Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση

Με τροποποιήσεις στη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα των ΑΕΙ, με τις οριστικές ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές και χωρίς αλλαγές σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια τίθεται σε δημόσιο διάλογο η πρόταση του υπουργείου Παιδείας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νομοσχέδιο σε διαβούλευση

  • A-
  • A+

Χωρίς αλλαγές στις ρυθμίσεις για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, με μικρές αλλαγές στις διατάξεις για τα ΑΕΙ (κυρίως σε ό,τι αφορά τον περιορισμό της φοιτητικής συμμετοχής στα συλλογικά όργανα και την ανάδειξη των μονοπρόσωπων οργάνων), στις οποίες δεσπόζει η κατάργηση των Συμβουλίων και, τέλος, με το οριστικό σύστημα για τις μετεγγραφές στα ΑΕΙ, τίθεται αυτές τις ημέρες σε διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Οι ουσιώδεις τροποποιήσεις στο πολυνομοσχέδιο -όπως είχε γράψει πρώτη η «Εφ.Συν.»- αφορούν:

■ Το σύστημα της πριμοδότησης μορίων στις μετεγγραφές με μια κλίμακα από το 1 έως το 10 και με αυστηρά κριτήρια υγείας, οικονομικά και κοινωνικά, όπως παιδιά ή γονείς με σοβαρές παθήσεις, δικαιούχοι με κατά κεφαλήν εισόδημα από 5.000 έως 8.000 ευρώ, άνεργοι γονείς επί δέκα μήνες, πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, ορφανά, θύματα τρομοκρατίας κ.ά.

■ Τον περιορισμό της συμμετοχής των φοιτητών έως 30% του αριθμού των μελών ΔΕΠ στα συλλογικά όργανα (βλ. Σύγκλητος).

■ Τον περαιτέρω περιορισμό της φοιτητικής συμμετοχής στην ανάδειξη μονοπρόσωπων (βλ. πρυτανικές, κοσμητορικές κ.ά.) από 70% σε 60% του συνόλου των μελών ΔΕΠ.

Ειδικότερα:

1. Για τις μετεγγραφές: Καθιερώνεται σύστημα πριμοδότησης με μόρια, ενώ ο αριθμός των μετεγγραφών δεν θα ξεπερνά το 10% του αριθμού εισακτέων ανά τμήμα. Μπορεί, δε, να είναι ακόμα μικρότερος, καθώς προβλέπεται η δυνατότητα τα τμήματα «να εισηγηθούν αιτιολογημένα διαφορετικά ποσοστά». Μπορεί, βέβαια, να είναι και μεγαλύτερος ο αριθμός των μετεγγραφόμενων, αλλά αυτό μένει να το δούμε στην πράξη. Η διάταξη, πάντως, έχει ως εξής: «Ο αριθμός των μετεγγραφόμενων φοιτητών θα είναι ίσος με το 10% του συνολικού αριθμού εισακτέων ανά τμήμα το ακαδημαϊκό έτος 2015/16, εκτός εάν τα τμήματα του εκάστου ΑΕΙ εισηγηθούν αιτιολογημένα διαφορετικά ποσοστά». Από το δικαίωμα μετεγγραφής εξαιρούνται:

■ οι επί πτυχίω φοιτητές ή οι φοιτητές οι οποίοι βρίσκονται στο τελευταίο έτος σπουδών

■ οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τον κανονικό χρόνο, όπως αυτός ορίζεται από το πρόγραμμα σπουδών, ανεξάρτητα από το έτος στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι (αναλυτικά οι ομάδες δικαιούχων στην ηλεκτρονική σελίδα της «Εφ.Συν.»).

2. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των φοιτητών στα συλλογικά όργανα και στην ανάδειξη μονοπρόσωπων, επισημαίνεται ότι πέραν της μείωσης στις ποσοστώσεις σε ό,τι αφορά την παρουσία ή τη βαρύτητα της ψήφου (αντιστοίχως), η ρύθμιση αναφέρεται σε ενεργούς προπτυχιακούς φοιτητές όπως και σε ενεργούς μεταπτυχιακούς και υποψήφιους διδάκτορες.

Κατά τ’ άλλα, για τις πρυτανικές και κοσμητορικές εκλογές η ψηφοφορία είναι άμεση, μυστική, καθολική, ενώ στη Σύγκλητο η εκπροσώπηση φοιτητών πραγματοποιείται με κυκλική εναλλαγή ανά ακαδημαϊκό έτος. Αν δεν οριστεί εκπρόσωπος, «η συγκρότηση και λειτουργία της Συγκλήτου πραγματοποιείται χωρίς τη συμμετοχή τους». Φυσικά, στις βασικές διατάξεις για τα ΑΕΙ περιλαμβάνονται:

■ Η κατάργηση των Συμβουλίων

■ Η κατάργηση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας

■ Η αναδιαμόρφωση του ορισμού του ασύλου, χωρίς όμως να αλλάζουν οι ισχύουσες διατάξεις περί άρσης

■ Η δυνατότητα μεταφοράς πόρων (για καθαριότητα, φύλαξη, συντήρηση) από τον τακτικό προϋπολογισμό στις Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας

■ Η αναμόρφωση του τακτικού προϋπολογισμού με απόφαση Συγκλήτου.

3. Για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση προβλέπεται:

■ Η κατάργηση της αξιολόγησης

■ Το άνοιγμα των πινάκων προϋπηρεσίας των αναπληρωτών με την προσμέτρηση και της περιόδου 2010-2012, χωρίς, ωστόσο, την προσμέτρηση της διπλής μοριοδότησης λόγω υπηρεσίας σε δυσπρόσιτα κατά την περίοδο 2010-2014, επειδή, σύμφωνα με το υπουργείο, οι πίνακες ήταν κλειδωμένοι και η τελική τοποθέτηση γινόταν στην τύχη

■ Η θεραπεία αδικιών και αυστηρών πειθαρχικών ποινών (άρση διετούς αποκλεισμού κ.ά.)

■ Η θέσπιση όρων και ελέγχου λειτουργίας ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων, κέντρων ξένων γλωσσών.

Καλή αποδοχή

Οι ρυθμίσεις για τους αναπληρωτές έχουν τύχει καλής υποδοχής από τον κλάδο. Ενδεικτική είναι η στάση του συλλόγου αναπληρωτών νηπιαγωγών που δέχεται και το «κόψιμο» της διπλής μοριοδότησης για τα τέσσερα κλειδωμένα χρόνια, θεωρώντας το δίκαιο μέτρο, ενώ ακόμα και για τους διορισμούς συμφωνεί με την επικρατούσα άποψη της προσμέτρησης της τελευταίας επιτυχίας ΑΣΕΠ του καθενός και τη μέτρηση προϋπηρεσίας με ενιαίο συντελεστή.

Οπως μας εξηγεί η πρόεδρος του συλλόγου, Μαρία Σπανού: «Οσον αφορά τη ρύθμιση για την προϋπηρεσία γενικώς, όπως και τη ρύθμιση για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας σε δυσπρόσιτα, θεωρούμε ότι βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση διότι ουσιαστικά ικανοποιεί ένα αίτημα ετών και παράλληλα θέτει τη χρυσή τομή, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των αναπληρωτών.

»Για την Ειδική Αγωγή, η θέση του συλλόγου μας, βάσει της πλειοψηφίας, όπως φαίνεται, είναι σύμφωνη με τη ρύθμιση (ένταξη στον οικείο πίνακα, όχι και στους δύο) και είμαστε υποχρεωμένοι να το σεβαστούμε αυτό. Τέλος, όσον αφορά τον τρόπο διορισμού, ο σύλλογός μας είχε θέσει εξ αρχής το σύστημα 60-40. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση του ΣτΕ, προτείναμε ως εναλλακτική την πρόταση της δημιουργίας ενός πίνακα -στην οποία προσανατολιζόταν ούτως ή άλλως το υπουργείο- στον οποίο θα προσμετρώνται η τελευταία επιτυχία ΑΣΕΠ του καθενός και η συνολική προϋπηρεσία προσμετρώμενη με ενιαίο

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
Ετοιμη να κάνει υποχωρήσεις σε σημεία αιχμής του πολυνομοσχεδίου, κυρίως στις διατάξεις για τα ΑΕΙ, φαίνεται να είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποφύγει τον εγκλωβισμό από τις ιδιότυπες...
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι έτοιμο προς κατάθεση, αλλά ακόμα δεν μπορεί να προεξοφληθεί η αίσια πορεία του προς τη Βουλή, καθώς κομίζει όλα όσα έχουν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των...
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας