτικών.

Το έδαφος της επαγγελματικής εξουθένωσης

Ας πάρουμε τα πράγματα με μια σειρά: η αναμονή του διορισμού, συνήθως πολύχρονη, η αλλεπάλληλη τοποθέτηση σε θέσεις «αναπληρωτή», και οι μετακινήσεις σε διάφορες περιοχές του ελλαδικού χώρου λιπαίνουν το έδαφος της επαγγελματικής εξουθένωσης του εκπαιδευτικού.

Ας αρχίσουμε από τον πτυχιούχο μιας καθηγητικής σχολής ο οποίος ενδιαφέρεται να βρει μια θέση εκπαιδευτικού στη σχολική εκπαίδευση. Και για να μη μιλάμε στον αέρα ας δούμε τι προβλέπει ο νέος νόμος για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών: Για να έχει τη δυνατότητα απλά να διεκδικήσει μια θέση στη σχολική εκπαίδευση πρέπει να έχει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό, πολύμηνα ακριβοπληρωμένα σεμινάρια, πιστοποίηση ξένης γλώσσας και πολλά άλλα που προβλέπονται από το λεγόμενο προσοντολόγιο και μοριοδοτούνται.

Ωστόσο όλα αυτά πρέπει να συνδυαστούν με «όργωμα» της επαρχίας για να μαζευτούν μόρια εφόσον βέβαια έχει εξασφαλίσει μια κάποια χρηματοδότηση από την οικογένεια. Αν ξεπεράσει και αυτό το εμπόδιο και προσληφθεί τότε για δυο χρόνια κινδυνεύει να μετατραπεί σε υπήκοο καθώς θα βρεθεί κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του μέντορα, του σχολικού σύμβουλου και του διευθυντή που μπορούν, με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο να τον οδηγήσουν στην αφετηρία με μια αρνητική κρίση. Το νέο αυτό νομοθετικό πλέγμα μπορεί να δημιουργήσει πραίτορες και υπηκόους. Αυτό μπορεί να είναι το έδαφος για να έχουμε μια νέας μορφής επαγγελματική εξουθένωση του εκπαιδευτικού, από τα αποδυτήρια, δηλαδή από τα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής του πορείας.

Ας έρθουμε τώρα στους εκπαιδευτικούς που έχουν 5 ή 10 ή 20 χρόνια υπηρεσίας. Σε ποιο ακριβώς περιβάλλον ζουν και εργάζονται; Ποιο είναι το υπαρκτό σχολείο;

Μιλάμε για το σχολείο των δυσαρεστημένων. Αυτή είναι η σωστή ονομασία του σημερινού σχολείου που βιώνει ο εκπαιδευτικός.

Ας προσέξουμε

Απέναντί του στέκεται ένα υπουργείο Παιδείας και μια εκπαιδευτική πολιτική ανελέητη. Αφενός του προσθέτει όλο και περισσότερα γραφειοκρατικά βάρη και ατελείωτες ευθύνες από την άλλη τον στοχεύει σε κάθε του βήμα βάζοντας δίπλα του, πίσω του και επάνω του το «φάντασμα» του επιθεωρητισμού. Διευθυντές, μέντορες, σύμβουλοι εκπαίδευσης, προϊστάμενοι στέκονται απειλητικά.

Την ίδια ώρα οι γονείς είναι δυσαρεστημένοι καθώς πληρώνουν πολύ ακριβά τη φοίτηση των παιδιών τους  στην κατ΄ επίφαση δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Μάλιστα η δυσαρέσκειά τους τροφοδοτείται δικαίως, ακόμη περισσότερο σήμερα, αφού η «επένδυση» στο σχολικό των παιδιών τους, έχει όλο και λιγότερη «απόδοση» όπως αποδεικνύει η καθημερινή εμπειρία και τα στατιστικά στοιχεία με τους δεκάδες χιλιάδες άνεργους, ετεροαπασχολούμενους και υποαπασχολούμενους πτυχιούχους. Ας τους ρωτήσουμε ποιος νομίζουν ότι φταίει: ο εκπαιδευτικός.

Οι μαθητές είναι δυσαρεστημένοι γιατί «ροκανίζουν» την εφηβεία τους στο τρίγωνο σχολείο – φροντιστήριο – ιδιαίτερο σ΄ ένα «εκπαιδευτικό σύστημα αμάθειας». Περισσότερο από ποτέ το σχολείο βιώνεται από τους πρωταγωνιστές του ως χώρος «εξεταστικής θυσίας», σαν μια άχαρη και ψυχρή «αίθουσα αναμονής» στην οποία αναγκαστικά περιμένει ο μαθητής μέχρι να έρθει η ώρα του μοιράσματος των τίτλων. Ας τους ρωτήσουμε τι νομίζουν ότι ευθύνεται για την άχαρη ζωή τους: Ο εκπαιδευτικός.

Οι εκπαιδευτικοί είναι δυσαρεστημένοι γιατί παράλληλα με τα οικονομικά προβλήματα που τους οδηγούν στην αναζήτηση δεύτερης δουλειάς, βαραίνουν και τα βαριεστημένα μάτια των μαθητών που προγυμνάζονται στο διπλανό φροντιστήριο ενώ από την άλλη «πλακώνονται» από το εχθρικό υπονοούμενο της κοινής γνώμης που έντεχνα κατευθύνεται να τους θεωρεί μοναδικούς υπεύθυνους.

Δεν υπάρχει τέλος στην πίεση και την απαξίωση

  1. Η συμπεριφορά των μαθητών (όσο το σχολείο απαξιώνεται, όσο ο νέος άνθρωπος απομακρύνεται έντεχνα από την αντίληψη ότι η γνώση είναι δύναμη που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο αρκεί να κάνει συλλογικά όνειρα, όσο οι επαγγελματικές προοπτικές στενεύουν, όσο ο εκπαιδευτικός σπρώχνεται να αντιμετωπίσει το μαθητή χωρίς τη λογική της διαπαιδαγώγησης, τόσο θα αυξάνουν τα φαινόμενα της σχολικής παραβατικότητας, το φτύσιμο και η παγερή αδιαφορία),
  2. Οι κακές εργασιακές σχέσεις (μισθός, εξέλιξη, έλλειψη εποπτικού υλικού, η αίσθηση ότι δεν ελέγχει αυτά που συμβαίνουν στο χώρο εργασίας του, η αίσθηση ότι δεν τον λαμβάνουν καθόλου υπόψη στις εκπαιδευτικές αλλαγές, το ράβε – ξήλωνε),
  3. Η καλλιέργεια ανταγωνιστικού κλίματος μεταξύ των εκπαιδευτικών, η ανασφάλεια της αρνητικής αξιολόγησης,
  4. Οι οργανωτικές απαιτήσεις της εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα, η ανάγκη συνεχούς παρακολούθησης και ολοκλήρωσης του αναλυτικού προγράμματος σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια, (για παράδειγμα στα Λύκεια με τις πανελλαδικές. Το σχολείο και η μαθησιακή διαδικασία αντιμετωπίζεται σαν μια εταιρεία τραίνων που το μόνο που ενδιαφέρει είναι να τηρηθούν τα ωράρια)
  5. Η αδυναμία του να αντεπεξέλθει στα διδακτικά του καθήκοντα, είτε λόγω απειρίας είτε λόγω ανεπάρκειας (ανεπαρκή επιμόρφωση, αλλαγές στο γνωστικό και διδακτικό αντικείμενο)
  6. Η διάψευση των προσδοκιών του για το ρόλο του στην εκπαίδευση, η αίσθηση της εγκατάλειψης και ο συμβιβασμός με την υπάρχουσα κατάσταση.
Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
Πώς τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία, με οδηγό το σχέδιο-εφιάλτη του ΣΕΒ που στόχο έχει τη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρούν να περάσουν την πλήρη εμπορευματοποίηση των σπουδών. Η εισαγωγή...
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κ. υπουργέ μου, να σας πούμε τι έχετε κάνει όλοι σας για τους εκπαιδευτικούς;
Οι συνθήκες ζωής των δασκάλων στη χώρα μας: Σαν να μην πέρασε μια μέρα εδώ και έναν αιώνα. Οι εκπαιδευτικοί που επιβιώνουν είναι ίσως πιο εξαθλιωμένοι παρά ποτέ
Κ. υπουργέ μου, να σας πούμε τι έχετε κάνει όλοι σας για τους εκπαιδευτικούς;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γονείς: Καλούμε τους μαθητές σε αποχή από τη σημερινή τηλεκπαίδευση και στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς
«...δείχνουν κυρίως ασέβεια προς τα παιδιά με την αφαίρεση του δικαιώματος στο απρόβλεπτο, στο αναπάντεχο, στο πιθανό παιχνίδι με το χιόνι και τον χρόνο με αγαπημένους/ες και στα όσα αυτά διδάσκει εκτός...
Γονείς: Καλούμε τους μαθητές σε αποχή από τη σημερινή τηλεκπαίδευση και στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
Μια σειρά μόνιμων «επεισοδίων» συνθέτουν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο το παζλ μιας δημόσιας εκπαίδευσης σε εγκατάλειψη.
Σχολική «κανονικότητα» οι εξώσεις, οι πλημμύρες και το μάθημα στο σκοτάδι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κυρία Κεραμέως, θα οδηγούσες 140 χιλιόμετρα την ημέρα για να κάνεις μάθημα;
Εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να διανύουν καθημερινά μεγάλες αποστάσεις για να πάνε στη δουλειά τους, σε διαδρομές με αυτοκίνητο που αποδεικνύονται συχνά μοιραίες.
Κυρία Κεραμέως, θα οδηγούσες 140 χιλιόμετρα την ημέρα για να κάνεις μάθημα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας