Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.2°C / 15.0°C
    1 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 15.6°C
    3 BF
    25%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.7°C / 13.0°C
    1 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 11.0°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 15.6°C
    2 BF
    33%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.2°C / 13.0°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.1°C / 14.0°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 14.4°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 14.0°C
    1 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    1 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.3°C / 16.1°C
    1 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.0°C
    4 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.2°C / 11.7°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.3°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    33%
ΥΠΑΙΘ προς Διευθυντές σχολείων: Ξεκινήστε τώρα την αξιολόγηση!
EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ

ΥΠΑΙΘ προς Διευθυντές σχολείων: Ξεκινήστε τώρα την αξιολόγηση!

  • A-
  • A+
Μπαίνει ο Big Brother στα σχολεία και νομοθετείται το πανοπτικό σύστημα αξιολόγησης
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σύμφωνα με όσα δήλωσε την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου η υπουργός Παιδείας το ΥΠΑΙΘ προχωράει  «γρήγορα στο επόμενο νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει θεμελιώδεις αξίες της ΝΔ αλλά και της κοινωνίας. Θα αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στα στελέχη της εκπαίδευσης. Η πρόθεση μας είναι να ισχύσει από το αμέσως επόμενο σχολικό έτος η αξιολόγηση και μόλις ψηφιστεί να ξεκινήσει η διαδικασία για την ανάδειξη των νέων στελεχών εκπαίδευσης».

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, «κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, ενώ η αξιολόγηση θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια τα οποία έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και κριτήρια. Συνολική (summative) αξιολόγηση για τα στελέχη της εκπαίδευσης οποία συνδέεται με την έρευνα για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας και διαμορφωτική formative αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς... Κάθε εκπαιδευτικός και στέλεχος εκπαίδευσης θα έχει τον προσωπικό του ηλεκτρονικό φάκελο, στον οποίο θα καταχωρίζονται ανάμεσα σε άλλα στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού/διοικητικού του έργου, θα προβλέπεται συνέντευξη μεταξύ αξιολογούμενου και αξιολογητή, καθώς και προγραμματισμένες παρατηρήσεις διδασκαλίας μαθημάτων».

Το χρονοδιάγραμμα και το περίγραμμα

Την περίοδο αυτή οι Διευθυντές Εκπαίδευσης καλούν σε τηλεδιάσκεψη τους διευθυντές των σχολικών μονάδων για να τους ενημερώσουν ότι έχουν την ευθύνη για την υλοποίηση της εσωτερικής αξιολόγησης(αυτοαξιολόγηση) των σχολικών μονάδων η οποία θα ξεκινήσει, σύμφωνα με το σχέδιο, αμέσως μετά από την επαναλειτουργία των Γυμνασίων και Λυκείων.

Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο του ΥΠΑΙΘ, η σχολική μονάδα είναι υποχρεωμένη να συντάσσει στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης, που αφορά στον συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, στην υλοποίηση του συλλογικού προγραμματισμού και στην εφαρμογή των Σχεδίων Δράσης καθώς, τέλος και στην αποτίμηση: (α) της λειτουργίας της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου συνολικά, (β) των επιμέρους Σχεδίων Δράσης, με βάση τα κριτήρια που έχουν οριστεί και τα δεδομένα (τεκμήρια) που έχουν προκύψει σε σχέση με την επίδρασή τους.

Συγκεκριμένα τα νέα χρονικά όρια που έχει θέσει το ΥΠΑΙΘ για την προετοιμασία της πρώτης Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας (σχ. έτους 2020-21) είναι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2021, η σύγκληση – συνεδρίαση  για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων και μέχρι το τέλος Μαΐου 2021, η εισήγηση αναφορικά με την αποτίμηση. Η Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης συντάσσεται στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ από 15 έως 25 Ιουνίου κάθε έτους.

Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: Το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού

Να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις:

Πρώτο, η προώθηση της αξιολόγησης εκπαιδευτικών και της αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες της τελευταίας έκθεσης του ΟΟΣΑ καθώς εκτιμάται ως αναντικατάστατο εργαλείο για την αυτονομία της σχολικής μονάδας και τη λειτουργία της με όρους επιχείρησης. Παράλληλα, οι προσπάθειες για τη «νέα αξιολόγηση», την «αυτοαξιολόγηση», αποτελούν τον πυρήνα χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία φαίνεται να δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτόν τον νέο τρόπο αξιολόγησης που σε σχέση με τον παραδοσιακό έχει ένα σημαντικό πολιτικό όφελος: καθώς παρουσιάζεται με προκάλυψη μοντέρνα και αθώα, αφοπλίζει την κριτική των εκπαιδευτικών στην παραδοσιακή αξιολόγηση, ενώ την ίδια ώρα ανοίγει το δρόμο για τη σταδιακή εφαρμογή του νεοεπιθεωρητισμού.

Δεύτερο, οι διατάξεις του νόμου 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2020 εμπεδώνουν ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό που ήδη περιέχονταν στο ν. 4547/2018, με μια σειρά από ιεραρχικά διαμορφωμένα διοικητικά όργανα με στόχο την επιτήρηση και τον πειθαρχικό έλεγχο των συλλόγων διδασκόντων και κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού. Διαδικασία, βέβαια, που καμία σχέση δεν έχει με εσωτερικές και ανατροφοδοτικές συλλογικές παιδαγωγικές λειτουργίες. Αντίθετα, μαζί με το νέο νομοσχέδιο «Αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης» που φέρνει το ΥΠΑΙΘ στη Βουλή τον Φεβρουάριο, συγκροτούν ένα πανοπτικό μοντέλο,  που  διαμορφώνει μια δυναμική κωδικοποίησης, συγκρισιμότητας, διαφοροποίησης, κατάταξης και ανταγωνισμού των σχολικών μονάδων, που θα πάρει σαφέστερα χαρακτηριστικά με την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα ορίσουν φόρμες και δείκτες αξιολόγησης. Αυτή η διαδικασία θα οδηγήσει και στην αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.

Τρίτο, παρά τους ευφημισμούς και τις αγιογραφικές διακηρύξεις του Υπουργείου Παιδείας για την αυτοαξιολόγηση, η τελευταία, όχι μόνο δεν είναι "αθώα", αλλά συνδέεται άρρηκτα με την αξιολόγηση. Όπου και αν εφαρμόστηκε και παρά την επένδυση με χίλιες δυο "αθώες" έννοιες, συνδέθηκε με ένα ασφυκτικό σύστημα αξιολόγησης που αποτελεί κεντρικό μηχανισμό ανατροπής εργασιακών σχέσεων, ιδεολογικής χειραγώγησης και κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών, εργαλείο βαθμολογικής-μισθολογικής καθήλωσης και απολύσεων. 

O Big Brotrher και το πανοπτικό σύστημα αξιολόγησης

Επιχειρείται, λοιπόν, για μια ακόμη φορά, η έναρξη της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας μέσα από το λεγόμενο «προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».

Να το πούμε καθαρά: η λεγόμενη αυτοαξιολόγηση θα αρχίσει με απογείωση της γραφειοκρατικής δουλειάς του εκπαιδευτικού (συμπλήρωση εντύπων, φορμών με δείκτες, τυποποιημένες απανωτές συνεδριάσεις συλλόγων κ.λπ.) και θα καταλήξει στη χειραγώγηση, στον επιθεωρητισμό και στην απόλυση. Και αυτά δεν αποτελούν «μελλοντολογία» αλλά διαπιστώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας σε χώρες όπου υπάρχει η αυτοαξιολόγηση, καθώς είναι γνωστό ότι η αυτοαξιολόγηση είναι ο «πρόλογος» του επιθεωρητισμού.

Στο νέο πλαίσιο, Σχολικό Συμβούλιο, Σύλλογος γονέων, εκπρόσωποι των Δήμων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., Υπουργείο επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί λογοδοτούν για το επίπεδο συμμόρφωσής τους στην αντιδραστική αλλαγή της εκπαίδευσης. Καταρρίπτεται κάθε ψευδαίσθηση ότι ο προγραμματισμός κάθε σχολικής μονάδας και η τελική έκθεση ανατροφοδοτικής αποτίμησης είναι υπόθεση του συλλόγου διδασκόντων, αφού θα καθορίζονται κεντρικά. Στην κατάρτιση του εκπαιδευτικού σχεδίου/προγραμματισμού κάθε σχολείου και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της αυτοαξιολόγησης εμπλέκεται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενώ κάθε Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) θα είναι υπεύθυνο για τη σύνταξη συνολικής έκθεσης της περιφέρειας ευθύνης. Έτσι παίρνει σάρκα και οστά ο ν.3848 της Α. Διαμαντοπούλου σε ένα μοντέλο περιφερειακής και ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το ΥΠΑΙΘ ανασύρει πρακτικές των πιο γκρίζων εποχών του αυταρχισμού στα σχολεία
Με υπηρεσιακό έγγραφο που φέρει την υπογραφή της υφυπουργού Παιδείας απαιτεί από τους διευθυντές των σχολείων να παραδώσουν τα ονόματα όσων συναδέλφων δεν κατέθεσαν βαθμολογία αλλά και των μαθητών
Το ΥΠΑΙΘ ανασύρει πρακτικές των πιο γκρίζων εποχών του αυταρχισμού στα σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Λοιπόν, δεν θα υπακούσω!»
Σφοδρές αντιδράσεις στη νέα απόπειρα του ΥΠΑΙΘ να περάσει την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών - Οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ, καλούν τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν δυναμικά στην...
«Λοιπόν, δεν θα υπακούσω!»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συντονιστές Εκπαίδευσης για βαθμολόγηση μαθητών, διδακτέα ύλη και Τράπεζα Θεμάτων
Με τις παλινωδίες και την ανεπάρκειά του το ΥΠΑΙΘ έχει προκαλέσει μία πρωτοφανή κατάσταση στα σχολεία, με τεράστιες ψυχοπαιδαγωγικές και μορφωτικές συνέπειες στους μαθητές και απαράδεκτες παραβιάσεις των...
Συντονιστές Εκπαίδευσης για βαθμολόγηση μαθητών, διδακτέα ύλη και Τράπεζα Θεμάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποχρεώνουν τους εκπαιδευτικούς να συναθροίζονται για... αγγαρείες!
Η ακραία φιλεργοδοτική στάση του Υπουργείου έχει αποθρασύνει κάποιους σχολάρχες σε τέτοιο βαθμό, ώστε τα καψόνια και η εργασιακή εξουθένωση να ξεφεύγουν πέρα από κάθε όριο.
Υποχρεώνουν τους εκπαιδευτικούς να συναθροίζονται για... αγγαρείες!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ηλεκτρονικές θηλειές στην αξιολόγηση - βαθμολόγηση των μαθητών
Δεν εκπλήσσει η έλλειψη παιδαγωγικής ευαισθησίας και κατανόησης των ιδιαίτερων συνθηκών, αλλά αυτή η ισοπεδωτική αριστοκρατική, βαθύτατα ταξική και γραφειοκρατική αντιμετώπιση ακόμα και της αξιολόγησης των...
Ηλεκτρονικές θηλειές στην αξιολόγηση - βαθμολόγηση των μαθητών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Βουτιά» στις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση
Ο τακτικός προϋπολογισμός που είναι η «ατμομηχανή» της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, φέτος ξεπερνάει κάθε αρνητικό προηγούμενο καθώς παρουσιάζει νέα σοβαρότατη απόκλιση προς τα κάτω.
«Βουτιά» στις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας