• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 28.9°C / 34.0°C
    4 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.6°C / 36.1°C
    3 BF
    28%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 33.7°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.6°C / 30.6°C
    2 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 29.1°C
    3 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 35.5°C
    2 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 29.5°C
    3 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    2 BF
    34%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.1°C
    4 BF
    45%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.2°C / 30.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    3 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.9°C / 28.7°C
    2 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    51%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 31.2°C / 31.2°C
    3 BF
    20%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.6°C / 31.5°C
    2 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.9°C
    4 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.3°C / 33.8°C
    2 BF
    20%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.3°C
    3 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.7°C / 33.9°C
    2 BF
    31%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    1 BF
    45%

«Είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία, την οποία επικροτούμε και θα έπρεπε να έχει γίνει από καιρό», δηλώνει ο κ. Φορτσάκης

«Κούρεμα» εισακτέων με αγαθές προθέσεις

  • A-
  • A+

«Αν και εφόσον» τηρηθούν οι προϋποθέσεις, όπως κατάργηση μετεγγραφών, υποδομές και κυρίως χρηματοδότηση, οι πρυτάνεις δεν θα μειώσουν τον αριθμό των νεοεισερχόμενων φοιτητών. Αν δεν τηρηθούν, τότε... • Και για όποιον δεν το αντιλήφθηκε, οι πρυτάνεις δεν επιστρέφουν το μπαλάκι στον υπουργό Παιδείας

«Δεν είμαι υπέρ της μείωσης του αριθμού των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, σε μια προσπάθεια να διώξει από πάνω του το πολιτικό βάρος της απόφασης που ανακοίνωσε και δρομολογεί άμεσα με την παραγγελία προς το ΕΣΥΠ, στις 18 Νοεμβρίου –όπως δήλωσε χθες στη Βουλή– να ξεκινήσει συζήτηση για τη μετάθεση της ευθύνης του καθορισμού του αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ.

Θέλοντας μάλιστα να εξωραΐσει τις αρνητικές εντυπώσεις που προκαλεί η απόπειρα περιορισμού του δικαιώματος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, ο κ. Λοβέρδος εξέφρασε την πεποίθηση ότι «αν τα Ιδρύματα πάρουν την αρμοδιότητα, θα βάλουν περισσότερους φοιτητές από όσους παίρνουν σήμερα». Εκτός από τις ακροβασίες στο σκοινί της επικοινωνίας, ο υπουργός κάνει και μαθηματικά άλματα.

Ναι μεν, αλλά...

Οι ίδιοι οι πρυτάνεις, χωρίς να γυρίζουν το μπαλάκι πίσω, αφού θεωρούν ότι επιτέλους θα έχουν την ευκαιρία να αποσυμφορηθούν, ειδικά τα κεντρικά ΑΕΙ, σπεύδουν να προειδοποιήσουν πως ναι μεν έχουν αγαθές προθέσεις, αλλά χωρίς προϋποθέσεις, όπως κατάργηση μετεγγραφών, υποδομές και κυρίως χρηματοδότηση, δεν μπορούν να δημιουργήσουν προσδοκίες. Θα μπορούσαν, όπως λένε, αν κι εφόσον τηρηθεί το πλαίσιο στήριξής τους, να «διαχειριστούν ρεαλιστικά» το θέμα και να αυξήσουν λίγο τις θέσεις που συνήθως προσφέρουν, αλλά σε καμία περίπτωση ο αριθμός τους δεν μπορεί να ταυτίζεται με τον τελικό αριθμό πρωτοετών που δέχονται κάθε χρόνο.

«Ολες οι σχολές είναι φτιαγμένες και οργανωμένες με κάποια λογική σε ό,τι αφορά τη δυναμικότητα και εν γένει τη λειτουργία. Η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, λ.χ., είναι φτιαγμένη για 100-120 εισακτέους, η Μηχανολόγων για 80-100», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρύτανης του ΕΜΠ, Γιάννης Γκόλιας, για να εξηγήσει: «Ο υπολογισμός γίνεται, λαμβάνοντας υπόψη ένα σύνολο αλληλένδετων παραγόντων, όπως υποδομές και ετήσια χρηματοδότηση. Ακόμη κι αν έχω τις υποδομές, δεν θα μπορέσω να τις αξιοποιήσω, αν δεν έχω επαρκή κονδύλια».

Στην ερώτηση, αν και πόσο θα μπορούσε να αυξήσει τις προσφερόμενες θέσεις στο Ιδρυμα, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Εργο μας είναι να παρέχουμε εκπαίδευση ενός επιπέδου και κυρίως μακριά από πολιτικές διαστάσεις. Θα μου πείτε, μπορείτε επακριβώς να υπολογίσετε τον αριθμό; Οχι. Ευχαρίστως να βρούμε έναν πιο ακριβοδίκαιο τρόπο. Ομως, όχι οι 220 να γίνονται 520!»... Τι θα κάνει, αν θεσμοθετηθεί η δυνατότητα καθορισμού των εισακτέων; «Θα προσπαθήσουμε να το χειριστούμε όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται. Στο μέτρο του δυνατού, βέβαια. Πάντως, θα καλωσόριζα την ΑΔΙΠ που διαθέτει έναν αξιόπιστο και αντικειμενικό ελεγκτικό μηχανισμό για τέτοιες διαδικασίες».

Αντικειμενικά κριτήρια

Οι διαφορές, βέβαια, από Ιδρυμα σε Ιδρυμα και από σχολή σε σχολή βάσει αντικειμενικών κριτηρίων (γνωστικά αντικείμενα, εργαστήρια, προσωπικό, γεωγραφική κατανομή κ.ά.) δεν βοηθούν στη δημιουργία μιας ενιαίας εικόνας. Αντιθέτως, προϊδεάζουν για μια πλήρη ανατροπή επί τα χείρω του καθεστώτος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Το ΕΜΠ ήταν για αρίστους, θα είναι για τους αρίστους των αρίστων. Η Ιατρική Αθηνών με τα εργαστήρια έχει σχεδόν αγγίξει τη βαθμολογική οροφή και πλέον θα την τρυπήσει. Η Νομική ίσως με τις καλές προθέσεις της διοίκησης να είναι λίγο πιο προσιτή. Εύγλωττο το παράδειγμα που δίνει ο Θ. Φορτσάκης: «Στη Νομική ζητάμε 400 θέσεις, γιατί ξέρουμε ότι θα έρθουν διπλάσιοι. Θα μπορούσαμε να ζητήσουμε 600 αν ξέραμε ότι αυτός θα ήταν ο τελικός αριθμός».

Πόσους περισσότερους φοιτητές, λοιπόν, μπορούν να δεχτούν τα Ιδρύματα απ’ όσους παίρνουν σήμερα; Μπορεί το ΑΠΘ, που ζητά 4.500, να ζητήσει του χρόνου 8.500 που εν τέλει δέχεται; Μάλλον βιάστηκε –πάλ– να κάνει υπολογισμούς ο υπουργός. Εκτός κι αν έχει αποφασίσει να παίξει το γνωστό –κι αγαπημένο του– επικοινωνιακό παιχνίδι του αποπροσανατολισμού. Ηταν και το πάθημα των μετεγγραφών. Σύμφωνα με πληροφορίες, την ιδέα την εξέφρασε πολύ πρόσφατα στους πρυτάνεις, στις τελευταίες συναντήσεις που είχε μαζί τους. «Πάρτε την ευθύνη για να δεχτείτε εσείς την κοινωνική κατακραυγή», φέρεται να τους έλεγε αγανακτισμένος.

Ολα καλά

Δεν τους πειράζει. Δεν έχουν να υπολογίσουν πολιτικό κόστος, σε αντίθεση με τον υπουργό, αν και όπως ήδη άρχισαν να λένε κάποιοι επικριτές του, πρόκειται για ένα μέτρο που, αν εφαρμοστεί, θα ισχύσει για τις ερχόμενες πανελλαδικές. Δηλαδή μετά τον Μάρτιο των εκλογών, όπως πιθανολογείται... Κανείς δεν ξέρει τι αλλαγές θα επέλθουν τότε. Ούτε ο κ. Λοβέρδος, που ίσως τελικά και να μην του κοστίζει πολύ ακριβά μια τέτοια πρόωρη ανακοίνωση.

Πάντως τα ΑΕΙ, συνεπή στις θέσεις τους, κρίνουν σε γενικές γραμμές θετική την πρωτοβουλία, η οποία δρομολογείται και γρήγορα αφού θα αρχίσει να συζητείται στο ΕΣΥΠ από τις 18 Νοεμβρίου, όπως δήλωσε, χθες, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο υπουργός.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ασυλο αλλά και...επέμβαση δημόσιας δύναμης
Με εμφανή την προσπάθεια εξισορρόπησης των αναγκών ενός εκσυγχρονιστικού αλλά ταυτόχρονα προοδευτικού πλαισίου λειτουργίας, το υπουργείο Παιδείας θέτει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την ανώτατη...
Ασυλο αλλά και...επέμβαση δημόσιας δύναμης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
Είτε λόγω αδιαφορίας για τον φοιτητικό συνδικαλισμό είτε λόγω δυσαρέσκειας για την παρακμή του, η αποχή -και όχι άλλη μορφή αντίδρασης- παραμένει το ισχυρότερο αποτύπωμα των φοιτητικών εκλογών τα τελευταία...
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τίθεται σε διαβούλευση στις 25 Μαΐου
Στις 25 Μαΐου θα τεθεί σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, όπου και διατυπώθηκαν για ακόμη μία φορά οι ενστάσεις των...
Το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τίθεται σε διαβούλευση στις 25 Μαΐου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης...
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι έτοιμο προς κατάθεση, αλλά ακόμα δεν μπορεί να προεξοφληθεί η αίσια πορεία του προς τη Βουλή, καθώς κομίζει όλα όσα έχουν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των...
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας