• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.3°C
    3 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.5°C
    0 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.0°C
    5 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.6°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 14.8°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 9.4°C
    2 BF
    62%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.2°C / 18.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 21.0°C
    2 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    5 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 19.6°C
    4 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    6 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    4 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.5°C
    3 BF
    88%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 15.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.8°C / 21.8°C
    2 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 17.5°C
    0 BF
    94%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 12.7°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.6°C
    4 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    68%
EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οργουελικό εργασιακό τοπίο στην εκπαίδευση

  • A-
  • A+
Οι διαφορετικές εργασιακές σχέσεις στον ίδιο χώρο, τις οποίες επιβάλλει κατά κόρον η κυβέρνηση στους εκπαιδευτικούς, αποσκοπούν στο να παγιωθούν σταδιακά οι χειρότερες για όλους ως φυσικό γεγονός, ενώ στο βάθος αχνοφαίνεται η άρση της μονιμότητας

Τα στοιχεία δείχνουν ότι φέτος αυξήθηκαν σημαντικά οι παραιτήσεις εκπαιδευτικών σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές. Πάνω από 7.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές) δεν θα βρίσκονται τη νέα σχολική χρονιά στις τάξεις καθώς θα είναι συνταξιούχοι.

Οι συνολικές αποχωρήσεις-συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, από τον Ιανουάριο του 2010 μέχρι και τον Μάρτιο του 2021, ξεπέρασαν τις 47.000, την ώρα που οι μόνιμοι διορισμοί (αν εξαιρέσουμε την ειδική αγωγή) κάλυψαν μόλις το 6% των αποχωρήσεων.

Η χρόνια αδιοριστία έχει τέτοια έκταση και ένταση που φέτος το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να προσλάβει πάνω από 44.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς (αριθμός-ρεκόρ από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους) παρ’ όλο που, την τελευταία 10ετία, με διάφορους «κόφτες» εξαφανίστηκαν από το εκπαιδευτικό τοπίο πάνω από 12.000 οργανικές θέσεις!

Κόφτες όπως: μαζικές συγχωνεύσεις σχολείων, αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών κατά δύο ώρες, αλλαγές αναλυτικών προγραμμάτων, αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, αποψίλωση υποστηρικτικών εκπαιδευτικών δομών, κατάργηση υπευθύνων βιβλιοθηκών, αύξηση του διδακτικού ωραρίου των υπευθύνων εργαστηρίων φυσικών επιστημών και πληροφορικής.

Αλλά και αλλαγές αναθέσεων μαθημάτων, συγχώνευση-κατάργηση ειδικοτήτων σε γενική και τεχνική εκπαίδευση και εκπαραθύρωση 2.000 καθηγητών τεχνικών ειδικοτήτων, «ελάφρυνση» του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, παρέμβαση στους όρους δημιουργίας τμημάτων στο μάθημα των ξένων γλωσσών, συρρίκνωση του Ολοήμερου, αυστηροποίηση των προϋποθέσεων λειτουργίας τμημάτων προσανατολισμού στο Λύκειο, στα Νηπιαγωγεία, στα ΕΠΑΛ και εγγραφών στα Εσπερινά, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα κ.ά.

Κοντολογίς, στη διάρκεια της περιόδου 2010-2020 επιχειρήθηκε με κάθε τρόπο να «σφίξουν» οι μαθητές στα τμήματα, να «ξεχειλώσουν» οι αναθέσεις μαθημάτων, να «ελαστικοποιηθούν» ακόμη περισσότερο οι εκπαιδευτικοί ώστε να κρατηθεί γερά δεμένο στην κλίνη του μνημονιακού Προκρούστη των περικοπών και των μηδενικών διορισμών το δημόσιο σχολείο.

Βρισκόμαστε στην εποχή των αναπληρωτών «νομάδων εκπαιδευτικών», η επινόηση των οποίων καταργεί την παιδαγωγική σχέση και την αφοσίωση που είναι απαραίτητες στην εκπαίδευση, η οποία έχει ανάγκη από μόνιμους διορισμούς και όχι από πλανόδιους εκπαιδευτικούς.

Το σχολικό έτος 2011-2012, το ποσοστό των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών επί των μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν 8%. Το 2015-2016 φτάσαμε στο 14%, ενώ για την τρέχουσα σχολική χρονιά το ποσοστό ξεπερνάει το 26%! Η αναλογία μόνιμου και ελαστικά εργαζόμενου προσωπικού (αναπληρωτές-ωρομίσθιοι) μεταβάλλεται κάθε χρόνο και περισσότερο υπέρ των αναπληρωτών, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο το εργασιακό μοντέλο που αργά και συστηματικά εμπεδώνεται στις σχολικές μονάδες.

Στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ «Για ένα λαμπρό μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα», το ζήτημα των διορισμών και της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού έχει κεντρική θέση. Το παρακάτω απόσπασμα είναι ενδεικτικό της αντίληψης που έχει ο Οργανισμός για το θέμα της στελέχωσης των σχολείων με εκπαιδευτικούς:

«Η επίλυση του προβλήματος των λιγότερων οργανικών θέσεων ήταν ευφυής (!) και από διοικητική και από οικονομική άποψη. Η εναλλακτική λύση ήταν η χρήση αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τη συμφωνία και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (…) Δεν μισθοδοτούνται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, κι έτσι –από μια μακροοικονομική άποψη– δεν αποτελούν μια επιπλέον μακροχρόνια επιβάρυνση του εθνικού προϋπολογισμού».

Δαπανηρή επιλογή

Ο ΟΟΣΑ, λοιπόν, διαφωνούσε με τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών «ως δαπανηρή επιλογή που αναπαράγει τις σημερινές “ακαμψίες” του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού που δεν αξιολογείται» και πρότεινε νέες, ακόμα πιο ευέλικτες και ελαστικές σχέσεις εργασίας.

Ο ΟΟΣΑ είναι σαφής στην κυνικότητά του: «Οι ελληνικές αρχές πρέπει να χρησιμοποιήσουν την κρίση για την εφαρμογή μακροπρόθεσμων λύσεων, οι οποίες ενδέχεται να μην είναι διαθέσιμες υπό διαφορετικές συνθήκες. Δύο τέτοιες πιθανές λύσεις είναι: α. Εισαγωγή πολλών κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων, παράλληλα με την κατηγορία των οργανικών θέσεων και β. Αλλαγή των ισχυόντων κανόνων όσον αφορά την απασχόληση των δημοσίων υπαλλήλων».

Στη νέα του έκθεση «Going for Growth 2021», για την αντιμετώπιση –υποτίθεται– τόσο της κρίσης του κορονοϊού όσο και των μακροπρόθεσμων προκλήσεων, ο ΟΟΣΑ προτείνει μεταξύ άλλων για την εκπαίδευση τη «σταδιακή μετατροπή των σημερινών συμβάσεων μονιμότητας των εκπαιδευτικών σε μακροχρόνιες συμβάσεις που θα ενισχύσουν και θα επιβραβεύσουν την αποδοτικότητά τους». Θυμίζουμε ότι το υπουργείο, την τρέχουσα σχολική χρονιά, με την ευκαιρία της πανδημίας και κάτω από τη μύτη των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών προχώρησε σε δύο αλλαγές με εξέχουσα θέση στο παζλ των συνολικών ανατροπών των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών:

  1. Εισήγαγε νέες εργασιακές σχέσεις εξευτελίζοντας κάθε εργασιακό δικαίωμα στην εκπαίδευση (με το κατάπτυστο άρθρο 24 που συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο για την Υγεία), νομοθετώντας τη δυνατότητα: «...να προσλαμβάνονται προσωρινοί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ή μέλη ΕΕΠ ή ΕΒΠ, πλήρους ή μειωμένου ωραρίου, με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου τρίμηνης κατ’ ελάχιστον διάρκειας...».
  2. Με σχετική εγκύκλιο, έδωσε το δικαίωμα-δυνατότητα στους διευθυντές Εκπαίδευσης να ανανεώσουν τις συμβάσεις αυτές ή όχι, κατά την κρίση τους, που σημαίνει την απόλυση των εκπαιδευτικών, σαν να είναι η εκπαίδευση ιδιωτική επιχείρηση.

Ποιος είναι ο στόχος; Πρώτον, με τις διαφορετικές εργασιακές σχέσεις στον ίδιο χώρο να παγιωθούν σταδιακά οι χειρότερες για όλους ως φυσικό γεγονός. Δεύτερον, με το τέλος του ΕΣΠΑ και αφού έχει γίνει η «βρόμικη δουλειά», με ένα νέο «τέντωμα» του ωραρίου των εκπαιδευτικών, με μείωση των σχολικών μονάδων (μέσω των νέων συγχωνεύσεων αλλά και του εξοστρακισμού χιλιάδων μαθητών από Λύκεια και ΕΠΑΛ) και με τη γενίκευση της «κινητικότητας» να μειωθούν οι εκπαιδευτικοί που απαιτούνται για τη λειτουργία των σχολείων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σταγόνα στον ωκεανό οι μόνιμοι διορισμοί!
Την ώρα που οι κενές θέσεις φτάνουν περίπου τις 60.000, η κυβέρνηση θριαμβολογεί για τις 5.250 προσλήψεις που έχει εξαγγείλει για το 2021 ● Οι αποχωρήσεις εκπαιδευτικών θα ξεπεράσουν φέτος τις 8.000.
Σταγόνα στον ωκεανό οι μόνιμοι διορισμοί!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
Σύμφωνα με τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, τα σχολεία «μετά από 30 χρόνια ξεκινούν χωρίς κενά, όλοι οι δάσκαλοι και τα βιβλία είναι στις αίθουσες και περιμένουν τα παιδιά. Θέλω να απευθύνω έναν...
Καλύτερα από πέρυσι, αλλά...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανικός για μια θέση αναπληρωτή
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, 92.850 εκπαιδευτικοί κατέθεσαν τις αιτήσεις τους για εργασία ως αναπληρωτές και 52.451 ως ωρομίσθιοι. Οσον αφορά τον αριθμό των αιτήσεων και τις ειδικότητες,...
Πανικός για μια θέση αναπληρωτή
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πότε και πόσοι αναπληρωτές θα προσληφθούν φέτος
Με τα 302 εκατ. ευρώ που έχει εξασφαλίσει το υπουργείο Παιδείας για προσλήψεις αναπληρωτών για το νέο σχολικό έτος, εξασφαλίζονται οι προσλήψεις περίπου 21.000 αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών. Αρχές...
Πότε και πόσοι αναπληρωτές θα προσληφθούν φέτος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Nέα διαδικασία, νέοι όροι, λιγότερες προσλήψεις
Δεκάδες χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» αναμένοντας από μέρα σε μέρα την πρόσκληση από το υπουργείο Παιδείας για την κατάθεση των αιτήσεων πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών...
Nέα διαδικασία, νέοι όροι, λιγότερες προσλήψεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καλές γιορτές... χωρίς καθηγητές
Βρισκόμαστε στον 4ο μήνα του σχολικού έτους και τα περισσότερα στην Ανατολική Αττική δεν μπορούν να λειτουργήσουν πλήρως το πρόγραμμά τους, καθώς μετά τις τελευταίες προσλήψεις αναπληρωτών παραμένουν πάνω από...
Καλές γιορτές... χωρίς καθηγητές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας