• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.6°C / 26.8°C
    2 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.6°C / 22.1°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    1 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 21.5°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.4°C / 17.2°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 22.9°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 26.6°C
    3 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 16.9°C / 23.9°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 26.8°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.6°C / 26.8°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    92%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 18.5°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.5°C / 21.2°C
    2 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 18.8°C / 24.9°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 27.1°C
    0 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.3°C / 21.0°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 22.2°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    85%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η εκπαιδευτική δυναμική της ανοιχτής κοινότητας

  • A-
  • A+
Λίγα λόγια για έναν κύκλο διαλέξεων που απέδειξε ότι μπορούμε να επικοινωνήσουμε την εμπειρία μας αλλιώς.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η Κέρκυρα συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά συμβίωσης της νεοελλαδικής πραγματικότητας. Ομορφη και χαρισματική, με πλούτο κεφαλαιοποιημένο στη γη και την ιστορία της, ταυτόχρονα όμως με εγγενείς δυσκολίες διαχείρισης του πλούτου αυτού, δυσκολίες που δημιουργούν αντιφάσεις στον τρόπο που βιώνεται η καθημερινότητα από τους ανθρώπους της.

Παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, ασφυκτικά μικρή παρ’ όλα αυτά κοινωνία. Στις συναντήσεις γνωστών και φίλων τους τελευταίους μήνες, μόνιμη επωδός στις μουδιασμένες κουβέντες, για τα νέα μας από την πανδημία, η ευχή να ξαναβρεθούμε και να συνεχίσουμε όσα δημιουργικά κάναμε πριν από τον Μάρτη της περασμένης χρονιάς. Μέσα στα «ωραία και δημιουργικά» συχνά αναφέρεται μια σειρά συναντήσεων που διοργάνωσε το Εναλλακτικό Πολιτιστικό Εργαστήριο Κέρκυρας και φιλοξένησε ο πολυχώρος τέχνης «Πολύτεχνο» επί δύο χρονιές. Ενα εφαρμοσμένο παράδειγμα εναλλακτικής εκπαίδευσης ενηλίκων, που συνδέεται άμεσα με το πνεύμα των Αλληλέγγυων Σχολείων και με τους τρόπους που η κοινωνική εκπαίδευση μπορεί να φωτίσει το ημίφως του τοπίου της Παιδείας σήμερα.

Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η δυναμική της εικόνας, ο τρόπος πρόσληψής της απ’ τον ανθρώπινου νου και οι τρόποι με τους οποίους η εικόνα γίνεται εργαλείο επηρεασμού της ανθρώπινης συνείδησης. Οι διαλέξεις αυτές φιλοδοξούσαν, εξαρχής, να αποτελέσουν έναν ανοιχτό κύκλο Λαϊκών Συναντήσεων –χωρίς γνωστικά προαπαιτούμενα για την παρακολούθησή τους– που θα φέρουν κοντά ανθρώπους από ετερόκλητες κοινωνικές, μορφωτικές ή άλλες καταβολές.

Κάθε ετήσιος κύκλος συναντήσεων περιλάμβανε 17 θεματικές, γνωστές από την έναρξή του, ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν, αφενός, να επιλέξουν τις θεματικές που θα παρακολουθήσουν και, αφετέρου, να στείλουν εκ των προτέρων σημειώσεις, παρατηρήσεις, ιδέες και ερωτήματα, συνδιαμορφώνοντας έτσι τη ροή της παρουσίασης. Κάθε συνάντηση διαπραγματευόταν μια θεματική, χρησιμοποιώντας οπτικοακουστικά παραδείγματα με σκοπό να διατυπωθούν απόψεις και ερωτήματα που καλούνταν να συζητήσουν οι συμμετέχοντες.

Κατά την ολοκλήρωση του κύκλου και αφού είχε διαμορφωθεί μια κοινή αντίληψη για τους τρόπους επηρεασμού της ανθρώπινης συνείδησης μέσω της εικόνας, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν, στις τρεις τελευταίες συναντήσεις, να δημιουργήσουν από κοινού μια δική τους πρόταση, μια εικόνα που να συνοψίζει το περιεχόμενο των συζητήσεών τους. Με αφορμή αυτή την παρουσίαση, που πήρε τη μορφή χάπενινγκ, μοιράστηκαν με το κοινό της Κέρκυρας τις βασικές ιδέες που τους απασχόλησαν κατά τη διάρκεια των συναντήσεων.

Οπως με κάθε βιωματική εκπαιδευτική εμπειρία, αυτό που συνέβη αποτέλεσε κτήμα των συμμετεχόντων. Μολαταύτα, έλαβε χώρα ένα εκπαιδευτικό γεγονός με διάρκεια, στο κέντρο της πόλης, όπου η συμμετοχή ήταν μια επιλογή και όχι μια υποχρέωση. Από μια άποψη, λειτούργησε ως εβδομαδιαίο διαπροσωπικό ραντεβού διαπραγμάτευσης ενός γνωστικού αντικειμένου. Ενα πραγματικό «μάθημα επιλογής».

Χαρακτηριστικό είναι το εξής περιστατικό: Στην πρώτη κιόλας συνάντηση, λίγο πριν από το ξεκίνημα, με πλησίασε μια ομάδα τεσσάρων φοιτητριών και φοιτητών. Με ρώτησαν εάν θα μοιράσω σημειώσεις και εάν θα δώσω βεβαίωση παρακολούθησης. Οταν απάντησα αρνητικά, επιχειρώντας να μεταφέρω παράλληλα την ιδέα με την οποία θα προσεγγίζαμε εναλλακτικά το αντικείμενο της εικόνας, έκαναν επιτόπου μεταβολή και έφυγαν. Αντιθέτως, στις τελευταίες συναντήσεις εμφανίστηκε και συμμετείχε μια ομάδα παιδιών της Β' Λυκείου, από διαφορετικά Λύκεια της πόλης, που συγκεντρώνονταν εβδομαδιαίως με αφορμή ακριβώς αυτές τις συναντήσεις.

Στον αντίποδα, λοιπόν, της μη υποχρεωτικότητας στη συμμετοχή, ας αξιολογήσουμε την αναγκαιότητα αντίληψης του αντικειμένου (δηλαδή, του οπτικού αλφαβητισμού) στην καθημερινότητα όλων μας, την απουσία οικονομικής συναλλαγής στη διαδικασία, τη σχέση ισοτιμίας ανάμεσα στους συζητητές, την απουσία επιστημονικής αυθεντίας στη συζήτηση (ο εισηγητής πρότεινε τη δομή και τα υλικά αναφοράς και συντόνιζε τη συζήτηση), το ανακάτωμα της κοινωνικής τράπουλας στη σύσταση της ομάδας, καθώς κανείς δεν ήταν υποχρεωμένος να δώσει συστάσεις συμμετοχής, και την ιδιαιτερότητα ότι στο τέλος της παρουσίασης σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες μεταφέρονταν στο μπαρ του προθάλαμου όπου, ανά ομάδες, συνέχιζαν να συζητούν.

Κι όλα αυτά συνέβησαν, κάτι που σημαίνει ότι αντίστοιχοι τρόποι κοινωνικού διαμοιρασμού γνώσης και εμπειρίας μπορούν να λάβουν χώρα μέσα στον κοινωνικό ιστό ξανά και ξανά με άλλες κοινωνικές και γνωστικές αφορμές. Εντός ποιου συστήματος εκπαίδευσης όμως; Η απάντηση του γράφοντος στο ερώτημα αυτό είναι πως το συστατικό επιτυχίας αντίστοιχων εκπαιδευτικών εγχειρημάτων είναι η μη υποχρεωτικότητα συμμετοχής, συνδυασμένη με την πρόθεση για ελεύθερη και απροϋπόθετη προσφορά.

Οταν καταλάβω ότι κάτι με ενδιαφέρει πραγματικά, ότι το λέει η καρδιά μου, και ότι παράλληλα αυτό το κάτι μπορεί να συνεισφέρει στην κοινωνική συμβίωση, τότε δεν καλούμαι να κάνω αυτό που ζητά η συνθήκη, αλλά το κάτι παραπάνω. Αυτό που θα κάνει τη διαφορά. Και αυτό δεν το περιμένω από τους άλλους, καθώς, ως γνωστόν, αυτός που περιμένεις είσαι εσύ ο ίδιος. Αυτό μας δείχνει η εμπειρία των συναντήσεων της «Δυναμικής της Εικόνας», όπως και γενικότερα η δημιουργικότητα και η προσφορά του Εναλλακτικού Πολιτιστικού Εργαστηρίου της Κέρκυρας, του Δικτύου των Αλληλέγγυων Σχολείων και κάθε ζωντανού πυρήνα σύγχρονου κοινοτισμού.

* Εναλλακτικό Πολιτιστικό Εργαστήρι της Κέρκυρας


Διαβάστε ακόμα: 

● «Το Αλληλέγγυο Σχολείο Ταύρου ως ενταξιακός, συμπεριληπτικός χώρος και για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» - Της Βαγγελιώς Μπλατσούκα
● «Η εκπαιδευτική δυναμική της ανοιχτής κοινότητας» - Του Κυριάκου Κωλέση
● «Από τα υποκριτικά λόγια στη στοχοποίηση και την αδικία των νέων» - Της Ευαγγελίας Μανιτσούδη
● «Περιβαλλοντικές δράσεις από δημοτικά σχολεία στο Κερατσίνι» - Των Εύης Μικέλη και Μαρινίκης Κολιαράκη
● «Πολιτογράφηση: άλλος ένας εμπαιγμός» - Του Κώστα Κοκόση
● «Ψηφιακές ιστορίες: Η τηλεκπαίδευση στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Η οπτική των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας» - Των Δημήτρη Βασιλούδη, Ελενας Στολάκη, Αρτέμιδος Στυλιανού
● «Η «εκπαίδευση των γλωσσικών μειονοτήτων στη Νορβηγία» - Των Konstantin Alther και Marie Samuelsen
● «Χειμώνας 2017-2018» - Της Ιωάννας Τσολακοπούλου
● «Γιατί «Ειδική κατηγορία στις Πανελλαδικές» για τους μαθητές μας που ζητούν άσυλο;» - Της Ολγας Καλομενίδου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ούτε σπίτι, ούτε πατρίδα. Ούτε σχολείο;
Περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια παιδιά πρόσφυγες δεν μπόρεσαν να πάνε στο σχολείο το περασμένο σχολικό έτος, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση που δημοσίευσε η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, η οποία...
Ούτε σπίτι, ούτε πατρίδα. Ούτε σχολείο;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Χλομή» παιδεία στους καιρούς της άγριας οικονομικής κρίσης
Ερευνα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά καταδεικνύει το σοβαρότατο πρόβλημα ακόμα και στην παρακολούθηση του σχολικού προγράμματος. Προβλήματα σίτισης, ένδυσης, υπόδησης και περαιτέρω ψυχολογικά, προερχόμενα από...
«Χλομή» παιδεία στους καιρούς της άγριας οικονομικής κρίσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στα θρανία τα προσφυγόπουλα
Για σήμερα επαναπροσδιορίστηκε η έναρξη της σχολικής χρονιάς για τα προσφυγόπουλα του κέντρου φιλοξενίας της Ριτσώνας στην Εύβοια, ενώ εκτός σχολικών αιθουσών συνεχίζουν να παραμένουν τα παιδιά που...
Στα θρανία τα προσφυγόπουλα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κατάληψη-απάντηση στα λουκέτα του φόβου
​Στις αυλές των σχολείων και στις γειτονιές τις τελευταίες μέρες δίνεται μια ιδιότυπη μάχη, ίσως η αποφασιστικότερη: είναι μια μάχη για την πρόσβαση στη γνώση, για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, για τη...
Κατάληψη-απάντηση στα λουκέτα του φόβου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτο κουδούνι για προσφυγόπουλα
Τη Δευτέρα ανοίγουν οι σχολικές τάξεις για 1.500 πρόσφυγες μαθητές, τους πρώτους που θα ακολουθήσουν το προπαρασκευαστικό πρόγραμμα μαθημάτων του υπουργείου Παιδείας, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να...
Πρώτο κουδούνι για προσφυγόπουλα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτο κουδούνι με οδηγίες, αντιδράσεις και παράθυρο τηλεκπαίδευσης
Χαμένοι στη μετάφραση κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας, την ώρα που ειδικοί προειδοποιούν για έξαρση κορονοϊού από το άνοιγμα των σχολείων.
Πρώτο κουδούνι με οδηγίες, αντιδράσεις και παράθυρο τηλεκπαίδευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας