Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Οχι» στο νομοσχέδιο Κεραμέως- Χρυσοχοΐδη

Διαδηλωτές αντιμέτωποι με την Αστυνομία στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της περασμένης Πέμπτης

EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οχι» στο νομοσχέδιο Κεραμέως- Χρυσοχοΐδη

  • A-
  • A+
Δεκάδες τα αρνητικά σχόλια στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης ● «Παράλογες» χαρακτηρίζονται οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ ● Αχρείαστη και άδικη θεωρείται η θέσπιση ανώτατου ορίου φοίτησης ● Δυναμιτίζουν το κλίμα στα Πανεπιστήμια τα μέτρα για την αστυνόμευση.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πρωτιά, τουλάχιστον για τα μεταδικτατορικά χρονικά, αποτελεί η πρόσφατη κατάθεση νομοσχεδίου που, ενώ προτάσσει -έστω και στον τίτλο- τα εκπαιδευτικά ζητήματα, εμπεριέχει, και μάλιστα κατά κύριο λόγο, διατάξεις για ειδικούς φρουρούς, μονάδες ασφάλειας και επιτήρησης και αυστηροποιημένο πειθαρχικό δίκαιο στα Πανεπιστήμια.

Το νομοσχέδιο με τίτλο: «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση ώς τις 20 Ιανουαρίου. Περιέχει 31 άρθρα και μέχρι την ώρα που γραφόταν το κείμενο είχε συγκεντρώσει συνολικά 123 σχόλια. Το σχέδιο νόμου έχει δύο βασικούς άξονες: τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια και την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας καθώς και την αυστηροποίηση διατάξεων του Ποινικού Κώδικα.

Τους σχολιαστές φαίνεται να απασχολούν κυρίως οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής, καθώς τα 7 άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν τον πρώτο άξονα έχουν συγκεντρώσει προσώρας περισσότερα από 50 σχόλια. Από τις βασικές αλλαγές, είναι ο ορισμός Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) για το κάθε τμήμα ξεχωριστά, μέτρο το οποίο θα ισχύσει από φέτος.

Τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα θα αποφασίζουν τη βάση εισαγωγής σε αυτά, εξειδικεύοντας ένα ποσοστό -με εύρος 80%-120%, ορισμένο από το ΥΠΑΙΘ- επί του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα του εκάστοτε επιστημονικού πεδίου. Με την αλλαγή αυτή αναμένεται να παρατηρηθεί άνοδος των βάσεων σε πολλές περιπτώσεις και επομένως μείωση του αριθμού των εισακτέων.

Η παραπάνω εκτίμηση εμπεδώνεται και από ακόμα μία αλλαγή που φέρνει το νομοσχέδιο: την κατάθεση διπλών μηχανογραφικών με περιορισμό επιλογών αλλά και λιγότερα διαθέσιμα τμήματα.

Η υπουργός Νίκη Κεραμέως, δίνοντας νέα διάσταση στον όρο «οι μισοί», αφού υποστήριξε ότι «μόλις το 43,2% των σπουδαστών φοιτούν σε τμήματα των τριών πρώτων επιλογών τους» και «μόλις το 57,6% φοιτά σε τμήματα μεταξύ των πρώτων πέντε επιλογών», δικαιολόγησε την απόφαση να περιοριστούν σε 15-18 οι επιλογές των υποψηφίων στο πρώτο μηχανογραφικό (Α’ φάση) που θα υποβάλουν από του χρόνου (πανελλαδικές 2022).

Στη Β’ φάση θα συμμετέχουν μόνο όσοι δεν κατάφεραν να εισαχθούν σε ένα από τα δηλωθέντα τμήματα, χωρίς περιορισμό επιλογών αυτή τη φορά αλλά πρακτικά μόνο για όσες θέσεις έχουν περισσέψει.

Παράλληλα θεσπίζεται και η κατάθεση μηχανογραφικού βάσει βαθμού απολυτηρίου για φοίτηση στα δημόσια ΙΕΚ, μειώνοντας έτι περαιτέρω τον αριθμό των σπουδαστών της μεταλυκειακής δωρεάν εκπαίδευσης και εξασφαλίζοντας πελατεία για την ιδιωτική. Την ανησυχία αυτή μοιράζονται πολλοί εκ των σχολιαστών, που κάνουν λόγο για «παράλογα» και «άχρηστα» μέτρα και ζητούν να μην εφαρμοστούν ειδικά φέτος δεδομένων των συνθηκών.

Ασφυκτική αστυνόμευση

EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Οι διατάξεις για την αστυνόμευση των Πανεπιστημίων μονοπωλούν το νομοσχέδιο. Με 16 άρθρα το υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει το δόγμα «νόμος και τάξη» στα ΑΕΙ, τα οποία έχει άλλωστε χαρακτηρίσει «άντρα ανομίας».

Με περιπολίες εκατοντάδων αστυνομικών και ειδικών φρουρών (200 άτομα στην κάθε βάρδια), σύστημα ζωντανής παρακολούθησης των χώρων με απευθείας μετάδοση σε «κέντρο λήψης σημάτων» της ΓΑΔΑ, καταστολή, «πρόληψη της παραβατικότητας» αλλά και απαγόρευση -επί ποινή ακόμη και οριστικής διαγραφής- όλων των δραστηριοτήτων οργάνωσης και δράσης του φοιτητικού κινήματος (καταλήψεις, αποχές, διαμαρτυρίες, χρήση ανοιχτών χώρων κ.λπ.), η κυβέρνηση Μητσοτάκη επεκτείνει την ασφυκτική αστυνόμευση στους κατ’ εξοχήν χώρους ελεύθερης έκφρασης, κριτικής και έρευνας, συνταγματικά μάλιστα κατοχυρωμένης αυτοδιοίκησης, παίζοντας με τη φωτιά.

Μια πρώτη γεύση τόσο του μαχητικού πνεύματος των φοιτητών όσο και της «ήπιας» καταστολής, έτσι όπως την αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση, πήραμε την περασμένη Πέμπτη, όταν εκατοντάδες σπουδαστές, που συγκεντρώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων ζητώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ήρθαν αντιμέτωποι με τις αύρες και τα χημικά της Ελληνικής Αστυνομίας. Ωστόσο στη δημόσια διαβούλευση τα μέχρι στιγμής σχόλια ασχολούνται κυρίως με το αν οι ειδικοί φρουροί της ΟΠΠΙ -Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος- πρέπει να είναι αμετάθετοι ή όχι και αν πρέπει να υπάρχει ηλικιακό όριο στις προσλήψεις...

Το άρθρο 24 του νομοσχεδίου που θέτει ανώτατο όριο φοίτησης (ν+2 για τις σχολές 4ετούς φοίτησης και ν+3 για τις σχολές 5ετούς φοίτησης) για τους νεοεισερχόμενους, με παράλληλη πρόβλεψη για όσους φοιτητές αποδεδειγμένα εργάζονται ή επικαλούνται σοβαρούς λόγους υγείας, έχει συγκεντρώσει τα περισσότερα σχόλια μετά τη διάταξη που αφορά τη θέσπιση Ελάχιστη Βάσης Εισαγωγής και την κατάθεση διπλών μηχανογραφικών.

Στο σύνολό τους οι σχολιαστές απορρίπτουν τη ρύθμιση, τονίζοντας ότι ο περιορισμός του χρόνου φοίτησης με τον τρόπο που παρουσιάζεται δεν εξυπηρετεί τίποτα, αντίθετα τιμωρεί με διαγραφή όσους -και είναι πολλοί- έχουν καθυστερήσει τις σπουδές τους για βιοποριστικούς λόγους.

«Αυθαίρετη» η επιβολή ορίου

Αντιγράφουμε από σχόλιο χρήστη: «Η έκθεση αλλά και η διατύπωση είναι επιστημονικά ατεκμηρίωτη και αφήνει πολλά κενά στην κατανόηση της πραγματικής στόχευσης. Διεθνείς μελέτες στο φαινόμενο της παράτασης του χρόνου σπουδών καταδεικνύουν ότι αυτός επηρεάζεται σημαντικά από μια πληθώρα παραμέτρων οι οποίες είναι πέρα από τον έλεγχο του φοιτητή. Ενδεικτικά αναφέρουμε προσωπικές συνθήκες (όπως το φύλο του φοιτητή, το ακαδημαϊκό υπόβαθρο των γονέων του, η διαμονή του σε δωρεάν στέγη (οικία, φοιτητικές εστίες), ιδρυματικές συνθήκες (εξοπλισμός και υποδομές ιδρύματος, αναλογία φοιτητών/καθηγητών), αλλά κυριότερα από όλα, κοινωνικοπολιτικές συνθήκες (προοπτικές εύρεσης εργασίας, οικονομική ευρωστία της χώρας και της περιφέρειας). [...] Η αυθαίρετη επιβολή ενός ανώτατου ορίου φοίτησης δεν αναβαθμίζει από μόνο του το επίπεδο σπουδών. Αντιθέτως, μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετες πιέσεις και εκπτώσεις στη διδακτική διαδικασία, που ίσως τελικά υποβαθμίσουν την ποιότητα [...] Ο συντάκτης του νομοσχεδίου δεν έχει ασχοληθεί και δεν έχει επίγνωση της πραγματικότητας στην αγορά εργασίας. Είναι πρακτικά ανεφάρμοστο για μεγάλο ποσοστό φοιτητών, οι οποίοι εργάζονται ευκαιριακά σε θέσεις χαμηλής ή μηδαμινής εξειδίκευσης κατά τη διάρκεια των σπουδών τους (π.χ. εστίαση, διανομή, τομείς εξυπηρέτησης) και με ωράριο το οποίο δεν είναι απαραίτητα σταθερό (π.χ. ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης). Δεν είναι δυνατό για μεγάλη μερίδα των φοιτητών αυτών να αποδείξουν εκ των προτέρων το ωράριο εργασίας τους, καθώς δεν είναι άγνωστο το φαινόμενο οι φοιτητές (αλλά και γενικότερα οι εργαζόμενοι) να εργάζονται πρόσθετα, περισσότερες ώρες από αυτές που αναφέρονται επίσημα στη σύμβασή τους».

Η ανταπόκριση του κόσμου, πολιτικού και μη, στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι εξαιρετικά αρνητική. Μετριότερες μέχρι στιγμής οι αντιδράσεις των συγκλητικών αρχών των ΑΕΙ ως προς την Πανεπιστημιακή Αστυνομία: άλλες τη στηρίζουν θερμά (ΟΠΑ), άλλες λιγότερο (ΕΚΠΑ), ενώ δεν λείπουν και εκείνες που εκφράζουν την αντίθεσή τους (Πάντειο, ΕΛΜΕΠΑ, ΕΜΠ, ΑΠΘ, Θεσσαλίας).

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
Τη μεγάλη μείωση εισακτέων που φέρνουν οι αλλαγές στον νέο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια επισημαίνει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων, εκφράζοντας και την αντίθεσή της σε μια σειρά ζητήματα που εισάγονται με το...
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ψωμί, Παιδεία, Αστυνομία 
Ποια τα όπλα και καθήκοντα της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Το επικίνδυνο τρίπτυχο. Θεσπίζεται αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο με ποινές κατά φοιτητών.
Ψωμί, Παιδεία, Αστυνομία 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Το Αμφιθέατρο του Παραλόγου»
Η Πρωτοβουλία Πανεπιστημιακών «ΟΧΙ Αστυνομία στα Πανεπιστήμια» με αφορμή τη ψήφιση του νομοσχεδίου για την Παιδεία διατυπώνει το ερώτημα: «σε τι αμφιθέατρο θα επιστρέψουμε με το τέλος της πανδημίας;» και...
«Το Αμφιθέατρο του Παραλόγου»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρωτοβουλία «Οχι αστυνομία στα Πανεπιστήμια»
Εντονη καταγράφηκε, στη διαδικτυακή συζήτηση της Πρωτοβουλίας, η ανησυχία των ακαδημαϊκών για την κατάχρηση εξουσίας και βίας μέσα στα ΑΕΙ, ενώ επισημάνθηκε ότι προσβάλλεται το αυτοδιοίκητο και το Σύνταγμα.
Πρωτοβουλία «Οχι αστυνομία στα Πανεπιστήμια»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το… τουρκικό μοντέλο φέρνει στα Πανεπιστήμια η Κεραμέως
Εντείνονται οι κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις με αφορμή το σχέδιο νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη που επιφυλάσσει σφαγή χιλιάδων εισακτέων και καθεστώς αστυνομοκρατίας στα ΑΕΙ.
Το… τουρκικό μοντέλο φέρνει στα Πανεπιστήμια η Κεραμέως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας