• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.7°C
    2 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.3°C / 18.8°C
    1 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 20.0°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    12°C 11.9°C / 15.9°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    3 BF
    63%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.7°C / 18.2°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    2 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 19.6°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 22.1°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.9°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.1°C / 20.8°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.6°C
    0 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.9°C / 16.5°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.7°C
    1 BF
    71%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 22.8°C
    2 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.3°C / 20.4°C
    2 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.3°C / 16.0°C
    2 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.1°C / 18.9°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    65%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ιδιωτικοποίηση εκ των έσω

  • A-
  • A+

Το μείζον θέμα του κινδύνου της ιδιωτικοποίησης εκ των έσω του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, θίγει με κείμενό του ο Σύλλογος Διδασκόντων της Σχολής Θετικών Επιστημών που υπογράφουν ο πρόεδρός του Κ. Μηλολιδάκης και ο γραμματέας Σ. Κολλιόπουλος, του προαναφερόμενου ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος.

Ο εν λόγω Σύλλογος Διδασκόντων εκφράζει τον φόβο του μεταξύ των άλλων, πως το αγγλόφωνο πρόγραμμα που λειτουργεί στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ καθώς και η προγραμματιζόμενη για το 2022 έναρξη λειτουργίας αγγλόφωνου προγράμματος στην Ιατρική Σχολή του Ιδρύματος στο όνομα της «εξωστρέφειας» και της «διεθνοποίησης», οι οποίες έχουν αρχικά «θετικό πρόσημο» εγκυμονούν και μεγάλους κινδύνους. Γι’ αυτόν τον κίνδυνο ο Σύλλογος θέτει το ερώτημα της ενδεχόμενης αλλαγής «ταυτότητας» του ΕΚΠΑ,  «όπου δυνητικά όλα τα τμήματα θα λειτουργούν και ένα παράλληλο πρόγραμμα σπουδών με δίδακτρα; Τι σημαίνει συγκεκριμένα, και όχι γενικά, αυτού του είδους η εξωστρέφεια και η διεθνοποίηση ;».

Μάλιστα τονίζουν ότι αν με αυτόν τον τρόπο τα δημόσια ελληνικά ΑΕΙ γίνουν «σταδιακά αυτοχρηματοδοτούμενα», «θα είναι δημόσια μόνο κατ’ όνομα». Στο ίδιο κείμενο θίγονται σημαντικά ζητήματα στρατηγικής και προσανατολισμού, όπως η αναγκαιότητα της ενίσχυσης της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ σε αντίθεση με την λογική των «αρίστων» και της αγοράς.

Ταυτόχρονα θίγεται το μεγάλο πρόβλημα του ανεξέλεγκτου πολλαπλασιασμού των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών με δίδακτρα και ιδιαιτέρως των ξενόγλωσσων προγραμμάτων, που μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ, «με την μετατροπή των μεγάλων δημόσιων πανεπιστημίων στην αιχμή του δόρατος της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια», αυξάνοντας την «εντροπία στον κατακερματισμένο ακαδημαικό χάρτη της χώρας». Μάλιστα εκφράζεται ο προβληματισμός ότι, «πλάι στο κάθε τμήμα θα υπάρχει ένα "παρα- τμήμα" με δίδακτρα για αλλοδαπούς» και στο επόμενο στάδιο θα γίνεται σε αυτό η εγγραφή «και Ελλήνων φοιτητών».

Αναλυτικά το κείμενο:

 

Στο ΕΚΠΑ λειτουργεί αγγλόφωνο πρόγραµµα στη Φιλοσοφική Σχολή στο οποίο ολοκλήρωσε πρόσφατα το πρώτο ακαδηµαϊκό έτος. Για το 2022 προγραµµατίζεται η έναρξη λειτουργίας αγγλόφωνου προγράµµατος της Ιατρικής Σχολής. Σε δηλώσεις του στην Καθηµερινή της 8ης Ιουνίου ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ Καθηγητής κ. ∆ηµόπουλος αναφέρει : «Το ξενόγλωσσο πρόγραµµα της Ιατρικής υιοθετεί τις προτεραιότητες του σχεδίου ανάπτυξης του Ιδρύµατος για εξωστρέφεια στην εκπαίδευση, την έρευνα και τη διεθνοποίηση των παρεχόµενων υπηρεσιών. Η στρατηγική της Ιατρικής κινείται στο πλαίσιο της προσπάθειας για εξωστρέφεια και η δηµιουργία του ξενόγλωσσου προγράµµατος ϑεωρήθηκε το αναγκαίο και αµέσως επόµενο βήµα µετά την επιτυχηµένη εκπαιδευτική και ερευνητική συνεργασία µελών της σχολής µε επιφανείς καθηγητές σε ΑΕΙ της Ευρώπης και των ΗΠΑ και τη σύναψη διµερών συνεργασιών µε ξένα ιδρύµατα. Φιλοδοξία είναι σταδιακά όλα τα τµήµατα του ΕΚΠΑ να αναπτύξουν αγγλόφωνα προγράµµατα.» (1)

∆εν έχουµε ούτε αρµοδιότητα ούτε γνώση να αξιολογήσουµε το άλφα ή το βήτα πρόγραµµα σπουδών. Πιστεύουµε όµως ότι οι παραπάνω εξελίξεις και η γενική κατεύθυνση της Ανώτατης Παιδείας στη χώρα µας εγείρουν κρίσιµα πολιτικά ερωτήµατα για µια συζήτηση που πρέπει να γίνει. Ιδιαίτερα αφού για το Υπουργείο Παιδείας τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράµµατα απο τελούν κεντρική προτεραιότητα (2).

Η εξωστρέφεια και η διεθνοποίηση είναι έννοιες οι οποίες εν γένει έχουν ϑετικό πρόσηµο. Για παράδειγµα πολλοί συνάδελφοι έχουν δώσει µάχες για να εκλέγονται µέλη ∆ΕΠ συνάδελφοι µε διεθνή αναγνώριση που υπερτερούν στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Κρίνουµε ότι οι προσλήψεις χαρισµατικών νέων επιστηµόνων σε νέες ϑέσεις, που ανοίγουν δυστυχώς µε το σταγονόµετρο, είναι ένα από τα καλύτερα εχέγγυα για τη διεϑνοποίηση και την εξωστρέφεια του ιδρύµατος. Το επιστηµονικό ειδικό βάρος όταν συγκεντρωθεί σε κρίσιµη µάζα αποκτά µεγάλη προωθητική δύναµη.

Το βασικό ερώτηµα είναι το ακόλουθο : ποια είναι η ταυτότητα ενός ιδρύµατος όπου δυνητικά όλα τα τµήµατα ϑα λειτουργούν και ένα παράλληλο πρόγραµµα σπουδών µε δίδακτρα ; Τί σηµαίνει συγκεκριµένα, και όχι γενικά, αυτού του είδους η εξωστρέφεια και η διεθνοποίηση;

΄Εχει χυθεί πολύ µελάνι τις τελευταίες δεκαετίες για τα ιδιωτικά ΑΕΙ, τα «κολλέγια» κοκ. Με όρους Εµπορικού ∆ικαίου και χάρη σε ευνοϊκές κατευθύνσεις της ΕΕ (αν και η εκπαίδευση παρα µένει εθνική αρµοδιότητα) ιδιωτικές σχολές που δεν πληρούν καµία ελάχιστη προϋπόθεση ακαδηµαϊκότητας έχουν κατοχυρώσει για τους αποϕοίτους τους πλήρη επαγγελµατική ισοτιµία µε τα πτυχία των δηµόσιων ΑΕΙ. Θυµίζουµε επίσης ότι η βάση εισαγωγής στις εν λόγω σχολές είναι το µηδέν, ή για την ακρίβεια αρκεί να έχεις απολυτήριο λυκείου και να διαθέτεις το σχετικό ποσό για τα δίδακτρα. Υποπτεύοµαστε ότι οι ίδιες προϋποθέσεις αρκούν και για την έξοδο, αν και δεν υπάρχει διαθέσιµη σχετική τεκµηρίωση. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.

Εκτιµούµε ότι όταν µπαίνουν στο παιχνίδι της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών µε όλο τους το κύρος τα ιστορικά ιδρύµατα, όπως το ΕΚΠΑ, αυτά ϑα αποτελέσουν την εµπροσθοφυλακή για την καϑιέρωση της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης και τα «κολλέγια» ϑα περάσουν σε συµπληρωµατικό pόλο. Το αν οι ϕοιτητές είναι αλλοδαποί ή όχι δεν έχει ιδιαίτερη σηµασία. Εξάλλου είναι ϑέµα χρόνου µια δικαστική απόφαση να ανατρέψει αυτόν τον περιορισµό. Το βασικό ερώτηµα είναι αν η Παιδεία είναι υπηρεσία ή αγαθό, αν η παροχή γνώσης (ή δεξιοτήτων) επί πληρωµή µπορεί να συνδυαστεί µε ακαδηµαϊκότητα εδώ και τώρα, δηλ. στις συγκεκριµένες συνθήκες, στο συγκεκριµένο ιστορικό πλαίσιο, της συγκεκριµένης ελληνικής πραγµατικότητας. Ειρήσθω εν παρόδω, οι τετριµµένες αναφορές στο «Χάρβαρντ» που είναι ιδιωτικό αλλά «άριστο» είναι εκτός τόπου και χρόνου και περισσότερο προδίδουν την άγνοια αυτών που τις αναµασούν για το Χάρβαρντ, για το αµερικάνικο εκπαιδευτικό σύστηµα αλλά και για το εγχώριο πανεπιστήµιο.

Η ουσία για µας περικλείεται στο εξής : πρέπει τα δηµόσια ελληνικά ΑΕΙ, που είναι πιασµένα στη µέγγενη µιας αέναης λιτότητας, να γίνουν σταδιακά αυτοχρηµατοδοτούµενα ; Σε αυτή την περίπτωση βέβαια ϑα είναι δηµόσια µόνο κατ’ όνοµα. Η σύντοµη απάντηση µας είναι ότι αυτό ϑα είναι µια καταστροφική εξέλιξη, αλλά σε κάθε περίπτωση κρίνουµε ότι όλοι πρέπει να τοποθετηθούν. Επισηµαίνουµε ότι όσοι συνάδελφοι ϑεωρούν ντροπή την κρατική χρηµατοδότηση που δεν ταιριάζει σε ιδρύµατα «αρίστων» πρέπει να είναι έτοιµοι να βρουν και τον µισθό τους από την «αγορά». ΄Οσοι από αυτούς είναι ϕυσικά πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

Το ϑέµα είναι πολύ µεγάλο για να ϑίξουµε όλες τις πτυχές του.   Εν τάχει ϑα αναφέρουµε ότι όπου µπαίνουν αρχικά χαµηλά δίδακτρα σε σχετικά σύντοµο χρονικό διάστηµα εκτοξεύονται. Αυτό συνέβη στα πολιτειακά πανεπιστήµια των ΗΠΑ, συνέβη στη Βρετανία, και το έχουµε δει κατά κόρο να επαληθεύεται στις εγχώριες µεταπτυχιακές σπουδές. ΄Οταν ξεκινάει µια τέτοια επιχειρηµατική δραστηριότητα είναι οικονοµικός νόµος η ανάγκη για µεγέθυνση, µε αύξηση του πλήθους των ϕοιτητών, αύξηση των διδάκτρων, αύξηση του υποαµειβόµενου, µη µόνιµου, διδα κτικού προσωπικού και διεύρυνση µιας γραφειοκρατικής κάστας στελεχών και λοιπών παρατρεχάµενων που περιστρέφονται γύρω από τον καθεαυτό ακαδηµαϊκό πυρήνα για να πιστοποιούν την «ποιότητα» και την «αριστεία».

Αφήσαµε τελευταίο το ϑέµα των αποδοχών µας που κρίνουµε ότι συνδέεται άµεσα µε τα παραπάνω. Είναι καθηλωµένες σε πολύ χαµηλά επίπεδα επί εικοσαετία και πλέον. ∆εν ϑα κουνήσουµε το δάχτυλο στους µισθοσυντήρητους συναδέλφους που αναγκάζονται να κάνουν δεύτερη και τρίτη δουλειά για να \ήσουν τις οικογένειες τους. Ο ανεξέλεγκτος πολλαπλασιασµός Προγραµµάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών µε δίδακτρα αποδίδει σε µια µερίδα συναδέλφων ένα µικρό επιµίσθιο για να βελτιώσουν λίγο τα οικονοµικά τους. Η αλόγιστη ίδρυση µεταπτυχιακών προγραµµάτων είναι ϑέµα χρόνου να προσκρούσει σε ένα ϕυσικό όριο, και πιθανώς κάποια από τα πλέον εξωτικά να αρχίσουν να κλείνουν ελλείψει ϕοιτητών-πελατών. Τα ξενόγλωσσα προγράµµατα είναι η καινούργια πηγή κάποιων επιπλέον εσόδων για τα χειµαζόµε να µέλη ∆ΕΠ. Αξίζει τον κόπο;

Η µετατροπή των µεγάλων δηµόσιων πανεπιστηµίων στην αιχµή του δόρατος της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών µε ιδιωτικο-οικονοµικά κριτήρια ϑα αυξήσει περαιτέρω την εντροπία στον κατακερµατισµένο ακαδηµαϊκό χάρτη της χώρας και ϑα αποσπάσει κρίσιµους ανθρώπινους και υλικούς πόρους από την κύρια αποστολή των ιδρυµάτων. Η ιδιωτικοποίηση εκ των έσω, που είχε ήδη ξεκινήσει, περνάει στο επόµενο στάδιο. Σε πρώτη ϕάση ϑα διπλασιαστούν τα τµήµατα στα ΑΕΙ, πλάι στο κάθε τµήµα ϑα υπάρχει ένα «παρατµήµα» µε δίδακτρα για «αλλοδαπούς». Σε δεύτεpη ϕάση, ϑα επιτραπεί η εγγραφή σε αυτό και Ελλήνων ϕοιτητών. Μέχρι αυτό το σηµείο ϑα έχουν ξοδευτεί σηµαντικά ποσά για ανθρώπινο δυναµικό και υποδοµές, συµπεριλαµβανοµένων και νέων κτιρίων, κάποια από τα οποία ϕαίνεται ότι ήδη κατασκευάζονται. Τελικά, δεδοµένης της παράλογης κατασπατάλησης πόρων (π.χ., κάθε µάθηµα ϑα πρέπει να διδάσκεται δύο ϕορές – πράγµα αδύνατον), είναι αρκετά πιθανό τα δύο τµήµατα να συγχωνευτούν σε ένα µε «συµβολικά» δίδακτρα, τα οποία σε πολύ µικρό διάστηµα ϑα εκτιναχθούν. Το άλλο, λιγότερο πιθανό, ενδεχόµενο είναι να απαιτηθεί µια ακόµη µεγαλύτερη επένδυση σε ανϑρώπινο δυναµικό και κτίρια για το στήσιµο ενός παράλληλου ιδρύµατος επί πληρωµή στο οποίο προκειµένου να µην είναι \ηµιογόνο πρέπει να εισάγονται και να αποφοιτούν µεγάλο πλήθος ϕοιτητών. Η απόσβεση της επένδυσης, αν γίνει, ϑα απαιτήσει πολλές δεκαετίες. Υπάρχουν τελικά τόσοι πόροι για τη δηµόσια παιδεία και δεν το γνωρίζαµε ; ΄Η ϑα βρεθούν προκειµένου να προωϑηθεί η ιδιωτικοποίηση της ;

Αυτή είναι η λογική των πραγµάτων, ανεξάρτητα από τις προθέσεις κάποιων σηµερινών υποστηpικτών αυτού του είδους της «διεθνοποίησης» και «εξωστρέφειας» των ΑΕΙ. Είναι άραγε τυχαίο ότι όλοι οι διαπρύσιοι προπαγανδιστές της κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγµατος, που απαγορεύει τα ιδιωτικά ΑΕΙ, µε ϕανατισµό υποστηρίζουν την καθιέρωση των ξενόγλωσσων τµηµάτων µε δίδακτρα; Ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του.

Σημειώσεις

1 https://www.kathimerini.gr/society/561390019/istoriko-diethnes-anoigma-tis-iatrikis-scholis-athinon/. Ανάκτηση 10.07.2021.

2 https://www.esos.gr/arthra/72562/n-kerameos-kentriki-proteraiotita-i-exostrefeia-ton-panepistimion-mas. Ανάκτηση

10.07.2021.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προϋπόθεση για να γίνονται μαθήματα είναι να... τετραγωνιστεί ο κύκλος
Με μία νέα οξύτατη ανακοίνωση επανέρχεται ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ, σχετικά  με την εκπαιδευτική λειτουργία και ιδιαίτερα την διδασκαλία στο προαναφερόμενο Ίδρυμα.
Προϋπόθεση για να γίνονται μαθήματα είναι να... τετραγωνιστεί ο κύκλος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καθηγητές ΕΚΠΑ: «Αναζητούνται ακόμα τα μέτρα για το ασφαλές άνοιγμα των ΑΕΙ»
«Ένα ποσοστό απωλειών ανθρώπινων ζωών θεωρείται μοιραίο και αναπόφευκτο από τους ιθύνοντες;» του υπουργείου Παιδείας στην εκπαιδευτική διαδικασία των ΑΕΙ για τον κορονοϊό, τονίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων...
Καθηγητές ΕΚΠΑ: «Αναζητούνται ακόμα τα μέτρα για το ασφαλές άνοιγμα των ΑΕΙ»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κακό δείγμα πολιτικής η κατάργηση της Νομικής Πατρών»
Ο αν. καθ. Φιλοσοφίας του Δικαίου του Παν. της Πάτρας, Μ. Παρούσης, μιλά για μια απόφαση «με βάση κομματικές στοχεύσεις ή και στενά κοινωνικές ή συντεχνιακές εξαρτήσεις», για μείζον θέμα της Παιδείας.
«Κακό δείγμα πολιτικής η κατάργηση της Νομικής Πατρών»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Η Ερευνα βρίσκεται στον πυρήνα της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας»
Ο υπερδιπλασιασμός της κρατικής χρηματοδότησης συμπαρέσυρε και τις ιδιωτικές δαπάνες φτάνοντας να ξεπερνούμε το 1,13% του ΑΕΠ για την Ερευνα, δηλαδή πάνω από 2 δισ. ευρώ, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας.
«Η Ερευνα βρίσκεται στον πυρήνα της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΕΙ Κρήτης, δηλαδή ΑΕΙ
Το ΤΕΙ Κρήτης είναι από τα σημαντικότερα ΤΕΙ της χώρας και η ανάδειξή του σε πανεπιστημιακό ίδρυμα είναι θέμα ελάχιστου χρόνου, είτε πραγματοποιηθεί η συγχώνευσή του με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το...
ΤΕΙ Κρήτης, δηλαδή ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πώς ο φόβος επηρεάζει τη μάθηση
Το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας (UCLA) ένωσε πρόσφατα τις δυνάμεις του με το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του ΙΤΕ Κρήτης με σκοπό να εξηγήσουν πώς η αυξημένη κινητικότητα των...
Πώς ο φόβος επηρεάζει τη μάθηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας