• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.9°C / 21.2°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.6°C
    0 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 21.0°C
    2 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 18.1°C
    0 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 13.4°C
    0 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 20.6°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.1°C
    2 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.8°C
    2 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.6°C / 19.0°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    0 BF
    52%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 18.5°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 18.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 23.8°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.1°C / 21.4°C
    1 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 17.1°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.1°C / 18.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    61%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας χρόνος κλειστά Πανεπιστήμια: οι φοιτητές μετρούν πληγές

  • A-
  • A+
Στα όριά τους διδασκόμενοι και διδάσκοντες: χωρίς ουσιαστική εκπαίδευση, με αναβολές εργαστηρίων, διαδικτυακές διαλέξεις-μονολόγους, ασφυκτικό πλαίσιο τηλε-εξεταστικής.

Η «Εφ.Συν.» μίλησε με νέους και νέες των οποίων οι φοιτητικές ζωές όπως τις γνώριζαν ή όπως τις είχαν φανταστεί έχουν διασαλευτεί πλήρως. Ολοι συμφωνούν ότι η τηλεκπαίδευση έχει αποτύχει, έχει φέρει στην επιφάνεια τρομακτικές ανισότητες και ότι η δυσκολία οργάνωσης των φοιτητών έχει αφήσει το περιθώριο στην κυβέρνηση να «αλωνίζει» νομοθετικά σε βάρος του μέλλοντος της νεολαίας.

Σε λίγες μέρες κλείνει ένας χρόνος με τα Πανεπιστήμια σε αναστολή της διά ζώσης λειτουργίας. Ενας χρόνος που οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουν στερηθεί ουσιαστική εκπαίδευση, με αναβολές εργαστηρίων, πρακτικών ασκήσεων και κλινικών, με διαδικτυακές διαλέξεις-μονολόγους, με ένα ασφυκτικό πλαίσιο τηλε-εξεταστικής, με την οικονομική επιβάρυνση χιλιάδων οικογενειών που διατηρούν με αιματηρές προσπάθειες ένα και δύο φοιτητικά διαμερίσματα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, με το φοιτητικό κίνημα παροπλισμένο μπροστά στις σαρωτικές νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. Ενας χρόνος που τα όρια αντοχής διδασκομένων και διδασκόντων έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Ενας χρόνος γεμάτος αγωνία και αβεβαιότητα.

Και τι κάνει γι' αυτό η κυβέρνηση; Ψηφίζει ένα ακραία αντιδραστικό νομοσχέδιο που αλλάζει αιφνιδιαστικά τους όρους του παιχνιδιού για τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών, δίνει 30 εκατομμύρια ευρώ για ειδικούς φρουρούς που θα δρουν εντός των Πανεπιστημίων, μειώνει τη χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας, αντί για καθηγητές προσλαμβάνει ωρομίσθιους μέσω ανταποδοτικών υποτροφιών για την παροχή επικουρικού διδακτικού έργου για την ενισχυτική διδασκαλία και παραγκωνίζει τη φοιτητική μέριμνα παρ' όλο που οι ανάγκες είναι πλέον πολλαπλάσιες.


Απλή μεταφορά στείρων πληροφοριών με πολλά
τεχνικά προβλήματα και με τεράστια ψυχική επιβάρυνση

Παντελής Παπαχρόνης*

«Η ουσία της ανώτατης εκπαίδευσης και της επιστημονικής γνώσης έχει χαθεί. Μιλάμε για απλή μεταφορά στείρων πληροφοριών. Ας μην αναφερθώ στα λειτουργικά ζητήματα του webex και στην προσπάθεια βίαιης προσαρμογής φοιτητών και καθηγητών σε αυτή τη νέα τηλε-πραγματικότητα. Το βασικό, εν προκειμένω, είναι ποιος έχει πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση; Για μια οικογένεια με δύο φοιτητές/μαθητές και γονείς τηλε-εργαζόμενους, σκεφτείτε τι εξοπλισμός χρειάζεται και τι σύνδεση απαιτείται. Οσο δε για την εξεταστική, ας υποθέσουμε ότι λύνονταν όλα τα τεχνικά προβλήματα της πλατφόρμας που έπεφτε συνεχώς, εδώ τίθενται πολύ σοβαροί προβληματισμοί: Τι γίνεται με τα προσωπικά δεδομένα που καταγράφονται και αποθηκεύονται κάθε λεπτό που έχουμε ανοιχτές κάμερες και μικρόφωνα; Ποιος ελέγχει τους καθηγητές που εκβιαστικά μας βάζουν να αποδεχτούμε όρους που παραβιάζουν τα προσωπικά μας δεδομένα υπό την απειλή της μη συμμετοχής στη διαδικασία των εξετάσεων; Και αν θέλετε, ποιες είναι οι συνέπειες της μετατροπής τής -ήδη προβληματικής- εξεταστικής διαδικασίας σε ακόμα πιο τυποποιημένες εξετάσεις, όπου καλούμαστε να παπαγαλίσουμε και όχι να αναπτύξουμε την επιστημονική σκέψη;

Επίσης, η απομάκρυνσή μας από το Πανεπιστήμιο έχει τεράστια ψυχική επιβάρυνση και δρα αρνητικά στην κοινωνικοποίησή μας. Οταν μέσα σε ένα Πανεπιστήμιο δεν υπάρχουν φυσικά όντα, αυτό καταλήγει ένας χώρος όπου οι φοιτητές λαμβάνουν μονομερώς στείρα μόρφωση, το περιεχόμενο της οποίας δεν μπορεί να αμφισβητηθεί με δημιουργικό τρόπο για την ανάπτυξη της επιστήμης. Οι σχολές εξάλλου είναι και κοινωνικοί χώροι συλλογικής ζωής και δράσης, οι οποίες με τη μονιμοποίηση της τηλεκπαίδευσης απονεκρώνονται.

Σε αυτές τις συνθήκες, λοιπόν, η κυβέρνηση πέρασε ένα ακραία αντιδραστικό νομοσχέδιο επιδεικνύοντας έπαρση. Νομίζουν ότι δεν θα υπάρξει αντίδραση, αλλά η Κεραμέως θα βρει τη μοίρα άλλων υπουργών που τα έβαλαν με τους μαθητές και τους φοιτητές. Η κυβέρνηση καλλιεργεί τον φόβο και ποντάρει σε αυτόν, όμως αυτόν τον φόβο θα τον σπάσουμε. Θα τον κάνουμε οργή που θα τους σαρώσει».

*Μέλος του Φ.Σ. Φυσικού Αθήνας και της ΕΑΑΚ


Τα ΑΕΙ είναι χώροι ζύμωσης και αμφισβήτησης
και η κυβέρνηση θέλει να σταματήσει αυτές τις διεργασίες

Ανέστης Χατζηδημητριάδης*

«Οταν ένας 18χρονος αποφασίζει να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο υπάρχει ένα αφήγημα στο κεφάλι του: ότι θα γνωρίσει νέο κόσμο και θα ανακαλύψει τι άνθρωπος θέλει να γίνει. Αυτό διερρήχθη πλήρως έναν χρόνο τώρα. Με τον ίδιο τρόπο έχει διασαλευθεί και η εκπαιδευτική διαδικασία καθώς η τηλεκπαίδευση δεν νοείται ως ουσιαστική εκπαίδευση, αλλά ως μετάδοση πληροφοριών.

Πέραν της χαμηλής ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τίθενται και πρακτικά ζητήματα. Στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, όταν αποφασίστηκε να κοπούν οι παροχές στις φοιτητικές εστίες, αναγκάζοντας τους οικοτρόφους να τις εγκαταλείψουμε, επέστρεψα στο σπίτι μου. Επί οκτώ ολόκληρους μήνες δεν είχαμε ρεύμα. Πώς να κάνω λοιπόν μάθημα; Πώς να κρατήσω επαφή με το επιστημονικό αντικείμενο που σπουδάζω, με τους συμφοιτητές και τους καθηγητές μου;

Το μείζον, όμως, πρόβλημα με τα κλειστά Πανεπιστήμια είναι ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα οργάνωσης και αντίδρασης των φοιτητών. Οι ακαδημαϊκοί χώροι είναι χώροι ζύμωσης και αμφισβήτησης και η κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να σταματήσει αυτές τις διεργασίες. Το κάνει στρατηγικά και οργανωμένα, εγκλωβίζοντάς μας πίσω από μια οθόνη.

Γενικά, η προσέγγισή της είναι απολυταρχική. Εχει οχυρωθεί απέναντι στον λαό. Τους δε νέους τούς αντιμετωπίζει ως “αντιφρονούντες”. Είμαστε, ίσως, η κοινωνική ομάδα που έχει επηρεαστεί περισσότερο από τις κυβερνητικές πολιτικές. Μας έχουν στερήσει την κοινωνική ζωή και οποιαδήποτε προοπτική για εργασία. Η απομείωση της προσδοκίας είναι κάτι που συμβαίνει εκθετικά τα τελευταία χρόνια. Αρχικά με το αέναο κυνήγι προσόντων και τώρα με αυτό που συμβαίνει. Εχει κανονικοποιηθεί η φτώχεια και τώρα τείνει να κανονικοποιηθεί και η απομόνωση. Η καθημερινότητα, να πιεις έναν καφέ με φίλους, να ανταλλάξεις σημειώσεις, να φλερτάρεις, έχει αντικατασταθεί από μια διαμεσολαβημένη επικοινωνία. Οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί δεν θα αλλάξουν με τη λήξη των μέτρων. Βιώνουμε τη μετάβαση σε μια πολύ διαφορετική κοινωνία».

*Φοιτητής στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών του ΔΠΘ, μέλος του Φ.Σ. Εστιών Κομοτηνής (ΣΟΦΕΚ) και μέλος του σχήματος CONTRA


Οταν επιστρέψουμε στα αμφιθέατρα θα μας παρακολουθούν
και θα επεμβαίνουν, νόμιμα κιόλας, στη φοιτητική ζωή

Λίζα Βούλγαρη*

«Δεν έχουμε καταλάβει τι είναι η φοιτητική ζωή. Αλλιώς το είχαμε φανταστεί. Οι συνθήκες είναι δύσκολες. Δεν έχουμε σχεδόν καμία διαπροσωπική επαφή με τους συμφοιτητές και τους καθηγητές μας. Τα μαθήματα είναι πιο βαρετά, σε σχέση με αυτό που φαντάζομαι ότι θα ήταν με τη διά ζώσης διδασκαλία. Είμαστε περίπου 200 άτομα μέσα στην πλατφόρμα και απλά μιλάει ο καθηγητής. Οι ερωτήσεις και οι τοποθετήσεις που γίνονται είναι περιορισμένες. Είναι ένας απέραντος μονόλογος και οι διαλέξεις δεν γίνονται πλήρως κατανοητές τελικά. Είμαι σίγουρη ότι στο αμφιθέατρο δεν θα ήταν έτσι.

Με την τηλεκπαίδευση δεν υπάρχει διάδραση. Και φυσικά η συνεργασία μεταξύ των φοιτητών είναι αδύνατη, αφού δεν γνωριζόμαστε επί της ουσίας. Ο καθένας είναι μόνος του, στον χώρο του. Η εξεταστική επίσης ήταν πολύ δύσκολη. Το σύστημα έπεφτε συχνά και δημιουργούνταν προβλήματα. Αλλες φορές πάλι, ακυρωνόταν η εξέταση με ανακοίνωση της τελευταίας στιγμής.

Το Πανεπιστήμιο δεν πρόλαβα να το γνωρίσω από πρώτο χέρι, ωστόσο ξέρω τι περίμενα. Με τον νόμο που ψηφίστηκε, όταν μας επιτραπεί να μπούμε τελικά στα αμφιθέατρα, η πραγματικότητα θα είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που γνωρίζαμε μέχρι στιγμής. Θα μας παρακολουθούν και θα επεμβαίνουν, νόμιμα κιόλας, στη φοιτητική μας ζωή. Θα εμποδίζεται η πολιτική και κοινωνική μας δράση, κάτι το οποίο θα διαμορφώσει ένα εντελώς καινούργιο πανεπιστημιακό πλαίσιο».

* Πρωτοετής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στο ΟΠΑ


Υποβαθμίζουν τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση προς όφελος
των κολεγίων, αδιαφορώντας πλήρως για τις ανάγκες μας

Ευθύμης Λαμπαδάς*

«Η τηλεκπαίδευση, που αποτελεί πραγματικότητα επί έναν χρόνο τώρα για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, έχει οξύνει τις ψηφιακές ανισότητες. Είναι συχνό φαινόμενο σε ένα σπίτι να υπάρχουν δύο λάπτοπ, στα οποία πρέπει να παρακολουθήσουν μάθημα τρία παιδιά, μαθητές ή και φοιτητές, την ίδια ώρα που οι γονείς είναι τηλε-εργαζόμενοι. Οσο για την εξεταστική, που ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα, διεξήχθη σε ένα εξαντλητικό πλαίσιο και χωρίς να έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα συγγράμματα. Υπήρξαν μαθήματα στα οποία έπρεπε να απαντήσουμε σε πενήντα ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής μέσα σε τριάντα λεπτά, μαθήματα τα οποία είχαν αρνητική βαθμολόγηση, ενώ δεν έλειψαν περιστατικά αυθαιρεσίας όπου καθηγητές επιχείρησαν να εξετάσουν προφορικά φοιτητές, παρά το γεγονός ότι είχαν εξεταστεί ηλεκτρονικά, για να τους επιβεβαιώσουν τον βαθμό.

Βέβαια, αυτά είναι ήσσονος σημασίας, αν δούμε τη μεγάλη εικόνα. Και ποια είναι αυτή; Η κυβέρνηση κρατά κλειστά τα Πανεπιστήμια, επί δώδεκα μήνες τώρα. Γιατί; Διότι επιχειρεί να εφαρμόσει όλες τις αντιδραστικές νομοθετικές ρυθμίσεις, με τη λιγότερη δυνατή αντίδραση. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχειρεί να υποβαθμίσει τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση, προς όφελος των κολεγίων. Ενώ μειώνει τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, δίνει απλόχερα 30 εκατομμύρια για την πανεπιστημιακή αστυνομία. Αδιαφορεί πλήρως για τις ανάγκες μας όσον αφορά τη φοιτητική μέριμνα. Συμφοιτητές μας έχουν πεταχτεί εκτός εστιών εν μέσω πανδημίας, έχει κοπεί η σίτιση σε αρκετά ιδρύματα και παράλληλα υπάρχουν τρομακτικές ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και κτιριακές υποδομές. Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να ξανανοίξει τις σχολές και να ασχοληθεί με τα πραγματικά μας προβλήματα, ψάχνει τρόπους να πειθαρχήσει τους φοιτητές και να εντατικοποιήσει τις σπουδές μας. Η ωμή βία και τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν, πρόσφατα, στο ΑΠΘ είναι το πολιτικό ρεζουμέ του νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη και αντικατοπτρίζουν την αντίληψη της κυβέρνησης για τη νέα γενιά και τη γνώση. Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τις ανάγκες μας και για να μην εφαρμοστεί αυτός ο νόμος στην πράξη».

* Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φ.Σ. Γεωπονικού Αθήνας, εκλεγμένος με το BLOCO στα ΑΕΙ

«Καμπανάκι» από τη Σύγκλητο του ΕΚΠΑ
για απώλεια του εαρινού εξαμήνου

«Καμπανάκι» για το ενδεχόμενο να χαθεί το εαρινό εξάμηνο που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες αλλά και για την ποιότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει χτυπήσει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθήνας. Με αφορμή την ανακοίνωση του οργάνου, οι τομεάρχες Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκος Φίλης και Μερόπη Τζούφη κατέθεσαν χθες στη Βουλή αναφορά με την οποία καλούν την υπουργό Παιδείας να εξετάσει άμεσα τα ζητήματα που θέτει η Σύγκλητος και να παρουσιάσει στη Βουλή τις σχετικές ενέργειες που οφείλει να κάνει.

Θυμίζουμε ότι το ανώτατο όργανο του ΕΚΠΑ συντάχθηκε με την έκκληση των φοιτητών να επαναλειτουργήσουν τα ΑΕΙ με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. Χαρακτήρισε επιτακτική την ανάγκη πραγματοποίησης των κλινικών και πρακτικών ασκήσεων όπως και των εργαστηρίων σε προπτυχιακό αλλά και μεταπτυχιακό επίπεδο, που απαιτούν φυσική παρουσία των φοιτητών, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με την εκπαίδευσή τους και να μην τεθεί θέμα απώλειας του εαρινού εξαμήνου. Η αναστολή της διά ζώσης λειτουργίας έχει προκαλέσει προβλήματα σε τουλάχιστον 15 Τμήματα, κυρίως των Σχολών Επιστημών Υγείας, των Θετικών Επιστημών, της Φιλοσοφικής Σχολής και της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εμβολιαστικά κέντρα στα πανεπιστήμια
Οσο πλησιάζει η ημερομηνία που τα Πανεπιστήμια θα υποδεχθούν τους φετινούς φοιτητές τόσο εντείνεται η κουβέντα σχετικά με τα πρωτόκολλα για τη διά ζώσης λειτουργία τους.
Εμβολιαστικά κέντρα στα πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Φωνές για άνοιγμα των Πανεπιστημίων
Κινητοποίηση πραγματοποίησαν, χθες το μεσημέρι, έξω από το υπουργείο Παιδείας μερικές εκατοντάδες φοιτητών που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ), ζητώντας την επαναλειτουργία των...
Φωνές για άνοιγμα των Πανεπιστημίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρόταση για μαθήματα διά ζώσης από φοιτητές Ιατρικής
Ενα υβριδικό μοντέλο πραγματοποίησης των εργαστηριακών μαθημάτων προτείνουν οι δευτεροετείς φοιτητές των Ιατρικών Σχολών της χώρας. Αναγνωρίζοντας την «ανεπάρκεια» της τηλεκπαίδευσης, προτείνουν σχέδιο...
Πρόταση για μαθήματα διά ζώσης από φοιτητές Ιατρικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Γολγοθάς» για τους μεταπτυχιακούς της Νομικής Αθηνών
Η διοίκηση της Νομικής Αθηνών αρνήθηκε να απαλλάξει πλήρως ή μερικώς τους μεταπτυχιακούς φοιτητές της από τα δίδακτρα εξαιτίας προβλημάτων που έχει προκαλέσει η πανδημία.
«Γολγοθάς» για τους μεταπτυχιακούς της Νομικής Αθηνών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαμαρτυρία για δίδακτρα και δόσεις από τους φοιτητές του Ανοιχτού Πανεπιστήμιου
Μείωση των διδάκτρων ανά θεματική ενότητα, επαναφορά των έξι δόσεων και επιστροφή στο πρότερο καθεστώς μοριοδότησης κοινωνικών κριτηρίων για απονομή υποτροφιών ζητούν με επιστολή τους φοιτητές του Ελληνικού...
Διαμαρτυρία για δίδακτρα και δόσεις από τους φοιτητές του Ανοιχτού Πανεπιστήμιου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας