• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.8°C
    5 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 16.9°C
    1 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 13.0°C / 18.2°C
    3 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 6.9°C / 11.6°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    72%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 14.3°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 12.6°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 20.8°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    5 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.8°C
    6 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    5 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.5°C / 16.0°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 20.0°C
    2 BF
    44%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    2 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 15.0°C
    2 BF
    69%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    53%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τώρα θέλει ΑΕΙ-επιχειρήσεις

  • A-
  • A+
Μετά τη θέσπιση της αστυνομοκρατίας, η υπ. Παιδείας προωθεί τη «συνεργασία των Πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα», την «εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους», την εξάρτηση της χρηματοδότησης από «την αξιολόγησή τους και την επίτευξη στόχων». ● Τελικός στόχος, η ολοκληρωτική μετάλλαξη των Πανεπιστημίων και η χρηματοδότηση των σπουδών από τους «πελάτες-φοιτητές».

Το νομοσχέδιο Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, ήταν μόνο... η αρχή, καθώς η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως προανήγγειλε την κατάθεση νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στο διάστημα.

Σε συνέντευξή της στην Athens Voice, ανέφερε πως ο νέος νόμος-πλαίσιο θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση ενώ θα προβλέπει τη δυνατότητα σύμπραξης των δημόσιων Πανεπιστημίων με τον ιδιωτικό τομέα. Χαρακτήρισε «μεγάλη χαμένη ευκαιρία» τη μη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων, ωστόσο, όπως είπε, η κυβέρνηση μεριμνά για συμπράξεις των ελληνικών Πανεπιστημίων με ιδρύματα του εξωτερικού.

Πριν αποκαλύψουμε τους κεντρικούς πυλώνες του νέου νομοσχεδίου οφείλουμε να θυμίσουμε τις συναντήσεις της υπουργού Παιδείας τον Σεπτέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2020 στις ΗΠΑ για την προώθηση συνεργασιών με τις ΗΠΑ στον τομέα της εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα και ειδικότερα, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, για την εκπόνηση κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών Πανεπιστημίων, τη συμμετοχή αλλοδαπών φοιτητών σε ξενόγλωσσα και σε θερινά προγράμματα στη χώρα μας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας του εκπαιδευτικού συστήματος και κυρίως της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Μάλιστα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις συνεργασίες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ΗΠΑ-Ελλάδας, Αμερικανός αξιωματούχος αναφέρθηκε «στις ενέργειες της υπουργού Νίκης Κεραμέως για την ενθάρρυνση των αμερικανικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων να εμβαθύνουν τους δεσμούς τους με την Ελλάδα».

«Φαεινές» ιδέες

Εδώ, στις συμφωνίες αυτές μπορεί κανείς να αναζητήσει πολλές από τις «φαεινές» ιδέες της υπουργού Παιδείας για τις όψεις και τα χαρακτηριστικά της λεγόμενης αυτονομίας και των συμπράξεων των ιδρυμάτων, της προωθούμενης ιδιωτικοποίησης-εμπορευματοποίησης, κοντολογίς της μετάλλαξης των Πανεπιστημίων σε «παιδεία» του κέρδους.

Ας δούμε, όμως, τις βασικές πλευρές των αλλαγών που ευαγγελίζεται το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του, τα Πανεπιστήμια πρέπει να αποκτήσουν περισσότερη αυτονομία ως προς την εσωτερική τους οργάνωση, τη διαχείριση των πόρων τους, τον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, τα κριτήρια εισαγωγής, τον αριθμό των εισακτέων κ.λπ.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα πάντα με την κεντρική γραμμή, η παροχή αυτονομίας και οργανωτικής ευελιξίας στις κεντρικές διοικήσεις των Πανεπιστημίων θα πρέπει να συνδυαστεί με αύξηση της κοινωνικής λογοδοσίας τους, ενώ η χρηματοδότηση των επιμέρους ιδρυμάτων θα πρέπει να γίνεται τόσο στη βάση των αντικειμενικών αναγκών τους όσο και σε όρους επίτευξης συγκεκριμένων ανά ίδρυμα στόχων, στο πλαίσιο πολυετών προγραμματικών συμφωνιών στρατηγικού σχεδιασμού μεταξύ των ιδρυμάτων και του υπουργείου Παιδείας.

Πυλώνες αυτής της γραμμής αποτελούν η «επέκταση του ρόλου των Πανεπιστημίων στη διά βίου μάθηση», η «συνεργασία των Πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα», η «συγκέντρωση των Πανεπιστημίων σε μεγαλύτερες μονάδες μέσω ενός προγράμματος συγχωνεύσεων», η «εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους», ο «ανασχεδιασμός ολόκληρου του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των προγραμμάτων σπουδών», ο «στόχος προσέλκυσης 100.000 ξένων φοιτητών μέχρι το 2030 με τη διεθνοποίηση των ελληνικών Πανεπιστημίων και την οργάνωση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων» και, βεβαίως, τα «Συμβούλια Ιδρυμάτων για περισσότερη ευελιξία και σύνδεση με την αγορά εργασίας».

Αξιολόγηση, σύνδεση με χρηματοδότηση, αυτονομία, επιχειρηματικοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης είναι η κεντρική γραμμή ταχείας ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ της χώρας με βασικό εργαλείο την «εξάρτηση» της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων από την αξιολόγηση, ενώ οι αποφάσεις για το τι διδάσκεται, πότε διδάσκεται, το περιεχόμενο των πτυχίων, την έρευνα κ.λπ. λαμβάνονται στο πλαίσιο της ζήτησης και της προσφοράς.

Με λίγα λόγια, τα Πανεπιστήμια ωθούνται να δημιουργήσουν πεδία ζήτησης των «υπηρεσιών» τους, εργαλειοποιώντας πλήρως τη διδασκαλία και την έρευνα, και να προωθήσουν τις «πωλήσεις» των υπηρεσιών αυτών, υποτασσόμενα στις εκάστοτε εκτιμήσεις για τις ανάγκες της αγοράς.

Ιδιωτικοποίηση

Είναι φανερό ότι στο πλαίσιο αυτό η ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκτός από τη δηµιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων, περιλαμβάνει και την «επιχειρηματοποίηση» του δημόσιου Πανεπιστημίου, το οποίο, σύμφωνα µε την κυρίαρχη ανάγνωση, προκειμένου να επιβιώσει στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες θα πρέπει να λειτουργήσει µε όρους ιδιωτικής επιχείρησης, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει πρόβλημα επιβίωσης.

Ουσιαστικά και τυπικά τα Πανεπιστήμια μετατρέπονται σε «επιχειρήσεις», με την πλήρη έννοια του όρου, οι οποίες για να επιβιώσουν κυνηγούν διεθνώς, ανταγωνιστικά και με όλα τα θεμιτά και αθέμιτα μέσα, «φοιτητές-πελάτες».

Κύριοι στόχοι τους είναι η μεγιστοποίηση του οικονομικού οφέλους, από την επίτευξη του οποίου και μόνο κρίνονται και οι διοικήσεις τους. Οι «πελάτες-φοιτητές» οφείλουν να χρηματοδοτούν οι ίδιοι τις σπουδές τους είτε από τους οικογενειακούς τους πόρους είτε δανειζόμενοι τα αναγκαία ποσά από τραπεζικά ή άλλα οικονομικά συγκροτήματα, τα οποία θα επενδύσουν επιλεκτικά στα διαφαινόμενα προσόντα τους, όπως ακριβώς επενδύουν και στις λεγόμενες καινοτόμες επιχειρήσεις.

Θα σπουδάζει όποιος έχει να πληρώσει

Πριμοδοτείται η αλλαγή του τρόπου διοίκησης των ιδρυμάτων και η καθιέρωση «αποτελε­σματικότερων» συστημάτων μάνατζμεντ, που επιτρέπουν ευελιξία, αποτελεσματική διαχείριση πόρων, άνοιγμα στις αγορές υπηρεσιών εκπαίδευσης, «προώθηση» προϊόντων έρευνας και έλεγχο της «αποδοτικότητας» του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού.

Στις επιχειρούμενες αλλαγές περιλαμβάνεται και το τελικό συντριπτικό χτύπημα σε ό,τι είχε απομείνει από τους τρεις βασικούς πυλώνες του δημόσιου Πανεπιστημίου: το δωρεάν σύγγραμμα, τη σίτιση και τη στέγαση των φοιτητών. Η κυρίαρχη πολιτική δεν έχει βγάλει από το μυαλό της την κατάργηση της δωρεάν διανομής των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων.

Παράλληλα η έκταση της φοιτητικής μέριμνας θα πάψει να προσδιορίζεται ενιαία για το σύνολο των ιδρυμάτων. Κάθε ίδρυμα θα αποφασίζει χωριστά και αναλόγως με τις οικονομικές του δυνάμεις για τις προϋποθέσεις παροχής δωρεάν σίτισης στους φοιτητές του. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ σύντομα και στη βάση της αδυναμίας των Πανεπιστημίων να αντεπεξέλθουν σε δαπάνες αυτού του χαρακτήρα θα εξαφανιστούν και τα τελευταία ίχνη της δωρεάν σίτισης, στέγασης και διανομής των συγγραμμάτων.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο Γεραπετρίτης κρίνει ως αντισυνταγματικό… το νομοσχέδιο Κεραμέως!
Το βασικό σημείο διαφωνίας είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του δημόσιου Πανεπιστημίου καταργείται η εκλογή πρύτανη από το σύνολο των Πανεπιστημιακών, κάτι που δεν είχε γίνει ούτε στην περίοδο της μαύρης...
Ο Γεραπετρίτης κρίνει ως αντισυνταγματικό… το νομοσχέδιο Κεραμέως!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Φοιτητικός ξεσηκωμός ενάντια στο νομοσχέδιο της Κεραμέως
Τα αμφιθέατρα βράζουν εδώ και καιρό, κάτι που καταγράφηκε και στις πρόσφατες φοιτητικές εκλογές, την ώρα που ακόμα και παρατάξεις της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ διαφοροποιούνται από τις προβλέψεις του νομοσχεδίου.
Φοιτητικός ξεσηκωμός ενάντια στο νομοσχέδιο της Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1.000 Πανεπιστηµιακοί απαντούν στην Κεραμέως
Οι πανεπιστημιακοί δηλώνουν προσβεβληµένοι από το σύνολο του νοµοσχεδίου, το οποίο, μεταξύ άλλων, επισημαίνουν θα κλείσει τις πόρτες του στα παιδιά που δεν έχουν την οικονοµική δυνατότητα να σπουδάσουν.
1.000 Πανεπιστηµιακοί απαντούν στην Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Πόρτα» και από τις διοικήσεις των ΑΕΙ στον νόμο-πλαίσιο Κεραμέως
Εξαπλώνεται στην πανεπιστημιακή κοινότητα η ρητή εναντίωση στον νέο νόμο-πλαίσιο που φέρνει για τα ΑΕΙ η υπουργός Παιδείας. Μετά τις αντιδράσεις των φοιτητών και εργαζομένων, σειρά έχουν οι διοικήσεις.
«Πόρτα» και από τις διοικήσεις των ΑΕΙ στον νόμο-πλαίσιο Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων: Το ν/σ για τα ΑΕΙ είναι η παλινόρθωση της βασιλείας
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων, προκειμένου να διαμορφωθούν οι θέσεις επί του Σχεδίου Νόμου για τα ΑΕΙ, που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. Το ένα μετά το άλλο τα ΑΕΙ εκφράζονται αρνητικά για το σχέδιο νόμου της...
Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων: Το ν/σ για τα ΑΕΙ είναι η παλινόρθωση της βασιλείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενα νέο εμπόδιο για τους πιο αδύναμους οικονομικά υποψηφίους
Μια διεξοδική ματιά στις συνθήκες και στους όρους εισαγωγής στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις φανερώνει ότι το υπουργείο Παιδείας έχει στήσει έναν πολυπλόκαμο μηχανισμό αναχαίτισης των υποψηφίων.
Ενα νέο εμπόδιο για τους πιο αδύναμους οικονομικά υποψηφίους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας